Tour 2020: Voorbeschouwing – Het Parcours
foto: ASO
donderdag 27 augustus 2020 om 06:00

Tour 2020: Voorbeschouwing – Het Parcours

Alles is anders in 2020. Zo ook de Tour de France en zo ook het parcours van de 107de editie van het spektakel door Frankrijk. Alleen de data al zijn opmerkelijk, van 29 augustus tot en met 20 september koersen de beste wielrenners ter wereld doorheen het Franse land. Van Nice tot Parijs. WielerFlits neemt het parcours van drie weken Tour uitgebreid onder de loep.


Tour de France 2020 Het Parcours Rittenschema Etappes

Kort samengevat:
flag-fr 21 etappes
flag-fr Start in Nice
flag-fr Rustdagen op maandag 7 en maandag 14 september
flag-fr Finish in Parijs
flag-fr 1 tijdrit
flag-fr 36 tijdritkilometers
flag-fr 7 aankomsten bergop
flag-fr 1 etappe langer dan 200 kilometer
flag-fr 11 etappes tussen de 120 en 170 kilometer lang
flag-fr 29 beklimmingen van buitencategorie, 1e categorie of 2e categorie

    • 13 daarvan in de Alpen
    • 7 daarvan in het Centraal Massief
    • 5 daarvan in de Pyreneeën
    • 3 daarvan in de Jura
    • 1 daarvan in de Vogezen

flag-fr 21 beklimmingen van 3e categorie
flag-fr 15 beklimmingen van 4e categorie


Een goed begin is het halve werk

Tourbaas Christian Prudhomme tijdens het Criterium du Dauphiné 2020

foto: Cor Vos

Het Grand Départ in Nice is niet een simpele sprintersrit of een individuele tijdrit. Nee, van de klassementsrenners wordt gelijk verwacht dat ze er staan aan de Middellandse Zee. De kuststad ligt aan de voet van de Alpen en dat heeft de Tourorganisatie geweten ook. De openingsetappe gaat direct los met onderweg twee keer de Côte de Rimiez als scherprechter. Er wordt stevig geklommen, maar toch lijken de (sterke) sprinters een kans te maken gezien de laatste vijftig kilometer, die overwegend vlak en in dalende lijn zijn.

De klimmersbenen krijgen direct meer werk voor de kiezen in de tweede etappe, opnieuw met start en finish in Nice. Drie stevige Alpencols worden opgezocht, met de Col de la Colmiane, de Col de Turini en de uit Parijs-Nice bekende Col d’Èze met de top op dertig kilometer van de meet. De finale is allesbehalve makkelijk en met bonificaties op de Col des Quatres Chemins hoopt de Tour op een attractieve finale. En dat in de tweede rit al. De finish ligt na een korte afdaling.

Na het openingsweekend lijken de sprinters een grotere kans te krijgen als het peloton Nice verlaat en landinwaarts trekt richting Sisteron. Het plezier van de rappe mannen is snel weer voorbij want op de vierde dag staat de eerste aankomst bergop al gepland. Na een licht golvende etappe met enkele kleine beklimmingen ligt de slotklim naar Orcières-Merlette te wachten. Een klim van eerste categorie, zeven kilometer lang aan bijna 7%. De volgende krachtmeting bergop is daar. Begin je slecht aan de Tour? Dan kan je een goed klassement al bijna wel vergeten.

Zaterdag 29 augustus, etappe 1: Nice – Nice

Zondag 30 augustus, etappe 2: Nice – Nice

Maandag 31 augustus, etappe 3: Nice – Sisteron

Dinsdag 1 september, etappe 4: Sisteron – Orcières-Merlette

Spektakel in de Pyreneeën

Niet voor niets is het sprintersveld in de Tour de France tegenvallend. Oke, de vijfde etappe van Gap naar Privas biedt enige kansen maar ook deze aankomst loopt behoorlijk op en lijkt geschikter voor klassieke renners en de heuvelspecialisten. Het peloton maakt vaart en trekt richting de Pyreneeën.

In het Massief de l’Aigoual zoekt de Tour de Mont Aigoual op, onder vele wielerfans bekend als de klim uit het boek van Tim Krabbé. De finale van de zesde etappe volgt na een vlakke aanloop, maar het slot mag er zijn met de beklimming van de Col de la Lusette (ruim elf kilometer aan 7%), gevolgd door een korte afdaling en de laatste acht kilometer aan 4% naar Mont Aigoual. Lees de avond voor de rit nog enkele passages uit ‘De Renner’ (en uiteraard onze dagelijkse voorbeschouwing) en je bent helemaal klaar voor deze etappe.

