Dit is wat we nu weten over het parcours van de Tour de France 2022

Dit is wat we nu weten over het parcours van de Tour de France 2022

foto: Cor Vos

donderdag 14 oktober 2021 om 07:30
Overzicht

Donderdag presenteert de ASO het officiële routeschema van de Tour de France 2022. Net zoals alle andere jaren stapelen de geruchten zich in aanloop naar de presentatie op. Velowire.com en La Flamme Rouge bundelen al jaren de meest kansrijke geruchten. Als die allen waar blijken te zijn, dan krijgen we een zeer complete Tour met onder meer twee tijdritten, mogelijk twee kasseienritten en aankomsten op in ieder geval Alpe d’Huez en La Planche des Belles Filles. WielerFlits zet alles wat we nu weten op een rij.

Het overzicht met geruchten in bulletpoints:

Week 1

  • Start in Kopenhagen met een individuele tijdrit van 13 kilometer
  • Kans op waaiers in Denemarken
  • Mogelijk kasseien uit Gent-Wevelgem, op zeker kasseien uit Parijs-Roubaix
  • Eerste aankomst bergop: La Planche des Belles Filles

Week 2

  • Uitstapje naar Zwitserland
  • Bergop aankomsten in de Alpen: Col du Granon & Alpe d’Huez
  • Lastige overgangsetappe naar Mende

Week 3

  • Gevaarlijke heuvelrit naar Foix
  • Bergop aankomsten in de Pyreneeën: Peyragudes & Hautacam
  • Individuele tijdrit op de voorlaatste dag van minstens dertig kilometer

Van Denemarken naar Frankrijk en via België weer terug
Omwille van corona werd de geplande Grand Départ in de Deense hoofdstad Kopenhagen in 2020 uitgesteld en ook 2021 bleek niet haalbaar vanwege het Europees kampioenschap voetbal. Bij WielerFlits kon je toen al lezen dat de havenstad mikte op 2022 en dat is ook het geval. Sterker nog: de ritten in Denemarken zijn al uitgetekend. Op vrijdag 1 juli begint de Tour met een tijdrit van 13 kilometer in en rondom de haven van Kopenhagen. De tweede rit voert het peloton dan over 199 kilometer van Roskilde naar Nyborg. Hier is de kans op waaiers groot, onder meer door de achttien kilometer lange brug tussen Funen en Seeland.

Aan het eind van die brug ligt finishplaats Nyborg, waardoor de finale uiterst nerveus zal zijn. De derde etappe op de zondag brengt de renners over een totale afstand van 182 kilometer van Vejle naar Sønderborg. Ook deze rit is vlak, maar ook hier kan de wind een factor spelen. Op maandag 4 juli vliegen de renners via een extra rustdag naar Frankrijk. Dat zal zijn richting Lille, want de dagen erop blijft het peloton volgens de geruchten in Noord-Frankrijk. De start van de vierde etappe zou in Duinkerke liggen. Daarna trekt het peloton vermoedelijk via het West-Vlaamse heuvelland door België, bekend van Gent-Wevelgem.

Wallers-Arenberg stond anderhalve week geleden nog op het menu – foto: Cor Vos

Die passage zal dan aan het begin liggen (volgens de geruchten met mogelijk de Kasselberg en/of Katsberg), want de finish van die rit zou in havenstad Calais zijn. Een dag later zou dan de start in Lille zijn en die rit zal de renners angst inboezemen. De finish zou liggen in Wallers-Arenberg en dat betekent dat het peloton zich moet opmaken voor een kasseienrit, mits ze die niet een dag eerder al hebben aangedaan in de Moeren. Op 7 juli zouden de renners dan de eerste heuvelrit voorgeschoteld krijgen, die start in het Belgische Binche. Die etappe zou grotendeels over Waals grondgebied gaan met een finish in het Franse Longwy.

Via La Planche des Belles Filles en Zwitserland naar de Alpen
Vier jaar geleden huisveste Longwy – dat op het driepunt Wallonië, Luxemburg en Frankrijk ligt – ook een rit die vanuit België vertrok, gewonnen door Peter Sagan. De dag daarna volgt de eerste bergop aankomst van deze Tour, omdat er waarschijnlijk een kopie volgt van de zevende rit van de 2012-editie. Toen maakte La Planche des Belles Filles zijn debuut in de Tour en tien jaar later lijkt de organisatie dat feit te eren. Het enige verschil zou zijn dat het peloton nu ook het niet-geasfalteerde deel naar de top aandoet, dat we kennen uit de Tour van 2019. Toen hield Dylan Teuns daar Giulio Ciccone af, die dagen in het geel zou rijden.

Op de zaterdag erna zouden we dan moeten vertrekken vanuit de Oost-Franse stad Doule, waarna het peloton een uitstapje lijkt te maken naar Zwitserland. De vlakke achtste etappe lijkt namelijk aan te komen in Lausanne. Volgens beide bronnen blijven we in Zwitserland, want op de tweede zondag zou het startschot moeten klinken in Aigle – daar waar de UCI haar hoofdkantoor heeft. De finish ligt dan in het Franse Châtel, amper dertig kilometer verder. Men spreekt daarom over een zuidelijke lus via skistation Les Portes du Soleil, in de buurt van mountainbike-oord Les Gets en tussen het Franse Morzine en het Zwitserse Champéry.

Dylan Teuns was de laatste winnaar op La Planche des Belles Filles – foto: Cor Vos

De tweede rustdag zou daarna moeten plaatsvinden aan de voet van de Franse Alpen, waar de elfde rit volgens Velowire met zekerheid start in Morzine en finisht in Megève. Dat ligt dan weer vlakbij de Mont-Blanc, waar het peloton ook een skistation zou moeten passeren. La Flamme Rouge spreekt daarna op 13 juli pas over de volgende bergetappe. De start zou andermaal zijn in Albertville, waar de Tour de laatste jaren al vaker vanuit vertrokken is. De aankomst van die eerste échte Alpenrit zou liggen op de top van de Col du Granon (2413m). Die klim was tot 2011 de hoogste finish in de Tour ooit. Ze werd alleen in 1986 beklommen.

De Spaanse rittenkaper Eduardo Chozas won die dag op de Granon. Waar het asfalt ophoudt, volgt er nog een gravelweg naar een hoger punt. Daar bevindt zich een militaire basis, maar of de organisatie dat meeneemt in de plannen weten we pas donderdag. Daags nadien staat op de Franse feestdag quatorze julliet een rit vanuit Briançon naar de top van Alpe d’Huez op het programma. Bronnen aan WielerFlits bevestigen dat die beklimming zeker is en dat het een van de sleuteletappes van de komende Tour belooft te worden. Volgens regionale media volgt op donderdag een overgangsrit van Bourg d’Oisans naar Saint-Étienne.

Peyragudes, Hautacam en tijdrit op voorlaatste dag
In het voorlaatste weekend kunnen we de aanvallers aan het werk zien. Vanuit Saint-Étienne krijgen we op zaterdag waarschijnlijk een aankomst op het vliegveld van Mende, waar Omar Fraile de laatste keer in 2018 won. We kennen de aankomst ook van de indrukwekkende zege van Lieuwe Westra in Parijs-Nice 2012. Een dag later zouden we dan weer vertrekken vanuit Rodez, waar Greg Van Avermaet in 2015 zijn eerste ritzege in de Tour wist te boeken. Over de finishplaats zijn Velowire en La Flamme Rouge het daarna eens: beide zetten daar namelijk een vraagteken neer, al zal de finish van die rit volgens de geruchten in Carcassone zijn.

Bocht zeven op Alpe d’Huez kleurt altijd oranje – foto: Cor Vos

In die contreien is het wel vaker zoeken naar de goede weg en daarom plannen ze in de buurt van Carcassone en Narbonne op maandag 18 juli de derde en laatste rustdag. Ook de start van de zestiende rit is nog in nevelen gehuld, maar de finish ligt dan waarschijnlijk in Foix. Zowel in 2019 (Simon Yates) als 2017 (Warren Barguil) leverden die ritten het nodige spektakel op. Vervolgens krijgen we twee aankomsten bergop in de Pyreneeën. De eerste zal zijn op het loeisteile vliegveld van Peyragudes. We herinneren ons allemaal de ritzege van Romain Bardet in 2017 en vooral hoe moeilijk klassementsleider Chris Froome het toen had.

De dag daarna volgt de laatste bergetappe, die naar verluidt op de gevreesde Hautacam ligt. De Pyreneeënklim leverde in de vijf eerdere uitgaves desastreuze verschillen op. Zo reed Lance Armstrong hier in 2000 iedereen de vernieling in en strooide hij met minuten. Hij legde er zijn basis voor de eindzege, zoals ook Miguel Indurain (1994) en Bjarne Riis (1996) dat deden. In 2014 was het voor Vincenzo Nibali een glorietocht, nadat hij al dagen aan een stuk in het geel reed. Na die dag zit het klimwerk erop en kunnen de klassementsrenners zich opmaken voor een finaleproef op de voorlaatste dag van deze Ronde van Frankrijk.

