UCI-baas Lappartient: “Na 2022 opnieuw 18 teams in de WorldTour”

Door , woensdag 23 oktober 2019 om 19:30
UCI-baas Lappartient: “Na 2022 opnieuw 18 teams in de WorldTour”

©Cor Vos

“Morgen wordt vanuit de UCI een persbericht verstuurd met de bekendmaking van de samenstelling van het WorldTourpeloton in 2020, welk ProContinental team verzekerd is van deelname aan alle WorldTourwedstrijden en welk team er zeker bij is in de klassiekers.” Dat vertelde UCI-voorzitter David Lappartient deze middag in China aan WielerFlits.



Het was tijdens het UCI Cycling Gala van deze namiddag in het Chinese Guillin dat we Lappartient even apart namen om wat meer duidelijkheid te krijgen richting 2020. In eerste instantie hield de Fransman zich op de vlakte. “Morgen komt een communiqué vanuit de WielerUnie met verduidelijking”, vertelde Lappartient. “We wachten nog de finale ranking af van dit seizoen.”

“Wie WorldTour kan worden? Teams die voldoen aan alle criteria. Uiteraard de sportieve (lees: die voldoende punten hebben gesprokkeld de voorbije drie jaar, red), maar ook de administratieve, financiële (bankgarantie) en ethische criteria. De licentiecommissie beslist daarover.”

Volgens de berichtgeving van de laatste maanden maakt Cofidis de stap naar de WorldTour. 
Lappartient: “Ik kan daar voorlopig geen uitspraak over doen. Ik weet alleen dat, wat het sportieve aspect betreft, Cofidis zeker voldoet aan de criteria. Maar zoals ik zeg, de licentiecommissie beslist of aan de andere eisen voldaan is.”

Dat zou dan een negentiende WorldTour team zijn. Waarom wijkt de UCI plots af van de vooropgestelde achttien teams? 
Lappartient: “Het klopt dat achttien het maximum was, maar in februari hebben we een addendum aan het reglement toegevoegd dat wanneer een bestaand WorldTourteam in de eindranking als 19de of 20ste eindigt, het nog steeds mogelijk moet zijn dat dat team een nieuwe WorldTourlicentie voor drie jaar krijgt. Maar er is door de PCC (Professional Cycling Council, red) ook vastgelegd dat we na 2022 opnieuw naar achttien teams gaan.”

Tussen de regels door hoor ik dat er de volgende drie jaar wel degelijk minstens 19 WT-teams zullen zijn…
Lappartient: “18 of 19. Maar dat zal in de press release duidelijk worden. Nog even geduld.”

Wat betreft de ProContinental teams dan. Volgens onze berekeningen zijn Total Direct Energie en Wanty-Gobert respectievelijk één en twee in de eindranking. Wat levert hen dat nu concreet op?
Lappatient: “Als er 19 WorldTourteams zijn en uw berekening klopt,  dan zal Total Direct Energie startrecht krijgen in alle WorldTourwedstrijden en zal Wanty-Gobert verzekerd zijn van deelname aan de klassiekers. We moeten ervoor zorgen dat de organisatoren nog twee wildcards overhouden. Anderzijds is dit een eerste stap om rechten te geven aan de teams uit de tweede divisie.”

Morgen volgt dus definitief uitsluitsel.

Dit artikel delen:

18 Reacties

hans mezger 22 oktober 2019 om 19:23

Tussen de regels door hoor ik dat er de volgende drie jaar wel degelijk minstens 19 WT-teams zullen zijn…
Lappartient: “18 of 19. Maar dat zal in de press release duidelijk worden. Nog even geduld.”

& 20. Arkea Samsic (?) hmmmm

Cochise 22 oktober 2019 om 19:32

Of toch 18 als Cofidis er bij mag maar NTT eruit wordt gegooid?

Cochise 22 oktober 2019 om 19:33

Arkea heeft niet eens aanvraag gedaan voor WT en zou ook helemaal niet aan de sportieve voorwaarden voldoen.

Panache 22 oktober 2019 om 20:22

Arkel voldoet niet aan de sportieve criteria, dus de 18 besten (incl Cofidis) + Dimension Data zijn volgend jaar WT.

Verweggistan 22 oktober 2019 om 19:41

Als het om de sportieve criteria gaat, gaat het tussen Arkea, NTT, Cofidis en Israel. Ook Movistar is veel punten kwijtgeraakt.

Polleke 22 oktober 2019 om 19:56

Movistar komt, althans op punten, toch niet in de gevarenzone ? Wie wel risico loopt zijn Dim. Data en misschien wel Astana als die grap met Vino straks in zijn nadeel uitloopt….

hans mezger 22 oktober 2019 om 20:13

Arkea & Cofidis moeten meer punten hebben dan NTT.

NTT (Dim.D) zijn veilig. de 19 of 20 WT team regel werd gewijzigd om ze te beschermen.

Arkea berekening? gebruikten ze de juiste uci wiskunde. alleen teams die zich hebben aangemeld voor 2020-22 WT licentie kregen de voorgaande 2017-19 geheime team rankings.

Verweggistan 22 oktober 2019 om 20:14

Volgens mij tellen de beste 15 renners onder contract meer voor de punten en komen de punten gewoon van de wereldranglijst toch? In dat geval zou Cofidis op 7897 punten komen, Arkea op 6526, Team NTT op 6642 en Israel op 6651, maar Israel heeft maar 17 namen bevestigd. Mochten Sbaragli en Avila blijven is het totaal al 7506. Movistar komt slechts tot 6703 (maar heeft ook slechts 23 renners bekend).
Dit op basis van de ranking van vandaag. Maar daar zal Gangxi nog niet in verwerkt zijn neem ik aan. Maar het is een indicatie.
Dat zou betekenen dat Arkea pech heeft. NTT (19e) gered wordt door hun WT status en Cofidis er als 19e bijkomt.

DirectEnergie komt er nog lang niet qua punten, dus NTT is wel zeker van plek 20.

Cochise 22 oktober 2019 om 21:17

https://www.lemonde.fr/sport/article/2019/10/17/tour-de-france-2020-le-casse-tete-chinois-des-invitations_6015855_3242.html

Beetje scrollen voor de vermoedelijke berekening van die geheime ranking tot 7/10

Alleszins Arkea kansloos

hans mezger 22 oktober 2019 om 20:28

WT 2020-2022 “Sportieve criteria” puntberekening op basis van het totaal aantal punten van vóór 2017-2019.
De totalen moeten ongeveer +10.000 punten bedragen.

een vertrouwelijk 007 rapport. alleen voor teams die een vergunning hebben aangevraagd, krijg het.

SteVwonder 22 oktober 2019 om 20:37

Ik dacht dat het Corendon Circus toch nipt op plaats 2 was gekomen in de Europe Tour? Zo lijkt het ook in de laatste ranking. Of zie ik iets over het hoofd? https://www.uci.org/road/rankings

hans mezger 22 oktober 2019 om 20:54

ja, UCI-ranking niet actueel

PCS ook niet 100%.

Cyclinglife 22 oktober 2019 om 21:08
Quote:
Lappatient: “Als er 19 WorldTourteams zijn en uw berekening klopt, dan zal Total Direct Energie startrecht krijgen in alle WorldTourwedstrijden en zal Wanty-Gobert verzekerd zijn van deelname aan de klassiekers. We moeten ervoor zorgen dat de organisatoren nog twee wildcards overhouden. Anderzijds is dit een eerste stap om rechten te geven aan de teams uit de tweede divisie.”

bij 20 wt ploegen heb je niet in elke koers 2 wildcards (naast de verplichte uitnodigingen) of er worden in die koersen 1 extra ploeg opgetrommeld.

Mathieu Moller 22 oktober 2019 om 21:09

Kunnen de teams eigenlijk maar eens in de drie jaar promoveren of degraderen, gezien het feit dat de licenties voor drie jaar worden uitgegeven? Stel NTT wordt volgend jaar 25e op de ranking, dan zou de ploeg (zoals het in dit artikel geformuleerd staat) toch gewoon WT kunnen blijven, maar dat klinkt voor mij vrij krom.

hans mezger 22 oktober 2019 om 21:24

uci heeft de individuele ranglijst in het afgelopen uur bijgewerkt. denk dat de team ranglijst binnenkort zal volgen.

Covadonga 23 oktober 2019 om 19:48

Hoezo ‘net binnen’? Het artikel is van gisteren…

Koersmaniak 24 oktober 2019 om 07:25

En Wielerflits, wat zegt het persbericht van de UCI die er woensdag zou komen?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair