Alpe d’Huez keert op Franse feestdag terug in de Tour de France

woensdag 13 oktober 2021 om 08:41
Alpe d’Huez keert op Franse feestdag terug in de Tour de France

Kruijswijk op kop in bocht zeven, de Nederlandse bocht - foto: Cor Vos

Na vier jaar van afwezigheid keert de Nederlandse berg l’Alpe d’Huez terug in het schema van de Tour de France. Donderdag presenteert de ASO het parcours van de Tour de France 2022 opnieuw voor vele genodigden in het Palais des Congrès in hartje Parijs. Diverse bronnen hebben aan WielerFlits bevestigd dat de Alpenklim met 21 haarspeldbochten op de Franse feestdag donderdag 14 juli het decor is voor een van de belangrijkste bergritten in de komende Tour.

De laatste keer dat l’Alpe d’Huez in het Tour-schema opdook was in 2018. Met een slimme sprint wist Geraint Thomas de rit te winnen voor Tom Dumoulin, nadat Steven Kruijswijk de rit gekleurd had met een lange solo. De Limburger baalde op zijn beurt na afloop dat hij door een schakelfout niet het optimale uit de sprint tegen Thomas kon halen. Voorheen zat l’Alpe d’Huez vrijwel een keer in de twee jaar in het Tour-parcours, maar die regelmaat heeft organisator ASO eruit gehaald.

In 2018 wint Geraint Thomas voor Tom Dumoulin op Alpe d’Huez. Foto: Cor Vos

WielerFlits kreeg ook bevestigd dat Courchevel de Tour de France niet komend jaar maar in 2023 opnieuw mag ontvangen. Dit houdt normaal in dat er dan opnieuw een aankomst op de steile Col de la Loze zal plaats vinden. De Colombiaan Miguel Ángel López won in 2020 voor het eerst op de Col de la Loze.

Dit artikel delen:

56 Reacties

peter s 13 oktober 2021 om 08:45

Dat word weer lopen

KnightBiker 13 oktober 2021 om 13:00

Dat was de Ventoux toch?

vanSpringel 13 oktober 2021 om 15:14

En Oranjeverf inslaan bij de bouwmarkt. Volgend jaar ’t kerkje maar eens goed in de verf zetten. Het wegdek verduurzamen is ook weer enige jaren geleden, dus alvast planning opstellen voor de komende tijd.

Yeez 13 oktober 2021 om 08:46

Hopelijk wel een aankomst bergop

CN 17 13 oktober 2021 om 17:53

Dat kan niet echt anders op de alpe dhuez

Marik 13 oktober 2021 om 09:00

Wat een schitterende foto toch met Kruijswijk op kop, aangemoedigd door landgenoten die helemaal gek worden omdat er een Nederlander voorop rijdt. Wat sport toch kan doen met mensen.

VerstandOpNul 13 oktober 2021 om 09:17

Dat moment erna toen hij voorbij werd gesprint alsof hij stil stond vond ik ook nog wel gedenkwaardig..

UrbanSteel 13 oktober 2021 om 10:54

@VerstandOpNul

Is dat vreemd nadat iemand 60 kilometer solo rijdt?

VerstandOpNul 13 oktober 2021 om 11:30

Ik zeg toch niet dat het vreemd is?
Hij heeft de Nederlandse ‘fans’ op die foto er een leuke middag mee bezorgd.

Geit in mijn Kelderman 13 oktober 2021 om 09:36

Beetje overschatte berg wat mij betreft.

iLLan 13 oktober 2021 om 10:02

Volgens mij vindt elke wielervolger (dus niet de Tour-de-France-volger), die niet geïndoctrineerd is met Alpe d’Huzes dat.
We kennen toch zoveel interessantere beklimmingen?

kleomantre 13 oktober 2021 om 10:28

Zeker, niet al te spannend en eindigt op een lelijke plek. Qua persoonlijke prestatie en/of schoonheid is het absoluut geen hoogvlieger.

