Dylan Groenewegen: “Mijn voorkeur gaat nu echt nog uit naar de Tour”

vrijdag 25 oktober 2019 om 08:52
Dylan Groenewegen: “Mijn voorkeur gaat nu echt nog uit naar de Tour”

foto: Cor Vos

Met Tom Dumoulin, Primož Roglič en Steven Kruijswijk heeft Jumbo-Visma verschillende opties voor de aankomende Tour de France, maar ook Dylan Groenewegen hoopt in 2020 aan de start te staan van de Franse ronde. “Mijn voorkeur gaat nu echt nog uit naar de Tour”, zo laat hij weten in gesprek met de NOS.


De 107e editie van de Ronde van Frankrijk is een kolfje naar de hand van de klimmers, maar biedt dan weer weinig kansen aan sprinters zoals Groenewegen. “Naar mijn idee zijn er nog altijd zes à zeven sprintkansen, buiten de mogelijkheden dat het misschien nog een sprint kan worden. Ik geloof dat er genoeg sprintkansen zijn”, aldus de 26-jarige snelheidsduivel uit Abcoude.

Het is duidelijk: de voorkeur van Groenewegen gaat uit naar de Tour. “Als het aan mij ligt, dan ga ik zeker naar de Tour. Dan zal ik wel mijn mannen nodig hebben. Dat zal kortom nog even puzzelen worden”, aldus de sprinter, die de geschiedenisboeken ingaat als de renner die in 2019 de meeste zeges wist te boeken. De vliegensvlugge Nederlander behaalde dit jaar vijftien overwinningen.

Over val in de Tour: “Ik heb nog altijd een beetje last”
Zo won Groenewegen onder meer de Driedaagse Brugge-De Panne, twee etappes in Parijs-Nice én een rit in de Ronde van Frankrijk. Toch kijkt de sprinter met gemengde gevoelens terug op de Tour, na een val in de openingsrit naar Brussel. “Ik had veel meer pijn dan ik liet merken. Ik kon mijn schouder nauwelijks bewegen. Ik heb er nog altijd een beetje last van”, zo vertelt hij.

“De valpartij heeft kortom veel schade veroorzaakt. Die overwinning (in Chalon-sur-Saône, red.) kwam echt uit het puntje van mijn tenen. Dat maakt het misschien wel de mooiste overwinning uit mijn carrière.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

Secondant 25 oktober 2019 om 09:03

Zo moeilijk is die puzzel niet meer na de bekendmaking van de parcoursen.
Giro: Dumoulin (kopman), De Plus/Benett (vrije rol, meesterknecht)
Tour: Roglic, Kruijswijk, Groenewegen (zoals vorig jaar dus als kopman), De Plus/Bennett + Kuss als meesterknechten.

Chaba 25 oktober 2019 om 09:15

Zo makkelijk is de puzzel niet.

Groenewegen wil wat mannen erbij hebben. Sowieso als van Aert weer op niveau komt wil je die meenemen lijkt me en Dumoulin zal ook wel de Tour willen rijden. Hoe hou je deze mensen allemaal tevreden en hou je een gebalanceerd team. Lastig hoor.

KnightBiker 25 oktober 2019 om 09:35

Ben het met je eens dat de puzzel makkelijk is: juist de andere kant op. De Giro heeft veel vlakke etappes met het zwaartepunt naar het einde. Ideaal voor groenewegen.

In de tour moeten hoe dan ook 2 kopmannen voor het klassement uitgespeelt worden en dat gaat lastig samen met een renner als Groenewegen: je kan hem wel opstellen maar zonder op zijn minst 2 knechten voor hem heeft het ook niet veel zin. Met 2 klassements mannen erbij kom ik in mijn opstelling altijd een mannetje tekort voor de ideale opstelling die groenewegen + Roglic+1 inhoud

Secondant 25 oktober 2019 om 09:41

Groenewegen wil graag naar de Tour. Dat is prima, maar dan moet hij het doen met Teunissen en Van Aert als knechten.
De ploeg zou dan worden:
Roglic, Kruijswijk, Groenewegen, Van Aert, Teunissen, Martin, De Plus/Kuss/Bennett/Gesink (kies er 2).

Apemantus 25 oktober 2019 om 12:08

Ok, even een realitycheck dan. Groenenwegen was afgelopen seizoen helemaal niet sterk genoeg om zo maar klakkeloos zijn wensen in te willigen. Als er serieuze concurentie was dan spitte Dylan altijd het onderdelf. Ewan was beter in de Tour, en Bennett waste hem de oren in de Binckbank tour. Duinkerke was TJV het enige WT team. ZLM en Tour of Britain was ook nauwlijks concurentie aanwezig. Al die overwinningen mag een streep doorheen. Liever één zege in de Tour dan drie in Duinkerke of ZLM. Feit blijft dat Dylan een vrij matig seizoen had en dat er een paar sprinters beter waren. Die 15 zeges vertellen dus lang niet het hele verhaal, en is oppervlakkige scorebordjournalistiek. Hem meenemen naar de Tour biedt dan ook totaal geen garanties, en is in mijn optiek een verkeerde keuze. Neem je Dylan mee dan sta je al met 1- 0 achter ten opzichten van een team als Ineos.

Dylan moet heel snel weer gaan zitten met de armpjes over elkaar (naast Kruijswijk) en een toontje lager zingen. Had hij drie zegens in de Tour bij elkaar gesprint, dan had hij een woordje mogen meespreken. Een ander punt, iedereen gaat er maar van uit dat Tom de Giro gaat rijden vanwegen de tijdritten, maar die keuze is altijd nog aan Tom zelf. Primoz en Tom zijn de eersten die hun wensen kenbaar mogen maken. Pas als dat ingevuld is komt de rest aan de beurt. Niet eerder.

west 25 oktober 2019 om 09:17

Ok, we bespreken de Giro en het waarom wel gewoon helemaal niet. Goed interview joh!

KnightBiker 25 oktober 2019 om 14:31

Moet je bij de NOS zijn, daar komt dit interview vandaan

Viktrodriguez 25 oktober 2019 om 09:22

Ik mag toch hopen dat Jumbo Groenewegen niet meeneemt naar de Tour. Zelfs een goede Groenewegen heeft geen fluit te zoeken in deze Tour.

Wil daarnaast Jumbo echt de Tour winnen en de strijd aangaan met INEOS, moet je met een volledige klassementsploeg (a la de Vuelta) gaan. Daarin is geen plaats voor een Groenewegen en het treintje dat hij nodig heeft. Enige sprinters die je eventueel zou kunnen meenemen in een rol is van het kaliber Boasson Hagen/Matthews/Bennati: klimmende sprinters met de nodige hardrijdersbenen en die handig genoeg zijn kopmannen uit de wind te houden.

En nee, sprinters als Cavendish hadden echt niet een halve ploeg nodig zoals Groenewegen.

tendam 25 oktober 2019 om 09:47

Cav werd doorgaans door een hele trein gebracht, dus waar heb je het over? Groenewegen heeft overigens ook geen halve ploeg nodig, het komt er eigenlijk altijd op neer dat hij uiteindelijk in z’n eentje een weg moet vinden.

Viktrodriguez 25 oktober 2019 om 09:49

In de laatste periode bij Sky, met die klassementsambities, had ie hooguit een eigen knecht.

west 25 oktober 2019 om 09:45

Volgens mij had Groenewegen die Tour moeten laten aftikken in zijn contractonderhandelingen van vorige week…
Tour: Roglic, Kruijswijk, Bennett, Kuss, Tolhoek, v. Aert, Teunissen, Martin.
Giro: Dumoulin, De Plus, Gesink, Bouwman/Foss/Vingegaard, v. Emden, Jansen, Roossen, Groenewegen.
Simpel toch? ;)

Chasse_patate 25 oktober 2019 om 09:54

Jij maakt bij de tour en giro niet echt een ploeg die het tegen Ineos op kan nemen.

west 25 oktober 2019 om 10:01

Je moet het ook niet tegen Ineos op nemen. Dan wed je alles op zn Movistars op één wedstrijd, dan blijkt gewoon het individu Bernal te sterk en daar sta je dan met je superploeg. Je moet gewoon beter zijn dan de individuen Bernal, Thomas, Froome en/of Carapaz. En die kans is groter als je spreidt.

Panache 25 oktober 2019 om 11:25

Movistar gokte op één wedstrijd, maar reed ‘toevallig’ naar winst in de Giro en podium in de Vuelta?
Voor mij is de verdeling makkelijk: Giro Kruijswijk en Groenewegen. Tour: Roglic, Dumoulin, Van Aert.

west 25 oktober 2019 om 12:12

Omdat daar ook echte kopmannen aan de start stonden… Maar ondertussen is “el tridente” al twee jaar op rij geen succes omdat de individuele renners niet sterk genoeg om de slag aan te gaan met Thomas en Bernal..

tendam 25 oktober 2019 om 09:50

Groenewegen heeft voor veel opportunisten hier alweer afgedaan na een tegenvallende Tour, maar een wereldtopper in de sprint heeft net zoveel recht op een startplek in de Tour als een wereldtopper in klassementen. Logisch dat hij niet bij voorbaat meteen zegt dat hij dan maar naar de Giro gaat.

Panache 25 oktober 2019 om 11:28

Je hebt geen ‘recht op’ tenzij je dat contractueel hebt laten vastleggen. Je rechten en plichten staan in het contract. Dus Groenewegen moet zich schikken naar het beleid van de ploeg.

tendam 25 oktober 2019 om 11:38

@panache
‘Aanspraak op’ dan. Ik bedoel natuurlijk niet de juridische term.

Viktrodriguez 25 oktober 2019 om 09:52

Ben ik trouwens de enige die vraagtekens zet bij die opmerking dat hij nog steeds last heeft van die val in de Tour? Hij kon de Tour ermee uitrijden, een rit pakken onderweg en daarna nog steeds een volwaardig programma rijden zonder ergens klachten te lezen of te horen. Maar 3 maanden later heeft hij ineens ”nog steeds” last ervan, terwijl er al vraagtekens waren bij dat het na een week Tour nog problemen gaf.

tendam 25 oktober 2019 om 11:42

@viktrodriguez
Daar ben je vast niet de enige in. Mensen twijfelen namelijk graag aan de uitspraken van renners als die niet in hun eigen straatje passen. Gewoon zeggen dat iemand niet goed genoeg is, is makkelijker.

Franco Ballerini 25 oktober 2019 om 09:54

Vanmorgen in de Volkskrant:

Ook hier moet Zeeman een afweging maken voor zijn ploeg. Sprinter Dylan Groenewegen (26) heeft al vier ritzeges in de Tour op zak. ‘Groenewegen is heel duidelijk. Hij wil de komende jaren zo veel mogelijk wedstrijden winnen in grote rondes. Het parcours van de Giro lijkt het meest logisch voor hem.’

Haanaf 25 oktober 2019 om 10:00

Ik zou kiezen. Of voor een sprinter of voor een klassement.

Dan kan je in de wedstrijd duidelijker keuzes maken en beter balanceren. Tijdens de vlakke etappes hebben twee/drie knechten bijv. de taak hun kopman voorin te houden. De rest kan dan wat rust pakken.

Vinyakke 25 oktober 2019 om 09:54

Daar heb je het! Roglic, dumoulin en misschien ook kruiswijk zullen als eerst mogen kiezen. Dan pas groenewegen en dat is voor een sprinter van zijn kaliber niet aanvaardbaar. Ze kunnen dat probleem een jaar uitstellen en kaderen zodat hij eens een giro of vuelta ritje kan pakken maar heeft voor veel te lang bijgetekend de brave man.

Mess 25 oktober 2019 om 10:30

Hoezo is dat voor een sprinter van zijn kaliber onaanvaardbaar? Je ziet toch wel vaker dat goede sprinters niet de tour maar wel de Vuelta en Giro aandoen? Viviani, toch ook geen misselijke sprinter, heeft bijvoorbeeld in zijn carriere pas twee keer de tour gereden. En het is niet zo dat Groenewegen er nu zo lekker bovenuit steekt in het peloton. Hij is niet van het kaliber Cav of Kittel van een paar jaar terug die gewoon garant stonden voor 4-5 ritten. Bovendien is het parcours gewoon niet op maat voor Groenewegen. Als die meer dan twee keer aan sprinten toe zou komen zou het al veel zijn. Echt totaal geen reden om Groenewegen mee te nemen.

Viktrodriguez 25 oktober 2019 om 10:36

Viviani is sowieso een apart voorbeeld als Italiaan. Dan is de Giro al snel de grootste wedstrijd en de Tour oninteressant. Maar zeker de Giro heeft inderdaad de laatste jaren gewoon meer dan behoorlijke sprintvelden gehad.

Abdoe 25 oktober 2019 om 10:10

Dat wordt een probleem. De ploeg zal hem in de Giro opstellen, omdat hij daar meer ritten kan winnen en ze in de Tour vol voor AK willen gaan, terwijl hij zelf met knechten naar de Tour wil. Hij lijkt zijn blessure ook wat aan te dikken om te suggereren dat hij volgend jaar "gewoon" weer meerdere Touretappes kan winnen.

Jasper van Grieken 25 oktober 2019 om 10:19

Wat weten we van de grote spelers bij TJV?
-Kruiswijk rijdt graag de Giro. Wellicht dat hij de Tour komend jaar overslaat.
-Van Aert: is een zekerheid in de Tourploeg wanneer fit. -> aldus de ploegleiding.
-Roglic & Dumoulin: beide in staat om rondes te winnen en lijken me imo zeker van hun plek.
-Groenewegen: meest succesvolle Nederlandse sprinter sinds jaren
-Martin & Gesink: de wegkapiteinen
-Bennet, Kuss & De Plus: de meesterknechten.

Als je het mij vraagt gaat de basis van de tourploeg bestaan uit:
-Roglic, Dumoulin, Gesink, Martin, Groenewegen & Van Aert.
Dan zijn er nog 2 plekken over. Waarschijnlijk zullen die naar 2 van de 3 meesterknechten gaan.

EricV 25 oktober 2019 om 10:28

Ze roepen bij jumbo toch al een tijd dat ze naar het grootste doel toe werken. Namelijk de tour winnen, en dan is er geen plek voor een sprinter met 1 a 2 mannetjes erbij.

xistnc 25 oktober 2019 om 11:06

Zowel in de Tour als in de Giro kom ik tot 5-7 sprintkansen. Op basis daarvan lijkt het me geen uitgemaakte zaak dat de Giro beter is dan de Tour voor Dylan. Al kan het natuurlijk prima zo geframed worden, mocht in de Tourploeg logischerwijs geen plaats zijn voor een pure sprinter.

De Giro lijkt me deze keer de eerste twee weken wel ‘vlakker’ dan de Tour. Daarmee is de Giro meer geschikt voor de renners van een sprinttrein, ook al zal er niet in elke relatief vlakke etappe gesprint gaan worden.

Ergo: Kruijswijk en Groenewegen krijgen in de Giro allebei drie man mee, de Tour staat volledig in het teken van het klassement van Roglic en Dumoulin, met Van Aert in een vrije rol.

Massimo Bataille 25 oktober 2019 om 11:15

Ik denk dat er hier een hoop de Olympische spelen vergeten.
Het parcours van de Giro + Olympische TT lijkt mij 100% Dumoulin.
Dumoulin gaat gewoon de Giro rijden volgens mij, met Gesink en Bennett ( en denk nog een Kuss of Tolhoek ).
En voor de Tour zal het bijna identiek zijn als dit jaar, Roglic+Kruijswijk, met De plus en Bennett als bergknechten. Martin, Van aert en Teunissen voor het vlakke/sprinttrein voor Groenewegen.
Enkel Janssen zie ik nog vervangen worden.
Ik denk dat vele hier kwantiteit boven kwaliteit zetten. Geen zin om 6 knechten voor het gebergte mee te nemen als na 1 versnelling de helft er al afligt.
Een Kuss/Tolhoek/Gesink zijn goed voor Giro/Vuelta, maar in de tour ligt het niveau nog ietsje hoger en gaan die toch te snel moeten lossen.

LaurentJalabert 25 oktober 2019 om 11:15

“aldus de 26-jarige snelheidsduivel uit Abcoude.”

“aldus de Leeuw van Amsterdam”

“De vliegensvlugge Nederlander”

Aldus de geel-met-zwarte-wielersite…..

EHV 25 oktober 2019 om 13:01

Aldus de zoveelste gefrustreerde ziel..

Romāns Vainšteins 25 oktober 2019 om 13:45

de bowlingbal

rovi 25 oktober 2019 om 12:11

Volgens mij kun je prima een ploeg maken die zowel voor sprints als klassementen kan gaan. Als je twee kopmannen en drie meesterknechten (die bergop lang mee kunnen) hou je nog steeds drie plekken over.

Zeker met een Van Aert en evt Teunissen heb je mensen die en goed de laatste km’s door kunnen komen en in het eerste deel van bergetappes ook nog wat kunnen betekenen.

Je zult alleen bij het terughalen van ontsnappingen in de sprintetappes een beetje moeten speculeren dat andere ploegen willen helpen (je wilt immers niet je lead-out oproken en ook niet je meesterknechten inzetten). In die zin kan het zelfs nog wel helpen dat andere sprinters merken dat Groenewegen ook wel eens een etappe plotseling niet presteert en dus ook belang hebben bij het terughalen van de ontsnapping

Je krijgt dan bijvoorbeeld:
Dumoulin, Roglic, Bennett, De Plus, Kuss, Van Aert, Teunissen en Groenewegen.

Persoonlijk zou ik Gesink en Kruijswijk aan elkaar koppelen, alleen al vanwege de persoonlijke klik tussen die twee en Gesink als meesterknecht naar de Giro meesturen. En ook daar gewoon Groenewegen meenemen en die voor de laatste zware bergritten laten uitstappen

Bijvoorbeeld:
Kruijswijk, Gesink, Bennet, Tolhoek, Martin, Grohndal, Teunissen, Groenewegen

Haanaf 25 oktober 2019 om 12:32

Wedden op twee paarden zou niet mijn keuze zijn.

Je wilt ook binnen een drieweekse wedstrijd kunnen pieken en rusten. Wanneer je kiest voor het klassement, dan gebruik je bijv. V Aert voor het bewaken en beschermen van je kopman en niet voor je sprinter. De klimmers kunnen het in zo’n etappe het wat rustiger aan doen. Je wilt mogelijk zelfs als differentiëren met je knechten in deel 1 en deel 2 van de TdF. Bovendien is de ploeg tegenwoordig ook een mannetje kleiner.

Ik ben erg benieuwd hoe TJV hiermee omgaat. Ik hoop dat er duidelijke keuzes worden gemaakt, niet teveel wordt gepolderd en er geen “FC Hollywood” ontstaat.

Niels Mylle 25 oktober 2019 om 12:14

Gezien het feit Sagan naar eigen zeggen zowel Giro als Tour rijdt (+ klassiekers?!), dan verwacht ik hem niet top voor de Tour. In dat geval zou ik bij Jumbo Van Aert laten strijden voor het groen in de Tour, hij kan net als Sagan gerust alleen zijn mannetje staan en positioneren in sprints. Groenewegen (met een treintje) kan dan voor ritten in Giro en Vuelta gaan.

Geit in mijn Kelderman 25 oktober 2019 om 12:18

Met de parcoursen in het achterhoofd zou ik voor de Giro gaan. Tour heeft volgend jaar aanzienlijk minder springkansen dan dit jaar. Kan je meer uit de voeten met een type van Aert.

Elfring 25 oktober 2019 om 13:42

Groenewegen naar de Giro met 2 a 3 knechten ( 2 lijkt mij genoeg). Voor de laatste week uitstappen. Dan zonder knechten naar de Tour ( ok een van Aert en Martin bijv kunnen hem nog wel helpen)
Sprint trein heeft die niet nodig. Gewoon in het wiel van een concurrent proberen te zitten zoals een Sagan het meestal doet. ( makkelijker gezegd dan gedaan :P )
Dan heeft 1 van de 3 kopmannen Tom/Primoz/Steven wie ze ook kiezen genoeg knechten in de Tour.

Deel Koeper 25 oktober 2019 om 14:46

Er zijn heel veel factoren en in zowat alle gevallen, lijkt het beter om Groenewegen niet mee te nemen. Er zijn niet zo heel veel sprintritten, Groenewegen is niet het type sprinter die het op eigen instinct gaat redden en er is niet zoveel ruimte om veel hulp aan hem te verkwisten, het lijkt interessanter om gewoon vol voor het klassement te gaan en niet op te veel paarden te wedden. En als je dan nog Van Aert en Teunissen hebt die ook gewoon ritten kunnen winnen, maar veel veelzijdiger zijn en dus ook kunnen ingeschakeld worden voor dat klassement, dan heb je Groenewegen eigenlijk voor niets nodig en is dat vooral ballast.

Enige opmerking daarbij is dat ik persoonlijk wel betwijfel of Van Aert of Teunissen nog eens opnieuw een Tourrit zullen winnen.

Kannibaal van Schepdaal 25 oktober 2019 om 15:26

“Enige opmerking daarbij is dat ik persoonlijk wel betwijfel of Van Aert of Teunissen nog eens opnieuw een Tourrit zullen winnen.”

Van Aert was dit jaar een van de mannen van het voorjaar, domineerde (mee) de Dauphiné en versloeg in de Tour in een waaierrit een van de snelste sprinters van het moment in een sprint. Dat terwijl hij niet eens kopman was en veel moest werken voor meerdere kopmannen binnen zijn team. En terwijl hij nog maar 25 jaar is, en nog niet eens voltijds op weg rijdt.

Die man zal heus nog wel eens een rit winnen. :)

Covadonga 25 oktober 2019 om 19:38

Als ze naar 7 renners per team gaan in de Tour, wordt het allemaal nog veel leuker. Laten we hopen dat dat gebeurt, want dat wilde zowat heel wf.