‘Dylan Groenewegen riskeert miljoenenclaim’

vrijdag 7 augustus 2020 om 10:11
‘Dylan Groenewegen riskeert miljoenenclaim’

© Cor Vos

Tweede dagen na de weerzinwekkende crash in de Ronde van Polen wordt langzaam duidelijk wat de omvang van de schade is. Advocaat Walter Van Steenbrugge duidt de mogelijke gevolgen voor Dylan Groenewegen, die het incident veroorzaakte.

Het voorval tussen de twee sprinters krijgt hoe dan ook een juridisch gevolg. Lefevere heeft al laten weten een klacht in te dienen bij de UCI en ook een zaak te beginnen bij de Poolse politie. In Het Laatste Nieuws duidt Walter Van Steenbrugge, een gespecialiseerd sportrechtsadvocaat de mogelijke gevolgen van de crash.

De belangrijkste vraag is of het incident aangemerkt kan worden als ‘moordaanslag’, zoals Lefevere beweert. “Nee”, zegt Van Steenbrugge. “Ja, wat betreft de term ‘slagen en verwondingen’. Groenewegen spurtte niet met de beide ellebogen wijd open, wat zou kunnen als je al je kracht aanwendt. Hij zette enkel die ene elleboog, gericht tegen een ander: dat is bewust. Persoonlijk vind ik dit een zeer duidelijke fout.”

Poolse rechtbank
Lefevere stapt vermoedelijk ook naar de Poolse politie omdat de straffen die de UCI hanteert voor onreglementair sprinten maar beperkt zijn. “Renners kunnen naar de laatste plaats van hun groep teruggezet worden, ze kunnen uit koers gezet worden en ze kunnen een boete krijgen.” Maar dat is niet voldoende voor de teammanager van Jakobsen.

Volgens Van Steenbrugge maakt Lefevre een goede kans dat hij in het gelijk wordt gesteld. Een eventuele rechtszaak kan overigens twee kanten op; een strafrechtelijke waarin beoordeeld wordt of er een misdrijf is gepleegd en een burgerlijk luik, dat uitsluitsel moet geven wie aansprakelijk is voor schade en of er sprake is van onzorgvuldig handelen.

Het Poolse parket en openbaar ministerie besluiten of ze een dossier openen. Het is aannemelijk dat de juridische rechtsgang in Polen zal plaatsvinden, aangezien in dat land de feiten gebeurden. Het alternatief is Nederland aangezien zowel Groenewegen als Jakobsen Nederlanders zijn.

Verzekering
Een saillante vraag blijft wat Groenewegen riskeert. Volgens Van Steenbrugge is dat in theorie zelfs een gevangenisstraf. “Maar persoonlijk vind ik niet dat Groenewegen in de gevangenis thuishoort. Ik vind ook niet dat hij een zware boete aan de maatschappij moet betalen. Een zware disciplinaire sanctie is wel op zijn plaats en ik vind dat er een serieuze regeling moet komen op vlak van schadevergoeding.”

De schade kan overigens bijzonder hoog oplopen, zegt Van Steenbrugge. “In de miljoenen! Jakobsen is een jonge, beloftevolle renner, 23 jaar oud. Misschien zal hij een jaar niet kunnen koersen, of langer, of misschien kan hij nooit meer koersen: dat verlies voor renner en ploeg is enorm.”

“Hopelijk is Groenewegen goed verzekerd. En dan is er de vraag of de verzekeringsmaatschappij hem de rug niet zal toekeren als de rechtbank oordeelt dat hij een zware fout heeft gemaakt. Als dat gebeurt, moet hij persoonlijk voor de kosten opdraaien. Dat zal heel veel pijn doen.”

Een andere partij om eventuele schade op te verhalen is de wedstrijdorganisator: “Was die dalende finish wel veilig? Waren de dranghekken conform de vereisten? Ik denk dat dit kan uitdraaien op gedeelde aansprakelijkheid. Juridisch kan dit een kluwen worden.”

Dit artikel delen:

167 Reacties

Rawolf 7 augustus 2020 om 10:18

Wat ik me nu afvraag, dit gebeurt nu voor het eerst in het wielrennen, mits Lefevere doorzet.

Gaan er niet oude zaken boven water komen als Lefevere wint?

Justin Jules wil ook wel een zakcentje

bartp25 7 augustus 2020 om 10:21

Dat denk ik dus ook, dit gaat een precedent scheppen. De eerste beste massale valpartij door schuld van 1 renner, wat dan gaan alle ploegen dan die ene renner aanklagen? Ben het er volledig mee eens dat er een regeling getroffen moet worden voor de schade en dan voornamelijk voor jakobsen maar rechtzaak gaat veel te ver.

boehoe 7 augustus 2020 om 10:31

Was die Justin Jules zelf geen moordenaar?

Rawolf 7 augustus 2020 om 10:48

@boehoe, ook.

Maar hij werd ook in de dranghekken gereden door Laporte

dikkechaap 7 augustus 2020 om 11:30

Ironisch dat de grootste maffioso uit de wielerwereld nu de autoriteiten inschakelt. Wanneer gaat de Belgische wielerpers het weer aandurven om deze man stevig aan te pakken? Heeft zijn eerdere rechtzaak tegen de persvrijheid hem een levenslange vrijbrief gegeven?

