Egan Bernal bevestigt deelname aan Tour de France

dinsdag 23 november 2021 om 09:08
Egan Bernal bevestigt deelname aan Tour de France

foto: Cor Vos

De kogel is door de kerk: Egan Bernal zal volgend jaar weer zijn opwachting maken in de Tour de France. De Colombiaan, in 2019 winnaar van de Franse ronde, heeft dat laten weten in gesprek met Mundociclistico. “Het is tijd om er weer terug te keren”, aldus Bernal.

Het was lange tijd onduidelijk of Bernal in 2022 weer zou meedoen aan de Tour, of dat hij zich opnieuw zou richten op de Giro d’Italia. De renner van INEOS Grenadiers komt nu echter met een duidelijke boodschap: komend seizoen ligt de focus weer op de Ronde van Frankrijk. Bernal kroonde zich twee jaar geleden tot de allereerste Colombiaanse Tourwinnaar. In 2020 stond hij ook aan de start van de Tour, maar haalde hij door rugproblemen Parijs niet.

“Het antwoord is ja”, reageert Bernal op de vraag of hij volgend jaar zal meedoen aan de Tour. “Het is duidelijk dat we ons vanaf nu volledig gaan richten op de Tour. We werken onze voorbereiding af met de Tour in het achterhoofd. Het is tijd om de draad weer op te pakken, waar we in 2019 mee zijn begonnen en vervolgens een tijdje van zijn afgeweken.”

Voorbereiding 
Bernal voelt zich fysiek weer in orde na een zwaar seizoen. “Ik denk dat ik volledig ben hersteld van mijn rugproblemen, maar we houden het wel nauwlettend in de gaten en werken eraan door middel van fysiotherapie. Ik hoop snel de juiste conditie weer te vinden. Ik vlieg begin december naar Spanje voor een meeting met de ploeg. Dan zullen we het programma voor komend seizoen bepalen.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Jean Dumas 23 november 2021 om 09:18

Goed nieuws.

Murcia 23 november 2021 om 09:21

Kan ook niet anders, hij wordt betaald als een Tour favoriet en dan moet je als kopman van de rijkste ploeg daar aan deelnemen.

blix 23 november 2021 om 09:35

Heel mooi. Ben benieuwd welke ronde ze Pidcock zullen laten rijden volgend jaar, en met welke ambitie.

bswinkelss 23 november 2021 om 09:46

Waarschijnlijk de vuelta, maar nog niet voor een klassement waarschijnlijk

Dikke Man 23 november 2021 om 11:34

Ik zou het eigenlijk jammer vinden als Pidcock omgeschoold wordt tot klassementsrenner. Laat ons lekker van hem smullen in de heuvelklassiekers en als rittenkaper! Ik zie in hem liever als een tweede alaphilippe dan een wattagekanon die 95% van de tijd zijn ploeg volgt.

blix 23 november 2021 om 12:03

@DikkeMan: ik ook! Al zal veel afhangen van wat Pidcock zelf wil, uiteraard.

Derierre de la course 23 november 2021 om 13:12

Lijkt me Waals voorjaar en Vuelta. Of misschien Giro en Italiaans najaar. Dan heeft hij na de crosswinter ook wat langer rust.

Reiger 23 november 2021 om 09:52

Een podiumkandidaat in de Tour. Niet voor winst. In normale doen pakt Pogacar zijn 3de eindzege op zijn 23ste..

bswinkelss 23 november 2021 om 10:22

Oneens, het niveau van Roglic in de vuelta deed (bewezen) niet onder voor de prestaties van pogacar in de tour. Kijk maar naar de wattages van roglic in de finale van de etappe naar lagos de covadonga.

Reiger 23 november 2021 om 11:53

Als je kijkt naar de wattages van Evenepoel in Lombardije had hij met 2 minuten voorsprong moeten winnen. En we weten allemaal hoe dat is verlopen. Pogacar kan op een dag in de Tour zoveel sterker zijn dan de anderen, minuten pakken en daarna verdedigen. Dat heb ik Roglic nog nooit zien doen. Die sprokkelt secondjes hier en daar en daar ga je het tegen Pogacar niet mee redden.

jappe666 23 november 2021 om 10:04

Goed nieuws voor de wielerliefhebbers om de spanning in de GT’s te garanderen, want uiteindelijk willen we allemaal een leuke strijd zien, ipv vooraf al te weten wie gaat winnen. Leuk dus dat de 3 kopmannen die er nog een kop bovenuit steken (Pog, Rog en Bernal) het tegen elkaar opnemen en dat je als gevolg daarvan ook in de Giro favorieten zal krijgen die meer aan elkaar gewaagd zijn.

