Einde seizoen voor Sam Oomen

woensdag 5 juni 2019 om 12:38
Einde seizoen voor Sam Oomen

Voor Sam Oomen zit zijn seizoen erop. Dat meldt zijn ploeg Team Sunweb. De 23-jarige Oomen moet een operatie ondergaan vanwege een beknelde liesslagader.

Oomen gaat over zes weken onder het mes. Momenteel herstelt hij van een gebroken heup, die hij opliep tijdens een val in de Giro d’Italia.

“Net voor de Giro kwam ik erachter dat ik last had van een beknelde liesslagader, wat een verklaring is voor de problemen die ik had met mijn linkerbeen in de afgelopen maanden”, verklaart Oomen. “Ik kon nog steeds goed trainen en wedstrijden zoals de Tirreno en de Algarve rijden, maar tijdens tijdritten en belangrijke momenten met veel intensiteit had ik veel last. Mijn been werkte simpelweg niet zoals het zou moeten”, kijkt hij terug.

“Mijn seizoen zit er nu op en dat is mentaal een grote tegenvaller. Maar de oorzaak van de pijn is achterhaald en wordt nu hopelijk verholpen. Dat is een opluchting. Soms moet je een stap terug zetten om er twee vooruit te kunnen doen. Daar hoop ik nu op,” aldus Oomen.

Dit artikel delen:

51 Reacties

JayJay 5 juni 2019 om 12:38

Jammer voor die jongen!

Olly 5 juni 2019 om 12:40

Neeeeee, he getver.

A daar is de uitleg, ik dacht eerst vanwege de val in de Giro. Dit kan idd een stap vooruit blijken te zijn/worden. Ik hoop het van harte voor hem.

Javier 5 juni 2019 om 12:40

Verschrikkelijk nieuws, een verloren seizoen. Sterkte Sam! Volgend jaar kom je sterker terug en dan ga je weer heel mooie dingen presteren.

Random wielerliefhebber. 5 juni 2019 om 12:47

Het artikel lezen is ook een optie.

Random wielerliefhebber. 5 juni 2019 om 12:47

Zeer zuur voor Oomen, zit Sunweb sowieso niet mee. Wat een pech hebben die zeg

Le Puncheur 5 juni 2019 om 12:48

Is dit misschien de reden van zijn stagnerende ontwikkeling sinds de Giro van vorig jaar? Aan de ene kant slecht nieuws, aan de andere kant is dit euvel goed te verhelpen en brengt het ook nieuwe mogelijkheden.

Kruijswijk is na deze behandeling uitgegroeid tot wereldtopper.

Joachim Agostinho 5 juni 2019 om 12:58

Inderdaad, op een gegeven moment kwam Steven Kruijswijk ook niet meer vooruit, na die operatie is hij top!
Sam had al een tijdje last, vooral op de tijdritfiets, spijtig maar goed dat de oorzaak nu bekend is.

Dolledriesoldebroek 5 juni 2019 om 12:49

Hele seizoensplanning om kunnen gooien omdat kelderman als kopman gaten gaat dichtrijden en komt te vallen, en met 30 koersdagen zit je seizoen erop…

xistnc 5 juni 2019 om 12:53

Tja, of ze zijn als ‘geluk bij een ongeluk’ achter die beknelling gekomen.

Kop op Sammie!

Dolledriesoldebroek 5 juni 2019 om 17:29

Lees het nu van de beknelling, stond er eerst nog niet op. Laten we hopen dat het hem vooruit gaat helpen, maar hij zal dit seizoen iig gauw willen vergeten.

vanSpringel 5 juni 2019 om 12:49

Nou, daar ga je Sam !
“Keep up the fight”.

Mis je nu al in het peloton en ver daarvoor !

vanSpringel 5 juni 2019 om 12:49

Helemaal goed Koos !

koos verrek 5 juni 2019 om 12:51

stond der daarnet nog niet bij random

theking 5 juni 2019 om 12:52

Verklaart wellicht zijn stagnatie dit seizoen. Als hij bier goed aan geholpen kan worden kan hij weer stappen maken. Had kruijswijk dit ook niet een aantal seizoenen terug? Na een periode van stilstaan heeft hij ook daarna enorme stappen gemaakt.

xistnc 5 juni 2019 om 12:55

Bier?

nummer3 5 juni 2019 om 13:25

Lekker

vanSpringel 6 juni 2019 om 10:16

Komt goed uit. In Tilburg is een trappistenbierbrouwerij.

Bertvd 5 juni 2019 om 12:52

Ik krijg een beetje de indruk dat ze hier achter gekomen zijn door de breuk. Maar dat is een beetje een aanname.

Neem een voorbeeld aan Kruijswijk Sam; sterker dan ooit terugkomen!

Sterkte

Edit: hij wist het voor de Giro dus al

Akiria 5 juni 2019 om 12:55

Wat een sympathiek ventje! Sterkte en hopelijk kom je sterker terug.

oscarfreirefan 5 juni 2019 om 13:00

Echt symptomatisch voor een baal seizoen voor Sunweb. Eerst toch twijfel om hem naar de giro te laten gaan. Gaat ie, valt ie en is ie de rest van het jaar uitgeschakeld terwijl de kopman er al uit was.
Ben benieuwd of ze dit nog dit seizoen kunnen omkeren en wat daar voor nodig is.

Arry1337 5 juni 2019 om 13:06

Ja, want pech is iets waar je zo makkelijk iets aan kan doen in de toekomst… Het is alsof je na 5 keer 1 rollen met een dobbelsteen een nieuwe werpmethode gaat introduceren om in de toekomst nooit meer 1 te gooien… Succes daarmee :/

In andere woorden suggereer je dat de pech in de ploeg te wijten is aan slecht beleid, of andere beïnvloedbare facetten. Laten we het er maar op houden dat je hoopt dat het in de rest van het jaar beter zal gaan.

oscarfreirefan 5 juni 2019 om 13:23

Nou ik zeg niet dat je hier iets aan kunt doen, maar je hebt momenten in de sport dat het mee zit, dan heb je het over vorm en dergelijke, maar dan kan eigenlijk niets mis gaan en heb je ook minder pech.
Sunweb loopt achter de feiten aan al bijna het hele seizoen en eigenlijk als je kijkt naar de aankopen aan het eind van vorig seizoen toen al. Je voelde dit aankomen. Heeft niet zozeer met beleid te maken.

Jose Maria 5 juni 2019 om 13:02

Waarom laat Sunweb die jongen dan in godsnaam onvoorbereid starten in de Giro? Ik mag toch aannemen dat de ploeg hiervan op de hoogte was.

Joachim Agostinho 5 juni 2019 om 13:15

Tijdens de Giro liet hij nog weten dat hij niet tevreden over zijn tijdritten was en dat hij zijn vermogen niet kwijt kon, om er aan toe te voegen dat de oorzaak daarvan uitgezocht moest worden. Dat is dus tegenstrijdig..

Marszzz 5 juni 2019 om 13:06

Sam Oomen en Sunweb zitten in de hoek waar de klappen vallen. Goed herstel gewenst en kom goed terug in 2020.

dirk mars 5 juni 2019 om 13:10

Heel jammer!!! Beterschap! Maar als hij twee stappen vooruit kan zetten wordt het wel een beest van een renner ;-)!

Jan Blokland 5 juni 2019 om 13:14

Aru heeft toch ook zoiets gehad?

Bertvd 5 juni 2019 om 13:17

Aru had last van een beknelde heupslagader.

Oomen (en vroeger Kruijswijk) van een liesslagader

horsm 5 juni 2019 om 13:17

Ja, volgens mij wordt hij daar nu aan geholpen. Ik kreeg alleen niet de indruk dat het voor Aru ook einde seizoen is.

Edit – ok voor Aru is het dus niet de lies.

koos verrek 5 juni 2019 om 15:41

Aru gaat zondag al weer fietsen, in gp lugano

horsm 5 juni 2019 om 13:21

Jammer zeg – en voor zijn ontwikkeling is het natuurlijk ook niet goed om een verloren seizoen te hebben.

assen 5 juni 2019 om 13:23

Ah, wat een goed nieuws!
Dit zou een goede reden voor zijn stagnatie/achteruitgang kunnen zijn, en met deze operatie zou hij wellicht WEL kunnen doorgroeien. :-)

josi 5 juni 2019 om 13:26

Balen voor hem, maar goed dat dit gevonden is. Ook een verklaring waarom hij dit seizoen nog niet echt op niveau leek te zitten.

Bertvd 5 juni 2019 om 13:35

even zitten googelen wat nu het verschil is tussen Oomen en Aru. Voor wat ik als leek ervan begrijp is de liesslagader een hoofdslagader naar je benen. Waar een heupslagader meer een aftakking daarvan is

Romāns Vainšteins 5 juni 2019 om 13:40

A ja, de liesslagader.

Wat mij betreft hetzelfde vraagstuk als de neusverwijding en even discutabel als inspanningsastma. Totaal niet uitgesloten dat elke profwielrenner hier een gelijk voordeel uit haalt als de hoogtestage en zijn voorganger EPO.

Straks gezellig discussie van :

‘jeej, … lijkt zijn belofte nooit in te lossen zeg’

>>>

‘Ja dat klopt wel maar zijn lies is kortgeleden pas verwijd en de neus staat na San Sebastian pas op de planning’

En dan streepjes door namen op wikipedia vanwege ongecertificeerde doktoren die een beetje buiten de lijntjes doorschoten gedurende deze operaties.

Bertvd 5 juni 2019 om 15:02

Die gebroken benen moeten we ook maar niet meer aan elkaar lijmen,ofwel dan?

assen 5 juni 2019 om 16:21

RV heeft wel een punt; hoe ver mag je gaan bij het corrigeren van defecten?

jooprioolpijp 5 juni 2019 om 17:18

Hm, heb je daar referenties bij? Iets dat bekneld is geraakt, en daarmee een soort blessure is, lijkt me toch wat anders dan b.v. een puffer te gebruiken waarmee je een voordeel hebt dat anderen niet hebben. Of anders geformuleerd, als die liesslagader na de ingreep geen 'turbo-versie' is (voordeel t.o.v. andere renners), maar een heel gemiddelde (geen voordeel), dan lijkt me dit geen probleem.
Raakt zo'n ader bekneld door het fietsen, of is dat iets dat je gewoon kunt hebben en alleen merkt als je zo nodig profwielrenner moet worden?

re-cycle 5 juni 2019 om 13:51

Elk nadeel heeft een voordeel. uitspraak van ene JC. Het enige voordeel is dat hij met de gebroken heup toch al uitgeschakeld was.

Maar een stap terug om er weer twee vooruit te doen. Ik zou zeggen; een stap terug om een sprong voorwaarts te maken ( zo kom je namelijk ook over de sloot)

krypton 5 juni 2019 om 13:56

Ik bekijk het positief: heel mooi dat ze nu de oorzaak hebben gevonden van het “blokkeren”. Een operatie en een goede revalidatie en hij is straks helemaal in staat zijn potentieel waar te maken.

RodyTur10 5 juni 2019 om 18:22

Ik zie dit ook als positief nieuws. De oorzaak van het probleem is gevonden en kan behandeld worden. Het betekent dat zijn tegenvallende resultaten dit seizoen met een korreltje zout moeten worden genomen en desalniettemin werd Oomen nog 9e in de Tirreno.