Dylan Groenewegen sprint naar ritwinst in Hoogerheide

Dylan Groenewegen sprint naar ritwinst in Hoogerheide

foto: Wouter Roosenboom

donderdag 15 juni 2017 om 16:01

Dylan Groenewegen heeft de eerste etappe in lijn van de Ster ZLM Toer met overmacht gewonnen. De Nederlands kampioen zorgt daarmee voor de tweede zege van LottoNL-Jumbo op rij. Max Walscheid (Sunweb) eindigde op meer dan een fietslengte achterstand als tweede, Moreno Hofland (Lotto Soudal) werd derde.

De kopgroep van de dag bestond uit vijf Nederlanders en een Fransman. Stan Godrie (Verandas Willems-Crelan), Joey van Rhee, Rens te Stroet (Destil-Piels), Jasper Hamelink (Metec-TKH) en Rick Ottema (Baby Dump) hadden Jimmy Turgis van Cofidis mee. De maximale voorsprong was vier minuten. LottoNL-Jumbo achtervolgde en maakte op de Oesterdam gebruik van de wind. De Nederlandse ploeg trok – met leider Roglič goed van voren – het peloton in waaiers.

Er ontstonden daardoor meerdere groepen, maar niet veel later kwam alles toch weer bij elkaar. Het verschil met de kopgroep ging daarna geleidelijk naar beneden. Met een voorgift van ruim een minuut draaiden de vluchters het lokale parcours (drie keer 16 kilometer) rond Hoogerheide op. Van Rhee liet op twintig kilometer van de meet zijn medevluchters achter zich, maar met nog veertien kilometer te gaan was ook zijn liedje uit.

Dion Beukeboom (Destil-Piels) probeerde drie kilometer voor het einde nog te ontsnappen, maar zijn avontuur strandde. LottoNL-Jumbo en Quick-Step Floors probeerden hun sprinter in de juiste positie af te zetten, waarna Groenewegen zich de snelste toonde. Zijn ploegmaat Primož Roglič behoudt de leiderstrui.

Dit artikel delen:

35 Reacties

Laatste man 15 juni 2017 om 16:02

Tourvorm!

Sephiroth 15 juni 2017 om 16:03

Niks gezien, maar super dat hij hier wint! 1 vs 1 kittel en greipel erop gelegd, of was daar wat aan de hand?

AZH 15 juni 2017 om 16:03

Sprintte Kittel mee?

Jotto-Lumbo 15 juni 2017 om 16:03

Dat ik in 2017 nog naar zo’n dramatische livestream heb moeten kijken, haha. Ik kon niet zo goed zien wie er had gewonnen, maar wel dat het vrij ruim was.

jvh93 15 juni 2017 om 16:04

lekker TLJ!

kelderfan 15 juni 2017 om 16:04

Die Dylan doet ’t weer en TLJ met de 2e. zege in de ZLM.

ChefSpijker 15 juni 2017 om 16:06

Kittel kwam als 25e ongeveer over de finish. Greipel helemaal niet te zien, Lotto Soudal ging voor Hofland. Niet heel verrassend, vorig jaar Kittel maar 1x en Greipel zelfs 0x top 3 in de pelotonsprints hier. Die nemen niet te veel risico met het oog op de Tour.

tdb 15 juni 2017 om 16:07

Volgens mij Walscheid 2e, Hofland 3e en Vermeltfoort 4e

Niels22 15 juni 2017 om 16:07

Volgens mij deden Greipel en Kittel niet mee, Greipel sowieso niet 3e (die is Duits kampioen en rijdt dus niet in het rood)

nathancouw 15 juni 2017 om 16:07

Kittel en Greipel beiden niet van voren in de sprint, het was onze eigen Hofland in de top 30. Greipel niet gezien en Kittel rond stekje 25.

AWestie 15 juni 2017 om 16:12

Ik moet met de TLJ overmacht in de Ster ZLM toer ook meteen denken aan dat Chinese avontuurtje van Belkin. Toen won Leezer zelfs nog!

mus van de maasstad 15 juni 2017 om 16:14

En dat is 15. Hopelijk rond 17:30 nummertje 16

Go TLJ!!!

tdb 15 juni 2017 om 16:16

Kittel had blijkbaar zijn ketting kapot getrapt.

Chaba 15 juni 2017 om 16:20

Sterk! Goed vooruitzicht naar voor de Tour. Dit jaar toch weet een beetje sterker. Ik ben echt benieuwd hoe hij het straks doet in de Tour tegen al de topsprinters die er dan allemaal wel 100% voor gaan.

serzzio 15 juni 2017 om 16:23

Toch mooi dat hij hier wint! Goed voor het vertrouwen richting tour. Nu nog 1 x meten met Kittel en Greipel en dan komt het goed! En TLJ is lekker bezig zo rond deze tijd. Hopelijk kunnen ze dit nog even doortrekken in de tour!

assen 15 juni 2017 om 16:34

Je kunt en mag zeiken over TLJ wat je wilt, bijv hier over het serieus meedoen van concurrenten. Toch wil ik fijntjes opmerken dat TLJ dit seizoen al 15 overwinningen heeft in vergelijking met de 19 (over het gehele seizoen!) vorig jaar. EN dit jaar ook nog eens grote overwinningen… Kortom het gaat goed met TLJ. :-)
Ok, klassiekers maken ze helemaal niets klaar, maar op andere fronten des te meer.

TykkeThor 15 juni 2017 om 16:35

Vorig jaar waren Greipel en Kittel hier ook zelden op de voorste posten te vinden. Toch apart. Als je geen risico’s wilt nemen in gevaarlijke sprints kun je beter in de Dauphiné of TdS starten.

xistnc 15 juni 2017 om 16:43

‘Aan zijn stand verplicht’, zou de Mart zeggen. Edoch mooie zege, winnen is winnen.

ShutUp 15 juni 2017 om 16:59

Goed voor het vertrouwen van Dylan, opsteker richting de Tour! Hopelijk kan ie zich daar enkele keren meten met Kittel en Greipel.

frankusa 15 juni 2017 om 17:24

Greipel kwam achter het peloton binnen en zag er niet heel happy uit

dennis schutte 15 juni 2017 om 17:42

Ook al sprinten Greipel en Kittel niet mee, toch een mooie overwinning!Zouden Greipel en Kittel echt niet mee sprinten omdat ze geen risico’s willen nemen met oog op de tour? Zou dan mooi zijn als hij ze in de tour ook klopt (als hij meegaat) .

Giro di Francia 15 juni 2017 om 17:43

Haha dat Roompot, met 3 man in de top-10. Gasten begrijpen weinig van tactiek

vlek 15 juni 2017 om 17:49

Zouden ze het bij Roompot aandurven om op het NK bij een groepsprint eens voor iemand te kiezen? Prima dat ze voor de Vaconsoleil-methode kiezen in dit soort koersen, maar op het NK heb je hier natuurlijk niets aan. De sprint ontlopen is straks natuurlijk het belangrijkste, maar als het dan toch een sprint wordt, kom je met wat samenwerking vast verder.

josi 15 juni 2017 om 18:02

Netjes, en goed voor het zelfvertrouwen met het oog op de Tour.

teunster 15 juni 2017 om 18:12

@vlek dat lijkt mij inderdaad heel verstandig!
Dylan fantastisch. Wie er niet zijn die kan je niet kloppen en als ze er wel zijn maar niet meesprinten… tja.
Het is natuurlijk zo dat zo’n overwinning voor Dylan top is maar voor de Kittels niet meer dan ‘wel leuk’.
Ik denk dat Dylan echt wel weer sterker is geworden, maar dat het nog niet voldoende zal zijn voor een overwinning in de tour.
Gewoon op deze manier progressie blijven boeken, dan komt het heus een keer!

Headlines

Materiaalzone

Populair