Zwitser Lang (ex-IAM) bekent dopinggebruik

zaterdag 22 februari 2020 om 08:29
Zwitser Lang (ex-IAM) bekent dopinggebruik

Pirmin Lang - foto: Cor Vos

Pirmin Lang heeft opgebiecht dat hij tijdens zijn actieve carrière doping heeft gebruikt. De 35-jarige Zwitser doet zijn bekentenis in een bericht op Twitter, waarin hij aankondigt dat hij uit de wielersport stapt.

Lang was beroepsrenner van 2013 tot 2017 en kwam uit voor de Zwitserse ploegen IAM Cycling en Roth-Akros. Een tweede plek op het Zwitsers kampioenschap van 2016 (achter Jonathan Fumeaux) is uit die periode zijn belangrijkste wapenfeit. De laatste jaren was hij actief als ploegleider.

“Ik heb tijdens mijn professionele carrière als wielrenner vals gespeeld”, schrijft Lang. “Ik maakte deel uit van het “Aderlass” netwerk. Ik heb gelogen en ik ben verantwoordelijk voor mijn daden en heb daar spijt van”, klinkt het.

Dit artikel delen:

15 Reacties

leegloper 22 februari 2020 om 08:46

Daar is Aderlass weer. Zou hij in het laatste jaar van IAM nog wat extra’s gebruikt hebben? Die gasten gingen ineens van alles winnen, nadat bekend werd dat IAM ging stoppen.

wiebipedia 22 februari 2020 om 09:03

Clement even bellen misschien. Die heeft daar, weten we ondertussen, een publieke mening over.

castroviejo 22 februari 2020 om 09:37

Haha Clement schoot ook gelijk door mijn hoofd. In dat laatste jaar knalde hij ook in de Tour al nooit te voren. :-)

VerstandOpNul 22 februari 2020 om 10:58

Ik kijk nu al uit naar het interview waarin Clement ons op zijn belerende toontje gaat uitleggen dat hij als enige schoon was..

Samlambeej 22 februari 2020 om 11:42

haha die Clement voelt het al warm worden onder z’n voete.

Wheely 22 februari 2020 om 11:51

Clement zou er geen moeite hebben te bekennen denk ik mocht hij er een leuk boek mee kunnen slijten. De vraag is echter of het bij hem nog wel zo interessant is allemaal, of wie dan ook eigenlijk.

Scott Sunderland 22 februari 2020 om 13:35

Hmmm… Clement ging inderdaad wel opvallend lekker dat laatste jaar bij die ploeg. Net als Pantano. Vriendje Denifl reed daar toen ook en deze kleine vis Lang…

dikkechaap 22 februari 2020 om 11:21

Het is interessant om de timing hiervan op te merken. Wellicht een voorbode voor meer bekentenissen/beschuldigingen voortkomend uit aderlass?

wiebipedia 22 februari 2020 om 12:25

Dit idd. Aderlass heeft alle voortekenen een uitermate belangrijk dossier te worden. Veel verschillende sporten, veel directe en indirecte lijnen, gedegen en onafhankelijk onderzoeksteam en in een politieke cultuur waar waarheidsvinding wel een doel opzich is

Wheely 22 februari 2020 om 12:15

Het duurt te Lang!

Wow, oh!

Elfring 22 februari 2020 om 12:18

Pantano zat er ook toch voordat hij naar Trek ging?

Scott Sunderland 22 februari 2020 om 13:40

Ja hoor, Lang, Denifl en Pantano reden daar toen. Verdacht ploegje zo. Bekende renners waren o. a. Stef Clement, Mathias Frank, Oliver Naesen, Dries Devenyns en Heinrich Haussler.

Kamikazekenny 22 februari 2020 om 14:02

Op zich best wel opvallend. Uit het 2016 IAM-team zijn ondertussen al 3 renners (Denifl, Lang en Pantano) betrapt zijn op doping. Des te interessanter omdat een aantal renners opeens aanzienlijker beter begon te rijden en opvallende resultaten begon te halen. Hoeft natuurlijk helemaal niets te betekenen, maar plaats bepaalde resultaten (o.a. ritwinsten van Kluge in de Giro en Frank en Van Genechten in de Vuelta en het sterke seizoen van de rijders maar ook Devenyns, Clement en Hollenstein) wel in een wat vreemd daglicht.

04398 22 februari 2020 om 15:04

En dan nog geen bewonderenswaardige resultaten bij elkaar kunnen fietsen. Gaat wel lekker met de ploegie zo, leuk ook dat de ploeg nog steeds bestaat(weliswaar niet meer op het niveau van paar jaar geleden maar toch).