Edvald Boasson Hagen tekent bij Total Direct Energie

dinsdag 17 november 2020 om 15:36
Edvald Boasson Hagen tekent bij Total Direct Energie

foto: Cor Vos

Edvald Boasson Hagen komt volgend jaar uit voor Total Direct Energie. De inmiddels 33-jarige Noor verlaat na zes seizoenen het Zuid-Afrikaanse NTT Pro Cycling. Total Direct Energie is na de komst van EBH klaar op de transfermarkt.

Begin oktober was Boasson Hagen nog in gesprek met de leiding van INEOS Grenadiers over een mogelijke terugkeer bij de Britse sterrenformatie, maar de sterke sprinter kiest nu voor een avontuur bij Total Direct Energie. Boasson Hagen reed nog niet eerder voor een Franse wielerploeg.

Bij Total Direct Energie wordt Boasson Hagen ploeggenoot van Niki Terpstra, met wie hij een tandem zal vormen in de klassiekers. “Mijn doel is om zoveel mogelijk te winnen, te koersen en de beste resultaten te behalen”, zegt de Noor. “Ik ben een veelzijdige renner, dus ik hoop de voorjaarsklassiekers te rijden en kans te maken op ritzeges in de Tour de France.”

Eerder vandaag kondigde Total Direct Energie ook al de komst van Chris Lawless aan. De Brit komt over van INEOS Grenadiers.

Boasson Hagen was als renner van Dimension Data (tegenwoordig NTT Pro Cycling) een keer succesvol in de Tour de France en won verder ook etappes in het Critérium du Dauphiné, de Eneco Tour en de Tour of Norway. Ook was hij de beste in de Tour of Britain, inmiddels alweer vijf jaar geleden.

NTT Pro Cycling
Boasson Hagen vertrekt bij NTT Pro Cycling, maar volgens de laatste geruchten kan de ploeg volgend jaar wel rekenen op andere sterkhouders als Victor Campenaerts, Domenico Pozzovivo en Max Walscheid. De inschrijving van Qhubeka, naar verwachting gaat de ploeg onder die naam verder, voor de WorldTour van 2021 zou ook al ingediend zijn.

Dit artikel delen:

21 Reacties

FreeWilly 17 november 2020 om 09:16

Mooie transfer voor Total.

harryjohan71 17 november 2020 om 09:17

Campenaerts, Walscheid en Pozzovivo als sterkhouders noemen zegt wel iets over de kwaliteit van Qhubeka. Walscheid en Pozzovivo hebben dit jaar misschien enkele keren top 10 gereden. Campenaerts is een knecht met een goede tijdrit meer niet.

Kannibaal van Schepdaal 17 november 2020 om 11:40

Campenaerts heeft toch ook een paar keer top tien gereden dit jaar?

Zo kun je Walscheid ook een knecht noemen met een goeie sprint in de benen of Pozzovivo een knecht met een goed klassement in de benen.

Uit je reactie spreekt vooral veel minachting voor de tijdrit (die er toegegeven maar weinig zijn op een jaar) of voor Campenaerts.

Campenaerts staat bijvoorbeeld hoger op de tijdritladder dan Walscheid op de sprintladder. Winnen is voor beiden moeilijk omdat er altijd wel een of enkelen beter zijn. Campenaerts, Pozzovivo en Walscheid zijn geen veelwinnaars, maar Campenaerts rijdt op een seizoen vaker podium dan de andere twee. Hij schat zichzelf hoger in dan wat hij echt waard is, maar daarom moet jij hem niet lager inschatten dan wat hij echt waard is.

SnellePelle 17 november 2020 om 16:29

Harryjohan71 heeft vooral minachting voor alles wat geen Jumbo Visma is.
Overigens reageert de Kannibaal steevast op comments richting Belgen.

harryjohan71 17 november 2020 om 17:27

Als Campenaerts zo ‘n sterkhouder is, waarom was hij dan bang dat hij geen ploeg kreeg voor volgend jaar?
@SnellePelle Jouw opmerking raakt weer kant nog wal.

Yeez 17 november 2020 om 18:04

@kannibaal als wt team dit je kopmannen noemen is ronduit lachwekkend

Jessevd02 17 november 2020 om 09:27

Echt een goede transferperiode van Total, ze hebben straks wel gewoon een betere ploeg als Wanty.

harryjohan71 17 november 2020 om 09:36

Boasson Hagen kan een goede transfer zijn, maar op basis van zijn prestaties in 2019 en 2020 niet. Afgelopen jaren tegenvallend in de klassiekers. Hij teert nog op zijn goede jaren bij Sky

Peetvader 17 november 2020 om 09:44

Ze hebben straks ook gewoon meer geld dan Wanty…

Chasse_patate 17 november 2020 om 10:05

Beter dan

ivo001 17 november 2020 om 09:51

Had hem graag in de klassiekerkern en sprinttrein van TJV gezien.

japio 17 november 2020 om 10:05

+1

En voor de Noorse sponsor ook wel aantrekkelijk lijkt me.

Sagan=hulk 17 november 2020 om 09:54

Ze hebben Lawless aangekondigd. Vreemd, want die lag nog onder contract bij Ineos tot 2021.

Kannibaal van Schepdaal 17 november 2020 om 11:42

In het voetbal is dat de regel. Misschien evolueert het wielrennen ook wel naar transfervergoedingen, of wilde Ineos plaats maken voor betere renners of renners met een voor hen interessanter profiel.

Verweggistan 17 november 2020 om 15:44

Total wil duidelijk die WT wildcard terug.

CechRepublic 17 november 2020 om 15:48

Dit was een hele goed transfer geweest in 2016. Door nergens voor te kiezen heeft hij nooit bereikt wat er in had gezeten. Eindeloze reeks overwinningen in pakweg de Rondes van Noorwegen en Qatar, maar heel beperkt top 10 plekken in de monumenten.

hartstikkebedankt 17 november 2020 om 15:55

Ja, de resultaten die zijn even oude landgenoot Kristoff is gaan rijden in de monumenten had je eigenlijk bij hem verwacht. Hagen 1 keer 5e in Roubaix en 1 keer 10e in San Remo. Dat is het.

CechRepublic 17 november 2020 om 16:00

En nog drie keer top 10 op het WK. Maar dan nog, veel te weinig voor een man met zijn talent.

Pedalo 17 november 2020 om 19:20

En Gent Welvelgem, 4 etappes grote ronde, Vattenfall gewonnen, paar etappes Dauphine en Binck Bank, tweede op wk. Toch wel een hoop bereikt. Maar is te jong over zijn toeren gegaan. Laatste vijf jaar nagenoeg niets meer……Maar nog steeds een mooi palmares!

CechRepublic 17 november 2020 om 20:40

Het is ook niet slecht, maar er had zo veel meer ingezeten. Vier keer de Ronde van Noorwegen met 16 etappes (bij wijze van spreken) is weinigen gegeven, maar denk dat hij ze zo zou inruilen voor één keer Parijs – Roubaix.

Heb al paar keer gelezen dat hij te aardig is voor de echter top. Ongekend fysiek sterk, maar niet genoeg een killer voor de echte wereldtop.

Frank V 17 november 2020 om 22:32

Genomineerd voor de oeuvreprijs van de nachtkaars.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair