Edoardo Affini haalt uit naar UCI na ‘onacceptabele’ finale in Burgos: “Schande”

woensdag 3 augustus 2022 om 19:57
Edoardo Affini haalt uit naar UCI na ‘onacceptabele’ finale in Burgos: “Schande”

Edoardo Affini - foto: Cor Vos (archief)

Edoardo Affini heeft op sociale media uitgehaald naar de UCI, dat de finale in de tweede etappe van de Vuelta a Burgos heeft goedgekeurd. De Italiaan van Jumbo-Visma vindt de laatste kilometer in Villadiego, waarin ploeggenoot David Dekker hard ten val kwam vanwege een verkeersdrempel, te gevaarlijk. “Dit is onacceptabel”, schrijft Affini.

“Beste UCI, na alles wat al gebeurd is, staan jullie een finish toe met een verkeersdrempel zo diep in de laatste 800 meter terwijl we van een super snel gedeelte komen. Het is een schande. Onacceptabel”, haalt Affini uit. Doordat Dekker de verkeersdrempel niet zag aankomen, verloor hij de controle en nam hij een groot deel van het peloton mee in zijn val.

Affini liet zich niet alleen uit over het gevaarlijke parcours in Burgos. Hem wordt ook verweten dat hij, juist na zo’n massale crash, juichend over de finish kwam achter zijn ploegmaat Timo Roosen. “Voordat iedereen onzin gaat schrijven, wil ik iets duidelijk maken. Ik deed volle bak een lead out. Er kwam een ploeggenoot voorbij op 200 meter van de finish en ik heb gejuicht ja”, aldus de tijdrijder.

“Ik had echt geen idee van het grote bloedbad achter ons. Het spijt me zeer en leef mee met iedereen die betrokken was bij de valpartij. Ik hoop dat niemand ernstig gewond is geraakt”, zegt Affini. Ook Roosen, die de rit won, verdedigde zich online over het juichgebaar: “Als we dat wisten, hadden we nooit gejuicht.


Bekijk hieronder de beelden van de laatste kilometer en de valpartij van David Dekker.

Dit artikel delen:

50 Reacties

YogiBear 3 augustus 2022 om 20:17

Terechte reactie van Affini. De aankomst gaat regelrecht tegen de UCI reglementen in (“There must be no obstacles such as road narrowings, traffic islands and speed bumps in the final kilometre.”) en had dus gewoon echt nooit goedgekeurd mogen worden. Daar is zelfs geen discussie over mogelijk.

0
Het Luipaard van Lent 3 augustus 2022 om 21:19

Precies dit.

0
Pietspeed 4 augustus 2022 om 01:40

Idd, duidelijk genoeg

0
Marlin 3 augustus 2022 om 20:18

Totaal ongeloofwaardig, de uitleg van Affini. Natuurlijk wisten ze van de zware crash. Dat maakt zo’n vreselijk lawaai van schurend metaal, piepende remmen, geroep en getier, dat er geen enkele twijfel mogelijk was. Door achteruit te kijken, zagen ze ook dat ze nog met drie overbleven. De kopman Dekker was ook miraculeus verdwenen en kwam dus niet uit het spoor van de lead-out. Stop dus met die onnozele verklaringen, en zorg ervoor dat je volgende maal dezelfde fout niet meer maakt.

0
YogiBear 3 augustus 2022 om 20:24

Marlin, welk deel wil je niet begrijpen. Volkomen logische en begrijpelijke reactie van Affini. Het feit dat jij denkt dat renners in zo’n situatie alsnog zouden juichen als ze alle informatie hadden gehad, zegt in mijn ogen ontzettend veel over jouw manier van denken.

0
Lalsacien 3 augustus 2022 om 20:29

Jij weet het natuurlijk beter. Een renner die omkijkt ziet niet het hele gebeuren achter zich. Ten tweede, er is ook nog het geluid van helicopters, publiek en speaker die afleiden. Ten derde heb je ook te maken met de wind die om je oren suist.
Hij zal de valpartij wel gehoord hebben maar niet de omvang, oorzaak en slachtoffers.
Precies wat hij zegt dus.
Jouw waarheid tegen zijn waarheid. Maak je keuze!

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 3 augustus 2022 om 20:30

Volkomen terechte reactie van Marlin, en de zoveelste totaal onnozele verklaring van een Jumbo-renner. Het is echt volstrekt, maar dan ook volstrekt onmogelijk dat Roosen en Affini niet wisten wat er achter hun gaande was. Dat je überhaupt nog probeert te beargumenteren dat ze het niet wisten is ronduit bizar.

0
Marik 3 augustus 2022 om 20:34

Ik ga volledig mee met YogiBear en Lalsacien.

0
Geel Zwarte Bril 3 augustus 2022 om 20:37

@Marlin, als je alleen kan bashen, er is een uitlog knop. Hoef je ook niet meer te reageren. Kan je misschien wat leuks doen met je leven ipv op een WF site constant te zoeken naar artikelen waar je op JV kan bashen.

0
Kerstie 3 augustus 2022 om 21:00

Plus 1 Geel Zwarte Bril.

Het valt me sws op dat deze persoon samen met het Numansdorp altijd negatief zijn. Gewoon royeren en lekker laten nuilen met z’n tweetjes

0
Monsieur Bendy 3 augustus 2022 om 21:35

Precies Kerstie en Geel Zware bril. We moeten nodig naar een wereld toe waarin we allemaal hetzelfde vinden en mensen met een ietwat afwijkende mening hun bek moeten houden. Sigrid zal trots op jullie zijn!

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 3 augustus 2022 om 22:13

Welke fout, marlin? En hoe hadden ze het dan moeten oplossen?

0
AdZ 3 augustus 2022 om 22:49

Ik denk dat Affini gelijk heeft en dat de UCI de etappe moet cancelen.

En anders zou TJV natuurlijk ook zelf de podium plaatsen kunnen inleveren.

Ergo er blijft wat dubbels zitten in de reactie van de geel zwarten, zowel op en direct na de streep als al het getoeter achteraf.

0
Marlin 4 augustus 2022 om 14:37

Beste minimaliserende volgers als het om Jumbo-Visma gaat. Raadpleeg de internationale pers, de wielerwebsites, het (veel hoogstaander) forum van cyclingnews.com
De tendens is vrij unaniem. Verontwaardiging over het gejuich van de twee Jumbo-renners. Met de juiste argumenten. Dat plaatst de belachelijke reacties van YogiBear, Lalsacien, Marik, Geel Zwarte Bril en anderen in het juiste perspectief. Een totaal gebrek aan objectiviteit, tot in het absurde toe.

0
Michiel 4 augustus 2022 om 14:56

2 juichende renners, veel ophef. Mss was het idd beter als ze niet hadden gejuicht. Maar ik snap werkelijk waar de mensen niet die hier boos tweetjes enzo aan gaan wijden. Maar das bon ton vandaag de dag, alles en overal ophef over.

0
Alfons Haavers 4 augustus 2022 om 15:31

Behoorlijk opgeklopt allemaal inderdaad. Het blijft een ongeval, vermoed dat Dekker zich niet opzettelijk tegen het asfalt heeft geworpen aan 70 km/u om een gat te creëren met de rest van het peloton waarna zijn ploegmaten aan de meet niet op konden van de pret dat hun plannetje perfect is uitgedraaid.

Even de armen in de lucht nadat je een ontregelde etappe wint in een sport waar vallen erbij hoort, tja… Is het werkelijk allemaal zo heftig en schandalig? Kan wel ergere dingen bedenken die in deze maatschappij gebeuren eigenlijk en waarover mensen zich kwaad mogen maken.

0
Lalsacien 4 augustus 2022 om 16:49

@Marlin je weet niet waar je het over hebt. Je pretendeert een kenner te zijn maar kan je absoluut niet verplaatsen in de gedachtewereld van een wielrenner. Op een andere plek heb ik al aangegeven dat de verontwaardiging terecht is over het juichen maar dat de renners niet alles hebben meegekregen.
Nogmaals ik raad je een cursus tekstbegrip aan.

0
Bimbo Visma 3 augustus 2022 om 20:34

Lead-out doen en dat er maar een renner voorbij komt en dan rustig kunnen meejuichen. Ik wil het proberen te geloven.

Zeg gewoon eerlijk dat je in de euforie misplaatst gereageerd hebt.

0
Txirrindularitza 3 augustus 2022 om 21:39

Gebruiker met de naam ‘Bimbo Visma’ “wil het proberen te geloven”…

Ik ga niet eens proberen je te geloven.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 3 augustus 2022 om 22:21

Ik denk dat men in het peloton hier zich minder druk om maakt dan het gemiddelde luipaard op WF

0
Bimbo Visma 4 augustus 2022 om 08:50

Bedankt Txirrindularitza

0
Gijsbert Van Beers 3 augustus 2022 om 20:37

Ik vind dit toch wel makkelijk van Affini. Hij roept met wijsheid achteraf. En achteraf is het harstikke mooi wonen.

Ja, natuurlijk ligt er een drempel, en vliegen ze erop af met hoge snelheid. Maar ik vraag me af of er 1 enkele ploegleider is geweest die:
– al een keer eerder deze passage had gedaan en tegen zijn jongens heeft gezegd: “dit is te gevaarlijk, daar gaan we niet doorheen rijden”
– het roadbook bestudeerd heeft en zijn renners geinformeerd over de drempel in de laatste km.
– Gewaarschuwd heeft voor de drempel in de oortjes, die er nog altijd zijn onder het mom van “we moeten renners kunnen waarschuwen voor gevaarlijke situaties”.

Nee, ik ken ploegleiders die achter renners zitten in afdalingen in tijdritten, en zeggen als volleerde navigators wat voor bocht het is en hoe hard ze erdoor kunnen. Ik heb zelden ploegleiders gezien die hun renners waarschuwen voor dit soort zaken op de momenten dat het ertoe doet. Nee, dan roepen ze “NAAR VOREN” of “FULL GAS NOW GUYS!”.

Ik heb aankomsten gezien die veel belachelijker waren dan deze. En ik weet ook zeker dat je Affini niet gehoord zou hebben op de socials als er niemand was gevallen. Als ze gewonnen hadden, dan hadden ze lekker de champagne open getrokken. Als je echt een statement wil maken, dan stop je gewoon bij de laatste km.

Ik ben fan van meer veiligheid in de koers, maar te vaak zie ik renners die vooral achteraf en na een val commotie maken, en niet vooraf en zonder dat er is gevallen.

0
Chippen 3 augustus 2022 om 20:42

affini op kop, dus ’t was roosen die omkeek en het wel moet hebben gezien

0
xistnc 3 augustus 2022 om 22:03

Kijken en zien zijn twee verschillende werkwoorden. Niet voor niets.

0
AdZ 3 augustus 2022 om 22:50

Haha hoe lang ga JIJ door met rechtpraten wat krom is?

edit wf: niet doen

0
Sjonge Jonge 3 augustus 2022 om 23:40

Hele lage opmerking van je AdZ

0
Marik 4 augustus 2022 om 07:01

Oei adz, nu zak je door de ondergrens.

0
xistnc 4 augustus 2022 om 10:44

Ik voel me inderdaad af en toe best een verzetsstrijder. Maar een standbeeld zit er niet in zeker?

0
DunJay 3 augustus 2022 om 20:43

Daarom dus dit: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4085195/nieuwe-vluchtheuvel-moet-weer-wijken-voor-la-vuelta-en-dat-kost-20000-euro de media leggen altijd maar weer de nadruk op alle kosten die werkzaamheden voor een wielerkoers met zich meebrengen, maar dergelijke valpartijen wil toch niemand zien?!

0
YogiBear 3 augustus 2022 om 21:01

Mooi en goed om te lezen dat deze Nederlandse gemeenten wel hun verantwoordelijkheid (moeten) nemen.

0
Bart 4 augustus 2022 om 01:38

Wedstrijden moeten veilig georganiseerd worden maar is elke kost verantwoord? Een overheid moet imho vooral verantwoordelijk omgaan met belastinggeld en 20000 euro verspillen aan het weghalen van een verkeersdrempel, die dient voor de algemene veiligheid is er imho wat over. Zeker voor een eenmalig iets…

0
willem denboer 4 augustus 2022 om 03:25

Voor de laatste kilometer(s) een veilige weg kiezen is ook een goede oplossing en kost niets.

0
Burn 3 augustus 2022 om 21:03

Natuurlijk wist hij niet precies wat er gebeurde. Hij had een andere focus en daarnaast de adrenaline en alles in zo’n sprint.