Yeez 13 oktober 2021 om 10:31

De mooiste tourcols aller tijden? Iemand een lijstje?

Geit in mijn Kelderman 13 oktober 2021 om 10:36

@Yeez. In Frankrijk? Dan zijn de Galibier, Tourmalet, Izoard, Portet, Madeleine, Bonnette, Agnel, Iseran maar ook de nieuwe Col de la Loze al een stuk mooier.

Westland95 13 oktober 2021 om 11:16

Niet mee eens. Echt een zware klim en de sfeer op die klim is echt geweldig.

Lalsacien 13 oktober 2021 om 14:26

@Yeez Alpe d’Huez is geen col.

tak 13 oktober 2021 om 15:29

Eens met @Westland95. Qua natuurschoon zijn er natuurlijk mooiere klimmen, maar Alpe d’Huez heeft zeker zijn charme.

Polleke 13 oktober 2021 om 09:38

Opi/Omi toestanden in het kwadraat…

jan jansen 13 oktober 2021 om 09:48

Welke fransman moet er gaan winnen op hun nationale feestdag?
Er lijken weinig mogelijkheden (idem voor de Ollanders met hun nederlandse berg).

Shinzawai 13 oktober 2021 om 10:44

Alaphilippe, Bardet, Gaudu, Martin… allen niet geheel kansloos vanuit de aanval.

Scrabslag 13 oktober 2021 om 10:46

Misschien dat Tom in de ontsnapping meemag, zoals WvA dit jaar op de Ventoux

Derierre de la course 13 oktober 2021 om 22:36

Is de Alp een loper?

Kopinkas 14 oktober 2021 om 01:12

Gaudu met een gouden randje

Killco 13 oktober 2021 om 09:51

Prachtige berg en mooie traditie om de winnaars een een bochtbordje te vereeuwigen. Maar de massale gekte is voor mij iets te veel van het goede

rosencrantz 13 oktober 2021 om 09:59

Wie de parcoursbespreking volgt via Velowire, weet dit al weken.

Lalsacien 13 oktober 2021 om 14:38

Inderdaad. Soms al maanden maar het is altijd nog even afwachten tot de officiële bekendmaking. Velowire zit er meestal 90% goed op.

Turtlehead 13 oktober 2021 om 10:19

Als ze slim zijn vragen ze een tientje toegang, daar kun je aardig wat hekwerk mee financieren.
En een paar geweren met rubberkogels.

peter s 13 oktober 2021 om 10:31

Plus dat er veel minder Nederlanders zullen staan ;)

Turtlehead 13 oktober 2021 om 16:10

Haha, ja. Dubbel voordeel dus, en dat is óók heel Hollands :)

Derierre de la course 13 oktober 2021 om 22:37

Niet eens zo’n heel gek idee. Mooi om dat een keer te proberen.

Wheely 13 oktober 2021 om 10:46

Zal wel een Sloveense feestdag worden.

Barry Batsbak 13 oktober 2021 om 10:53

Dat is op 25 juni.

Marco 13 oktober 2021 om 12:21

Moeten we daar niet heen? En dan zet jij je kot in de Nederlandse bocht

Wheely 13 oktober 2021 om 14:45

Ik hou m graag proper voor tijdens de Vuelta. De Alpe is mij te ordinair. ;-)

Kosmonaut 13 oktober 2021 om 11:17

Ongelofelijk. Die col hadden ze allang definitief moeten schrappen danwel geen publiek meer toelaten. Walgelijke toestanden daar.

Westland95 13 oktober 2021 om 11:17

Hoop dat ze er een keer een Marmotte etappe van maken.

Barry Batsbak 13 oktober 2021 om 11:36

Dat zou prachtig zijn. En in hetzelfde jaar een Trois Ballons ettappe.

Mac-S 13 oktober 2021 om 11:35
Quote:
Morgen presenteerde de ASO het parcours van de Tour

Goh, werkt Professor Barabas ook bij de ASO? Of heeft hij de Teletijdmachine alleen even verhuurd? ;-)

Marco 13 oktober 2021 om 12:26

Mag toch hopen dat er een l’Alpe d’Huez juichcape komt en zwart gele koeken met bolletjes motief

Turtlehead 13 oktober 2021 om 16:37

Ja, en een opblaasbare hamer met WF-logo.
En dan een Tour-du-Tietema Challenge: 'Mep Colbrelli van zijn fiets in iedere haarspeldbocht!' Met dubbele punten in de Hollandse bocht. En triple points indien het twee keer in dezelfde bocht lukt :)

Edit: Schiet me net nóg een bonus te binnen: als je Lopez van z'n fiets durft te meppen (en te blijven staan daarna) verdubbelt de score.

Derierre de la course 13 oktober 2021 om 22:38

Zullen we gewoon niemand van de fiets meppen, zelfs Moscon of Bouhanni niet.

Turtlehead 13 oktober 2021 om 23:30

@Derriere: Je hebt gelijk. Dat kan natuurlijk niet.

Maar ja, als Louis van Gaal succesvol terug kan keren als bondscoach van het Nederlands elftal, dan… kan álles. Ook een ‘mep ze met een opblaashamer-challenge’.

squadra 13 oktober 2021 om 13:24

Deze berg hoeft van mij niet zo nodig. in 2018 was Nibali het slachtoffer van de menigte benieuwd wie dat lot treft in 2022.

Innsbruck 13 oktober 2021 om 13:26

nee, dom dom

Lalsacien 13 oktober 2021 om 14:41

Zolang er maar geen Vlaamse vlag beklemd raakt in de wielen…. Of een verdwaald jasje over een hekje…

Innsbruck 13 oktober 2021 om 16:17

Elzasser
waar heb je het in hemelsnaam over

Lalsacien 13 oktober 2021 om 22:02

@Innsbruck Misschien kun jij je antwoord ook toelichten ipv zomaar wat te roepen! Dat is namelijk waar ik het over heb!

Mystieke_Monnik 13 oktober 2021 om 14:39

Hoop zure reacties zeg. Is het nieuw elan om de alpe d’huez niks te vinden? Hij hoort gewoon bij de grote beklimmingen van de Tour. Gekte? Ja, maar het is een volkssport eh. Vergeet niet: dit soort offers houdt de sport levend.

Innsbruck 13 oktober 2021 om 16:20

Alpe D'Huez wordt het symbool van het volk wat komt voor de folie en niet voor de sport. Het soort omi opi wat geen besef heeft van het peloton.

De sport heeft een wonderbaarlijke voortrekkersrol genomen doorheen de coronasituatie. De sport overleeft dus ook zonder Alpe D'Huez OP een nationale feestdag. Carte blanche om helemaal lam te gaan. Slecht idee.

Derierre de la course 13 oktober 2021 om 22:40

Het is inderdaad enorm hipster om de Alp niks te vinden. Je moet er dan wel moeilijke koffie bij drinken en banden met beige wangen rijden.

Jean Dumas 13 oktober 2021 om 17:17

Mooi nieuws, net als van de Col de la Loze.

tvm 13 oktober 2021 om 17:47

Mensen die hier kritiek leveren op het pleps dat in oranjehemden als een stel idioten staan te juichen op de Alp, zijn neem ik aan ook kritisch op het volk dat in Zandvoort staat te juichen of naar voetbalwedstrijden gaat?

Killco 13 oktober 2021 om 19:08

Uiteraard!

Kosmonaut 13 oktober 2021 om 21:27

Zeer zeker. Al snap ik niet wat Zandvoort ermee te maken heeft, zullen we het niet beter bij sport houden?

vanSpringel 13 oktober 2021 om 22:01

Mais naturellement.

josemanuelfuente 13 oktober 2021 om 23:21

Volgens mij zijn op Zandvoort meer de liefhebbers van de sport, op de Alp zit meer dat verschrikkelijke apres-ski volk.