Egan Bernal speelt alles of niks: “Ik wilde vandaag vooral genieten”

woensdag 1 september 2021 om 17:56
Egan Bernal speelt alles of niks: “Ik wilde vandaag vooral genieten”

Een getekende Bernal na de finish - foto: Cor Vos

Egan Bernal gaf op de tweede rustdag aan een alles-of-niets-aanval te willen plaatsen in de Vuelta a España en de Colombiaan hield vandaag woord. De renner van INEOS Grenadiers ging in de zeventiende rit naar Lagos de Covadonga al vroeg in de aanval met Primož Roglič, maar bleek op de slotklim niet sterk genoeg om zijn Sloveense vluchtkompaan te volgen.

Bernal werd in de laatste kilometers van de slotklim zelfs nog ingelopen door een achtervolgend groepje met onder meer Enric Mas en Miguel Ángel López en schuift in het algemeen klassement slechts één plaatsje op. En toch keek de Colombiaan tevreden terug op zijn etappe. “Ik wilde vandaag vooral genieten op mijn fiets. We maakten deze ochtend een plan met de ploeg, maar in mijn hoofd wilde ik vooral genieten.”

“Ik heb deze Vuelta al erg afgezien, maar vandaag beschikte ik eindelijk over de benen om iets te ondernemen. Het doel was om de wedstrijd hard te maken en dat is wat ik deed. Ik probeerde daarna van elke kilometer te genieten, ook al was het erg zwaar”, aldus Bernal, die samen met Roglič begon aan de slotklim naar Lagos de Covadonga, maar op zeven kilometer van de top ging het licht uit bij de winnaar van de voorbije Giro d’Italia.

“Roglič was vandaag heel erg dapper”
Bernal had na de finish nog mooie woorden voor zijn Sloveense tegenstrever. “Ik ben blij dat ik vandaag deel uitmaakte van zijn verhaal. Roglič was namelijk heel erg dapper. Ik had vandaag niks te verliezen, maar hij reed virtueel in de rode trui. Toch draaide hij zelfs mee in aanloop naar de slotklim. Hij was gewoon de sterkste en ik ben blij voor hem”, aldus Bernal.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Stijn Lemmens 1 september 2021 om 18:00

Is Landa al binnen ik vind hem niet in de uitslag

Bonorrie 1 september 2021 om 18:18

is afgestapt

de adelaar 1 september 2021 om 19:15

Landa rijdt geen uitslagen meer voorlopig

Martino87 1 september 2021 om 18:01

Hij zal de laatste kilometers wel flink genoten hebben. :P

vevie 1 september 2021 om 18:01

Top, Egan. 1 van mijn favoriete renners. Deze jongen heeft hart, durft aanvallend te koersen en is altijd helder in zijn commentaar. Gewoon een down to earth gozer die ontzettend goed kan koersen. Volgend jaar weer Giro/Vuelta doen, zou ik zeggen. Of samen met Carapaz naar de Tour, waar ik ze beide duidelijk te kort zie komen ten opzichte van Pogacar en Roglic.

IlPirata 1 september 2021 om 18:23

@vevie Eens, ook grote fan hier van deze bescheiden kampioen.

LaDoyenne 1 september 2021 om 19:13

Ook ik ben een fan. Ondanks z'n jeugdige leeftijd -24- heeft Bernal al wat achter de rug. Letterlijk. Indien hij een podiumplek haalt in deze Vuelta, dan maakt dat in eenzelfde jaar 2 podiumplekken in 2 van de 3 grote ronden. Wie kan dat nog zeggen?

de adelaar 1 september 2021 om 19:16

Eens dikke duim

Murcia 1 september 2021 om 18:27

Egan durfde hier te verliezen en dat is al een geweldige eigenschap. Met zijn palmares en karakter zit grijs meemuizen er niet in en dat zorgt voor deze prachtige etappe. Lijkt echt beter dan eerder in de Vuelta maar zit behoorlijk onder het niveau van de Slovenen. Geen schande en met nog vele jaren voor de boeg gaat ook hij een dikke prijzenkast bijeen fietsen.

Maenhout 1 september 2021 om 18:41

Helemaal mee eens. Liever strijdend ten onder in een gewaagde kansloze aanval dan een beetje blijven plakken. En vergeet niet dat hij in het ‘wit’ rijdt: hij kan nog jaren mee (als zijn rug het houdt, in zijn geval).

LaDoyenne 1 september 2021 om 18:41

Klopt. Men vergeet wel eens dat hij nog maar 24 is. Zijn trui van het jongerenklassement herinnert mij er steeds aan.

Franco Ballerini 1 september 2021 om 18:43

Daar benoem je het mooiste: durven te verliezen. Ook de meest gehate renner van dit moment (of in ieder geval hier) zie ik dit doen, en daarom zie ik hem graag koersen, ondanks dat ik het een vreselijk kereltje vind.

fietsvriend 1 september 2021 om 20:40

Ben het niet helemaal met je eens, @Murcia, sorry.

Als iemand durfde te verliezen vandaag was het Roglic, door mee te glippen na een versnelling van een concurrent die in zekere zin al had verloren en voor een ultieme poging ging om vanuit geslagen positie nog terug te keren. Dat dat niet lukte neemt niemand Bernal kwalijk. Als Roglic zich opgeblazen had was dat denk ik toch anders ontvangen (‘waarom was ie meegeglipt met Bernal’). Dus denk uiteindelijk dat Roglic echt degene was die vandaag durfde te verliezen.

Verder vond deze nederige quote echt schitterend: ‘ik ben blij dat ik deel uitmaak van zijn verhaal’. Ben blij dat hij ons dit verhaal schonk, zonder Bernal überhaupt geen verhaal. Mooie coureur, grote gunfactor.

Japsie 1 september 2021 om 20:26

Ik geniet meer van de Bernal 2021 dan die van 2019. Wat een coureur en courage.

de adelaar 2 september 2021 om 07:00

Eens , heerlijk ventje

Wheely 1 september 2021 om 22:07

Deze man is met dit soort acties een ware aanwinst voor het wielrennen. Rijdt ook een heerlijk seizoen met een prachtige Giro, dat podium in de Strade en deze rit was ook om in te lijsten.

de adelaar 2 september 2021 om 07:00

Ik vind hem steeds meer al la Contador koersen, en dat is een zegen voor deze mooie sport