‘Dylan Groenewegen riskeert miljoenenclaim’
© Cor Vos
vrijdag 7 augustus 2020 om 10:11

‘Dylan Groenewegen riskeert miljoenenclaim’

Tweede dagen na de weerzinwekkende crash in de Ronde van Polen wordt langzaam duidelijk wat de omvang van de schade is. Advocaat Walter Van Steenbrugge duidt de mogelijke gevolgen voor Dylan Groenewegen, die het incident veroorzaakte.

Het voorval tussen de twee sprinters krijgt hoe dan ook een juridisch gevolg. Lefevere heeft al laten weten een klacht in te dienen bij de UCI en ook een zaak te beginnen bij de Poolse politie. In Het Laatste Nieuws duidt Walter Van Steenbrugge, een gespecialiseerd sportrechtsadvocaat de mogelijke gevolgen van de crash.

De belangrijkste vraag is of het incident aangemerkt kan worden als ‘moordaanslag’, zoals Lefevere beweert. “Nee”, zegt Van Steenbrugge. “Ja, wat betreft de term ‘slagen en verwondingen’. Groenewegen spurtte niet met de beide ellebogen wijd open, wat zou kunnen als je al je kracht aanwendt. Hij zette enkel die ene elleboog, gericht tegen een ander: dat is bewust. Persoonlijk vind ik dit een zeer duidelijke fout.”

Poolse rechtbank
Lefevere stapt vermoedelijk ook naar de Poolse politie omdat de straffen die de UCI hanteert voor onreglementair sprinten maar beperkt zijn. “Renners kunnen naar de laatste plaats van hun groep teruggezet worden, ze kunnen uit koers gezet worden en ze kunnen een boete krijgen.” Maar dat is niet voldoende voor de teammanager van Jakobsen.

Volgens Van Steenbrugge maakt Lefevre een goede kans dat hij in het gelijk wordt gesteld. Een eventuele rechtszaak kan overigens twee kanten op; een strafrechtelijke waarin beoordeeld wordt of er een misdrijf is gepleegd en een burgerlijk luik, dat uitsluitsel moet geven wie aansprakelijk is voor schade en of er sprake is van onzorgvuldig handelen.

Het Poolse parket en openbaar ministerie besluiten of ze een dossier openen. Het is aannemelijk dat de juridische rechtsgang in Polen zal plaatsvinden, aangezien in dat land de feiten gebeurden. Het alternatief is Nederland aangezien zowel Groenewegen als Jakobsen Nederlanders zijn.

Verzekering
Een saillante vraag blijft wat Groenewegen riskeert. Volgens Van Steenbrugge is dat in theorie zelfs een gevangenisstraf. “Maar persoonlijk vind ik niet dat Groenewegen in de gevangenis thuishoort. Ik vind ook niet dat hij een zware boete aan de maatschappij moet betalen. Een zware disciplinaire sanctie is wel op zijn plaats en ik vind dat er een serieuze regeling moet komen op vlak van schadevergoeding.”

De schade kan overigens bijzonder hoog oplopen, zegt Van Steenbrugge. “In de miljoenen! Jakobsen is een jonge, beloftevolle renner, 23 jaar oud. Misschien zal hij een jaar niet kunnen koersen, of langer, of misschien kan hij nooit meer koersen: dat verlies voor renner en ploeg is enorm.”

“Hopelijk is Groenewegen goed verzekerd. En dan is er de vraag of de verzekeringsmaatschappij hem de rug niet zal toekeren als de rechtbank oordeelt dat hij een zware fout heeft gemaakt. Als dat gebeurt, moet hij persoonlijk voor de kosten opdraaien. Dat zal heel veel pijn doen.”

Een andere partij om eventuele schade op te verhalen is de wedstrijdorganisator: “Was die dalende finish wel veilig? Waren de dranghekken conform de vereisten? Ik denk dat dit kan uitdraaien op gedeelde aansprakelijkheid. Juridisch kan dit een kluwen worden.”

RIDE Magazine
166 Reacties
Sorteer op:
7 augustus 2020 11:24
Groenenwegen zal voortaan wel een tandje lager zingen.
7 augustus 2020 11:30
Lefevere staat altijd achter zijn renners en als Lefevere of zijn renners fouten maken dan is het aan de tegenpartij om dat hard te maken en daar compensatie voor te vragen.
PUNT
    7 augustus 2020 12:15
    En daarom is PatLef dus wel hypocriet.
7 augustus 2020 11:31
Er is wel een precedent: de doodschop van Bouaouzan tegen Kokmeijer. Wikipedia schrijft: "Bouaouzan werd door Sparta voor de rest van de competitie geschorst. De club verzwaarde daarmee de schorsing van tien wedstrijden die de KNVB Bouaouzan oplegde.
Daarnaast klaagde het OM Bouaouzan aan voor zware mishandeling - een unicum in de Nederlandse voetbalgeschiedenis. De strafzaak diende op 27 juli 2005. Bouaouzan werd door de rechtbank veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden en een taakstraf van 200 uur. Op 29 mei 2006 werd Bouaouzan in hoger beroep door het gerechtshof veroordeeld tot zes maanden voorwaardelijke celstraf zonder taakstraf. Deze uitspraak werd op 22 april 2008 door de Hoge Raad bevestigd.

In maart 2007 stelde de arbitragecommissie van de KNVB Kokmeijer in het gelijk en in een voorlopige voorziening moeten Sparta en Bouaouzan 100.000 euro schadevergoeding betalen aan Kokmeijer. Dit is de opmaat voor een gerechtelijke bodemprocedure waarin een veel hoger bedrag wordt geëist. "

Er zijn wel diverse verschillen met dit geval natuurlijk.
7 augustus 2020 11:31
Vreemd zoveel aandacht voor iets totaal onbelangrijks vergeleken met de gezondheid van Fabio.

Wel weer wat media-aandacht en weer wat woorden op papier/internet mee te vullen.

Mij lijkt dat hoe het met Fabio gaat en wat hij (en zijn familie) willen, veel belangrijker is.
Vergelijkbaar met de ophef over Groenewegen z'n tweet. Gaat het er werkelijk om wat die jongen (of JVs PR-team) op social media gooit?
Of gaat het er om hoe zij momenteel contact onderhouden met Fabio's familie etc?
En moeten ze dat dan met ons delen of mogen ALLE betrokkenen misschien ook zonder de hyenia's op Wielerflits deze tragedie verwerken?
7 augustus 2020 11:34
De aanrijding van Johnny Hoogerland in de Tour is na een jarenlange juridische procedure geëindigd in een schikking met de verzekeringsmaatschappij. Zoiets zal uiteindelijk hier ook wel gebeuren: in het begin veel verontwaardiging en geroep om harde sancties, wat na lange tijd als iedereen moedeloos is aangaande de afwikkeling afgekocht wordt met wat geld om de zaak maar te kunnen sluiten.
    8 augustus 2020 12:04
    Dat heeft jaren geduurd en veel van de hier nog aanwezige leden betitelden hem als geldwolf!
7 augustus 2020 11:35
Ik probeerde gister uit te leggen aan iemand die het wielrennen niet volgt hoe een sprint werkt. In dit geval komt het er op neer dat je in een chaotische groep met 80 km per uur in een afdaling naar beneden op de finish af sprint. Omringt door stalen hekken en met als enige bescherming een kunststof helm op je hoofd.
Ondertussen ligt er een enorme druk op de schouders van de sporters door ploeg en sponsoren om als eerste over de finish te komen. Want een tweede plaats telt in de sprint eigenlijk niet.

Of Groenewegen hier bewust aansprakelijk is voor de gevolgen van zijn actie laat ik graag in het midden. Maar ik hoop echt dat er eens kritisch gekeken gaat worden naar waar we eigenlijk mee bezig zijn. Waarom er bijvoorbeeld stalen hekken staan, in plaats van stootkussens, waarom er zo veel renners in een massasprint moeten rijden, waarom er over het algemeen laag gestraft wordt bij het overtreden van de belangrijkste regel, je lijn houden.

Er zijn alleen verliezers in deze situatie, maar om er nog iets positiefs uit te halen hoop ik dat er nu echt eens iets gaat veranderen.
    7 augustus 2020 11:41
    Hier ben ik het volledig mee eens.
    7 augustus 2020 11:56
    Ik heb het al vaker geroepen dat ze de 3km regel moeten uitbreiden. Klok de tijdverschillen op 3km zodat in ieder geval iedereen die zich niet hoeft te bemoeien met een sprint zich kan laten uit zakken en niet bang hoeft te zijn kostbare secondes te verliezen vanwege een breuk in het peloton.

    Verder zouden stootkussens of schuine hekken (hoek van 75 graden of zoiets) met reclameborden (die goed in lijn en vast staan) veel letsel kunnen voorkomen
    7 augustus 2020 12:01
    Absoluut, hier komt nog bij dat die massasprints en de daar bijhorende etappes voor heel veel fans het minst interessante facet van deze sport zijn.

    De vraag die we ons mogen stellen is willen we dit nog wel? Van mij hoeft het echt niet in ieder geval.
    7 augustus 2020 12:35
    Mee eens. Minder sprint-etappes lijkt me een goed plan, veelal toch uitermate saai en gevaarlijk. Maakt het wellicht ook minder interessant voor ploegen om te investeren in treintjes en controle.
    7 augustus 2020 13:17
    tbh, Stootkussens is ook geen optie met die impact vlieg je omhoog. Een mens is geen zware f1 wagen (En zelfs die ketsen een stukje terug door de impact).
    7 augustus 2020 16:24
    Eddy Vroemm en nickdt; Volledig mee eens. Koersen die een massasprint eindigen volgens een saai vast scenario zijn vaak niet om aan te gluren. Recent voorbeeld: afgelopen woensdag zond Eurosport de laatste 50 km van Milano-Torino rechtstreeks uit en dat waren er 45 te veel. Er zou iets gevonden moeten worden hoe dit soort ritten publicitair veel minder opleveren.
7 augustus 2020 11:41
De kop van het verhaal deugt niet: riskeert miljoenenboete. De enige die een boete kan opleggen is de rechter en die zal nooit een boete van een dergelijke hoogte opleggen. Wel zou in een procedure DG veroordeeld kunnen worden tot het betalen van een schadevergoeding.
7 augustus 2020 11:49
Wat een anarchisme bij velen hier dat ze maar vooral op de uci wedstrijdorganisatie willen schieten, wat dat doen 'we' allemaal zo graag. Schei ns uit zeg. Veiligheid ken altijd beter, maar laten we toch echt vooral de schuld bij Groenewegen leggen, en niet als een stelletje pubers, anarchisten en recalcitranten dit aangrijpen om de autoriteiten aan te vallen, welke kant t nu alweer helemaal op is gegaan..
7 augustus 2020 11:52
Als de organisatie gewoon de hekken goed hadden geïnstalleerd was er niet meer aan de hand dan bij Cavendish, Sagan en die talloze voorbeelden! Dit is de schuld van de UCI en de organisatie! Dylan maakt een fout die we altijd zien en daarvoor moet hij gestraft worden, dat is iets heel anders.
7 augustus 2020 11:53
ah, daar zijn we weer, gelukkig. een nederlander rijdt een andere nederlander in zijn ongeluk ergens in polen en we kunnen eindelijk met een vinger wijzen naar.... de belgen!!!.

ook altijd uit datzelfde groepje van wielerflits, zoek eens een andere fixatie/obsessie, jongens.
7 augustus 2020 11:57
Typisch Lefevre. Het gaat hem niet om de renner an sich, het gaat hem om geld en om winnen. Het maakt niet uit met wat of wie en tegen wat of wie.
Wacht gewoon even tot Fabio uit het ziekenhuis komt of in ieder geval bijkomt. Hij heeft vast ook iets te vinden/melden/vertellen. En anders zijn vriendin of ouders wel. Alles wordt al begonnen en geroepen nog voordat het grootste slachtoffer de kans krijgt iets erover te zeggen.
    7 augustus 2020 12:44
    Ja idd, PL doet dit puur uit egoisme en eigen gewin. #facepalm
7 augustus 2020 11:57
Lefevere denkt niet na over de gevolgen voor het wielrennen maar denkt (zoals altijd....) alleen aan zijn eigen ploeg en portemonnee. En heeft daarbij bovendien een behoorlijke hoeveelheid boter op zijn hoofd want zijn eigen renners staan nou niet bepaald bekend als heiligen. Zie wat Jakobsen zelf vorig jaar op 5 augustus (precies een jaar eerder) in de Ronde van Polen deed. Als dit tot een flinke straf en/of boete voor Groenewegen leidt, zal er binnenkort trouwens geen sprinter meer zijn die tijdens een massasprint nog durft te sprinten. Zoals McEwen al zei (en andere sprinters trouwens ook), deed Groenewegen namelijk iets wat iedere sprinter in zijn carrière geregeld doet. Dat is weliswaar voldoende voor een diskwalificatie, maar als daarnaast ook een flinke straf of boete zou volgen, zou het wielrennen er definitief door veranderen. Misschien is dat laatste overigens wel nodig of gewenst, maar dit lijkt me niet de manier om dat af te dwingen.
7 augustus 2020 12:10
Op macroniveau, laten we hopen dat dit voorval leidt tot betere en duidelijkere regelgeving waarop wordt toegezien dat deze wordt nageleefd.

Vaak is het zo dat er dan mensen worden geslachtofferd. Groenewegen zou hier het slachtoffer kunnen zijn. Voor hem niet te hopen, maar als de wielrennerij en de wielrenners van toekomstige generaties er baat bij hebben?...
7 augustus 2020 12:11
Natuurlijk gaat hij geen miljoenenboete krijgen. Wat een onzin. Het gaat hier over aansprakelijkheid en schadevergoeding. Die kan natuurlijk torenhoog worden, afhankelijk van de toestand van Fabio. Ik ben het eens met Lefevere of eender welke ploeg die in dit geval naar de rechtbank wil gaan. Het gaat ook over het vrijwaren van de rechten van je werknemer. Dit gaat mogelijk over een enorm verlies.

Als nu niet een stap verder wordt gegaan, wanneer dan wel?
7 augustus 2020 12:13
Er zijn zeker precedenten uit het wielrennen. Criquielion VS Bauer allicht de meest bekende, al draaide die in het nadeel van de eiser uit.
DS duikelde deze zaak op:

Jean-Pierre Berckmans moet een van de eerste zijn geweest. Berckmans was een ploegmaat van Eddy Merckx toen hij in 1975 tijdens de eindspurt van een wedstrijd in Sint-Martens-Lierde ten val kwam en een schedeltrauma opliep. Berckmans nam Johnny Maeschalck onder de arm, dagvaardde de ‘schuldige’ Nederlander René Pijnen en kreeg gelijk bij de correctionele rechtbank van Oudenaarde en daarna het Hof van Beroep in Gent.
    7 augustus 2020 12:27
    Interessant. Staat er ook bij wat de strafmaat was?
7 augustus 2020 12:16
Duidelijk veel juristen op dit forum.
7 augustus 2020 12:26
Ik zie het zo'n vaart niet lopen, maar we zullen het wel zien. Dat geroep langs de zijlijn heeft weinig zin
7 augustus 2020 12:26
Er is een precedent:

Experts zijn het er alvast over eens: dat kan zéker. “Een van mijn allereerste zaken was zelfs heel gelijkaardig. 1978, de zaak Berckmans-Pijnen”, zegt Johnny Maeschalck, de bekendste sportadvocaat in België. “In een profwedstrijd in Sint-Martens-Lierde kwam Jean-Pierre Berckmans, een ploegmaat van Eddy Merckx, destijds ten val in de spurt. Wat Groenewegen vandaag wordt verweten, werd destijds René Pijnen aangewreven: hij was van zijn lijn afgeweken en had Berckmans zo zwaar doen vallen.” Berckmans liep bij de crash een schedeltrauma op. Maeschalck: “Ook daar was sprake van slagen en verwondingen. Pijnen is daar ook voor veroordeeld. Eerst door de correctionele rechtbank van Oudenaarde, en dat vonnis is later bevestigd door het hof van beroep in Gent. Pijnen kreeg een forse geldboete.” Bron: Het Nieuwsblad.
7 augustus 2020 12:28
Moet je nu echt mee willen gaan met de Amerikaanse claimcultuur? Denk niet dat het daar veel beter van wordt.
7 augustus 2020 12:30
Die Groenewegen heeft alles afgepakt van die Fabio.zijn hele leven ,gezondheid.zijn lief of vrouw zal ook door de miserie verdwijnen.geen aangezicht.levenslange imvaliditeit.dit allemaal door een alfa mannetje zonder hersens.Alles is die jongen kwijt door die waardeloze vent. die Groenewegen.en van dat berouw zou ik maar niet teveel geloven.ja schrik en beginnen beseffen wat hem allemaal te wachten staat.hopelijk is die zijn carriere ook voorbij , net zoals hij die gestolen heeft van zijn collega.er is maar 1 verdict. De bak in en zeer veel betalen voor die schade die hij veroorzaakt heeft.en ja ook jaren sociaal dienstbetoon laten doen,dat hij uiteindeliik gelauterd wordt na vele jaren nederigheid
Zp zal zijn hoogmoed en medogeloosheid vereffend worden
Maar zelfs dan nog..
Vele moed en beterschap voor de getroffen familie en die jonge Fabio toegewenst.het ga je goed Fabio
    7 augustus 2020 12:47
    Totdat we weten hoe het werkelijk zit met de gezondheid van Fabio en of hij zal herstellen (wat we allemaal hopen uiteraard!) lees ik vooral veel aannames in je betoog. Ik snap de emotie, maar zullen we eerst even afwachten hoe dit gaat aflopen?

    Bovendien kan ik me niet voorstellen dat dit Groenewegen volkomen koud laat.
    7 augustus 2020 13:21
    Nee hoor, want het komt vooral door het parcours en de hekken waardoor Jakobsen zo erg is toegetakeld. Anders had ie waarschijnlijk net als Groenewegen alleen een gebroken sleutelbeen of arm gehad (Is ook erg, daar niet van). Je moet het wel in perspectief zien.
    7 augustus 2020 13:43
    Die Groenewegen heeft alles afgepakt: kun je in de toekomst kijken ?? Los daarvan raken je strafeisen kant noch wal,
    7 augustus 2020 14:18
    Wauw jij hebt een steekje los. Ik hoop niet dat je in het dagelijks leven een positie hebt waar je ook maar iets te zeggen hebt.
    7 augustus 2020 15:18
    Is dit de Vlaamse Lange Frans aan het woord?
7 augustus 2020 12:47
Er was toch ook nog een onderzoek naar aanleiding van de val van Nibali in de Tour van 2018, ik dacht dat ze die zaak puur wilden doorzetten om te kijken hoe het nu precies zit met de aansprakelijkheid van de organisatoren, nooit meer iets over gehoord. Dit is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken met deze situatie, maar wat meer duidelijkheid over aansprakelijkheid lijkt me inmiddels toch wel gewenst in de wielersport.
7 augustus 2020 12:54
Dat het Groenewegen koid laat of niet.speelt niet veel rol.het resultaat is oorverdovend.
    7 augustus 2020 14:09
    Dat is niet wat ik bedoelde. Maar laat maar zitten. Volgens mij is alleen jouw waarheid de waarheid.
7 augustus 2020 13:06
Je kunt als familie Jakobsen in theorie ook nog de werkgever dus Lefevere aanklagen, die laat hem immers hier sprinten. Onrealistisch dat dit gebeurt natuurlijk gezien de verhoudingen maar een werkgever heeft over het algemeen ook verantwoordelijkheid wanneer er iets mis gaat op de werkvloer. Ik twijfel er overigens niet aan of dat ze bij DQS goed voor Fabio zullen blijven zorgen hoor.

Ik vraag me eigenlijk af of renners voorafgaande aan een koers niet iets moeten tekenen waarin ze bepaalde risico's aanvaarden. Dat zou me eigenlijk niets verbazen.
7 augustus 2020 13:09
Veel profrenners zijn het erover eens dat Groenewegen hier zwaar in de fout gaat (en dit gebeurt echt niet in bijna elke spurt zoals veel mensen hier nu beweren, enkel en alleen omdat het over een Nederlandse renner gaat).

Hopelijk moet hij miljoenen betalen. Dit arrogant ventje kan wel wat nederigheid gebruiken.

En voor diegene die zeggen dat Sagan hetzelfde heeft gedaan... Het antwoord is neen...

Zie hier het bewijs:
https://www.youtube.com/watch?v=ci6P69_T4p8

Wat Groenewegen deed was veel erger. Enkel Theo Bos en Cavendish heb ik ergere of even erge dingen zien doen.
    7 augustus 2020 13:24
    Veel profrenners zijn het erover eens dat Groenewegen een grove fout maakt maar dat de sprinters er vaak mee wegkomen. Stellen dat Sagan minder erg is is twijfelachtig. Voor de laatste rechte lijn is Sagan heel intensief (agressief) zijn plek aan het zoeken. Dat geldt trouwens voor veel sprinters. De gevolgen van zulk soort acties blijven natuurlijk ver achter bij wat Groenewegen heeft veroorzaakt.
    7 augustus 2020 13:27
    Volgens mij is IEDEREEN hier het erover eens dat Groenewegen in de fout is gegaan. Tenminste; ik heb nog nergens hier een reactie gezien waarin iemand beweert dat het zijn schuld niet is. Dus daar zijn we het over eens. Het heeft ook niets te maken met de nationaliteit van Groenewegen. Immers: Fabio Jakobsen is òòk een Nederlander.

    Wat vond je trouwens van die keer dat Tom Steels in volle massasprint een bidon naar Frederic Moncassin gooide?
7 augustus 2020 13:09
Rare kop boven het artikel. De kop leest als een citaat. Maar in het stuk van hln staat dit nergens zo. Er wordt door de advocaat enkel over een schadevergoeding in de miljoenen gesproken. Blijkbaar verzonnen door de redactie van wielerflits om sensatie te schoppen.

Reacties zijn gesloten.