E3 Harelbeke wordt korter en krijgt minder hellingen

vrijdag 27 november 2015 om 09:23
E3 Harelbeke wordt korter en krijgt minder hellingen

De E3 Harelbeke wordt minder zwaar en ietsje korter, zo heeft de organisatie van de Vlaamse koers besloten. Het aantal hellingen wordt voor de editie van 2016 teruggedrongen van 17 naar 15 en de afstand van de wedstrijd bedraagt volgend jaar 203 kilometer, in plaats van 214.

Het plan is om de koers spannender te maken, door hem dus ietsje minder lastig te maken. “Vanaf de eerste helling tot het Forestierstadion in Harelbeke willen we spanning creëren”, zei woordvoerder Jacques Coussens in Het Nieuwsblad. Ook is besloten om meer gebruik te maken van bredere wegen.

Het besluit tot aanpassing van het parcours kwam na overleg met Tom Boonen, Fabian Cancellara en Peter Sagan. De E3 Harelbeke wordt verreden op vrijdag 25 maart.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Bertvd 27 november 2015 om 10:07

Goedzo. Even overleggen met de heren coureurs voor een beter parcours.

Dat zouden ze vaker moeten doen!

0
Bram93 27 november 2015 om 10:16

Zijn brede wegen spannender??

0
Arema Pro Cycling Team 27 november 2015 om 10:22

Een koers wordt spannender door 11 km minder te fietsen?

0
albertooo 27 november 2015 om 10:26

De hele charme van het voorjaar is een boerenpaadje heuvelop waar een peloton van 200 man doorheen wordt geperst. De renners zien dit misschien anders dan ons, het is maar net wie je tevreden wil houden.

0
billi 27 november 2015 om 10:28

"Ook is besloten om meer gebruik te maken van bredere wegen."

Dat vind ik jammer, dat is juist de charme van de vlaamse (semi) klassiekers.
Daar is ook altijd een mogelijkheid om iets te forceren, langgerekt, breuken in het peloton etc, en ook vaak verrassingen door iemand die de slag gemist heeft. Moet de beslissing dan altijd vallen op een van de hellingen? Denk dat dat voor de geraadpleegde renners wel een voordeel is ;)

edit: wat albertooo zegt dus

0
EricV 27 november 2015 om 10:29

Yes brede wegen!! Spannend!!!

0
Hakkie2 27 november 2015 om 10:52

Brede wegen kunnen natuurlijk ook waaiers opleveren, dat hangt natuurlijk volledig af van het weer.

0
billi 27 november 2015 om 11:10

dat is waar, maar smalle wegen (tenminste als het in open terrein ligt) ook, enkel dan moet de waaier wel getrokken worden door een beperkt aantal renners

inderdaad, het weer is een belangrijke factor, maar daar is helaas geen invloed op

0
Koersmaniak 27 november 2015 om 11:46

Brede wegen betekent meer kans op groepering in de achtervolging.
Bij smalle kronkelende wegen is een vluchter ook sneller uit het zicht.
Bredere wegen zijn niet perse veiliger, er gebeuren genoeg valpartijen. Ik herinner me nog Cancellara in een E3 van enkele jaren geleden.

0
Giro_101 27 november 2015 om 11:51

Misschien spannender doordat alles langer gesloten blijft, maar de kans op verrassingen neemt alleen maar af (eerste controle, en dan maakt één der favorieten het af). Juist bij dit soort koersen is het leuk om eens andere in de aanval te zien doordat niet alles overzichtelijk is.

0
Wieleramateur 27 november 2015 om 12:20

Het is maar hoe je het bekijk wat die smalle/brede wegen betreft. Misschien kwamen buitenlanders minder graag naar hier omdat het hier zo gevaarlijk koersen is over smalle wegen. Als dat zou leiden tot zwakkere deelnemersvelden is het juist goed dat er meer veiligheid wordt ingelast. Het zijn nog altijd renners zelf die de koers maken en het parcours is met die paar hellingen/kilometers minder nog altijd zwaar genoeg om de beteren te doen zegevieren.

0
Arry1337 27 november 2015 om 12:42

Dat ze bredere wegen opzoeken betekend niet meteen dat ze geen smalle wegen meer zullen tegenkomen. En daarnaast is het maar net de vraag waar dat die vervangingen zitten. Ik weet ook dat het lange stuk over de brede weg na de Oude Kwaremont niet altijd een negatieve invloed heeft op de wedstrijd.

0
Turtlehead 27 november 2015 om 13:26

Op canvas staat dat in het eerste deel van de koers brede wegen worden opgezocht. Wat een verbetering is, gezien alle domme valpartijen in de eerste 100 km van de laatste jaren.
Lijkt me dus wel prima, al is die 200km grens in Vlaamse koersen altijd wel een mooi moment, waarop de mannen van de jongens worden gescheiden.

0
Mark 27 november 2015 om 16:44

Ik ben bang dat het een Gent-Wevelgem 2 wordt met de vermindering van hellingen, al was Gent Welvelgem dit jaar wel vermakelijk door het weer. Ik hoop dat het koersverloop blijft verschillen tussen de twee koersen.

0
SolitaryShell 27 november 2015 om 17:38
Quote:
Ook is besloten om meer gebruik te maken van bredere wegen.

Dus meer valpartijen. Strak plan.

0
Shinzawai 27 november 2015 om 22:32

Meer kans voor een Belg om te winnen zo?

0
Hensie 29 november 2015 om 22:40

GAAF! Brede wegen! Ik denk dat dat zal bijdragen tot de spannendste editie van de E3 tot nu toe!

:/

0

Headlines

Populair

Materiaalzone