Wheely 23 november 2021 om 10:17

Ik hoop op een buitenaardse Bernal, laat Jody zich maar goed voorbereiden, rustig aan met de feestjes en de vrouwtjes dit keer. Geen nutteloze trainingsritjes van +300km maar een uitgekiend trainingsprogramma en hoogtestages waar ze bij TJV jaloers van worden en waar Froome en Wiggins van zouden schrikken. Dan zie ik hem wel competitie bieden aan die Slovenen.

Limal 24 november 2021 om 08:06

Ik hoop alvast op een sterke derde hond die vanuit de luwte meevecht om het been.

Stanro 23 november 2021 om 12:18

Ze moeten wel, als ze nog iets willen presteren. Qua ploeg zijn ze nog steeds sterker dan UAE en Jumbo. Carapaz erbij als bliksemafleider, Martinez en Porte als meesterknechten (je kunt zeggen wat je wilt, maar die offeren zich wel op voor hun kopman) en verder een strak tempo omhoog met Kwiat, Castroviejo en Van Baarle.

Derierre de la course 23 november 2021 om 13:30

Ja laat eigenlijk zien wat voor exceptionele renner Froome was. Zelfs met een sterk team blijkt het enorm lastig het af te maken in een grote ronde.

LaDoyenne 23 november 2021 om 13:18

Eigenlijk is dit een vreemde keuze. Het parcours van de Giro ligt hem als gegoten. De Vuelta is, naar eigen zeggen, de enige grote ronde die hij nog wilt winnen. En de Tour, waaraan zowel Roglic als Pogacar deelnemen, telt dit jaar veel tijdritkilometers. Vreemde keuze .

ThorHushovd 23 november 2021 om 13:30

Volledig mee eens. Het komt voor mijn gevoel puur uit de hoek van de sponsor en mogelijk ook eigen wens, maar wijsheid kan ik het niet noemen. Leuk vind ik wel :).

lo squalo dello Stretto 23 november 2021 om 14:27

Bernal is 24 (!) en heeft nog tijd zat om de Vuelta aan zijn palmares toe te voegen. Toch logisch dat hij 100% voor de Tour wilt gaan? Dan weet iedereen (hemzelf en de ploeg inclusief) hoe hij zich verhoudt tov Pogacar. Daarnaast genoeg mooie subdoelen in het voorjaar (rittenkoersen) en najaar (Lombardije).

Jean Dumas 24 november 2021 om 05:59

De Giro-organisatie schiet zichzelf continu in de voet met zo’n zwaar parcours. Ze kunnen zich beter concentreren op een optimaal deelnemersveld. Dat gaat gezien de plaats op de kalender zeker niet veranderen.

Panache 23 november 2021 om 13:27

De drie besten van dit moment (Pogacar, Roglic, Bernal) kruisen dus waarschijnlijk de degens in de Tour. Ik heb nog heel veel vertrouwen in Dumoulin en hoop dat hij vol voor de Giro kan, wil en mag gaan. Zonder een van deze absolute toppers daar aan de start wordt de Giro een wedstrijd waar er voor Nederland misschien weer iets moois mogelijk is.

Dikke Man 23 november 2021 om 16:11

Ik vrees dat Carapaz vol voor de Giro zal gaan en een maatje te groot gaan zijn, maar wat zou het mooi zijn…..

Alfons Haavers 23 november 2021 om 16:35

Carapaz zie ik ook wel liefst als smaakmaker in de Giro eigenlijk volgend jaar. De besten moet ook niet allemáál naar de Tour, waar de Slovenen in principe toch een maatje te groot zijn.

Dan liever Carapaz als Giro-kopman voor Ineos dan een Sivakov, Hart, Martinez of Adam Yates.

Geraint Thomas is ook nog een optie uiteraard, maar of die op zijn 36 dan nog een echte kans heeft op eindwinst?

de adelaar 23 november 2021 om 14:19

Ik ben blij , het is toch een pareltje en heeft laten zien dat ie aanvallend kan en wil koersen. Misschien ziet niemand hem als directe kandidaat voor tourwinst, maar desalniettemin toont ie ballen en verschuilt ie zich niet achter zaken als parcours of TT km. De tour hoort gewoon zo goed mogelijk bezet te zijn en dit is een welkome mededeling