Dit zijn de WorldTour-ploegen in 2020

donderdag 24 oktober 2019 om 09:33
Dit zijn de WorldTour-ploegen in 2020

foto: Cor Vos

De kans dat Cofidis de komende drie seizoenen tot de WorldTour behoort is weer een stap groter geworden. De UCI heeft bekendgemaakt welke ploegen in aanmerking komen voor een WorldTour-licentie voor 2020, 2021 en 2022. De aanvraag van Cofidis is op het sportieve vlak goedgekeurd. De Licentiecommissie van de UCI moet nog een definitieve beslissing maken.


De achttien huidige WorldTour-teams, waaronder het Nederlandse Jumbo-Visma en de Belgische ploegen Deceuninck-Quick-Step en Lotto Soudal behoren ook tot de negentien kandidaten voor een WorldTour-licentie de komende drie jaar. Voor Arkéa-Samsic (de nieuwe ploeg van Nairo Quintana en Nacer Bouhanni) kan al een streep door de WorldTour-droom. Die ploeg deed wel een aanvraag, maar valt af op basis van sportieve eisen over de laatste drie seizoenen.

In december maakt de Licentiecommissie van de UCI de WorldTour-licenties definitief. Daarvoor kijkt het naar administratieve, ethische, financiële, organisatorische en sportieve criteria. Vaak vormt dat geen probleem voor de teams die een aanvraag hebben gedaan.

De licenties die de UCI in december verstrekt zijn geldig tot en met het seizoen 2022. UCI-voorzitter David Lappartient bevestigde tegen WielerFlits dat na 2022 nog maar achttien ploegen die een WorldTour-aanvraag doen een nieuwe driejarige licentie toegewezen krijgen.

Directe wildcards voor Total Direct Energie en Wanty-Gobert
Daarnaast maakte de UCI bekend dat Total Direct Energie in 2020 een wildcard krijgt voor alle WorldTour-wedstrijden, inclusief de grote rondes en de grote klassiekers. Wanty-Gobert eindigde dit seizoen als tweede ProContinentale ploeg in de UCI World Ranking voor ploegen en mag dus deelnemen aan alle grote klassiekers in 2020. Beide ploegen zijn niet verplicht om alle wildcards te accepteren. Als zij de uitnodiging weigeren, mag de organisator die aan een andere ploeg geven.

Omdat de UCI uitgaat van negentien WorldTour-ploegen in 2020, vervalt een directe wildcard voor alle grote eendagskoersen in de WorldTour voor een derde ProConti-ploeg. Corendon-Circus is de ongelukkige ploeg die daarom naast die ‘zekerheid’ grijpt. De ploeg van Mathieu van der Poel is dus afhankelijk van wildcards die toegewezen worden.

Mogelijk kan hier nog verandering in komen, als de Licentiecommissie een van de negentien mogelijke WorldTour-ploegen toch afwijst. Bij achttien WorldTour-ploegen krijgt Corendon-Circus ook recht op deelname aan alle grote klassiekers.


Ploegen (bijna) zeker van WorldTour-licentie 2020-2022

  • flag-fr AG2R LA MONDIALE
  • flag-kz ASTANA
  • flag-bh BAHRAIN MERIDA
  • flag-de BORA-HANSGROHE
  • flag-pl CCC
  • flag-fr COFIDIS (nieuw)
  • flag-be DECEUNINCK-QUICK-STEP
  • flag-za DIMENSION DATA (volgend jaar Team NTT)
  • flag-us EF EDUCATION FIRST
  • flag-fr GROUPAMA-FDJ
  • flag-nl JUMBO – VISMA
  • flag-ch KATUSHA ALPECIN (overgenomen door Israel Cycling Academy)
  • flag-be LOTTO SOUDAL
  • flag-au MITCHELTON-SCOTT
  • flag-es MOVISTAR
  • flag-gb TEAM INEOS
  • flag-de TEAM SUNWEB
  • flag-us TREK-SEGAFREDO
  • flag-ae UAE EMIRATES

Ploegen zeker van wildcards voor 2020

  • flag-fr TOTAL DIRECT ENERGIE (alle WorldTour-wedstrijden)
  • flag-be WANTY-GOBERT (alle UCI Classics Series, de eendagskoersen in de WorldTour)

Dit artikel delen:

19 Reacties

ThorHushovd 24 oktober 2019 om 09:36

Ik neem aan dat Nairo geen clausule heeft in het contract dat hij nu minder gaat verdienen… dus dit definitieve is wel een hard gelag voor de ploeg! En voor Nairo natuurlijk, maar goed die was toch al op z'n retour.

ChefSpijker 24 oktober 2019 om 14:55

Waarschijnlijk draaien ze alsnog een prima WT-programma daar met PN, Cata, Baskenland, Dauphiné en Tour.