De Peyresourde in de Tour 2016: Froome won na een aanval in de afdaling – foto: Cor Vos

De zevende rit naar Lavaur kan er een zijn voor de ontsnapping, zeker gezien de beklimmingen in de eerste helft van de etappe. Maar mochten de aanwezige sprinters hun treintjes op gang krijgen, dan is een sprint hier niet uitgesloten. De Caleb Ewans en Sam Bennetts van het peloton moeten pakken wat ze pakken kunnen, want veel sprintkansen zijn er niet. Kijk maar naar etappe acht naar Loudenvielle, slechts 141 kilometer met drie loodzware beklimmingen: de Col de Menté, de Port de Balès en de Col de Peyresourde. Met de top van de Peyresourde op twaalf kilometer van de meet én bonificaties op de top, lokt het uit tot aanvallen. Spektakel gegarandeerd.

Ook de tweede zondag van de Tour kan voor vermaak zorgen. De rit van Pau – dat al jaar en dag het circus van de Tour de France ontvangt – naar Laruns lijkt in eerste instantie uitermate geschikt voor de aanvallers. Halverwege ligt de Col de la Hourcère van eerste categorie en in de finale lijkt de beslissing te vallen op de Col de Marie Blanque, waar ook boni’s te verdienen zijn. Daarna is het nog een kleine twintig kilometer in dalende lijn.

Woensdag 2 september, etappe 5: Gap – Privas

Donderdag 3 september, etappe 6: Le Teil – Mont Aigoual

Vrijdag 4 september, etappe 7: Millau – Lavaur

Zaterdag 5 september, etappe 8: Cazères-sur-Garonne – Loudenvielle

Zondag 6 september, etappe 9: Pau – Laruns

Door het Centraal Massief naar de Jura

Na de eerste rustdag op maandag 7 september krijgen de renners aan de Franse westkust twee relatief makkelijke etappes voorgeschoteld. Van Île d’Oléron (na Corsica het grootste eiland van Frankrijk in Europa) gaat het via het vaste land naar een ander eiland, namelijk het iets noordelijker gelegen Île de Ré. Aangezien het peloton de hele dag dicht bij de Atlantische kust blijft rijden, is het altijd oppassen voor waaiers. Zeker nu de Tour later in het jaar verreden wordt. Voor rit elf naar Poitriers geldt hetzelfde: als de sprintersploegen de koers controleren, zijn twee koninklijke massasprints op rij niet tegen te houden.

Etappe twaalf lijkt dan weer een tikkeltje te zwaar voor de pure spurters. De laatste vijftig kilometer van deze langste Touretappe naar Sarran, de enige die langer is dan 200 kilometer, zijn heuvelachtig. Renners als Julian Alaphilippe en Wout van Aert zullen de rit met rood omcirkeld hebben. Eenmaal in Sarran kan het Centraal Massief al geroken worden. De rit naar Puy Mary is dan ook typisch een etappe door het middengebergte, met onderweg zes beklimmingen en een aankomst op een klim van eerste categorie. Een gevaarlijke rit voor het klassement, met kansen voor de aanvallers.

Primož Roglič won in de Tour de l’Ain op de Grand Colombier – foto: Cor Vos

De oversteek naar de Jura wordt vervolgens gemaakt met een overgangsetappe naar Lyon. De Col du Béal biedt al vroeg in de rit kansen voor de ontsnapping en ook daarna blijft het nauwelijks vlak. De finale, in de stad waar de Rhône en de Saône elkaar vinden en waar voetballer Memphis Depay furore maakt, is nog listig met twee kleine heuveltjes.

Het slotstuk van de tweede week volgt op de Col du Grand Colombier, een klim van 17 kilometer aan ruim 7% die niet voor niets is aangemerkt als col van de buitencategorie. De finale begint na honderd kilometer met twee stevige beklimmingen van eerste categorie. Reken maar dat de favorieten uit hun hok moeten komen. De deelnemers van de Tour de l’Ain (waaronder Primož Roglič, Tom Dumoulin en Egan Bernal) hebben een groot voordeel: de finale van de slotrit van die voorbereidingskoers was identiek aan de finale van deze Touretappe. Roglič won, overigens.

Dinsdag 8 september, etappe 10: Île d’Oléron – Île de Ré

Woensdag 9 september, etappe 11: Châtelaillon-Plage – Poitiers

Donderdag 10 september, etappe 12: Chauvigny – Sarran

Vrijdag 11 september, etappe 13: Châtel-Guyon – Pur Mary

Zaterdag 12 september, etappe 14: Clermont-Ferrand – Lyon

Zondag 13 september, etappe 15: Lyon – Grand Colombier

Alle ogen op die tijdrit naar La Planche des Belles Filles

Dertigvoudig Touretappewinnaar Mark Cavendish noemde dit al het zwaarste parcours dat hij in zijn loopbaan heeft gezien. En waarschijnlijk heeft hij nog gelijk ook. Na al het klimgeweld dat al achter de rug is, volgen in de slotweek nog drie aankomsten bergop. Te beginnen met etappe zestien die volledig door het departement Isère trekt en finisht in Villard-de-Lans. Onderweg: vijf beklimmingen, waaronder de Col de Porte en de Côte de Revel halverwege. De Montée de Saint-Nizier-du-Moucherotte van eerste categorie leidt de zware finale in. De laatste twintig kilometer gaan over een plateau, waarna de beslissing valt in Villard-de-Lans op een stevige heuvel van twee kilometer.

Is het dan klaar met al die bergen? Nee hoor. De TomTom van de renners wordt weer ingesteld op de Alpen. Vanuit Grenoble gaat het in volle vaart richting de Col de la Madeleine (buitencategorie) en na de afdaling van die Alpenreus wacht de zware slotklim van de Col de la Loze. De finish ligt op liefst 2.304 meter hoogte in Méribel. De Col de la Loze, overigens de zevende hoogste bergpas van Frankrijk, is dit jaar het dak van de Tour. Hij wordt vergeleken met ‘drie of vier keer de Muur van Huy’.

Tourbaas Christian Prudhomme noemde de Col de la Loze ‘het prototype van de col van de 21e eeuw’. Maar liefst 21 kilometer lang en in de laatste vier kilometer komt het stijgingspercentage niet onder de 9%. Hier gaat met minuten gestrooid worden. Wie in de derde week tegenvalt, kan hard door het ijs zakken.

De achttiende etappe zal alle bellen doen rinkelen bij de rasaanvallers of de toppers die eventuele klassementsambities al hebben laten varen. Tussen Méribel en La Roche-sur-Foron wachten vijf zware gecategoriseerde beklimmingen en nog enkele niet-gecategoriseerde klimmen. Het is ook een kans om het klassement op zijn kop te zetten gezien de constante opeenvolging van cols. De finish ligt na een afzink van tien kilometer. De sprinters die op dat moment nog meedoen, verdienen applaus. En ze verdienen nog een kans op de ritzege. Mogelijk kan dat in rit negentien naar Champagnole. Maar ja, het blijft een rit door de Jura en ook in deze etappe zitten stiekem veel hoogtemeters verstopt. De ontsnapping kan hier zomaar winnen.

De beslissing valt op de loeisteile La Planche des Belles Filles – foto: Cor Vos

De klassementsrenners zullen die rit hun krachten sparen, want etappe twintig, daar is het hen om te doen. De enige tijdrit van deze Tour, oftewel, de klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles. De eerste 30 kilometer lijken vlak maar zijn dat allesbehalve, en dan wacht nog de Vogezencol. De cijfers van de slotklim? 5,9 kilometer aan 8,5% met uitschieters tot 20% en de finish op 1.035 meter hoogte. Sinds 2012 is dit de vijfde keer dat de Tour finisht op La Planche, vorig jaar nog met Dylan Teuns als overwinnaar uit de vroege vlucht. Wat ook een discussiepunt wordt: fietswissel of niet?

In de Vogezen gaat de Tour de France beslist worden, maar gezien het loodzware parcours dat de ASO uitgestippeld heeft kan elk moment bepalend zijn. Een slechte dag in het openingsweekend en je kan je klassementsambities zo goed als zeker in de prullenbak mikken. De 122 kilometer lange slotrit van Mantes-La-Jolie naar Parijs is er daarna alleen nog voor de champagne, de foto’s en de koninklijke massasprint op de Champs-Élysées voor de dappere sprinters die drie weken door een hel zijn gegaan.

Dinsdag 15 september, etappe 16: La Tour-du-Pin – Villard-de-Lans

Woensdag 16 september, etappe 17: Grenoble – Méribel (Col de la Loze)

Donderdag 17 september, etappe 18: Méribel – La Roche-sur-Foron

Vrijdag 18 september, etappe 19: Bourg-en-Bresse – Champagnole

Zaterdag 19 september, etappe 20: Lure – La Planche des Belles Filles (ITT)

Zondag 20 september, etappe 21: Mantes-La-Jolie – Parijs


WielerFlits komt tijdens de Tour de France dagelijks met een voorbeschouwing op de 21 etappes. In die vooruitblik wordt het parcours extra geduid en wijzen we, zoals jullie van ons gewend zijn, tien favorieten voor de dagzege aan.

RIDE Magazine
55 Reacties
Sorteer op:
24 augustus 2020 08:49
Wat een zwaar parcours, ondanks de relatief korte etappes. Vanaf de eerste dag kan het vuurwerk zijn.

P.s. is het niet handig om straks bij de uitslagentopics naast de top10 ook standaard het etappeprofiel te plaatsen? Ook handig bij andere koersen dat je kan zien op welk parcours een uitslag tot stand is gekomen. Maakt de samenvatting die er vaker bij staat ook duidelijker met een profiel er naast.
24 augustus 2020 09:07
Het lijkt ook wel een Tour voor de aanvallers.

En Sagan gaat hij zijn klasse nog tonen
    27 augustus 2020 10:54
    Volgens mij heeft Sagan dit jaar meer op klimmen getraind, omdat het WK en de Olympische spelen bergachtig zouden zijn. Hij zou dus wat langer mee moeten kunnen...
24 augustus 2020 09:36
Zeker een Tour voor de aanvallers, ik verwacht vaak een strijd op twee fronten.

Het zit er bijna aan te komen, haast onwerkelijk!
24 augustus 2020 09:41
Ontzettend veel zin in, prachtparcours, sterk deelnemersveld en een keer vanaf het begin volle bak. Enige spijtige vind ik de weinige tijdritkilometers. Niet zo zeer omdat mijn favorieten daarbij gebaat zijn maar ik vind dat in een grote ronde toch minimaal 2 tijdritten horen. Al met al zwaarste parcours in jaren, hopelijk gaan ze er ook echt een slagveld van maken. De renners bepalen nog altijd hoe zwaar de koers is.
    24 augustus 2020 20:37
    De tijdrijders hebben een betere stap gemaakt naar het klimmen dan de klimmers naar het tijdrijden. En er moet spanning zijn om het klassement tussen klimtijdrijders zoals Dumoulin, Thomas, Evenepoel, etc.... en de klimmers.
    Ook zijn de tijdritten de slechts bekeken etappes op de televisie. Commercieel onaantrekkelijk en spanning dodend, denk maar aan Indurain die na een week in de tijdrit de Tour naar zijn hand zette en daarna de verdeel en heers tactiek toepaste.
    24 augustus 2020 22:47
    Heb je daar een bron voor dat tijdritten het slechtst bekeken zijn? Ik zou eerder denken aan vlakke ritten, waar de Tour vaak vol mee zit.

    Tijdritten dwingen de klimmers tot aanvallen. Nu wachten ze tot de laatste kilometer.
    25 augustus 2020 10:30
    @HK in Vélo-Magazine staat een artikel waarin Prudhomme en Mauro Vegni dat verkondigen. Daarbij toegevoegd dat het gros van de kijkers naar de grote rondes incidentele wielerkijkers zijn. De echte liefhebbers (zoals wij) zijn als kijkers in de minderheid. Bij tijdritten haken de meeste incidentele wielerkijkers af.
    25 augustus 2020 12:01
    Tour is er voor iedereen niet alleen de volgnerds, tijdritten zijn geen moer aan voor hen. Te weinig omgeving, te weinig houvast hoe een renner het precies doet, saai.

    Wat mij betreft worden ze korter gemaakt, verplicht op de normale fiets afgewerkt,op doordeweekse dagen geplaatst en uiteindelijk helemaal weggesaneerd. Het vergroot simpelweg het aantal ak kandidaten en de veel gehaalde opmerking dat het klimmers sneller de aanval in doet sturen is ronduit bizar. In deze treinen tijd gaan klimmers niet meer als een lemming in de aanval, hooguit in onoverzichtelijke omstandigheden of vanuit een schier kansloze positie in het klassement. Het grootste verschil is dat er geen tijdrit meer is waardoor ze nog 1,5 tot 3 minuten moeten goedmaken.
    26 augustus 2020 10:01
    Ik ben het deels eens met bart. Het algemeen klassement zou om meer dan alleen klimmen moeten gaan. Daar is namelijk de bollentrui voor.

    Een goed compromis zou 1 klimtijd en 1 normale tijdrit zijn naar mijn mening. Bovendien ben ik zelf ook fan van een korte ploegentijdrit. En dan de tijdritten niet te lang zodat er geen grote verschillen ontstaan.
    26 augustus 2020 10:16
    Een tijdrit lijkt mij toch echt spannender dan een vlakke sprintetappe van 200 km waar je enkel de laatste 5 km hoeft te kijken. Het simpelweg saneren van de tijdrit is mijn inziens belachelijk. Het is nou eenmaal onderdeel van wielrennen, net zoals sprinten en klimmen. Wat moeten we dan doen? alle sprintetappes en tijdritten weg laten. En enkel heuvel en bergetappes?
    27 augustus 2020 07:15
    @bart25 maar jij bent een liefhebber (net zoals ik) en die blijven altijd wel kijken. Commercie, he!
24 augustus 2020 10:15
Laten we hopen en bidden dat we het einde halen. Zin an.
24 augustus 2020 10:21
Mooi parcours. Hopelijk dat het geen loterij wordt, met die onbetrouwbare Covid-19 tests waarmee renners en hun ploegen onterecht voortijdig naar huis kunnen worden gestuurd.
24 augustus 2020 10:39
Leuk!! Echt zin in. Er zijn behoorlijk wat etappes waar het op voorhand afvragen is of renners als Ewan, Sagan etc. de heuvels gaan overleven voor de sprint. De eerste etappe om mee te beginnen.. (al denk ik dat Sagan daar wel overleeft). Poultjes kun je op dit soort etappes winnen of verliezen!
24 augustus 2020 11:43
Mogelijk sprintetappes:
* 1
* 3
* 7
* 10
* 11
* 19
* 21

Toch nog best wel wat.
24 augustus 2020 12:01
In eerste instantie vond ik het parcours teleurstellend. Er zitten in mijn ogen té weinig tijdritkilometers in. Eén vlakke tijdrit van minstens 30 kilometer hoort er toch wel in te zitten vind ik.

Maar er zijn een hoop etappes die op voorhand niet zo voorspelbaar zijn. Geen senicure om te controleren.

Etappe 5 zou wel eens een etappe kunnen zijn om de gele trui cadeau te geven.

edit: etappe 6 idd
    24 augustus 2020 12:36
    Etappe 5 is een vrijwel zekere massasprint.
    Etappe 6 zou dat wel kunnen door een hele lange aanloop van 155 km en een finale waar de klassementsmannen geen verschil kunnen maken (dus een typische vluchtersrit).
24 augustus 2020 13:25
@japio
Wat is senicure ?
Ik veronderstel dat je "sinecure" bedoelt. Waarbij de zin dan luidt : het wordt geen sinecure om... Komt uit het Latijn : sine (zonder) cura (zorg).
24 augustus 2020 17:51
Weinig sprintetappes zo te zien. Op voorhand een mooie Tour, gezien het parcours!
24 augustus 2020 19:56
Mooi parcours dat weinig voorspelbaar is. Zal moeilijk worden voor een ploeg om de gehele ronde te controlen. Vroeg in t geel is ook dit jaar zeker geen voordeel.
24 augustus 2020 21:18
Loeihard en atypisch parcours. Ik heb er zin in!
24 augustus 2020 22:09
Ik snap echt niet waarom zoveel mensen over weinig sprintetappes spreken.
5, 10, 11, 21 lijken me zekerheden (al zou het in theorie natuurlijk kunnen dat een helling van 4,2 procent ergens een kilometer bevat aan 20 procent, maar zo goed heb ik het niet bestudeerd).
1, 7, 19 is er een goede kans (en inderdaad, Theo Bos en Kenny van Hummel zouden die hellinkjes niet overleefd hebben).
Is dat nou echt zo heel anders dan de afgelopen jaren?
    25 augustus 2020 10:34
    10 is een waaieretappe.
24 augustus 2020 22:35
Het zit wat meer verspreid.
24 augustus 2020 22:44
Wie bedenkt het nu om een tijdrit te organiseren op La Planche des Belles Filles? Alsof klimmers nog niet genoeg voordelen hebben.

Voor tijdritspecialisten valt er niet veel te rapen in de Tour de afgelopen jaren. En dat enkel en alleen omdat die fransozen te lui zijn om met hun tijdritfiets te trainen.
    24 augustus 2020 23:41
    Heb jij ooit iets positiefs te melden?
    25 augustus 2020 10:33
    Door de treintjes in de bergen kunnen klimmers veel minder seconden sprokkelen dan een tijdrijder in een tijdrit. Dat is volgens mij de achterliggende gedachte.
    26 augustus 2020 10:03
    30 km vlak en dan 6 km klimmen. Dumoulin vergeleek het met het WK parcours in Bergen. Zorgen dat hij het verschil weet te maken op die vlakke 30 km.
25 augustus 2020 01:30
Tenzij het flink waait in etappe 7 of 10 of het peloton een snipperdag neemt in etappe 19, gaan de meeste sprinters hier gewoon acht sprints kunnen rijden.

Beetje jammer dat men zeker in de eerste week voor kwantiteit boven kwaliteit is gegaan wat betreft de bergetappes en daardoor een echte heuvelrit ontbreekt. Ben ook geen fan van deze tijdrit, niet alleen omdat het de ontknoping is, maar ook omdat hij door de middelmatige lengte en zware klim niet voldoende is om de bergetappes te compenseren. Parcours is nu wat ongebalanceerd in het voordeel van de pure klimmers. Desondanks wel een parcours waarop koers te maken valt, tenzij Roglic en Jumbo zo domineren als de voorbije weken natuurlijk.
25 augustus 2020 08:57
Over tijdritten gesproken: ik vind deze ongelooflijk spannend om naar te kijken. En wie weet niet nog de duels Janssen/Van Springel (1968) en Lemond/Fignon (1989). Om van te smullen. En altijd interessant om te zien hoe de specialisten zich verhouden tot de klassementsrenners.
    25 augustus 2020 10:35
    Dan moet het nog wel spannend zijn in de top van het klassement voor de tijdrit.
    28 augustus 2020 10:11
    Precies. Voor de 'klassieke' tijdrijders is hier weinig eer te behalen met zo'n col erin. En er zijn waarschijnlijk niet veel mensen meer over voor wie het qua klassement nog zin heeft om helemaal voluit te gaan. Alleen bovenin het klassement is misschien nog een plaatsje te winnen of te verliezen, maar veel renners zullen het wel best vinden na drie weken en de zaak laten lopen.
    Maar misschien valt het mee, en kan zelfs de eindwinst hier nog in het geding zijn - dan kan het prachtig worden.
25 augustus 2020 10:35
Ik snap de zorgen van mevrouw Roglic wel met dit openingsweekend. Het is een weekend van: "de eerste klap is een daalder waard" In dit geval een tientje :-)
25 augustus 2020 10:48
Hmm ik weet het niet. Aan de ene kant leuk al die klim kilometers, maar het lijkt erop dat overige aspecten van het wielrennen een beetje vergeten worden in dit parcours. Dit jaar zijn er bijvoorbeeld weinig ritten met kans op waaiers. Ook zit er geen enkele kasseienrit in. Van die mogelijke waaier ritten snap ik wel dat ze die terugschroeven omdat als er geen wind staat die meestal niet om aan te gluren zijn, maar een kasseienrit staat garant voor spektakel. Een tour-winnaar moet dit toch ook kunnen? Begint er toch wel steeds meer op te lijken dat de Tour een soort van wedstrijdje 'wie kan het hardst naar boven' aan het worden is. Zeker met al die treintjes van nu en het gebrek aan tijdrit kilometers. Daarnaast is er van 'echte koers' in de bergritten ook eigenlijk zelden sprake.
25 augustus 2020 11:58
4 ,misschien 5 sprintetappes maar
25 augustus 2020 12:05
Aldus Tom Steels >> Ik denk dat er de komende drie weken maximaal vier ritten zijn voor de sprinters, dus eenvoudig wordt het niet om zo een rit te winnen. Michael is de laatste man voor Sam, die verder kan rekenen op Kasper en Styby in zijn sprinttrein. Bob en Dries rijden mee in steun van Julian, ze hebben veel ervaring die hem kan helpen in de finale. Tim gaat doen wat hij als beste kan: de koers controleren. Hij is een domestique van wereldklasse en heeft de kracht en kennis om dat te doen”, sprak Tom Steels
25 augustus 2020 22:44
Ik heb het al lang afgeleerd om op basis van een parcours, te hopen op een mooie Tour (of net niet). Het zijn nog steeds de renners die het (moeten) doen. Als INEOS en Jumbo om beurt de wedstrijd verstikken door zowel in de bergritten als in de "tussenritten" treintjes te vormen, dan krijgen we al vanaf dag vier een saaie Tour. Eigenlijk kan je alleen hopen dat tijdens de eerste twee etappes rond Nice er een uitgebreide kopgroep wegrijdt (mag wegrijden), zodat de favorieten minstens een paar minuten verliezen, en zo vanaf de tweede week op achtervolgen aangewezen zijn. Maar ik vrees dat zelfs de sprintersploegen (of Bora voor Sagan) de eerste twee ritten gaan willen lamleggen.
En wat het tijdrijden betreft. Op tv is daar inderdaad niet veel aan. Maar het tijdrijden volgen langs het parcours, op een stevige helling, of liever nog op een echte beklimming, is hemels. Je krijgt er elke renner apart te zien, maar aan een aanvaardbare snelheid (30 km/u tot 35 km/u). Je ziet die een tijdje aankomen in de verte, je kan zijn stijl en staat van frisheid beoordelen, je ziet hem in de verte verdwijnen. En ondertussen komt de volgende er reeds aan. Ondertussen hou je de onderliggende tijdsverschillen in het oog. Heerlijk.... Voor de liefhebbers, de Planche des Belles Filles op de voorlaatste Tourdag. Als je er als toeschouwer nog op mag.
    26 augustus 2020 10:39
    Wow, ik ben het een keer met je eens.
    27 augustus 2020 07:21
    Als toeschouwer is een tijdrit zeker interessant maar dat is voor mij maar zelden realiseerbaar. Als kijker krijg je veel te weinig zicht daarop omdat er teveel geswitcht wordt door de regisseur. Soms zou je zelf kunnen bepalen vanachter welke camera je wat zou willen volgen. Maar ja dat zeg ik als liefhebber!
    27 augustus 2020 07:37
    Ik heb live meerdere prologen gezien en vond dat uitermate boring.

    Ja, ze gaan knetterhard en hebben snelle fietsen en mooie pakjes, nu wat toen dan?

    Doe mij maar een koers.
    27 augustus 2020 11:08
    @RV: Ik heb ook meermaals bij een vlakke etappe gestaan, dan komt het eerste groepje in 2 seconde voorbij en het peloton in 5 seconden. Bij berg etappes en zeker op de laatste berg komen ze ook 1 voor 1 voorbij, of in kleine groepjes en met een relatief lage snelheid. Toch vond in de enige proloog die ik ter plaatse heb gezien (1998 Tourstart in Dublin) erg leuk, ook al ging dat erg hard, je kon toch wel wat van stijl zien.
    27 augustus 2020 11:21
    De koersen die ik bezoek zijn meestal eendaagsen en dan knoop ik er 2-3 dagen zelf in de regio fietsen aan vast. Op de race dag zelf nog een goed stuk finale parcours en dan op een mooie plek, liefst met klein gedrocht van café vlakbij, waar nauwelijks mensen zijn de koers afwachten.

    Prologen in Amsterdam, Rotterdam, Luik gezien. Het leukst is dan nog om in de uitbol zone te gaan staan waar ze als totale lijken opgevangen worden.
25 augustus 2020 23:29
Zou Van Aert echt alleen gaan knechten? Die kan hier een paar ritten winnen.

De klassementsrenners moeten snel aan de bak, benieuwd naar de vorm van Buchmann, Bernal, Pinot, Quintana en Roglic, die allemaal met blessures liepen.
26 augustus 2020 12:28
@bartp25
Ik ben dan ook een echte wielerliefhebber. Wat niet van iedereen hier kan gezegd worden.

Reacties zijn gesloten.