Eli Iserbyt: “Mathieu van der Poel kloppen is het ultieme doel”

donderdag 14 november 2019 om 17:01
Eli Iserbyt: “Mathieu van der Poel kloppen is het ultieme doel”

foto: Cor Vos

Eli Iserbyt kon Mathieu van der Poel lang weerstand bieden op het EK in Silvelle, maar moest in de slotronde dan toch capituleren. De excellerende Belg heeft in dit veldritseizoen als doel gesteld om de Nederlander ten minste een keer in een rechtstreeks duel te kloppen: “Dat is het ultieme doel.”


“De laatste drie jaar zijn daar maar heel weinig renners in geslaagd”, vertelt Iserbyt in een persbericht van de DVV Trofee. “Het is misschien voor andere renners nu frustrerend dat Mathieu nog niet top is, maar ik besef dat ik nog bijna drie jaar jonger ben. Voor de start van het seizoen had ik me er niet op ingesteld om hem eens te verslaan, maar nu is het een extra motivatie. Als hij nog sterker wordt en ik kan volgen, dan word ik daar ook sterker van.”

Om deze ambitie te realiseren, stippelt Iserbyt nauwkeurig zijn seizoen uit. Dus mét voldoende rustmomenten. Juist daarom koos de West-Vlaming er in de afgelopen weken voor om maar een wedstrijd per weekend te rijden. “Als ik mijn topniveau wil bereiken, dan moet ik niet teveel met mijn krachten woekeren. Winnen tegen Mathieu zal alleen maar lukken als ik honderd procent fris ben.”

“Vijf zeges of één keer Mathieu kloppen?”, krijgt hij tot slot voorgeschoteld. “Dat hangt af van de wedstrijd. Maar voor een EK zou ik direct vijf overwinningen afgeven. Voor een cross zoals in Otegem niet.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

DeGroteMolen 14 november 2019 om 17:46

Beetje merkwaardig wat mij betreft voor een prof deze instelling. Je zou iedere wedstrijd moeten willen winnen en niet kijken naar een ander. Gaat dat dan de grote voldoening brengen winnen wanneer VdP een offday heeft bijvoorbeeld? Zou zijn eer te na moeten zijn wat mij betreft. Minderwaardigheidcomplexje Eli? Lijkt me niet nodig.

Lalsacien 14 november 2019 om 18:14

Een klein toernooi winnen bij het tennis of Federer een keertje verslaan?
Vergelijkbaar denk ik.

mackie 15 november 2019 om 10:13

Alleen is bij deze instelling het ook dat indien je die ene prof verslaat je waarschijnlijk ook de wedstrijd wint, dus 2 vliegen in 1 klap.

vanSpringel 14 november 2019 om 18:04

Gaat ‘m best wel een keer lukken.

Waneer MvdP pech krijgt.

Greg4ever 14 november 2019 om 18:24

Zit anders… hij weet wie de Boss is dus stelt hij zich ten doel de Boss te verslaan. Ambitie moet je hebben, maar t zal MvdP ook motiveren dit niet te laten gebeuren :-)

Jan Blokland 14 november 2019 om 18:34

Bij een pechgeval zou dat zomaar kunnen. Maar heb je dan voldoening?

jan jansen 14 november 2019 om 18:37

Het lijkt me beter voor een sporter om met zichzelf bezig te zijn en steeds het maximale uit jezelf te halen, (conditie, frisheid, mentaliteit) ipv met de tegenstander bezig zijn.

xistnc 14 november 2019 om 19:07

Shauny Davis hing een foto van Erben Wennemars op zijn koelkast. Als het helpt, dan helpt het. Lijkt me prima, om bewust te zijn van het feit dat Mathieu momenteel de maat der dingen is.

wielrenner 14 november 2019 om 20:09

Prima focus, versla je hem dan ben je winnaar. Ieder zijn eigen focus, ben benieuwd hoe die andere coureurs erin staan.

Titaantje 14 november 2019 om 21:05

Hij zegt niet dat hij niet het maximale can zichzelf vraagt als MvdP niet meedoet. Hij zal ongetwijfeld altijd willen winnen. Ik denk dat zijn implicatie meer is dat hij in de grote koersen MvdP meestal zal tegenkomen, en dat hij liever 1x zo’n grote koers wint dan 5 kleintjes (waar MvdP meestal ook niet start).

ponniebuik 14 november 2019 om 22:30

Hij komt tekort. Net als Pidcock. Gewoon een maatje te klein

Samlambeej 14 november 2019 om 22:37

Deze Eli tegen de Mathieu van 2016 had er om gespannen.
Pidcock is nog eens 2 jaar jonger.

adelaarvanantwerpen 15 november 2019 om 06:35

Nee eigenlijk was die MVDP ook beter alleen was zijn dominantie toen minder omdat hij tegen een betere Van Aert reed. Ondanks dat reed hij nog bijna een minuut weg van Van Aert in Gavere.

limburgia 14 november 2019 om 22:52

Het lijkt er op dat na zijn eerdere overwinningen zijn nekje wat verdikt is in de meeste van zijn uitspraken .

jibi verboort 14 november 2019 om 23:33

Wordt Eli Iserbyt wereldkampioen?

Eli Iserbyt heeft als doel gesteld Mathieu van der Poel te kloppen. Ik denk dat het hem gaat lukken. Het zou mij niet verbazen als hij dat uitgerekend op het WK gaat doen. Lars van der Haar gaf in Wielerflits van 27 oktober 18:41 aan dat Eli nu rijdt op het niveau van Mathieu van vorig jaar. Dat maakt het aannemelijk dat Mathieu nog zijn handen vol zijn hebben aan Eli Iserbyt.
https://www.wielerflits.nl › nieuws › lars-van-der-haar-iserbyt-rijdt-op-het

yo-eddy 15 november 2019 om 08:12

is lastig voor vd Haar om in te schatten….Eli die een uur volle bak moet gaan voor een minuut voorsprong of VdP die in twee rondjes een minuut pakt en dan op zijn gemak de wedstrijd uitrijdt.

west 15 november 2019 om 08:36

Ze hebben nu één keer tegen elkaar gekoerst, en daar bleek dat dat het hele koersverloop veranderde… Kan een freak accident geweest zijn, kan ook zijn dat Eli echt in staat is tot de laatste halve ronde mee te doen. Dan heeft Van der Haar wat mij betreft gelijk.

HennieK 15 november 2019 om 11:08

Ze hebben 2 x tegen elkaar gekoerst en beide keren was het weinig hoopgevend voor de concurrentie. Mathieu in opbouw tegen Eli in topvorm wint nog steeds vrij gemakkelijk. Mathieu in topvorm rijdt weg waar hij wil. Het is niet anders, de top is dun in het veld. Hopelijk komt van Aert ooit nog sterk terug en groeien Iserbyt en Pidcock nog een paar jaar door. Dan wordt het weer spannend. Van de overige coureurs zal het niet komen.

Maikel Vennix 15 november 2019 om 11:12

Denk dat Eli wel een flink stuk dichterbij is gekomen. Maar nog altijd niet van het niveau van VdP.
Ik zie op dit moment Eli nog niet fietsen waar anderen moeten lopen, ik zie hem ook nog niet de bijzondere dingen doen die Mathieu wel liet zien vorig jaar. Dus ik denk dat Lars het niveau van Iserbyt net iets te optimistisch inschat.

Wat mij wel verbaast is dat geen van de andere crossers een stap gemaakt lijkt te hebben. Of schijnbaar zelfs een klein stapje terug in het geval van Michael Vanthourenhout of Toon Aerts.