Edvald Boasson Hagen in gesprek over terugkeer bij INEOS Grenadiers

maandag 5 oktober 2020 om 13:36
Edvald Boasson Hagen in gesprek over terugkeer bij INEOS Grenadiers

foto: Cor Vos

Zes jaar nadat hij Team Sky verliet is Edvald Boasson Hagen mogelijk op weg terug naar de ploeg die nu INEOS Grenadiers heet. Zowel ploegleider Gabriel Rasch als de renner zelf bevestigde aan de Noorse omroep TV 2 dat er contact is geweest tussen beide partijen.

Na het seizoen 2014 vertrok Boasson Hagen bij Team Sky, waar hij vijf jaar onder contract stond. De Noor wilde destijds meer kansen om voor zichzelf te rijden en zette dan zijn krabbel onder een verbintenis met MTN-Qhubeka (het huidige NTT Pro Cycling). Met die ploeg behaalde hij zeges in onder meer de Dauphiné, de Eneco Tour en de Tour de France, maar nu de hoofdsponsor vertrekt hebben de renners de vrijheid gekregen om uit te kijken naar een nieuwe werkgever.

Mogelijk ligt de toekomst van Boasson Hagen nu bij INEOS Grenadiers. Desgevraagd bevestigde ploegleider Gabriel Rasch aan TV 2 dat er contact is geweest tussen beide partijen. “Er heeft een dialoog plaatsgevonden. Edvald en Dave Brailsford hebben rechtstreeks met elkaar gesproken in de Tour de France.” Naar verluidt heeft de ploegmanager van de Britse sterrenformatie de Noorse renner, die mede verantwoordelijk was voor de successen van het team, hoog zitten.

‘Ik heb daar een leuke tijd gehad’
Boasson Hagen bevestigde aan de Noorse omroep dat hij Brailsford sprak. “Ik ken deze ploeg erg goed en heb een goede relatie met de renners en de staf, dus het zou leuk zijn als ik zou kunnen terugkeren. Ik heb daar een goede tijd gehad. Soms wordt beweerd dat ik daar stagneerde, maar ben ik het daar niet mee eens. Ik heb me juist op veel gebieden ontwikkeld. Maar de weg van een dialoog tot er daadwerkelijk iets gebeurt, is nog lang.”

Volgens de Noorse renner is de uitleg van INEOS Grenadiers vergelijkbaar met andere ploegen. “Ze moeten uitzoeken of ze ruimte kunnen vinden in de ploeg en het budget.” Rasch weet ook niet of de transfer daadwerkelijk gaat plaatsvinden, omdat het team in principe klaar is voor 2021. Maar hij is open over het feit dat de naam van Boasson Hagen is besproken met de ploegleiding. “Het zou leuk zijn als we hem terug kunnen helpen naar zijn oude niveau.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Westland95 5 oktober 2020 om 13:43

Dit is toch niet zodanig breaking news dat je eerst een half artikel moet plaatsen met ‘wordt verder aangevuld’?

Boasson en Hagen 5 oktober 2020 om 13:45

Zou mooi zijn, bij Sky toch redelijk succesvolle jaren gehad, ondanks minder vrijheid. Lijkt nu toch wel wat meer vrijheid te komen bij Ineos. En het is nog steeds een waardevolle renner voor elke ploeg, zonder een veelwinnaar te zijn.

AWestie 5 oktober 2020 om 13:46

Toch wel de ploeg van zijn gloriejaren, al kon hij er in zijn laatste jaar weinig potten meer breken

Natte spons 5 oktober 2020 om 13:54

Heeft daar ook het langste gereden en in zijn beste jaren, als hij bij HTC verder had gegaan had hij daar mischien wel meer gewonnen, omdat hij daar vaker kopman was geweest. Hoewel daar ook wel veel voor Cav werd gekozen.

Voorgeborchte 5 oktober 2020 om 15:14

Voor mij ook wat de ploeg die hem heeft opgebrand.

Maglia Rosa 5 oktober 2020 om 13:55

In zijn beste jaren leek hij op de huidige Van Aert: sprints winnen, tijdritten winnen, serieus meedoen in eendagskoersen en de kopman over Alpencols loodsen. Nadat hij zich in een van de Tours ogenschijnlijk over de kop heeft gereden is het helaas op alle fronten een stuk minder geworden. Kan wel nog steeds een erg nuttige knecht zijn en daarvoor kun je maar het best bij een ploeg als Ineos of Jumbo zitten.

Domestique 5 oktober 2020 om 14:05

Ik vond Bo-Hagen altijd een tikkeltje een overschatte renner eigenlijk. Hij was inderdaad heel jong al goed, maar de superlatieven heb ik nooit echt begrepen. Het was meer de 'belofte' die er nooit is uitgekomen (al dan niet doordat hij bij Sky wat is opgebrand). Op het niveau van WvA van dit jaar is hij in ieder geval nooit geweest.

