Egan Bernal: “Ik win liever de Vuelta dan nog een keer de Tour”

woensdag 22 december 2021 om 10:39
Egan Bernal: “Ik win liever de Vuelta dan nog een keer de Tour”

foto: Cor Vos

Egan Bernal droomt ervan om ooit de Ronde van Spanje te winnen. “Als je me vraagt welke wedstrijd ik het liefst zou winnen, nog een Tour de France of de Vuelta a España, dan kies ik voor de laatste. In dat geval ga ik de geschiedenis in, als winnaar van alle drie de grote rondes”, zegt de 24-jarige renner in een interview met het Colombiaanse El Tiempo.

Afgelopen jaar reed Bernal ook al de Ronde van Spanje, maar wist hij niet verder te komen dan een zesde plaats. Hij geeft nu aan dat hij niet in zijn beste vorm aan de start verscheen. “Ik wilde niet eens naar de Vuelta gaan. Het idee was om na de Giro de Tour te doen. Ik zou de Tour dan kunnen rijden zonder al te veel verantwoordelijkheden”, vertelt de Tourwinnaar van 2019.

“Toen kwam – geheel onverwacht – echter het nieuws dat ik het coronavirus te pakken had. Ik stond vervolgens tien dagen stil qua training. Bovendien was het bij mijn terugkeer in Colombia erg slecht weer. Ik heb zodoende mijn fiets een tijdlang niet aangeraakt. Daarna heb ik mijn best gedaan om weer in conditie te komen, maar de cijfers liegen niet. Toch heb ik in die Vuelta meer geleerd dan in vele andere wedstrijden.”

“Niemand is onverslaanbaar”
In 2022 zal Bernal opnieuw de Ronde van Frankrijk betwisten. “Ik denk dat het tijd is om terug te keren naar de Tour: het is praktisch gezien alweer twee jaar geleden, want in 2020 moest ik opgeven. Ik wil terugkeren en me op de best mogelijke manier voorbereiden”, kijkt hij vooruit.

Bij de dominantie van de Slovenen Tadej Pogačar en Primoz Roglič legt Bernal zich niet bij voorbaat neer. “Ze zijn erg sterk, maar ik geloof ook dat niemand onverslaanbaar is: iedereen kan een slechte dag hebben en dan is het in één keer voorbij. Bovendien speelt niet alleen het fysieke, maar ook het strategische een rol. Je moet weten hoe je je moet plaatsen en constant je aandacht erbij houden”, is hij optimistisch.

Dit artikel delen:

26 Reacties

VespavanBern 22 december 2021 om 10:55

Grote kanshebber voor de aankomende Tour wat mij betreft. Mits zijn rug het houd……

Edwin Jansen 22 december 2021 om 10:55

Toen hij de Tour won riep iedereen dat we de volgende vijf ook alvast op konden schrijven. Nu is hij wellicht eindelijk weer verlost van alle fysieke ellende en lijkt het er haast op dat hij niet eens als een serieuze kandidaat winnaar wordt gezien. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Pogacar van diezelfde sokkel af dondert. Tourfavorieten wisselen net zo snel als de koers van Bithoin.

D.Koch 22 december 2021 om 11:52

Pogacar is echt van een heel ander niveau. Dat was Bernal niet. Ben zelf meer fan van Bernal.

Michelangelo 22 december 2021 om 11:03

Ik zie hem het liefst in de Vuelta of Giro. Hij is van nature een renner die graag aanvalt / daar de capaciteiten voor heeft; de TdF is te vaak een overgecontroleerde wedstrijd.

Maar ja, de Tour blijft de Tour…

KnightBiker 22 december 2021 om 11:28

Ideaal als zijn team kan controleren en selecteren waarneer aangevallen kan worden. Met TJV, UAE heeft Ineos dat initiatief niet meer.

La Primavera 22 december 2021 om 11:25

Je hoort dit tegenwoordig wel vaker, waar vroeger de Tour het enige was wat telde.

Fijne ontwikkeling binnen onze sport.

WernerFranke 22 december 2021 om 11:28

Denk dat het hier vooral gaat om de collectie aan te vullen, niet zo zeer over de status van beide wedstrijden.

La Primavera 22 december 2021 om 14:51

Het één houdt verband met het ander.

Jean Dumas 22 december 2021 om 11:25

Moeilijk. Bernal kan alleen terugwinnen boven de 2000m op de Slovenen.

Alfons Haavers 22 december 2021 om 11:26

Begrijpelijk, dan vervoegt hij het rijtje der groten van Anquetil, Gimondi, Merckx, Hinault, Contador, Nibali en Froome. Chronische rugpijn of niet, dan is zijn carrière al compleet.

In de Tour denk ik dat hij het van veel meeval gaat moeten hebben. In een rechtstreeks duel met de 2 Slovenen gaat Bernal het niet halen, vrees ik. Die zijn gewoon intrinsiek wat beter wat mij betreft.

Maar hij heeft een sterk team en misschien kan hij in de kasseirit een slagje slaan om hem op weg te helpen.

WernerFranke 22 december 2021 om 11:30

De Tour van 2014 zou ook een strijd worden tussen Froome en Contador, maar Nibali won met meer dan 7 minuten voorsprong. Alles kan voor Bernal, maar het zal moeten meezitten.

lo squalo dello Stretto 22 december 2021 om 12:07

Prachtige herinneringen! In die rit in Groot-Brittanië liet hij al zien dat het menens was. En de kasseienrit was een masterclass “real racing”. Froome liet daar gewoon zien niet met een fiets te kunnen rijden. Dat was vaker het geval maar dan wachtte men op hem want hij had het geel.

Lalsacien 22 december 2021 om 12:38

@Haai Froome viel al voor de eerste kasseistrook als ik het mij goed kan herinneren.

Koers 22 december 2021 om 13:08

Volgens mij was hij al voor die rit gevallen, en tijdens de rit weer. Bij 1 van die ritten brak ie volgens mij vingerkootjes ofzo.

lo squalo dello Stretto 22 december 2021 om 11:51

Hoop toch dat hij 100% aan de start van de Tour staat; benieuwd wat hij in de langere beklimmingen kan tegen Pogacar en Roglic. In de Giro was hij erg dominant en indrukwekkend tegen een weliswaar mindere tegenstand.

Rondje 25 22 december 2021 om 12:06

Tuurlijk zegt hij dat. Want de Tour wordt sowieso en probleem met Pocagar en Roglic erbij. Met wat geluk als deze twee pech krijgen zou het kunnen. Anders kansloos.

Fast Freddy 22 december 2021 om 12:20

“Ik win liever de vuelta dan de tour”, dus staat hij aan de start van de tour..??? Colombiaanse logica, of gevalletje gespleten tong.

Lalsacien 22 december 2021 om 12:38

Hij rijdt de Tour als voorbereiding op de Vuelta. Dat is een noviteit binnen het wielrennen.

Kopinkas 22 december 2021 om 13:01

@Lalsacien
Roglic stapte toch ook gewoon uit de Tour om beter te gaan presteren in de Vuelta? ;-)

Lalsacien 22 december 2021 om 13:08

@Kopinkas vooraf was de Tour het hoofddoel.

Klein Verzet 22 december 2021 om 12:26

Giro, Tour of Vuelta? Ik zie Bernal overal graag. Bij Pog & Rog heb ik dat helemaal niet. Iets met persoonlijkheid, temperament, oogopslag en Robotica-Engels.

Kopinkas 22 december 2021 om 12:46

De man die zowel Paris-Nice als de Tour won zonder één ritoverwinning. Misschien al eens beginnen met in beide rittenwedstrijden de nul van de bordjes te vegen met aanvallend racen, en te zien waar het schip strandt.
In het lijstje van tweevoudige Tour-winnaars komen (zeker met de huidige tegenstand) lijkt mij trouwens stukken waardevoller dan in het lijstje van drie-grote-ronden-winnaars. Fignon bijvoorbeeld won nooit de Vuelta, maar wie maalt daarom?

veggerby 22 december 2021 om 13:04

In de tour die hij won is een zekere ritoverwinning hem helaas niet toegekend…

LaDoyenne 22 december 2021 om 15:11

Hopelijk wint hij die Vuelta snel. Dan kan hij zich op ééndagswedstrijden toeleggen. Prachtig hoe een ronderenner als hij al zo vroeg in het jaar schitterde in Strade Bianche en andere wedstrijden! Ik zou hem graag in topvorm zien deelnemen aan de Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije.

IlPirata 22 december 2021 om 17:07

Hij zal zich ook wel beseffen dat de Slovenen een treedje hoger staan laatste periodes.
Neemt niet weg dat deze aanvallende bescheiden kampioen door velen het beste wordt gegund, ook al niet rijdend bij de gewenste ploeg. Wij zijn in ieder geval fan.
Drie grote rondes kunnen winnen is maar weinig renners gegeven, dus ik begrijp zijn motivatie. Gaat hij dan zijn grootste piek in 2022 zetten op de vuelta of toch de tour? (2 keer hoog pieken in één seizoen kan, maar erg lastig). We gaan het beleven.

Covadonga 22 december 2021 om 20:03

Alle drie de grote rondes winnen is slechts weinige gegeven. Ik snap dat hij zich daar tussen wil smijten.
Maar ik hoop dat hij de komende jaren de Tour boven aan zijn lijstje zet. In de Tour moeten wat mij betreft de beste renners aan de start staan. En Bernal is er daar zeker een van.

Headlines

Materiaalzone

Populair