Titaantje 24 oktober 2019 om 16:39

Precies Chef. En dat past dan precies bij de kracht van de kern van de ploeg, zonder dat ze met een doelloze ploeg in andere WT koersen hoeven rond te rijden.

WernerFranke 24 oktober 2019 om 09:38

Strijd tussen COC en Wanty was dus een storm in een glas water.

Secondant 24 oktober 2019 om 10:10

In zoverre dat als COC boven Wanty was geeindigd, zij het recht hadden gehad om te starten in de klassiekers.
Maar ik neem aan dat Mathieu in elke klassieker die hij wil rijden wel welkom is.

hartstikkebedankt 24 oktober 2019 om 09:47

Direct Energie zal nog wat versterking halen neem ik aan?

Verweggistan 24 oktober 2019 om 10:01

Die gaan waarschijnlijk lekker cherry-picken. Niet naar Australië, maar lekker wel maar de giro. En dat voor niet eens de helft van de prijs van een WT licentie. Wat een uitgangspositie.

Cyclinglife 24 oktober 2019 om 10:01

is er ergens te vinden wat de exacte eisen zijn, en als die ook daadwerkelijk gehaald zijn? Ben namelijk erg benieuwd of DD/NTT en |Katusha/Israël voldoen aan de gestelde eisen. En als je als andere ploeg het kan aanvechten als er niet aan voldaan wordt en toch een licentie hebt gehad

Verweggistan 24 oktober 2019 om 10:04

Top 20 in de rangschikking was de sportieve eis voor huidige WT ploegen (en dat met 20 kandidaten). En top18 voor nieuwe kandidaten. Israel is een huidige ploeg want de licentie van Katusha.

AWestie 24 oktober 2019 om 11:17

Het was ook echt maar kantje-boord voor DiDa als ik de rankingrekenaars op Twitter moet geloven.

Kevin De Groote 24 oktober 2019 om 10:14

19 ploegen vind ik persoonlijk veel te veel, op die manier hebben de kleinere ploegen veel minder kans op wildcards. Wel goed dat de kleinere teams (Total direct energie en Wanty) beloond worden voor hun regelmaat.

DeMol 24 oktober 2019 om 10:42

Helemaal mee eens. Het was beter geweest om de onderste 2 teams van de worldtour ook te laten degraderen. Je kunt niet zeggen dat Katusha en Dimension Data echt wat toegevoegd hebben dit jaar.

FreeWilly 24 oktober 2019 om 11:17

Was het vroeger niet zo dat er maar 18 ploegen waren en dat de laatste 2 ploegen in divisie 1 moesten degraderen en de eerste 2 ploegen van divisie 2 konden stijgen. Zou een beter systeem zijn voor de toekomst dan een ploeg een licentie van 3 jaar te geven in de wordtour

NDI22 24 oktober 2019 om 16:01

Probleem met degraderen blijft dat sponsoren veel geld betalen om zichtbaar te zijn in een select aantal WT races. Bij degradatie valt dat weg. Weinig sponsoren die dan uberhaupt nog een lang contract zullen willen tekenen.

west 24 oktober 2019 om 16:37

Je kan ze degraderen en ze dan een Total/Wanty regeling geven… Geen WT meer maar nog wel startrechten en dan moeten ze maar zien dat ze weer promoveren of iig bij de bovenste twee blijven.
Anderzijds, sommige projecten zijn gewoon kansloos gefaald. Het is superlief om Dimension Data erbij te houden, maar wat als ze gewoon te licht bevonden worden en we de boel opdoeken? Is dat het einde van het wielrennen? Einde van de world tour? Schieten we de renners af?
Nee, het enige wat je doet is nu één sponsor teleurstellen maar op den duur ga je wel een klimaat creëren waarin subtop-ploegen akkoord gaan gaan met degradatie.
Ploegen als Total, Wanty en Androni en Corendon zijn prima geschikt om constant op de wip te zitten. Zolang ze maar duidelijk weten dat ze op de wip zitten…

Koersmaniak 24 oktober 2019 om 10:15

Pas in december een bevestiging?
Had de UCI-voorzitter aan WF niet gezegd dat er woensdag een persbericht met de definitieve lijst zou komen?

Verweggistan 24 oktober 2019 om 16:26

In december moet het geld overgemaakt zijn bij de UCI.

Arema Pro Cycling Team 24 oktober 2019 om 11:17

Corne van Kessel naar Parijs-Roubaix!

west 24 oktober 2019 om 16:19

Ik ben benieuwd hoeveel Berneaueau vraagt van de Giro- en Vuelta-organisaties om hun wildcard terug te kopen…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair