Dopingautoriteit over Kroon: “Het kan nog een zaak worden”

Door , dinsdag 24 april 2018 om 13:57

Karsten Kroon tijdens de Tour van 2005 - foto: Sirotti (archief)

De Nederlandse Dopingautoriteit zegt dat de dopingbekentenis van Karsten Kroon nog kan leiden tot een zaak. Dat geeft Olivier de Hon, wetenschappelijk beleidsmedewerker van de antidopinginstantie, aan bij de NOS. “De verjaringstermijn is tien jaar en hij koerste tot en met 2014”, zegt De Hon.


Omdat Kroon geen periode heeft genoemd waarin hij gebruik maakte van verboden middelen, kan dat nog vallen binnen de verjaringstermijn. “Als wij duidelijke bewijzen hebben van dopinggebruik, en een bekentenis kan zo’n bewijs zijn, dan gaan we de zaak verder onderzoeken”, geeft de medewerker van de Dopingautoriteit aan.

Als een verrassing kwam de uitspraak van Kroon, die veertien jaar profwielrenner was en uitkwam voor onder meer Rabobank en CSC, niet voor De Hon. “Dat heeft niet zozeer met de naam te maken, maar meer met de generatie waar Karsten Kroon toe behoorde. Van die generatie heeft een groot percentage tegenover de Commissie Sorgdrager toegegeven met dopinggebruik te maken te hebben gehad”, legt hij uit.

Volgens De Hon was het heel lastig om zonder doping mee te kunnen doen in het peloton, in de periode van eind jaren ’90 en het begin van deze eeuw. “Het was wel mogelijk om zonder te rijden. Maar renners die in die periode goed hebben gepresteerd, hebben bij voorbaat de verdenking op zich.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Bertvd 24 april 2018 om 14:03

En daar valt nu net die 2e plaats in de AGR van 2009 onder…

Wilde Kroon daarom de bekentenis nog even uitstellen?

Poeksel 24 april 2018 om 14:05

Als ik zo snel kijk was dit zijn laatste overwinning: https://www.procyclingstats.com/race/rund-um-den-finanzplatz/2008

Nog net binnen de verjaringstermijn!

Kingstown 24 april 2018 om 14:08

Vierde artikel op 1 dag over deze zaak. Ben er nu al klaar mee.

Benieuwd wanneer Veneberg voor de bijl gaat. Dat zou gezien zijn huidige positie dan nog wel grappig zijn, maar verder worden dit soort verhalen ondertussen toch al heel snel een tikje saai en oninteressant.

Jean Dumas 24 april 2018 om 14:10

De reactiviteit van dit soort instanties is schokkend. Een zaak die door de dopinginstanties zelf geïnitieerd zou moeten worden verneemt men uit de media, die vervolgens het initiatief nemen een reactie te vragen. En ondertussen loopt het salaris gewoon door, terwijl in de zorg en het onderwijs geld tekort is.

Arry1337 24 april 2018 om 14:22

@ Jean Dumas
Ja want de zorg en het onderwijs staan ook lijnrecht tegenover dopinginstanties >.>

Scott Sunderland 24 april 2018 om 14:32

Als ik Kroon was zou ik ook alleen toegeven wat al verjaard is. Hij hoeft toch niet ineens een heilige te worden. Natuurlijk wil Kroon geen zaak aan zijn broek hebben. Begrijpelijk. Bekennen dat je doping gebruikt hebt op zich nobel, maar zolang toegeven nadelig uitpakt tov in de doofpot stoppen, dan zullen veel renners blijven zwijgen.

Rhohan 24 april 2018 om 14:48

Zodra we onze zuidelijke landsgrenzen overgaan, blijft het altijd angstvallig stil op dopinggebied. Je kunt over onze wielerjournalistiek zeggen wat je wilt, maar ze zijn niet zo naïef en kritiekloos als de collega’s in België. Daar geloven ze nog steeds dat Boonen, Gilbert, Merckx, Verbrugghe, etc clean hun overwinningen bij elkaar hebben gefietst.

Romāns Vainšteins 24 april 2018 om 14:53

Godallemachtig wat een dom gezeik zeg

argos 24 april 2018 om 15:07

Ik snap al die verontwaardigde reacties over die doping niet. Iedereen die het wielrennen volgt weet of moet weten dat er werd valsgespeeld. Maar omdat ze het bijna allemaal deden
streden ze min of meer met gelijke wapens. En dat was niet alleen in de negentiger jaren zo maar ook in de vijftiger-zestiger-zeventiger enz. jaren. Doping werd verzorgd door masseurs en verzorgers. Dit liep uit de hand en er vielen doden. Daarom namen de ploegen artsen in dienst. Niet om doping te bestrijden maar om het verantwoord te gebruiken. Alhoewel er vroeger weinig werd gecontroleerd, zijn alle kampioenen uit die tijden tegen de dopinglamp gelopen. Dat zijn de Merckxen en Zoetemelken e.a. die nu naast de wielerbobo’s bij de huldigingen en presentaties staan. Allemaal weten en wisten ze hoe het in elkaar zit. Bijna iedereen deed mee. De bobo’s zelf, vaak oud renners, weten dit ook.
Als wielervolger moet je dit ook weten. Iedereen die er anders over dacht is heel naief geweest. En al die hijgerige reacties zorgen er voor dat de (hypocriete) Zonnevelden van deze wereld er flink aan kunnen verdienen.

Abdoe 24 april 2018 om 15:10

@Rhohan: mijn beeld van de journalistiek in zuiderlijker landen is net iets anders. Dat doping daar eerder een taboe is, is geen kwestie van geloven dat er vroeger clean is gefietst, maar ze lijken überhaupt niet te willen weten/onderzoeken of dat zo is.

Eigenlijk heb ik als wielervolger best sympathie voor die insteek. Ik merk bij een bericht als dit zelf ook dat ik helemaal geen behoefte heb aan bekentenissen over tig jaar geleden. De renner Kroon valt voor mij nu echt niet van zijn voetstuk of zo. Ik vind het altijd iets calvinistisch hebben om zo iemand nu opeens keihard te veroordelen.

west 24 april 2018 om 15:21

Wel apart dat een “wetenschappelijk beleidsmedewerker van de antidopinginstantie” gaat zitten verklaren dat iedereen zonder enig bewijs verdacht is. Lijkt me noch Wetenschap, noch beleid?

FondriestTF3 24 april 2018 om 15:22

Laten we vooral onze energie steken in het proberen te schorsen van een inmiddels gepensioneerde wielrenner.

Man man man.

Samlambeej 24 april 2018 om 15:25

Dit levert niks op. Als ze niet het hele verhaal vertellen kunnen ze er beter niet over beginnen.

Skedel 24 april 2018 om 15:34

Opdat iedereen zijn verhalen maar eeuwig verzwijgt moet Olivier denken..

Rhohan 24 april 2018 om 15:38
Quote:
Eigenlijk heb ik als wielervolger best sympathie voor die insteek. Ik merk bij een bericht als dit zelf ook dat ik helemaal geen behoefte heb aan bekentenissen over tig jaar geleden. De renner Kroon valt voor mij nu echt niet van zijn voetstuk of zo. Ik vind het altijd iets calvinistisch hebben om zo iemand nu opeens keihard te veroordelen.

Die insteek zou ik met je gedeeld hebben, mocht het zo zijn dat ze veroordeelde ‘zondaars’ als Armstrong, Landis, Boogerd, etc dezelfde behandeling geven als de eigen, ‘schone’ helden van voorheen. Dat is niet het geval en daarom vind ik dat een schijnheilige manier van werken.

Olly 24 april 2018 om 15:39

Gaaaap X143

ah-ja 24 april 2018 om 16:12

Potverdekkie! Vervelend voor ‘m

Boomie1 24 april 2018 om 16:17
Quote:
Quote:
Eigenlijk heb ik als wielervolger best sympathie voor die insteek. Ik merk bij een bericht als dit zelf ook dat ik helemaal geen behoefte heb aan bekentenissen over tig jaar geleden. De renner Kroon valt voor mij nu echt niet van zijn voetstuk of zo. Ik vind het altijd iets calvinistisch hebben om zo iemand nu opeens keihard te veroordelen.
Die insteek zou ik met je gedeeld hebben, mocht het zo zijn dat ze veroordeelde ‘zondaars’ als Armstrong, Landis, Boogerd, etc dezelfde behandeling geven als de eigen, ‘schone’ helden van voorheen. Dat is niet het geval en daarom vind ik dat een schijnheilige manier van werken.

Mee eens!

t731 24 april 2018 om 16:50

@ argos

Juist door die verloren levensjaren (Goolaerts?) als gevolg van doping en ook door de fundamentele oneerlijkheid moet doping altijd verontwaardiging blijven veroorzaken. De "ach, boeien, iedereen pakt(e)" mentaliteit propageert een dodelijke en onsportieve cultuur.

Het is trouwens ook helemaal niet zo dat iedereen pakte. Ten Dam niet, Moncoutié niet. Genoeg andere prominente voorbeelden ook. Maarja, die zijn geen multi-multimiljonairs geworden zoals Armstrong. Ook pakte niet iedereen in dezelfde mate, dus zelfs bij de pakhazen onderling was er nog onrecht.

ikbenprocycling 24 april 2018 om 17:01

@T731. Onduidelijk: Stelde of impliceerde jij dat Goolaerts’ overlijden veroorzaakt is door doping ? Heb ik nieuws gemist ?

Stenalic 24 april 2018 om 17:11

Tijd, geld en energieverspilling. Valt niks mee te winnen.

NDI22 24 april 2018 om 17:31

@t731
Volgens mij hebben de meeste mensen gewoon liever dat ze op het heden focussen in plaats van dit soort “journalistiek”. Ga op zoek naar verhalen over het huidige peloton.

Haanaf 24 april 2018 om 17:50

Tja. Hij heeft in het verleden ontkent en gelogen, hij heeft tegen de commissie Sorgdrager gelogen. Lekkere betrouwbare presentator. En die moet dan iets gaan vinden van de zaak Froome.

Dan zit zijn oud collega in een ploeg waar jonge beloftevolle coureurs opgeleid moeten worden, ook met leugenaars en bedriegers.

Het wielrennen staat er weer lekker op deze dagen. Niets geleerd en niets veranderd.

Kaklu 24 april 2018 om 18:35

Ben er wel klaar mee met al die ouwe koeien.

ikbenprocycling 24 april 2018 om 19:32

Ik verzoek de 3 mystery riders die elke doping weigerden in de periode 1991-2012 naar voren te treden.
Dan 1 topic daarover, en klaar met de oude koeien.
De periode vanaf 2012 gaat dan door als nieuwe koeien betreffend.
Okay daarmee, of ander jaar dan 2012?

  • 1
  • 2