‘Doek valt definitief voor Nippo-Vini Fantini-Faizanè’

dinsdag 16 juli 2019 om 12:00
‘Doek valt definitief voor Nippo-Vini Fantini-Faizanè’

Giro-ritwinnaar Damiano Cima lijkt een nieuwe ploeg te moeten zoeken- foto: LaPresse

Na twaalf jaar verdwijnt Nippo-Vini Fantini-Faizanè uit het peloton. La Gazzetta dello Sport meldt dat aan het einde van het jaar de stekker er wordt uitgetrokken als gevolg van de hervormingen in de wielersport.


Manager Francesco Pelosi geeft aan dat door de nieuwe regelgeving het budget van zijn formatie bijna moet worden verdubbeld om het team te kunnen voortzetten. “Van een budget van 2,8 miljoen moeten we naar 4,5 miljoen zonder enige garantie hebben dat we deel kunnen nemen aan WorldTour-races.” Er was onlangs sprake van een mogelijke fusie met Bardiani-CSF, maar deze lijkt ook van de baan.

De ProContinentale ploeg werd in 2008 opgericht onder de naam Centri Della Calzatura-Partizan. Vier jaar later stapte het Japanse Nippo in als hoofdsponsor, twee seizoenen later gevolgd door Vini Fantini. Dit jaar staat de zegeteller van de ploeg op vier. Een etappezege in de Giro d’Italia is zonder twijfel het hoogtepunt voor de formatie dit seizoen. Damiano Cima schreef de achttiende rit van de Italiaanse grote ronde bij op zijn palmares door vanuit de vroege vlucht de sprinters net voor te blijven.

Dit artikel delen:

7 Reacties

finton 16 juli 2019 om 12:27

Dat heb ik even gemist: waarom moet het budget opeens zoveel omhoog?

Arema Pro Cycling Team 16 juli 2019 om 12:47

Volgens mij vanwege meer renners en dan ook meer ploegleiders, verzorgets etc

koos verrek 16 juli 2019 om 13:06

Canola is e goeie, voor wanty of zo

Verweggistan 16 juli 2019 om 13:08

Ze moeten van 16 naar 20 renners. Ik snap ook niet waarom. Het lijkt wel alsof de UCI van de PCT ploegen afwel gezien de regelgeving die nadelig is voor deze ploegen.

Plavka 16 juli 2019 om 13:35

Jammer, zo een mooie fietsen…

Spurter 16 juli 2019 om 13:38

Er gaan er nog wel meer omvallen.

Budget moet je verdubbelen, maar je kunt waarschijnlijk minder interessante koersen rijden.

Zal allemaal niet meevallen om bedrijven te vinden die dat gaan betalen. Die willen wel zeker weten dat je de Giro mag rijden en niet dat je daar buiten de boot valt, omdat wat Franse ploegen daar moeten rijden. Terwijl die daar geen fluit te zoeken hebben.

Jammer. PCT is een prima opstap naar de WT, vanaf Continental is de stap toch te groot voor veel renners. Ook is het PCT circuit een mooi vangnet voor WT renners, zonder dat je meteen heel veel stappen terug moet zetten.

Pseudo Niem 16 juli 2019 om 15:52

Vanuit CT lastig naar WT?????????

Evenepoel, Jakobsen, Bol, Van den Berg, Williams, Podjacar.

Pct is overbodig….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.