Dopingcontroleurs ‘verpesten’ Flandrien-gala van Pieter Serry
©Photopress.be
dinsdag 6 november 2018 om 23:12

Dopingcontroleurs ‘verpesten’ Flandrien-gala van Pieter Serry

Het leek in eerste instantie een flauwe grap van presentator Karl Vannieuwkerke, maar het was bittere ernst. Net voor aanvang van het Gala van de Flandrien werd Quick.Step Floorsrenner Pieter Serry naar de uitgang van het Oostendse Casino Kursaal geroepen door twee dopingcontroleurs. “Jullie verpesten mijn avond”, zuchtte Serry.

Het was iets na de klok van acht uur toen Karl Vannieuwkerke het Gala van de Flandrien opende met een opmerkelijke vraag. “Dit is geen grap. Maar ik vraag Pieter Serry om zich aan de uitgang te melden voor een dopingcontrole.” De Oost-Vlaming had er weinig zin in, maar repte zich toch maar naar de voorkant van het Casino Kursaal. Daar stonden hem inderdaad twee buitenlandse dopingcontroleurs op te wachten.

“Ze waren al bij mij thuis geweest”, vertelde Serry. “Maar ik was al vertrokken naar Oostende, toen ik hen aan de telefoon kreeg. Elke prof moet een uur opgeven wanneer hij zeker thuis is. Dat is bij mij tussen 7u en 8u ’s ochtends. Maar nu stonden ze ’s avonds voor mijn deur. Ze vroegen of ik nog wilde terugkeren, maar dat zag ik echt niet zitten. Dan moeten jullie maar naar Oostende komen”, vertelde ik hen.

Gedetineerde
Waarop de controleurs gewoon de daad bij het woord voegden. Serry liet duidelijk zijn ongenoegen blijken .”Jullie komen hier mijn avond verpesten, terwijl ik twee weken geleden nog gecontroleerd ben. En dat buiten het seizoen. Pure geldverspilling”, klonk het. “Ik voel mij net een gedetineerde met een enkelband.”

De controle – er werd zowel een urine- als bloedstaal afgenomen – nam best wat tijd in beslag, waardoor Serry meer dan de helft van de show miste. Uiteindelijk was hij wel op tijd terug om ploegmakker Yves Lampaert de Flandrien overhandigd te zien krijgen.

RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
6 november 2018 23:17
"En dat buiten het seizoen"...

Zou het ooit zijn gebeurd dat een renner doping buiten het seizoen heeft gebruikt?
    7 november 2018 00:47
    Buiten het seizoen is vooral van belang voor het bloedpaspoort. Het is tevens het meest logische moment voor een wielrenner om bloed te laten afnemen om dit later tijdens het seizoen weer terug in te brengen. Er is dan ook een bloedstaal bij hem afgenomen.
    7 november 2018 11:51
    @Veloburto
    Is dat een serieuze vraag?
    7 november 2018 12:04
    Nee, was sarcastisch. Ik vond het gewoon een domme opmerking van Serry om eerlijk te zijn. Buiten het seizoen is juist het moment om bloed af te tappen. Beetje zoals Rasmussen altijd deed
    8 november 2018 03:03
    Buiten het seizoen... niet omdat het buiten het seizoen niet zinvol is om een test te doen, maar omdat er buiten het seizoen een veel minder strak programma is, en dat het echt niet nodig is om precies op een evenement waar de verzamelde pers aanwezig is, exact op dat moment, geen twee uur eerder of twee uur later, bloed af te nemen.
6 november 2018 23:21
Niet echt chique. Maar de halve show? Bloed prikken en in een potje piesen is in 5 min gepiept.
    7 november 2018 14:17
    @KelderisdeMan Nog nooit een controle meegemaakt denk ik? Je wilt niet weten wat er allemaal bij komt kijken.
    7 november 2018 18:05
    Kopa.. Niet wat wielrennen betreft. Heb wel 2 x per week urinecheck en bloed iedere 3 weken. Bij mij gaat het rap. Zal wel anders zijn daar.
    8 november 2018 10:07
    @KelderisdeMan Is dan idd wel wat anders. Zijn heel veel regeltjes en procedures die gevolgd moeten worden waardoor het niet echt vlot verloopt.
6 november 2018 23:22
Ik ben zelf geen profsporter, maar is het niet zo dat hij zelf een één-uurs tijdslot aangeeft per dag waarop hij beschikbaar is voor controle? Zo ja, dan is het toch eigen schuld, dikke bult? Zo nee, dan hoor ik graag hoe het wel zit.

En kan iemand mij uitleggen wat het woord effectief in hemelsnaam toevoegt aan de zin: Daar stonden hem effectief twee buitenlandse dopingcontroleurs op te wachten.
    6 november 2018 23:25
    Dat is Vlaams voor echt.
    6 november 2018 23:40
    @teunster: ondertussen een update, die je vraag wellicht oplost. Blijkbaar is zijn tijdslot tss 7 en 8 's morgens.
    8 november 2018 03:05
    Effectief wordt hier gebruikt in plaats van "inderdaad/daadwerkelijk".
6 november 2018 23:27
Daar had ik effectief nog nooit van gehoord :)
Tja!
    7 november 2018 11:06
    Nu gebruik je het verkeerd, hier zou je gewoon echt of oprecht gebruiken. Effectief is meer in de zin van 'niemand had het verwacht, maar het bleek wel degelijk zo te zijn', zoals hierboven dus.
    8 november 2018 03:12
    @miguelon, niet waar, zijn gebruik van "effectief" is - effectief- volledig correct in die zin. Wordt wel degelijk zo gebruikt. Waarmee ik niet wil beweren dat het correct Nederlands is. Wordt gebruikt als synoniem voor "zo is het", of "inderdaad" of "daadwerkelijk" of "affirmatief".

    Hij was daar effectief niet van op de hoogte.
    Dus hij was niet op de hoogte? Effectief!
6 november 2018 23:28
Die controleurs doen moeite om serre zn fout in whereabouts niet tot een gemiste test te laten leiden.
En zeuren over buiten seizoen? Die jongen moet zich eens in zn sport verdiepen en anders gewoon zn mond houden
    7 november 2018 06:54
    Nee, zij hebben een fout gemaakt in het lezen van het tijdvak.
    8 november 2018 03:13
    Van waar haal jij die informatie, Mwielerfan? Je duim? Of heb je een bron?
6 november 2018 23:29
Twee weken daarvoor nog getest, en ook nog nooit een positieve test afgeleverd he ;)
    6 november 2018 23:46
    Als ze dit nooit doen gaat iedereen direct na doping controle naar zn epo arts. Dus heel erg nodig on dit soms te doen
7 november 2018 00:04
@Mwielerfan. Je spreekt als een zgn. ervaringsdeskundige of iemand die net als een eerder lid overal en zelfs bij de koers er dicht bij staat, maar daar nu wel over mag spreken. Of je ondersteunt het warrige en soms niet te begrijpen beleid van UCI, WADA etc. met je oordeel over renners zoals Serry.
7 november 2018 07:30
Niet leuk, maar jammer genoeg de enige manier om een sport - die enkele jaren geleden dóódziek was - er weer bovenop te krijgen, Pieter...
7 november 2018 09:00
Bloedirritant, maar allemaal te danken aan de generaties voor hem. Ze hebben de sport effectief verneukt.
7 november 2018 09:54
Ik heb er nooit zo heel veel medelijden mee dit type berichten.

Dat je uberhaupt dik verdienen kan met keihard op een fiets rondhengsten is al bijzonder toch ?
7 november 2018 11:25
Wielrenner krijgt dopingcontrole op een moment dat het hem niet zo goed uitkomt. Ik snap de nieuwswaarde hier effectief niet van, maar goed.
7 november 2018 13:09
"... Pure geldverspilling”, klonk het. “Ik voel mij net een gedetineerde met een enkelband.”
Man man man, wat een tokkie die gast. Je mag betaald je hobby uitvoeren en dan dit. Dit is hetzelfde soort van geblaat als dat wel eens te horen is van een beschonken bestuurder bij een alcoholcontrôle: "ga echte boeven vangen"
    8 november 2018 03:18
    Voor een alcoholcontrole komen ze je niet willekeurig uit een vergadering met je baas halen. Hetgeen je hier een beetje mee kan vergelijken, waar alle pers aanwezig is. Bij alcohol is het effect in je bloed een uur later afgenomen. Bij doping niet. Dit had dus echt niet exact op dat moment gemoeten en neigt sterk naar pesterijen want automatisch wordt er een indruk gewekt dat er wel eens wat meer aan de hand zou kunnen zijn. Waarom zouden ze hem anders op dat moment komen testen? Inderdaad, waarom.

    Het gaat 'm dan ook niet om het feit dat er een controle is, maar dat er een controle is op dat exacte moment die ook makkelijk eerder of later op de dag had kunnen gedaan worden. Die gasten wisten echt wel dat hij daar ging zijn hoor.
7 november 2018 14:56
He wat naar Pieter, echt een tragedie.
Als het wielrennen de afgelopen vijftig jaar brandschoon zou zijn geweest, was zijn geklaag terecht geweest. Nu is het verwend gedrag, inderdaad in de categorie 'ga echte boeven vangen'.
    8 november 2018 03:24
    Ja, want dat het wielrennen de afgelopen 50 jaar niet zuiver was, is zijn schuld natuurlijk. Je stelt je niet eens de vraag waarom ze dat precies op dat moment, op die avond, met alle pers aanwezig, moesten komen doen. Dat kon geen twee uur vroeger of later. Net omdat de sport niet zuiver is geweest, komen er meteen veronderstellingen, ongeacht of hij het proper doet of niet.
7 november 2018 15:38
Nog nooit gehoord dat een prof. voetballer , tennisser etc. is
weggehaald bij een of ander gala.
Dit riekt naar willekeur van de Wada en sportbonden dat alleen maar wielrenners doping gebruiken .
7 november 2018 18:18
Dan moet je het verhaal van Kevin Van Impe eens horen, of LTD, vind dat niet meer normaal, en waarom moeten ze dan van uit Duitsland komen om 22 uur, als de de jongste spruit van enkele weken juist in bed ligt

Reacties zijn gesloten.