Alleen is het teveel gevraagd om van renners, die een sprint willen winnen, te verwachten dat ze de laatste 2 km van een rit kennen en niet worden verrast door een drempel of scherpe bocht bijvoorbeeld? Natuurlijk met behulp van het team. De laatste 2 km zijn cruciaal in een sprint, zowel om te winnen als vanwege de veiligheid.

0
xistnc 3 augustus 2022 om 22:04

Als de regels voorschrijven dat die er niet zijn, dan horen ze er toch gewoon niet te zijn?

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 3 augustus 2022 om 22:22

En dan nog als ze er wel zijn, was er een reden waarom ze er niet hadden moeten zijn. Je kunt niet van een menselijk brein en lichaam verwachten dat hier in een split second adequaat op gereageerd wordt.

0
Burn 4 augustus 2022 om 00:47

Het lijkt me als team wel te voorkomen door de laatste paar km te verkennen. Dat vergroot de veiligheid aangezien dit altijd het meest chaotisch is, het vergroot de kans om te winnen en het is nou ook weer niet zoveel moeite.

0
japio 3 augustus 2022 om 21:11

De finish slaat inderdaad weer helemaal nergens op. Alle voornemens ten spijt, is er nog niks veranderd sinds het ongeval Jakobsen/Groenewegen. Er zou een commissie komen dit en zus en zo zou veranderen blabla…en uiteindelijk is er niks veranderd.

…en nee, ik geloof niet dat ze niets mee hebben gekregen van de val. De volledige omvang zullen ze vast niet helemaal door hebben gehad, maar ze hebben er echt wel iets van meegekregen.

0
Pietspeed 3 augustus 2022 om 22:20

Verantwoordelijke organisatie en UCI leert gewoonweg niet uit het verleden. Deze (im)materiële schades dient verhaald te worden. Al was het maar voor een keihard statement. Hoe kun je nu zo'n aankomst goedkeuren? Daar heeft waarschijnlijk helemaal geen keuring plaatsgevonden, laat staan dat er überhaupt bij is stil gestaan. Schandalig gewoon.
Dit is eigenlijk wetens en willens renners blootstellen aan onaanvaardbare risico's.

0
Ward 3 augustus 2022 om 22:55

Ik weet niet hoe die verdeling gebeurt intern binnen de UCI, maar is dit het werk van dezelfde commissaris die ook voor de Katowice-aankomst goedkeuring gaf? Of beslist een raad van “wijzen” unaniem over zo’n zaken?
Anderzijds, de ploegen bereiden deze aankomsten toch ook in detail voor? Was daarover niets terug te vinden in het roadbook? En hadden Affini en zijn collega’s met andere woorden niet verontwaardigd moeten zijn vóór de val? Ik vraag het me gewoon af…

Edit: ik verwar hier natuurlijk Burgos met Polen, maar mijn bedenking in verband met parcourskennis en verontwaardiging over parcours na de feiten blijft wel relevant.

0
Pietspeed 4 augustus 2022 om 01:31

Het gaat om onacceptabele gevaarzetting. Wetend dat waarschijnlijk een groepssprint heuvelaf een enorme snelheid genereert en dat er dan in zo'n situatie geen snelheidsbeperkende drempel moet liggen. Heuvelop was misschien het idee dat een selecter groepje richting aankomst zou sprinten. Maar dit was de kans op de koop toenemen, mede gelet op de sprint in Polen heuvelaf en gevaarlijke dranghekken. Als ploeg kun je de situatie wel weten, maar de gedragingen van andere teams niet. Nu loopt het weer nog redelijk 'goed' af. Maar een dooie heb je zo met die dranghekken en snelheden.

0
Het Jachtluipaard op 1 wiel. 4 augustus 2022 om 07:30

Heeft de UCI al gereageerd?

0
Baukema Tomoulin 4 augustus 2022 om 09:02

De UCI, de renners, de ploegen en wij gaan over tot de orde van de dag en over een week is iedereen (behalve de afstappen van vandaag) deze val alweer vergeten.
Op naar het volgende paaltje/wegeiland of versmalling in de laatste 3km terwijl ze in dalende lijn zitten!