Panache 5 oktober 2020 om 14:44

2011 was toch een jaar waar Van Aert ook trots op zou zijn geweest.

leor 16 5 oktober 2020 om 15:00

@Domestique, inderdaad. Al moet je ook wel zeggen dat WVA dit jaar 'al' 26 is, terwijl EBH amper 21 was toen hij op magistrale wijze Gent-Wevelgem won. Ook in de giro later dat jaar speelde hij met de concurrentie. In dat zelfde jaar won hij aan het eind ook nog even de Eneco-tour en de Tour of Britain met groot overmacht.

Dat hij een grote belofte was, vind ik overigens ook zo'n onzin. Het was gewoon meteen een topper, die nadien op latere leeftijd niet meer hetzelfde niveau haalde, laat staan nog wat verbeterde.

Wat exact de reden daarvan is, weet niemand denk ik, ook hijzelf niet. Ik vermoed dat het een combinatie is van meerdere factoren:
– veel te zachtaardig karakter
– veel pech/blessureleed
– slechte positionering in een peloton
– en inderdaad ook wellicht teveel hooi op zijn vork in zijn sky-tijd.

Alleszins kan zijn talent niet zomaar verdwenen zijn, ook al gebeurd het nog maar zelden dat we er een glimp van zien.
Ik las onlangs een artikel over EBH, met onder andere ook Hushovd als analyst, en het geloof dat hij in de toekomst nog grote koersen (genre Roubaix) kan winnen, is er alleszins nog. Hopelijk kan een nieuw (/oud) team daar wat bij helpen.

Verweggistan 5 oktober 2020 om 13:57

:(

leor 16 5 oktober 2020 om 15:23

Waarom een :( ?

Misschien niet de beste optie, maar liever dat dan naar terug naar bijvoorbeeld Joker toch ?

jappe666 5 oktober 2020 om 14:30

Ondanks dat je het gevoel hebt dat hij enorm veel laten liggen heeft in zijn carrière door in dienst te gaan rijden tijdens grote rondes, heeft hij well 474x top-10 gereden in zijn carrière.
Ter vergelijking, Sagan zit op 566, Alaphilippe op 244, Gilbert 450, Van Avermaet 429 en Valverde 678.

leor 16 5 oktober 2020 om 14:38

Klopt, maar als 1 van zijn grootste fans kan ik wel zeggen, dat in tegenstelling tot die andere namen de echte grote vissen er niet bij zitten. Helaas.

jappe666 5 oktober 2020 om 14:52

Klopt, zegt eigenlijk genoeg hoeveel talent hij verkwist heeft door in dienst te gaan rijden. Beetje vergelijkbaar verhaal als Kwiatkowski.

Maglia Rosa 5 oktober 2020 om 17:22

Bij Kwiato valt dat al bij al nog mee. Hij heeft die grote vissen namelijk wel binnengehaald (WK, MSR, AGR, 2x Strade) en andere WT-koersen gewonnen (E3, Polen, Tirreno, San Sebastian). Vraag me af of daar bij een andere ploeg veel meer bij was gekomen dan een aantal etappezeges in de Tour. Wellicht nog een RVV of GW.
Financieel heeft hij het overigens helemaal goed bekeken met een salaris dat boven dat van de meeste kopmannen van andere ploegen ligt.

jappe666 6 oktober 2020 om 03:05

Er zouden uiteraard nog steeds veel renners met plezier wisselen van palmares, maar met uitzondering van zijn wonderlijke jaar in 2017 was het bij Sky toch een stuk minder allemaal dan wat er leek te zullen gaan aankomen na zijn eerdere prestaties bij Quick-Step. Hij heeft zich wel verbeterd in het rijden van klassementen in kleine rondes, maar is daardoor minder geworden in zijn voor mij sterkste punt, namelijk het rijden van klassiekers/monumenten. Als hij bij Quick-Step was gebleven bv, zou het mij niet hebben verbaasd mocht hij alle monumenten minstens 1 keertje hebben gewonnen al.

$kedel 5 oktober 2020 om 15:08

Veel succes met hem daar xD

Harm Zijlstra 5 oktober 2020 om 15:13

Daar gaat mijn theorie dat Ineos 28 renners wil kopen die naar het podium van een GT kunnen fietsen.

leor 16 5 oktober 2020 om 16:11

Het verging de kopmannen in de grote rondes bij INEOS alleszins een stuk beter als EBH er nog reed .. :D

Headlines

Materiaalzone

Populair