Dopingjagers houden Tour 2017 opnieuw tegen het licht

zaterdag 30 mei 2020 om 08:30
Dopingjagers houden Tour 2017 opnieuw tegen het licht

foto: Cor Vos

Enige tijd was het stil rond Operation Aderlass, maar het onderzoek naar dopingpraktijken rond de Duitse arts Mark Schmidt krijgt een staartje. Het blijkt de aanleiding voor het hertesten van stalen uit 2016 en 2017 op een dopingproduct dat toen nog niet te vinden was. Vooral de Tour de France van 2017 heeft extra de aandacht.

Drie maanden geleden trad Pirmin Lang naar buiten met een dopingbekentenis die was gelieerd aan Operation Aderlass, maar ook nadien bleef de Oostenrijkse recherche het onderzoek voortzetten. Daarbij werd bekend dat in 2016 en 2017 renners een dopingproduct gebruikten dat toen nog niet vindbaar was. Inmiddels zijn de methodes van de antidopinglaboratoria verbeterd.

Om welk product het gaat is niet bekend, maar naar verluidt is de oorsprong Amerikaans. De UCI werd in november ingelicht en vroeg antidopingbond CADF om alle stalen uit 2016 en 2017 opnieuw te onderzoeken. Zes maanden later heeft het CADF aan Het Nieuwsblad laten weten dat de relevante stalen zijn geïdentificeerd en de eerste analyses zijn uitgevoerd. Vooral de stalen uit de Tour van 2017 zouden het mikpunt zijn.

Operation Aderlass
Operation Aderlass is terug te voeren tot een verklaring van langlaufer Johannes Dürr, nu ruim een jaar geleden. Hij liet de naam vallen van de Duitse arts Mark Schmidt, die aan het hoofd zou staan van een netwerk dat systematisch bloedtransfusies uitvoerde. Het gaf de aanzet voor een hele ris getuigenissen, bekentenissen en schorsingen. Het dopingnetwerk bevatte langlaufers, dokters en wielrenners.

Ook Petacchi werd gestraft – foto: Cor Vos

Nog in het voorjaar van 2019 gaf Stefan Denifl toe bloeddoping te hebben gebruikt en ook Georg Preidler kwam in opspraak wegens betrokkenheid bij Operation Aderlass. Tijdens de Giro d’Italia volgden de voormalige sprinters Alessandro Petacchi en Danilo Hondo, Kristijan Koren, Kristijan Đurasek en Borut Božič. Pirmin Lang, beroepsrenner van 2013 tot 2017, is vooralsnog de laatste in de rij.

Lees meer: Dopingschandaal Oostenrijk/Duitsland 2019

Dit artikel delen:

65 Reacties

Rob de Keijzer 30 mei 2020 om 08:34

Here we go….

HoofdIsVrij 30 mei 2020 om 09:02

Kan mij van die Tour eigenlijk alleen echt goed herinneren hoe sterk Sunweb was.

Hoop dat Preidler niet zijn ploeggenoten motiveerde om ook aan de slag te gaan.

KettingRechts 30 mei 2020 om 09:18

Laat ik het zo zeggen: preidler was zeer waarschijnlijk niet de aanstichter binnen Sunweb.

FDJ 30 mei 2020 om 09:21

@kettingrechts onderbouwing graag van dit soort ongefundeerde beschuldigingen.

Panache 30 mei 2020 om 09:51

Barguil reed dat jaar de Tour van zijn leven (zonder hiermee te willen suggereren dat het daarom niet in de haak was – aangezien Sunweb al terughoudend is met legale prestatieverbeterende producten).

Michelangelo 30 mei 2020 om 10:16

Ik weet niet of je dit soort zaken overlegt met je ploegmakkers, of eerder met je foute sportarts, trainingsmakkers etc. Uit eerdere dopingpraktijken lijkt het soms eerder een nationaal ding te zijn dan een ploegending.

Want nu heb ik geen blind vertrouwen in alle wielerploegen, maar een ploeg als Sunweb lijkt me niet de juiste ploeg om een beetje te kooien met doping. Maar misschien is hun imago aan de buitenkant anders dan binnen de ploegbus.

Jean Dumas 30 mei 2020 om 09:22

The story continues …

Arie den Blanken 30 mei 2020 om 09:30

Dit opnieuw tegen het licht houden is zinloos. Stel dat er een prominente renner als gevolg van zo’n onderzoek alsnog “schuldig” is dan zal hij uit de uitslag worden geschrapt. En als dat ook nog eens er een is die ondertussen gestopt is dan lacht hij er om. De belangrijkste opbrengst van de fraude heeft hij al lang binnen en kan niet worden teruggedraaid. Die belangrijkste opbrengst is de publiciteit die de sponsor(en) op dat moment hadden.
Dit zou vergelijkbaar zijn met dat er drie jaar later er nieuwe beelden beschikbaar komen van een stevige onregelmatigheid in een massasprint waardoor de winnaar de zege alsnog wordt ontnomen. Die maalt er om dat hij uit de uitslag wordt verwijderd want de eerder aangehaalde revenuen kunnen niet worden terug gedraaid en degene die achteraf alsnog tot winnaar wordt uitgeroepen heeft er niets aan. Geloof maar dat het merendeel van de beroepsrenners uitslagen/erelijsten nauwelijks interesseert. Dit in tegendeel van de wielerliefhebbers.

Koers 30 mei 2020 om 09:51

Een groot deel dat in 2017 reed rijdt nu nog, dus dan wordt je meteen ontslagen en de ploeg/sponsor zal vast de ‘schade’ aan de goede naam vergoed willen zien zoals dat bij armstrong ook het geval was. Daarover staat vast iets in het contract. Snabbels (zoals criteriums) kun je natuurlijk wel houden.

Panache 30 mei 2020 om 09:52

“En als dat ook nog eens er een is die ondertussen gestopt is dan lacht hij er om.”

Michael Boogerd lacht veel, maar niet om de nasleep van zijn bekentenis.

S. Morgenstern 30 mei 2020 om 10:06

Mochten ze nu een aantal renners pakken op een eerder onopspoorbaar middel (wat voor die renners toen één van de redenen was om het te nemen), dan heeft dat sowieso effect op renners die nu overwegen een middel te nemen waarvan ze weten dat het nog niet op te sporen is.

Niets zinloos aan dus.

Groningen 30 mei 2020 om 12:49

Juist Panache en Koers
Het is jammer maar dat het weer pas een tijdje later komt (als überhaupt, er is nog niemand gepakt!), maar ermee lachen zullen ze niet. Bovendien is 2017 niet lang geleden, de meeste toppers uit dat jaar rijden gewoon nog.

Domestique 30 mei 2020 om 20:46

Het vergroot ook het gevoel dat je nooit veilig bent als je doping hebt genomen en altijd over je schouder gaat moeten blijven kijken, dus lijkt me helemaal niets zinloos aan?

xistnc 30 mei 2020 om 09:31

En natuurlijk weer vlak voor een grote ronde.

john 30 mei 2020 om 10:57

Vlak??? het zijn nog 3 maanden

Arry1337 30 mei 2020 om 13:54

Ik denk dat hij het zegt om aan te geven dat die hele opmerking, die veel te vaak gemaakt wordt, nergens op slaat

harryjohan71 30 mei 2020 om 15:48

In dit stuk wordt alleen een vooraankondiging gedaan van het vermoeden van doping in de tour 2017. De eerste analyses zijn al gedaan. Ze wachten op het juiste moment om te communiceren. De namen worden natuurlijk vlak voor de tour genoemd om meer publiciteit te genereren.

jacques 30 mei 2020 om 10:03

Als het zo`n nieuw middel was en niet te vinden was, betekent dat het wel of niet bekend was als doping bij het WADA, en stond het zelfs al op de lijst toen?

Verweggistan 30 mei 2020 om 10:15

Wellicht een variant, betere maskering of kleinere dosis van een bestaand middel.

Sagan=hulk 30 mei 2020 om 10:03

Dit middel moet dan toch wel op de dopinglijst hebben gestaan, anders kan je dit toch onmogelijk doping noemen? Vreemd dat er op de lijst producten zouden staan die men überhaupt niet kan opsporen. Bij sommigen zou dat eerder een trigger opwekken om het product toch juist wel eens te proberen.

xistnc 30 mei 2020 om 11:03

Epo stond jarenlang op de verboden lijst zonder fatsoenlijke opsporingsmethode.

SprintMaster 30 mei 2020 om 10:10

Zou wat zijn als ze Chris Froome op deze manier pakken …

john 30 mei 2020 om 10:59

Nee dat kan niet de propere renner pakt niks het zijn de concurrenten die gebruiken om de propere renner bij te houden

ProfrondeZevenbergen 30 mei 2020 om 11:46

@sprintmaster
Ja, of Contador ….
Of Yates …
Of Bardet …
Of Aru …
Of Uran …
Of misschien wel allemaal …
Of misschien wel een bekende sprinter …

AdZ 30 mei 2020 om 12:00

En waarom vooral de Tour van 17? En niet de Giro… t zou wat zijn :-(

Jungle Man 30 mei 2020 om 10:34

Hopelijk komt de onderste steen boven, en hopelijk vind men niets omdat renners eerlijk zijn geweest. Ben wel bang dat operatie Aderlaß in bepaalde delen van de wereld groter is dan tot nu toe aangetoond. Immers vanuit motief geld, worden sporters gedreven naar prestaties.

Martino87 30 mei 2020 om 10:59

Dit soort zaken loopt meestal met een sisser af.

edit wf: laat insinuaties achterwege svp

iLLan 30 mei 2020 om 11:11

Ja, dat was een zeer opmerkelijke samenloop.

Arie den Blanken 30 mei 2020 om 11:35

En de stalen van Kruijswijk toen die tot aan de top van de Agnello in de Giro van 2016 iedereen tot figuranten degradeerde.
Nee gewoon niet doen en als ze het wel doen en iets vinden wat toen nog niet opspoorbaar was dan alleen wereldkundig maken dat het middel inmiddels te achterhalen is maar geen sancties met terugwerkende kracht uitdelen.

Marik 30 mei 2020 om 11:25

Dit is verder toch geen raar bericht? Het zal altijd zo gaan, het is een race tussen overtreders en jagers en de jagers lopen meestal achter de feiten aan, maar moeten hun werk wel blijven doen om erger te voorkomen .

Cyclinglife 30 mei 2020 om 11:35

Opnieuw testen op zich prima.
Maar waarom alleen de tour? Zouden renners echt alleen dan doping gebruikt hebben? Is er dan geen eer te halen voor de wielrenners in de giro, Vuelta en klassiekers om daar niet te gebruiken?

harryjohan71 30 mei 2020 om 11:43

Tour heeft meeste aanzien en kun je zowel als wielrenner als dopingautoriteit het beste scoren. Als er renners ‘betrapt’ worden, wacht de dopingautoriteit niet voor niets tot de tour begint. Iedereen kikt op zoveel mogelijk publiciteit.

koos verrek 30 mei 2020 om 12:08

Tja sunweb ging als een speer in die tour…

Baukema Tomoulin 30 mei 2020 om 12:54

Aderlaß is tot nu toe een centraal Europese aangelegenheid. Met in de hoofdrol ex IAM Cycling & ex Lampre renners uit Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Italië en Slovenië. Maar ook andere ploegen zijn geraakt (sunweb, Cannondale, Bahrein). Ik ben vooral benieuwd of het bij centraal Europees blijft of dat er nieuwe nationaliteiten bij betrokken raken.

Walacra 30 mei 2020 om 13:12

Was Kittel toen niet de grote sprinter ? Die jongen die plots niets meer kon ? En was hij toen niet een menneke van ene (altijd) zeer succesvolle Belgische formatie ?

Bart De zever 30 mei 2020 om 13:17

Barguil zeker en vast. Het lag er wat te vingerdik op. Het jaar 2017 van sunweb is op zijn minst verdacht te noemen. Moscon scheerde toen ook iets te hoge toppen als ik mij goed herinner.
Ik vertrouw dumo en roglic ook voor geen cent.

Explorer 30 mei 2020 om 13:48

Zever lekker verder man. Wat een onderbouwing weer. Ga lekker bij de privé, story of weekend werken. Daar mag alles op papier gezet worden, zolang het maar smeuïg is. Ouwe zeiksnor.

harryjohan71 30 mei 2020 om 14:58

Dan kun je alle goede renners/ploegen wel noemen. Wel vreemd dat bij de voorbeelden geen renners van DQS genoemd worden.

boenk 30 mei 2020 om 19:16

Ouwe zeiksnor, hahaha, moet ik onthouden.

Bart De zever 30 mei 2020 om 13:53

Uw naïef geloof in alles wat hollands is is best wel aandoenlijk. Tja nationalistjes zijn dan ook niet de slimste.

Explorer 30 mei 2020 om 13:59

U kent mij na 1 bericht prachtig. 1 nee ik ben niet naïef, doping zit onder de sport verweven. 2. Socialist is beter, zoek doe maar op. Graag zonder de nationalist 3. Je bent idd een ouwe zeiksnor.

Wellens Nietens 30 mei 2020 om 14:15

Haha Bartje doet z’n naam eer aan in elk geval

Panache 30 mei 2020 om 16:15

Zelf een aanname doen “je zult wel…” om die vervolgens met trots te weerleggen. Wat een zever…

Jeroom 30 mei 2020 om 20:25

Gelieve geen trollen te voeren..

Phoenix0000 30 mei 2020 om 13:55

Stef Clement 18de in Tour van 2016. 1 plaatsje voor Pantano.

Tommytom 30 mei 2020 om 14:00

Ik erger me aan het ongefundeerd beschuldigen van renners door hun namen hier te noemen, puur omdat jantje of pietje zijn prestatie bovengemiddeld vond.

Zo komt het wielrennen toch nooit van haar imago van? Er is een dopingzaak, en alle heroische prestaties uit voorgaande jaren worden weer in twijfel getrokken.

Waarom niet even de resultaten afwachten voordat we aan het name shaming gaan beginnen?

kleomantre 30 mei 2020 om 15:29

Barguil is wel het vermelden waard. Hele dikke blessure vooraf, super return in de Tour en vervolgens in de Vuelta niet willen knechten en naar huis gestuurd. Dat laatste is althans het officiële verhaal.
Ik speculeer er wat betreft deze renner wel rustig op los. Sowieso opmerkelijk dat je team je zomaar laat gaan in een topjaar. Of dat enkel aan de in de media gebrachte ongehoorzaamheid te wijten is, heb ik zo mijn twijfels over. Zou me niet verbazen dat de prestaties van Barguil bij hen de wenkbrauwen heeft doen fronsen en gedacht hebben, misschien kunnen we deze er beter niet bij houden.

Derierre de la course 30 mei 2020 om 18:49

De reden dat ze Barguil lieten gaan is dat hij niet meer binnen het team paste. Was niet meer bereid om 100% voor een ander te werken en dat escaleerde in de Vuelta. Dan is het exit bij Sunweb, hoe goed je ook presteert.

Limal 30 mei 2020 om 14:16

Er zijn zeker enkele bovengemiddeld verdachte renners als je even de eindklassering en etappewinsten bekijkt, maar Tommytom hierboven heeft gelijk. Voor mijn part mogen ze stalen van alle renners van de afgelopen tien jaar hertesten, en dan praten we verder.

xistnc 30 mei 2020 om 14:28

Eén Italiaanse en twee Franse namen schieten mij als eersten te binnen, afgaand op uitslagen. Maar het kan net zo goed weer om renners in de relatieve marge gaan, if any.

dikkechaap 30 mei 2020 om 17:24

@xistnc
Bij mij een zekere Colombiaan die nogal grillig presteert en in 2017 een van zijn uitschieters had.

Limal 30 mei 2020 om 17:47

geen commentaar ;-)

rovi 30 mei 2020 om 14:35

Laten we hopen dat de stalen uit Giro (en andere koersen) dan ook hertest worden.

Ik heb geen reden om bijvoorbeeld Dumoulin te verdenken, het lijkt me een integere renner, maar ook dan is het goed om gewoon aan te tonen dat er daar niets aan de hand is.

S. Morgenstern 30 mei 2020 om 15:27

Zoeken naar uitschieters (Barguil, Uran, Calmejane, enz. ) is een logische reactie, maar op zich konden we eerdere aderlass namen volgens mij niet als zodanig typeren, dus is het twijfelachtig of dat de meeste raakkansen geeft.

kleomantre 30 mei 2020 om 15:31

Nou je het zegt Calmejane, die me nog steeds voor de geest staat maar tegenwoordig vooral teleurstelt.

Ligthning 30 mei 2020 om 15:41

Het hertesten van stalen heeft de voorbije jaren reeds tientallen olympische medaillewinnaars hun medaille gekost. Waarom zou dat dan ook niet mogen/kunnen bij het wielrennen. En ja, Barguil leverde toen onwaarschijnlijke prestaties die hij nadien nooit heeft kunnen benaderen. Maar allicht waren toen ook heel wat klassementsrijders betrokken, die de jaren ervoor en erna ook al sjoemelden met micro-dosissen doping, die blijkbaar nog steeds niet kunnen aangetoond worden. En als ik nu lees dat bij het terug heropstarten van de niet aangekondigde dopingcontroles in de loop van de coronacrisis, gewoon urinetesten werden uitgevoerd, word ik zo kwaad. Daarmee kunnen de vakkundig uitgevoerde toediening van micro-dosissen doping (o.a. hormonale doping) NIET opgespoord worden. Dit is een pervers systeem. Want zo geef je aan de geteste (maar soms gedopeerde) renners een attest dat ze clean zijn. Terwijl dit enkel zo is door de gebruikte en achterhaalde testmethode.

coppicoppi 30 mei 2020 om 15:59

Altijd beetje lastig om beschuldigingen te uiten zonder concreet bewijs e/o aanwijzingen, maar…….idd benieuwd naar Barguil en of Froome al de retourverpakking voor de gele truien aan het zoeken is. Sky is toch echt niet meer geloofwaardig de laatste jaren.

Samlambeej 30 mei 2020 om 16:35

Totaal zinloos om naar namen te gissen. Het kan iedereen zijn die een uitslag of ook maar een uitslagje heeft gereden. De grootste vissen zullen hun misschien nog ontglippen omwille van rechtszaken, commerciële waarde en om de wielersport niet helemaal kapot te maken.

Of gewoon betere maskeringsmiddelen.

Scott Sunderland 30 mei 2020 om 17:44

Mijn idee. Het kan gewoon iedereen zijn. Ook renners die geen uitslagen reden maar gewoon goed knechtten. Ik denk ook wel dat ze een aantal renners gaan pakken nu. Maar evengoed loopt het met een sisser af. Afwachten.

Headlines

Materiaalzone

Populair