0
Rondje 25 4 augustus 2022 om 09:10

Als Groenewegen of wie dan ook als sprinter iets verkeerd doen is de wereld te klein bij de UCI.
Maar wel zelf zulke parcoursen neerleggen waar renners grote gevaren lopen. Schandelijk. Maar het past weer in het plaatje van de UCI.

0
Jowinho 4 augustus 2022 om 10:13

Inderdaad een fout van de UCI, maar de grootste fout ligt natuurlijk bij de organisatie in Burgos zelf. Die kunnen toch ook zelf zien dat dit niet veilig is, daar moet je geen UCi voor hebben.

0
Pietspeed 4 augustus 2022 om 13:33

UCI draagt medeverantwoordelijkheid aangezien Vuelta Burgos onder het UCI regelement valt. Zie 1e reactie van Yogibear. Die ene reactie volstaat eigenlijk al.

0
Aart van Woud 4 augustus 2022 om 11:02

Gebaseerd op mijn eigen koerservaring, geloof ik wat Affini zegt. Ja, ze zullen best gehoord hebben dat er is gevallen, maar de volledige impact kunnen ze nooit meegekregen hebben op die snelheid in volle sprint. Bovendien waren er, zoals iemand anders hierboven al aangeeft, veel andere omgevingsgeluiden die de waarneming van het gehoor beïnvloeden. Mensen die beweren dat de voorste renners alles hebben meegekregen hebben zelf waarschijnlijk nooit gekoerst.

0
illu 4 augustus 2022 om 13:30

De nuance die ik nog wat mis en mij vooral ook stoort aan de mensen die zeggen dat ze nooit hadden mogen juichen…
Hoe moeten die mannen weten wie er precies gevallen is en hoe ernstig het is?

Waarom velen het juichen ‘onterecht’ vinden is omdat 1 van hun teamgenoten zelf de grote val veroorzaakt heeft. Maar dat kunnen zij toch nooit weten? Dat er gevallen is zullen ze wel meekrijgen (maar niet de ernst van de valpartij), maar dat hoort er helaas ook bij en dan zeggen we dat goed vooraan zitten dus ook een verdienste is. Maar dat het Dekker was die de val veroorzaakte zullen ze nooit mee hebben kunnen krijgen. Ja Dekker was weg, maar mischien had iemand van een ander team hem onderuit gekegeld?

Prima reactie dus in mijn ogen. Wel wat ongelukkig juichen bij de finish in het moment, maar achteraf excuses aanbieden door alle omstandigheden eromheen. Kern blijft dat deze aankomst nooit goed gekeurd mag worden en iedereen die zegt ‘ze hadden het maar moeten weten’ kun je gewoon niet serieus nemen… Een dergelijk obstakel mag gewoon niet in de laatste kilometers zitten, vergroot het gevaar veel te veel zelfs als hadden ze het moeten weten.

0
Marlin 4 augustus 2022 om 14:45

Die nuance zal ik je geven. Als je een enorme herrie, gekraak, geroep hoort, plus het vreselijke geluid van verschillende impacten, onmiddellijk achter je achterwiel, dan weet je dat er een heel zware valpartij plaats gevonden heeft. Met enorme gevolgen, zeker net voor de ultieme spurt. Als het plots doodstil achter je wordt, je niemand ziet opschuiven, je eigen kopman geen aanwijzingen meer schreeuwt, je achter je kijkt en de grote leegte ziet……. ja, dan weet je dat de overwinning voor de ploeg is, maar dat juichen dan ongepast is.
Blijkbaar hebben weinigen al op een racefiets gezeten, laat staan in een peloton gereden. Daar is niets mee. Maar ga dan geen onzin vertellen.

0
illu 4 augustus 2022 om 15:04

Complete onzin Marlin…
Je weet dat er een valpartij heeft plaatsgevonden ja… Maar niet hoe erg. In wat… 33% van de sprints vind een valpartij plaats. Mag de winnaar dan elke keer niet meer juichen?

Veel kwalijker dan het juichen is dat er een dergelijk obstakel ligt in de laatste 500m… Zou me daar drukker over maken dan het juichen van een (toevallig?? TJV) renner nadat hij gewonnen heeft.

0
Gijsbert Van Beers 4 augustus 2022 om 15:33