Etappe negentien is naar verluidt namelijk een vlakke rit tussen Castelnau-Magnoac en Cahors, voordat er op de laatste zaterdag een tweede individuele tijdrit volgt. Die zou moeten lopen van Lacapelle-Marival naar Rocamadour en de kortste afstand tussen die twee plekken bedraagt dertig kilometer. Velowire citeert echter France Blue, dat spreekt over een bezoek aan een van de toeristische trekpleisters in de regio Occitanië: de druipsteengrot Padirac. In dat geval zou de tijdrit aanzienlijk langer zijn dan dertig kilometer. De slotrit zou dan beginnen in Thoiry, om traditioneel af te sluiten op de Champs-Élysées in Parijs.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Nul verstand 13 oktober 2021 om 20:37

Even een open deur: het zwaartepunt ligt in de Pyreneeën. Hautacam is een extreem lastige klim en Peyragudes redelijk lastig.

VespavanBern 14 oktober 2021 om 10:07

Oneens, de rit naar de Granon gaat hoogstwaarschijnlijk over de Galibier en dat maakt het meteen tot een van de zwaarste ritten in de Tour van afgelopen decennia. Beide klimmen zijn ver boven de 2000m, de een extreem lang en de ander extreem steil. De dag daarna mogen ze ook nog alpe d’huez op. Denk dat na de Alpen de Tour al in een plooi zal liggen en dat degene die dan de gele trui draagt alleen door een faliekante inzinking de Tour kan verliezen.

Reiger 13 oktober 2021 om 20:44

Nog een open deur: Pogacar gaat van start tot finish in het geel rijden en pakt op zijn 23ste al zijn 3de Tourzege met weer de bolletjestrui en uiteraard de witte.

Explorer 13 oktober 2021 om 21:43

Nou dat weet ik zo nog niet. Als er over de kasseien gereden wordt. Dan kan er ( rekening houdend met het weer en pech) met minuten gestrooid worden.

Reiger 13 oktober 2021 om 21:45

De man kan alles dus ook over kasseien rijden

Dr op en dr over 13 oktober 2021 om 22:19

De man kan inderdaad alles, dus ook op z’n snufferd gaan en zomaar afstappen.

Reiger 13 oktober 2021 om 22:24

Dat heb ik hem nog nooit zien doen. Jij wel?

Alfons Haavers 13 oktober 2021 om 23:05

Benieuwd ook wat van Aert (die toch in staat moet zijn om kort te staan in het klassement na de proloog) zijn opdracht wordt in de kasseienrit. Waakhond van Primoz of eigen glorie? Worden ongetwijfeld weer geanimeerde discussies…

Reiger 13 oktober 2021 om 23:34

Laat Wout lekker voor zichzelf rijden en kijken waar hij uitkomt. Dat knechten is voor iemand anders.

Panache 14 oktober 2021 om 11:30

Wout 13e, 22e en 7e in driemaal Roubaix. Dat zijn geen adelbrieven waarmee je die dag op kasseien die vrije rol kan opeisen terwijl je kopman daar juist een grote slag kan slaan in het klassement.

LaDoyenne 14 oktober 2021 om 11:55

Nu de deur toch open staat: tenzij Evenepoel meedoet, want dan wordt Pogacar in elk klassement hooguit tweede.

Reiger 14 oktober 2021 om 12:11

Haha Doyenne! Ook ik denk dat Evenepoel geen schijn van kans maakt tegen Pogacar en anders timmer jij die open deur hoogstpersoonlijk weer dicht toch?

Murcia 13 oktober 2021 om 20:45

Best aardig parcours zo maar weer de berg met de Meisjes is echt 1x teveel. Zo interessant is die finish nooit en de aanloop maken ze vaak ongelooflijk suf.

Nul verstand 13 oktober 2021 om 20:56

Klopt als een bus. Dat maximale stijgingspercentage van 24% (dacht ik) kan altijd wel mooi verkocht worden.

Tom Bidon 14 oktober 2021 om 10:36

Het is zo inspiratieloos om wéér naar La Planche des Belles Filles te trekken, terwijl de rest van de Vogezen (als aankomstplaats) vergeten lijkt te worden. Ik zou nog wel eens een aankomst willen zien op de Grand Ballon of op Le Markstein via de Platzerwasel, waar zo’n Tourkaravaan nog plaats zat heeft. Ook de Petit Ballon zou leuk zijn, maar de plaats op de top lijkt me te beperkt.