Ben Geerts 7 augustus 2020 om 12:50

Als je dit leest is Groenewegen nu al schuldig en veroordeeld. Gaat ver. Als UCI niet met duidelijke regels en maatregelen komt…dan zou het wel eens de doodsteek van het wielrennen kunnen zijn…deze “hersenbeschadiging” van Lefevre…. Weet iemand nog (bv. Lefevre zelf) hoe hij reageerde met zijn kamikaze piloten Cavendish en Viviani….of bij de bidon werpende Tom Steels…nu toevallig zijn werknemer. En Jules….ja die ruikt geld…..

Doordrijver 7 augustus 2020 om 15:35

@dikkeschaap

Dat Lefevre bashen van jou en compatriotten neemt stilaan wel kinderachtige proporties aan. Iets van A en B. Hilarisch zelfs. Komt ie op de site veren jullie allemaal recht.

Javier 7 augustus 2020 om 10:22

Die laatste alinea brengt evenwicht in dit verhaal. De organisatie heeft grove fouten gemaakt. De boarding was niet veilig. Kan me niet voorstellen dat die conform de richtlijnen is opgezet.

De fout die Groenewegen heeft gemaakt is een fout die regelmatig wordt gemaakt in een sprint. Ik kan zo tig voorbeelden opnoemen. Het probleem hier is dat de gevolgen zo heftig zijn. Hoe komt het dat de gevolgen in deze case zo heftig zijn in vergelijking met bijv. Cav-Sagan? Volgens mij heeft dat te maken met de absurde finish strook en de gebrekkige boarding.

Miljoenenboete voor Groenewegen acht ik daarom overdreven. Ik verwacht dat de organisator hoofdzakelijk aansprakelijk is voor de gevolgen van deze val.

vincenzo 7 augustus 2020 om 10:24

Hooguit ja

Nico Dick 7 augustus 2020 om 10:27

Groenewegen aansprakelijk voor de val (oorzaak)
Organisatie zonder meer (mede)aansprakelijk voor de (veel te) zware gevolgen

Microotje 7 augustus 2020 om 10:33

Helemaal mee eens Javier.
Niet mee eens dat Groenewegen hoofdaansprakelijk is. Hij is een pion in de sprint die een foute beweging maakt, hij zit daarmee enorm fout, maar de gevolgen zijn alleen zo destracieus doordat andere de regelgeving niet hebben nageleefd (boarding, finishlijn). Dus de hoofdaansprakelijkheid zal daar komen te liggen.

Rsw85 7 augustus 2020 om 10:38

Precies dit, de belgen zijn weer niet vies van een stukje sensatie overigens.

KimJungPoels 7 augustus 2020 om 10:42

Zonder Groenewegen doen de dranghekken er zeer waarschijnlijk niet toe. Met betere dranghekken doet de actie van Groenewegen er waarschijnlijk minder toe.

Dus dan kom je wel een beetje uit bij de inhoud van het artikel en de reactie van Nico Dick.

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 10:54

Nico Dick verwoordt het precies juist.

xistnc 7 augustus 2020 om 10:59

Prima, dan zijn we er uit. Kees Kloost.

limburgia 7 augustus 2020 om 11:34

Is het niet zo dat de veroorzaker van een ongeluk altijd de schuldige is .

r525 7 augustus 2020 om 11:35

Misschien eerste eens een onderzoek afwachten wat voor extra schade dit type hekwerk heeft aangericht?

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 11:51

@limburgia: lees nogmaals het antwoord van Nico Dick eens. Bovendien zal het gedeelte van de schade waarvoor DG verantwoordelijk is, zeer waarschijnlijk niet op de persoon DG, maar op de werkgever TJV worden verhaald (mits er een vonnis komt waarin schadevergoeding is opgenomen). DG veroorzaakt de schade tijdens het uitvoeren van zijn werkzaamheden in dienst van TJV. En dus bedrijfsaansprakelijkheid (tenzij hier in Polen een andere wetgeving voor is uiteraard, dat zou ik niet weten).

Maar nogmaals: dat is eigeniijk allemaal bijzaak. De hoofdzaak is het volledig herstel van Fabio Jakobsen. Ik hoop echt dat het weer helemaal goed komt met hem.

Panache 7 augustus 2020 om 12:15

De dranghekken waren met name een probleem voor de overige sprinters. Jakobsen zelf kukelde over de boarding heen de spoorlijn op (en de official die daar stond). Waren de dranghekken hoog genoeg lijkt mij de vraag waar het om draait.

boenk 7 augustus 2020 om 13:53

De advocaat heeft het helemaal niet over een miljoenenboete, hij zegt net dat die boete verwaarloosbaar zou moeten zijn. Hij spreekt over schadevergoeding. Iets compleet anders.

Deo Snoeren 7 augustus 2020 om 16:43

Goed gesproken javier, 100% eens, en idd dan kun je ook oude sprint beelden erbij halen waarin Levefre niet zo veel zei, Cavendish,

FDJ 7 augustus 2020 om 10:23

Wat een stemmingmakerij vanuit die Belgen toch rond dit vreselijke voorval. Dat constante geroep van Lefevre en nu weer zo’n advocaat die even een momentje van fame wil omdat er een renner van Deceuninck de boarding in is gevlogen.

De actie van Groenewegen kon niet, net zoals er in het verleden meer sprinters uit een uitslag gezet zijn. De sprint tussen Cavendish en Sagan in de Tour 2018 was van een gelijkwaardig niveau en ook de incidenten met Cavendish (als Quick Step renner) en Renshaw waren ver over de top.

Het grootste probleem, wat de meeste schade heeft opgeleverd, is niet de sprint van Groenewegen, maar de dranghekken die los stonden en de rails achter de boarding. Die hekken mogen daar nooit los staan. Waar ik niemand over hoor is wat een ramp dat had kunnen worden als de finish vol met publiek stond op dat punt. Dan hadden er nog veel meer gewonden geweest.

Groenewegen heeft dit zelf ook absoluut niet gewild.

vincenzo 7 augustus 2020 om 10:25

“Waar ik niemand over hoor is wat een ramp dat had kunnen worden als de finish vol met publiek stond op dat punt.”

De zegen van Corona?

boehoe 7 augustus 2020 om 10:32

Wellicht hadden enkele vlezige polen de val juist kunnen verzachten.

Wheely 7 augustus 2020 om 10:36

Het gebeurde praktisch op de meet, volgens mij op een plek waar normaal ook net geen publiek meer staat. Als er veel mensen hadden gestaan hadden ze eerder de klap opgevangen denk ik trouwens.

Cyclinglife 7 augustus 2020 om 10:44

Als er achter de dranghekken rijen mensen staan, die tegen en soms over de dranghekken hangen. Vormen een massa, daardoor is de kans dat de dranghekken naar achteren omvallen zoals nu gebeurde een stuk minder waarschijnlijk. Dan was voor iedereen de impact minder geweest, enkel een paar omstanders die misschien wat op zouden lopen.

Joachim 7 augustus 2020 om 11:10

Momentje van fame voor advocaat? Het gaat hier om een journalist die onderzoekt wat de juridische gevolgen van de crash kunnen zijn en daarbij experts in het vak belt. Niet een advocaat die zelf de pers contacteert hoor.

O59 7 augustus 2020 om 13:41

Waarom weer ‘kappen’ op de Belgen ?
Fabio rijdt toevallig bij een Belgische ploeg met een Belgische team manager.
Maar er aub geen BEL – NL van, het is zo al erg genoeg.
Ik zal wel meegeven dat door de dood van Bjorg (vorig jaar, op dezelfde dag) deze zaak waarschijnlijk gevoelig ligt in Vlaanderen. Hopelijk een beetje begriop daarvoor. Ik zou echt niet graag hebben dat Fabio hetzelfde lot overkomt.
Wij leven mee met alle slachtoffers.

boenk 7 augustus 2020 om 13:50

Ja, die Belgische advocaat die belt zelf alle kranten en wielersites af. Hij heeft Wielerflits afgedreigd dat indien ze zijn verhaal niet publiceren, hij hen voor miljoeeeeeeenen zal dagvaarden. Zo gaat dat met die Belgen.

Grobbel 7 augustus 2020 om 10:24

Is het in al die jaren professioneel wielrennen ooit gebeurd dat er een zware valpartij aanleiding was voor een gang naar de rechtbank? Hoe verschrikkelijk deze door Groenewegen gecreëerde crash ook moge zijn krijg ik een vrij vieze smaak in de mond dat dit juridisch dreigt te worden uitgevochten over de rug van de renner. Voor zover ik weet is daar geen precedent voor, en hoewel de gevolgen ditmaal echt afschuwelijk waren (gevolgen die een stuk erger waren door de hekken en de gekozen finishplaats) vinden dit soort onsportieve acties in het heetst van de strijd en crashes al vele decennia meerdere keren per jaar plaats (nota bene ook regelmatig veroorzaakt door poulains van Lefevre zelf) en wordt dit normaal gesproken binnen de sport met disciplinaire straffen opgelost. De meest extreme maatregel ooit was de maand schorsing voor Theo Bos ooit denk ik?

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 10:59

Ik vraag me zelfs af of dit niet onder bedrijfsaansprakelijkheid valt. DG is in de koers een werknemer van TJV, en oefent op het moment van de val dan ook zijn werk uit.

Al Phila 7 augustus 2020 om 10:25

Als Lefevre zou winnen, dan gaan er heel veel zaken lopen. Elke renner die gehinderd is door een valpartij (niet alleen sprinters, maar ook klassementsrenners die tijd verliezen) zullen gederfde inkomsten claimen. En dan kan je meteen Vittoria, Continental, Shimano en Campagnolo aanklagen bij een mechanisch defect.

heeft Lefevere er überhaupt over nagedacht om de fietsenfabrikant Specialised aan te klagen toen Terpstra zijn voorvork het begaf in Parijs-Roubaix ??

vincenzo 7 augustus 2020 om 10:26

Lefevere is het spoor kwijt doordat hij zich laat leiden door zijn emoties

mus van de maasstad 7 augustus 2020 om 11:17

Kunnen we gelijk ook lefevre aanklagen voor wat voor streken zijn renners al hebben geflikt

Ik krijg met de dag een grotere hekel aan deze man uit het dopingtijdperk

De dag dat hij zich uit het wielrennen terugtrekt gaat bij mij de vlag uit

DeGroteMolen 7 augustus 2020 om 11:26

Meeste zal verjaard zijn.

Maenhout 7 augustus 2020 om 12:53

Patrick is aan een oog blind. En wijst graag met de vinger, maar dan wel alleen naar anderen.

Wheely 7 augustus 2020 om 10:25

Komop mensen de hele wielersport treft hier toch blaam. Groenewegen gaat hier overduidelijk over de schreef maar het zijn ook de organisaties, ploegen en de UCI die deze jongens aan deze inmense risico’s blootstellen. Wat mij betreft pakken ze de organisatie ook aan hoe wrang dit ook moge klinken maar als er in je koers twee jaar op rij zoiets tragisch gebeurt mag je wel even onder het vergrootglas.

Michelangelo 7 augustus 2020 om 10:42

Ben ik helemaal mee eens:
Waarom besluit Jakobsen toch te blijven trappen ipv te remmen? Want hij had daarmee de mogelijkheid om zijn crash te voorkomen. Je ziet dat hij zijn benen even stilhoudt en daarna toch aan zet.
Druk van de sponsor en ploegleiding (Patje L zelf)?
Eigen bewijsdrang?
Angst om de overwinning niet te krijgen vanwege het zwalkende UCI beleid?

Als ik zie welke instructies renners krijgen vanuit de ploegleiderswagens (bijvoorbeeld bij de aanloop naar de Kwaremont) dan zou het me niets verbazen als sprinters van jongs af aan wordt ingeprent om niet te remmen. En dat gaat door in alle sprinttrainingen, sprintevaluaties, etc. Want als sprinter MOET je in het gat duiken. Van je ploegbaas. Want dat is wat je doet als sprinter, anders kun je niet winnen. Ook als het gat dicht gaat…

Heeft Lefevre een werkinstructie voor zijn sprinters om te remmen als het te gevaarlijk wordt? Hoe is dat dan te rijmen met het “dolle stieren gedrag” wat gepromoot wordt vanuit de ploegleidersauto (je MOET als eerste opdraaien).

Belgische propaganda? Een advocaat die er een slaatje uit probeert te slaan?
Ik wacht nog altijd op het moment dat ook Sporza en andere Belgische media hun vraagtekens gaan zetten bij het gedrag van Lefevre, ipv hem als halfgod en orakel te behandelen. Want de kritische vragen en opmerkingen die we hier op het forum hebben, hoorde ik niet gesteld worden in de media…

Michelangelo 7 augustus 2020 om 11:15

En gij zijt verblind door de kleur van een shirtje he…..

Samlambeej 7 augustus 2020 om 11:24

edit wf: niet doen

Jose Maria 7 augustus 2020 om 15:01

Mee eens, als er in het verleden veel harder zou zijn opgetreden tegen het afwijken van de lijn, maar nee. Vaak niet meer dan een terugplaatsing, heel soms een verwijdering uit koers, vrijwel nooit een schorsing. Dan vind ik het niet zo gek dat renners de grens opzoeken.

En dan is er nog de kwestie van de razendsnelle downhill finish en de abominabele hekken. Als je dit in de tour doet, dan val je zoals Cavendish deed. Ook niet mooi, maar je wordt in ieder geval niet gecatapulteerd richting de finishboog.

Vallen en risico hoort wel bij het wielrennen, er wordt wat afgekwakt in de laatste kilometers voor een sprint-finish, daar maakt iedereen zich schuldig aan. Vaak gaat het goed, en als het mis gaat, dan valt de schade relatief mee. In dit geval is het duidelijk wie de schuldige is, dus gaat men compleet los op Groenewegen. Dat terwijl het halve peloton potentieel levensgevaarlijke capriolen uithaalt, alleen zijn die minder zichtbaar dan bij zo’n sprint.

Groenewegen verdient hier wat mij betreft een schorsing voor, maar zeker geen gerechtelijke vervolging. Dit is de uitkomst van wanbeleid, een al jaren verafschuwde downhill finish, de enorme druk (versterkt door dit verkorte seizoen, Groenewegen moest en zou winnen, Jakobsen wilde niet opgeven) en een organisatie die op Ali een ‘goed’ dealtje heeft gevonden voor dranghekken.

Al Phila 7 augustus 2020 om 10:26

Aanvulling: Zou Lefevere ook Fabio aanklagen wegen het niet goed bevestigen van zijn helm ??

Samlambeej 7 augustus 2020 om 11:26

Meent u dat?

RaleighPost007 7 augustus 2020 om 10:26

Aansprakelijkheid is iets anders dan een “boete”. Beetje tendentieuze titel WF.

Crevaison 7 augustus 2020 om 10:41

Inderdaad, beter gebruiken ze ‘miljoenenclaim’

Ajvenema 7 augustus 2020 om 10:28

Ik zou zeggen dat je je als wielrenner moet verzekeren tegen dit soort ongevallen. Niet dat iemand die het min of meer perongeluk veroorzaakt daar dan voor zou moeten opdraaien.

Samlambeej 7 augustus 2020 om 11:25

Bij opzet komt de verzekering niet tussen…

Ajvenema 7 augustus 2020 om 11:29

D’r is nooit opzet in dit soort gevallen. Risico nemen is inherent aan de sport. Ik kan me voorstellen dat dat soort verzekeringen duur zijn, maar het kan toch niet zo zijn dat die jongens allemaal rondrijden met het idee dat als ze echt hard op hun plaat gaan de rest van hun leven in de WAO zitten?

Johan110 7 augustus 2020 om 11:58

Als er sprake is van grove schuld of opzet is er idd geen dekking op de Aansprakelijkheidsverzekering en daar is hier duidelijk sprake van.

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 12:15

Zullen we dat even overlaten aan de rechter Johan?

nickdt 7 augustus 2020 om 13:10

Tja, dan kan je het ook gooien dat Jakobsen opzettelijk weer gaat doortrappen nadat ie heeft ingehouden en zich opzettelijk breed maakt om er langs te komen (Maar ja, dan kom je nergens als je dit gaat doen).

dynamo 7 augustus 2020 om 10:29

ja, schade advocaten ruiken geld, denk wel als fabio blijvend schade ondervindt,spreek einde loopbaan, dit veel geld voor hem en de ploeg scheeld, ben zeker benieuwd of dit nog een staartje krijgt.

Samlambeej 7 augustus 2020 om 11:22

Advocaten ruiken geld? Jij snapt toch ook wel dat Jakobsen een vruchtbare carrière tegemoet gaat/ging.

Microotje 7 augustus 2020 om 10:29

Als Lefevere dit door zet, kunnen nog een hoop zaken tégen hem en oud-renners van hem worden aangespannen, vind het maar hypocriet van Lefevere. Geen goed woord over voor deze actie. Honderden sprints verlopen zo, maar omdat de gevolgen zwaar zijn, de straf ook? Nee! Straftechnisch zou het oordeel moeten wegen naar vergelijkbare zaken, qua handeling. Genoeg filmpjes van ellebogen in koersen, sprints en met valpartijen als gevolg. Zal Veelers daarna ook nog Cavendish aanklagen? (Cavendish… ook een oud-renner van Lefevere. Dus zijn eigen renners zijn ook niet altijd braaf geweest. Hypocriet).

vincenzo 7 augustus 2020 om 10:36

Deze zaak loopt gelukkig op niets uit

LDV 7 augustus 2020 om 10:49

Altijd rekening houden met de verjaring van aangifte. Er moet een proces verbaal opgemaakt worden binnen de 24 uren na de feiten. In deze zaak is dit dus gebeurd. Precedenten om oude zaken te heropenen zijn bij deze niet meer mogelijk.

Los van het feit dat ik een rechtsvervolging er zwaar over vind gaan. Vooral het strafrechtelijk luik met mogelijke opsluiting is een brug te ver. Ik kan me niet denken dat Lefevre dit wil. Wat hij denk ik wel wil, en dan vooral voor de getroffen renner an zich is een schadevergoeding die de werkelijke en toekomstige schade dekt. De carrière van Fabio is hoogstwaarschijnlijk voorbij. Mocht hij ooit nog kunnen fietsen, laat staan sprinten, dan zal de schrik er goed inzitten. Getroffen leed moet dus vergoed worden.

Dit kan echter pas na aangifte van een proces verbaal. Men moet een juridische stok achter de deur hebben om de verzekering te laten tussenkomen en als die niet tussenkomt, de heer Groenewegen persoonlijk te laten opdraaien voor het getroffen en toekomstig leed. Ook de organisatie mag hier feitelijk een serieuze duit in het zakje doen.

Hoe spijtig het ook is, PL heeft wel degelijk een punt om deze stap te zetten. Ethisch is hij dit zelfs verplicht om zijn eigen renner te beschermen.

Speedy Mark 7 augustus 2020 om 10:35

Begin een ontzettend nare smaak te krijgen van de manier waarop met name de Belgische media onder leiding van Lefevre hier mee omgaan. Internationale media zijn een stuk genuanceerder.

Praten over schadevergoedingen, vervolgingen, uitsluitingen terwijl er nog niet eens duidelijk is hoe het met Jakobsen zal aflopen. Mensen die graag in de media komen hebben weer vrij spel op dit moment. En journalisten gaan er maar wat graag op in. Want elke mening is een nieuwe klik.

Groenewegen krijgt de schuld van de oorzaak wat volkomen terecht is. De gevolgen kunnen niet eenduidig bij Groenewegen in de schoenen geschoven worden. Tot op heden heeft niemand dat beter verwoord dan Robbie McEwen.

Hoop dat wij vandaag goed nieuws over Jakobsen krijgen. Dat er vanuit daar naar een structurele oplossing gekeken gaat worden. Want miljoenboetes en langdurige schorsingen zijn dat niet.

Microotje 7 augustus 2020 om 10:38

+1

Peetvader 7 augustus 2020 om 10:40

Dan lees je waarschijnlijk enkel de artikels die hier worden opgepikt. De meeste kranten zijn redelijk genuanceerd.

Trouwens dat Lefevre naar de rechtbank gaat is nog niet zeker. Er is al een gesprek geweest tussen Jumbo en Lefevre om dit te vermijden: https://sporza.be/nl/2020/08/06/michel-wuyts-na-zoveelste-spurtincident-sprinten-in-banen-is-valabel-voorstel~1596719072234/

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 10:51

+1

nickdt 7 augustus 2020 om 11:02

Tja, dat kan natuurlijk ook gaan meespelen. Merk je wel vaker: Persoon is al genoeg gestraft via de media, dus krijgt ook geen straf.

DeGroteMolen 7 augustus 2020 om 11:22

Zonder de idiote actie van Groenewegen was dit niet gebeurd. Aanpakken deze idioot waar het pijn doet: schorsen en kaalplukken. En een structurele oplossing voor de toekomst: net als bij doping langdurig schorsen en bij herhaling definitief schorsen.

go1707 7 augustus 2020 om 11:27

Als er hier iemand gemanipuleerd reageerd zijn het wel de Nederlanders. De Belgen zijn behoorlijk objectief dat Lefevere dit minder is, is logisch als betrokkene. Maar de buitenlandse media zijn net zoals de miljoenen reacties op sociale media totaal niet genuanceerd. Voor iedereen is duidelijk. Voor Groenewegen is er geen plaats in deze sport.

EHV 7 augustus 2020 om 12:07

Haha ja hoor. Een betoog over objectieve en genuanceerde Belgen beginnen en dat vervolgens proberen te onderbouwen met “de buitenlandse media”, “miljoenen op social media” en “voor iedereen is het duidelijk”.

Pak er nog maar ff een woordenboek bij jij.

Limal 7 augustus 2020 om 12:18

Die kritiek op de belgische media is gewoonweg fout – er zijn de afgelopen dagen een hele reeks genuanceerde interviews en opiniestukken verschenen. Onder andere op
– Sporza: https://sporza.be/nl/2020/08/06/michel-wuyts-aan-dit-afwijkende-gedrag-moet-paal-en-perk-gesteld-worden~1596711813091/ (lees het artikel, niet enkel de titel!)
– en Sportwereld: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200806_97647037

UrbanSteel 7 augustus 2020 om 10:40

Het grootste probleem, wat de meeste schade heeft opgeleverd, is de sprint van Groenewegen, rijdt hij een rechte lijn was er niets aan de hand.

Crevaison 7 augustus 2020 om 10:48

In theorie had hij (ook bij rechtdoor sprinten) ook materiaalpech kunnen hebben (uit het pedaal schieten bijvoorbeeld) en daarbij een zwieper naar rechts gemaakt.
De gevolgen voor Jakobsen waren dan hetzelfde geweest, maar van schuld bij Groenewegen totaal geen sprake.

De gevolgen zijn dus sowieso niet geheel de schuld van Groenewegen en de meeste schade (zeker ook bij de andere renners) is veroorzaakt door de losstaande en in de rondte vliegende dranghekken.

Groenewegen is de veroorzaker van de valpartij, de ernstige gevolgen komen wat mij betreft veel meer op het conto van de organisatie. Of eigenlijk het hele ‘wielercircus’, van publiek dat spektakel wil, tot UCI die nog altijd matige veiligheidsregels hebben.

Voorgeborchte 7 augustus 2020 om 10:43

Je kan stellen dat Groenewegen het niet verdient om miljoenen te moeten betalen.

Maar langs de andere kant kan je ook wel stellen dat Jakobsen het niet verdient om miljoenen mis te lopen en serieus aan levenskwaliteit (tijdelijk) in te booten.

Smartijn 7 augustus 2020 om 11:01

Probleem is hoe kun je met zekerheid weten dat hij sowieso miljoenen zou gaan verdienen met wielrennen?

Cyclinglife 7 augustus 2020 om 11:34

@smartijn fabio is 23 en heeft al best wel wat gewonnen en is daarbij ook NK. Wordt in sprint ettappes uitgespeeld als kopman. Hij rijdt dus waarschijnlijk niet voor een schijntje rond. Door zijn jonge leeftijd ook een potentie tot groei.
Is het dus gek om te verwachten dat hij komende tien jaar gemiddeld 200.000 zou verdienen per jaar? Dan is hij 33 en spreek je al van miljoenen.
Daarbij moet hij niet bewijzen dat hij zonder ongeval miljoenen zou hebben verdiend, hij moet het aannemelijk maken.

mus van de maasstad 7 augustus 2020 om 11:46

Wie zegt dat Fabio over een tijdje niet gewoon weer op niveau is?

rvb 7 augustus 2020 om 10:43

Wat een verschrikkelijk verhaal dit. Nu al beginnen over geld, gadverdamme, niet te pruimen.

andre77 7 augustus 2020 om 16:25

Een vreselijk verhaal zeker. Maar stel dat Jakobsen niet meer in staat is te koersen en op een andere manier in zijn onderhoud te voorzien (laten we dat asjeblieft niet hopen), wil je dan dat hij niet meer in zijn levensonderhoud kan voorzien? Helaas werkt het niet zo dat alles vanzelf geregeld wordt.

stoempen op de pedalen 7 augustus 2020 om 10:46

zal wel fiks betaald worden door lefevre en blaat hem daarom na, lijkt me sterk allemaal.

SaulGoodman 7 augustus 2020 om 10:47

Hier is genoeg jurisprudentie over dat dit natuurlijk nooit gaat gebeuren. We hebben honderden valpartijen gezien veroorzaakt door anderen, nooit is er een cent betaald door de dader. Tenminste, niet dat er is vermeld ooit?

Cyclinglife 7 augustus 2020 om 11:37

Johnny hoogerland. Is zeker wel betaald voor het ongeval veroorzaakt door een ander.

KimJungPoels 7 augustus 2020 om 12:19

Ja hoeveel jurisprudentie kun jij vinden over een identieke zaak? Dan bedoel ik een zaak waarbij met vrij grote zekerheid kan worden vastgesteld dat iemand bewust een ander de hekken in rijdt en daarbij ook nog zijn ellebogen gebruikt. En dan bedoel ik ook een zaak waarbij de gevolgen van dien aard zijn zoals ze nu zijn.

Ik kan me er niet 1 herinneren.

PietFriet 7 augustus 2020 om 10:49

Jakobsen is nog niet eens uit coma gehaald of Levevre begint al over rechtszaken en schadevergoedingen. Ik krijg bijna het idee dat Groenewegen zich meer druk maakt om de gezondheid van Jakobsen dan Levevre dat doet.

Michelangelo 7 augustus 2020 om 11:00

Patje komt natuurlijk altijd geld te kort… en hij heeft al 2 dagen niet over geld gepraat!

DeGroteMolen 7 augustus 2020 om 11:17

Wat zou je zelf doen als ploegleider? Applausje voor Groenewegen? Dit is volstrekt zakelijk handelen: schade verhalen, voor de ploeg en Fabio.

mus van de maasstad 7 augustus 2020 om 11:47

me vooral druk maken over de gezondheid van mijn renner

De rest is nu bijzaak

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 12:03

Grote Molen: vanuit zijn rol als ploegleider is het inderdaad te begrijpen. Ik denk dat iedereen dat wel snapt. Het is alleen hoe PL continue de media opzoekt en de toon die hij hanteert wat sommigen hier tegen de borst stuit. Deze zaken kunnen ook worden geregeld op een meer ingetogen wijze, waarin ook niet constant de media wordt ingeschakeld.

KimJungPoels 7 augustus 2020 om 12:24

Zo werkt de grote mensenwereld natuurlijk wel een beetje. Natuurlijk is de gezondheid van Jakobsen de belangrijkste prioriteit van Lefevre. Maar Lefevre is geen arts, en heeft daar dus weinig directe invloed op.

Lefevre is wel ploegleider van een hele grote ploeg. En die ploeg loopt op dit moment en in de toekomst grove schade op door een gigantische fout van een andere renner. En op dat vlak kan Lefevre dus wel actie ondernemen.

Is dat leuk? Nee absoluut niet.

Is het enigszins hypocriet gezien eerdere incidenten met renners van Lefevre zelf? Ja, dat vind ik zeker wel.

Is het logisch dat Lefevre zowel vanuit emoties als vanuit de zakelijke kant zo reageert als hij doet? Ja, dat lijkt me eigenlijk ook wel.

Vanaf het moment dat Groenewegen zijn enorme fouten maakte kent dit verhaal alleen maar verliezers. Maar het is een utopie om te denken dat dit zich wel even op een nette manier op gaat lossen.

Michiel De Rooij 7 augustus 2020 om 10:51

Shoot me. Het is toch alleen aan Jakobsen zelf of hij er een zaak van wil maken? Daar gaat die galbak van een Lefevre niet over? Beetje aangifte doen terwijl het lijdend voorwerp in coma ligt.

vanSpringel 7 augustus 2020 om 14:02

+1

Monsieur vdS 7 augustus 2020 om 10:53

Zijn er eigenlijk officiële reglementen van de UCI waar zo’n hek of boarding aan moet voldoen? Als dat zo is dan kan het de organisator iets meer worden aangerekend.

nickdt 7 augustus 2020 om 11:04

Niet alleen de organisatie, maar de UCI ook door het goed te keuren.

xistnc 7 augustus 2020 om 10:54

Als casus vind ik het zeer interessant en misschien zelfs noodzakelijk. Pijnlijk dat er personen bij betrokken zijn, maar dat kan nu eenmaal niet anders.

Je ziet Dylan tot twee keer toe kijken en één keer een armbeweging maken. Dat kun je instinct noemen met bijvoeglijke toevoegingen naar keuze, maar het is niet alleen maar instinct en adrenaline. Er zit een bewuste component in de beslissingen die hij neemt.

De factor instinct en het grijze gebied daaromheen geldt echter niet alleen voor Dylan, maar ook voor Fabio. Hij wil in het steeds kleiner wordende gat, wat niet nieuw is voor sprinters die wel eens aan een massasprint meedoen. Hij komt in de buurt van de hekken met alle risico's van dien, wat evenmin een bijzonderheid is. Dat is allemaal vooral instinct en adrenaline, maar ook nu met een bewuste component in de beslissing om niet te remmen.

Bettinwel 7 augustus 2020 om 13:45

“Eigen schuld, dikke bult” dus.

Dacht het niet: Een vrachtwagen rijdt door rood, de voetganger op zebrapad komt te overlijden. “Dan had je maar eerder moeten wegspringen.”

Je betoog raakt kant noch wal.

KnightBiker 7 augustus 2020 om 14:24

Bettiwel – op de openbare weg geef ik je gelijk, maar hier in een wedstrijd is de situatie anders. Bovendien is het niet wegspringen maar even je voet van het gaspedaal houden. Een fietspad is als een veilige zone, maar hier gaat het eerder om een illegale straatrace, waarbij 1 van de 2 de ander van de weg afdrukte. In die zin is de analogie eerder te vinden in het voetbal, waar getackeld wordt en elleboog stoten worden uitgedeeld: dat lijdt ook niet tot civiel rechterlijke vervolging.
Beide renners hebben er een handje van niet te remmen maar het gaatje te forceren.

Glorious 7 augustus 2020 om 10:57

Lefevere moet nooit de politie erbij halen maar praten. Straffen komen er natuurlijk voor Dylan. Maar hij wilde dit never nooit! en is nu ook slachtoffer. Mentaal, Fysiek is Dylan al ernstig belast en de straf komt ook.

Wat Lefevere allemaal op zijn kerfstok heeft is niet te geloven en nog zit hij in het wielrennen, hij moet nooit naar de politie gaan !

DeGroteMolen 7 augustus 2020 om 11:11

Of Groenewegen dit wilde is irrelevant juridisch: het gaat erom dat hij met zijn bewuste actie de kans heeft opgeroepen anderen zwaar letsel toe te brengen. En dat heeft hij. Strafrechtelijk en civielrechtelijk is Groenewegen daarmeen aan te pakken. En terecht.

HF2013 7 augustus 2020 om 11:32

Je praat onzin GroteMolen. Hoe kan “wilde” irrelevant zijn, terwijl jij “bewust” al als feit hebt vastgesteld?!

Glorious 7 augustus 2020 om 11:48

Grote onzin, ze gaan met 80km per uur!!! Dit is mede de schuld van de organisatie (slechte hekken en downhill sprint!) en de UCI!
Dylan maakt een fout die we ieder wielerseizoen 25x zien! Dylan zal zijn straf krijgen, maar men moet alles zien! Ook de organisatie, ook de UCI en ook de extreme sport!

vanSpringel 7 augustus 2020 om 14:04

Maakt niet uit of ie naar de Poolse politie gaat. De agenten kunnen hem zeker met een mondkapje op al helemaal niet verstaan wat ie zegt. Zelfs zonder mondkapje is ie niet te verstaan.

Julius de Wal 7 augustus 2020 om 10:58

Het belangrijkste is dat Fabio weer kan wielrennen in de toekomst. Verder vind ik wel dat Groenewegen van zijn lijn afweek en Fabio min of meer in de hekken duwde. Puur afsnijden om de overwinning te pakken. Dus zo schuldig als het maar wezen mag. Er is in het verleden ook al vaak genoeg voor gewaarschuwd. Wat kun je hier in de toekomst aan doen? Het zal weer een keer gebeuren. Zeker weten!

josi 7 augustus 2020 om 11:13

Juridisch een interessante zaak die belangrijke gevolgen kan hebben. Ik vind het alleen niet erg kies om daar nu al over te discussiëren terwijl Jakobsen nog in coma ligt en de uiteindelijke omvang van de gevolgen nog totaal niet is te overzien en hij zelf hier niet eens een stem in kan hebben. De term moordaanslag die Lefevere gebruikt vind ik sowieso idioot. Groenewegen zat duidelijk fout, net als de organisatie met een krakkemikkige boarding langs een spoorlijn, maar wellicht moet Lefevere eens opzoeken wat die term eigenlijk betekent.

Gelei 7 augustus 2020 om 11:15

Jullie fixatie op Levere is echt onwaarschijnlijk.
Dus als ik het goed begrijp heeft hij als team manager geen recht op een emotionele reactie als een van zijn renners bijna het leven laat in een moedwillige crash.
En mag Levefere ook niet proberen om alle rechtsmiddelen uit te putten om die arme Fabio te compenseren voor het leed dat hem is aangedaan.

Eenieder van ons had hetzelfde gedaan. En wat PL allemaal op zijn kerfstok heeft is totaal irrelevant hier.

Joaquim Agostinho 7 augustus 2020 om 12:00

Niet alleen irrelevant, maar ook niet onderbouwd! Sociale media, de vuilnisbak van de maatschappij. De amateur virologen hebben het pand nog niet verlaten of de amateur juristen doen hun intrede.

Michiel De Rooij 7 augustus 2020 om 12:30

Daar gaat Fabio dus zélf over. Niet Lefevre

Natte spons 7 augustus 2020 om 12:31

@Gelei: Natuurlijk mag hij emotioneel reageren, maar als je een tekst plaatst op twitter, in zijn rol als ploegleider, moet je het eerst na laten lezen/laten bezinken, voordat je op verzenden drukt. Daarnaast worden zijn bewoordingen/acties, naarmate de tijd vordert en de eerste emoties zakken, juist niet milder, maar scherper.
Daarnaast mag hij ook wel eens een realititeitcheck ondergaan, hij betitelde deze actie als 100x zo erg als Sagan vs Cavendish.

Headlines

Materiaalzone

Populair