Lalsacien 13 oktober 2021 om 22:04

Alle credits gaan naar velowire en de actieve posters daar. La flamme rouge lift vooral mee!

jv88 13 oktober 2021 om 22:42

13 km gaat naar de proloog en mis toch een ploegen tijdrit. Niet alleen voor de spanning daar Jumo een geweldig ttt team op de been kan brengen. Maar vind dat sowieso een prachtig onderdeel.

Een echte proloog een ploegen tt en een lange tt horen toch in een Tour wat mij betreft!

Landeirovic 13 oktober 2021 om 23:19

Dit zeg je omdat Jumbo een zeer goede TTT ploeg zou hebben en had dit anders nooit gezegd?

Sjonge Jonge 14 oktober 2021 om 08:48

Misschien even lezen wat hij zegt Landeirovic?
Ik vind het ook een prachtig onderdeel, 2 jaar geleden in Brussel bij het Atomium gestaan, dat was echt fantastisch.

Kopinkas 14 oktober 2021 om 00:56

Zou Roglic niet beter gaan voor de dubbel Giro-Vuelta, en een nerveuze Tour met kasseienritten laten voor wat ie is? (al kan je er van op aan dat net in dat geval Pogacar uitgeschakeld wordt door een val, en een derde hond – Bernal, sterk op kasseien – zegeviert in het AK)
Van Aert dan vol voor groen laten gaan in een epische strijd met MVDP- waarbij de strijd voor het geel verbleekt.

peter s 14 oktober 2021 om 09:39

Of gewoon het ak eens laten schieten ,dan kunnen ze wel 15 etappes winnen

VespavanBern 14 oktober 2021 om 10:12

De bernal van afgelopen Giro klopt Roglic normaal gesproken op dit parcours hoor. Heel veel klimmen op hoogte en kasseien. Bij beide heeft Bernal een significant voordeel.

LaDoyenne 14 oktober 2021 om 11:59

@VespavanBern

Inderdaad, Bernal houdt wel van hoogtemeters, steile aankomsten, kasseien, gravel en een harde afsluitende tijdrit (cfr. Vuelta).

Jean Dumas 14 oktober 2021 om 03:14

Goede resumé. Wat betreft de Alpen kan daar nog een rit Aigle-Châtel aan worden toegevoegd, met waarschijnlijk de Col du Corbier in de finale.
Het is nog even afwachten wat de aanloop naar Alpe d’Huez zal zijn, aangezien de rit naar de Granon al over de Galibier gaat. De aankomst op Hautacam zou een aanloop kennen via de Aubisque en de nieuwe Spandelles.

FDJ 14 oktober 2021 om 09:10

Een keer een tijdrit weer van om en nabij de 50 kilometer zou ook wel heel lekker zijn. Is al veel te lang geleden.

Bummetje 14 oktober 2021 om 09:35

Veel zal afhangen van die laatste tijdrit, deze kan nagenoeg vlak zijn, maar in dat gebied kan het ook een serieuze klimtijdrit zijn. Met een lange vlakke tijdrit aan het einde en een tijdrit + 1 of misschien wel 2 kasseienritten in de eerste week, kan het voor WvA wel interessant zijn om toch voor het klassement te gaan.

peter s 14 oktober 2021 om 09:41

Idd….en als Wout de koninginnerit dan weer wint…

Reiger 14 oktober 2021 om 12:04

Volgens mij is een plaats tussen 6 en 10 het hoogst haalbare voor Wout. Zijn klimcapaciteiten worden schromelijk overdreven. Zijn tijdrit is wel absolute wereldtop.
Daarnaast zal het nog meer een wissel trekken op zijn lichaam door weer te moeten vermageren na de klassiekers. Groen zal al een flinke klus worden. Laat hem die eerst eens pakken.

Geit in mijn Kelderman 14 oktober 2021 om 10:38

Aubisque, Spandelles en Hautacam is oprecht wel een goede ‘keten’ aan cols. Verder tof om weer een echte kasseienrit te zien, geeft de eerste week wel wat jeu.

jappe666 14 oktober 2021 om 13:26

Ik hoop dat enkele klassieke types het in hun bol krijgen dat ze kans maken op de eindzege, als ze er maar vroeg genoeg aan beginnen. Paar keer een lange aanval opzetten, zeker in die kasseienrit(ten), kan flink wat minuten opleveren.

Als pakweg Alpecin met Merlier, MvdP, Philipsen, Rickaert, De Bondt,…een ploeg vol (halve) veldrijders aan de start brengt, moeten ze toch een stevige putch kunnen plegen en de INEOS en UAE's van 50kg overboord kunnen gooien met minutenverlies als gevolg.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair