Deze Nederlanders doen zaterdag mee aan Strade Bianche

vrijdag 5 maart 2021 om 20:00
Deze Nederlanders doen zaterdag mee aan Strade Bianche

Mathieu van der Poel - foto: Cor Vos

Zaterdag is het weer tijd voor de Toscaanse klassieker over de heroïsche witte grindwegen: Strade Bianche. Tien Nederlanders staan dit jaar aan de start in Siena. Team DSM is ditmaal de hofleverancier met drie landgenoten.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De formatie van Iwan Spekenbrink rekent zaterdag op Thymen Arensman, Martijn Tusveld en Joris Nieuwenhuis. Die laatste zal zich als veldrijder ook wel kunnen uitleven op het onverharde parcours. Ook Jumbo-Visma (Robert Gesink en Timo Roosen) en EF Education-Nippo (Julius van den Berg en Sebastian Langeveld) leveren meerdere landgenoten af.

Qhubeka ASSOS heeft een plekje vrijgehouden voor Bert-Jan Lindeman, Alpecin-Fenix rekent dan weer op Mathieu van der Poel. De Nederlandse kampioen is een van de topfavorieten voor de zege in Strade Bianche. Ook Bauke Mollema (Trek-Segafredo) zal met winstambities aan de start staan, na zijn indrukwekkende zege in de Trofeo Laigueglia van afgelopen woensdag.

flag-nl Jumbo-Visma
3. flag-nl Robert Gesink
6. flag-nl Timo Roosen

flag-be Alpecin-Fenix
21. flag-nl Mathieu van der Poel

flag-us EF Education-Nippo
106. flag-nl Sebastian Langeveld
107. flag-nl Julius van den Berg

flag-de Team DSM
202. flag-nl Thymen Arensman
205. flag-nl Joris Nieuwenhuis
206. flag-nl Martijn Tusveld

flag-za Qhubeka ASSOS
213. flag-nl Bert-Jan Lindeman

flag-us Trek-Segafredo
224. flag-nl Bauke Mollema

Dit artikel delen:

22 Reacties

Joaquim Agostinho 5 maart 2021 om 10:26

Een Duitse ploeg met de meeste NL’ers, moet niet gekker worden….

Monsieur vdS 5 maart 2021 om 10:42

Ik ben benieuwd hoever het DSM trio kan komen. Nieuwenhuis kan crossen maar kan misschien niet de hoogtemeters aan en Arensman kan goed klimmen maar is misschien niet explosief genoeg

RidderSchwobin 5 maart 2021 om 11:13

Ik vermoed niet heel ver.

Ik vond ze in de wedstrijden tot nu toe dit seizoen nog niet meevallen. Alles op Bardet?

Martijn Arensman 5 maart 2021 om 18:04

Verwacht voorlopig niets van uitslagen van Thymen. Vormpieken liggen veel verder in het seizoen en tot die tijd in dienst van anderen.

Groetjesaandevoetjes 6 maart 2021 om 00:05

Is het familie?

GreenDay 5 maart 2021 om 13:44

Door Van Der Poel valt het minder op, maar het gaat mijns inziens niet zo goed met het Nederlandse wielrennen. Zeker nu Dumoulin gestopt is, de toekomst van Jakobsen onzeker is en er ook bij Groenewegen veel twijfels zijn. Terpstra is na een zeer verdienstelijke carrière over zijn hoogtepunt heen, zoals dat ook stilaan bij Kruijswijk en Gesink het geval is. Oomen breekt niet echt door en bij de jeugd is het ook niet fantastisch.

antilek 5 maart 2021 om 17:30

Daar wil juist Jumbo-Visma de komende jaren wat aan gaan doen om talenten opleiden cq begeleiden

Murcia 5 maart 2021 om 17:39

Mollema presteert nog altijd, Eekhoff is een jongen met mogelijkheden voor het voorjaar. Arensman kan bij Sunweb ook stappen maken. En met David Dekker en Kooij dienen zich al weer twee sprinters aan. Vergeleken bij de Belgen is het inderdaad mager maar vaak gaat het ook in golfbewegingen. Jarenlang hadden we geen enkele spurter van formaat en kijk nu eens.

Apemantus 5 maart 2021 om 17:43

Eens. Van der Poel verbloemt veel. Neem Mathieu en het dameswielrennen weg, en het ziet er ineens erg mager uit. Nederland als traditioneel wielerland doet het op het moment gewoon niet goed genoeg, zowel in de breedte als in de absolute top. Ik beschouw Nederland qua wielercultuur nog altijd als de vierde natie ter wereld, dan mag men op het moment absoluut niet content zijn. Denemarken doet het op het moment beter dan Nederland in mijn optiek. En daar moet je Denemarken zeker kudo's voor geven, want ze doen het gewoon goed. Maar Nederland is ondermaats. Bij de KNWU zitten enkel lieden die de post open maken, de NOS maakt er een potje van, en het belang van ProConti teams wordt schromelijk onderschat. Oh ja, en dan heb je ook nog teammanagers die liever Nederlandse sponsoring aanwenden om Duitse renners op te leiden.

Martijn Arensman 5 maart 2021 om 18:11

Apemantus gaat het wel goed met jou?

Het seizoen is net onderweg en Mollema heeft 2 keer gewonnen, David Dekker 3x top 5, Cees Bol top 5.

Is dat mager?

Apemantus 5 maart 2021 om 18:49

Mollema zit in de herfst van zijn carriere, David Dekker veelbelovend maar staat nog aan het prille begin, Cees Bol komt te kort voor de internationale sprinttop (een leuke gast die heus nog wel zijn koersen gaat winnen, maar de competitie met de Bennetts en de Ewans kan hij net niet aan).

Er komt misschien weliswaar een handvol talenten aan (ik hoop vooral op punchers en klimmers), maar dat is altijd onder voorbehoud. Gaat het voldoende zijn? In de breedte is het nog altijd pijnlijk om te zien.

Handige Harry 5 maart 2021 om 21:26

Ja want zonder van der Poel stellen de resultaten heel weinig voor.
Geen top 10 klasseringen in grote rondes, geen monumenten.
Misschien moet je eerst eens de resultaten van de laatste drie jaar bekijken voordat je onzin gaat verkopen.

Petros 5 maart 2021 om 22:53

Als we puur naar het vlaggetje kijken dat voor de naam van de winnaar van een wedstrijd staat, dan doen we het, los van Van der Poel, dan lijkt het niet heel best inderdaad. In zekere zin leunen we nog op de laatste benen van de oude garde. Maar je moet het wel in perspectief zetten. Het is niet heel lang geleden dat Gesink de vaandeldrager van het Nederlandse wielrennen was. Terpstra had toen in het voorjaar wat uitschieters, we waren eens in de ban van Bau en Lau, en Poels kwam af en toe eens naar voren gereden, maar dat was het dan ook wel. Toen kwam Dumoulin, ging Mollema steeds meer van voren rijden en begon Groenewegen zich steeds meer te mengen, totdat Van der Poel zich een paar jaar geleden uit de modder onttrok. Sindsdien telt Nederland wel significant meer zeges, zeker.

Maar het is niet dat het Nederlandse wielrennen nergens was. In de tussentijd waren er vele Nederlandse wielrenners die uitstekend in dienst reden van kopmannen uit een ander land. Daarnaast heeft Sunweb, met een Nederlands karakter, successen gekend. En op het moment zwaait Jumbo de scepter van het Nederlandse wielrennen. Met Jumbo hebben we weer een vermogend Nederlands bedrijf dat eindelijks investeert in het Nederlandse wielrennen. Sinds diens spirituele voorloper, de Rabobank, van wie diens huidige Nederlandse licentie ooit eens was, hebben we dat niet meer gehad. En zij zijn nog lang niet klaar. Dus ik krijg niet de indruk dat het Nederlandse wielrennen, en dan kijk ik veel breder, het heel slecht doet.

En als laatste, ietwat controversieel punt, zou ik willen toevoegen dat Wout van Aert wellicht niet veel meer of minder Nederlands is dan Matthieu van der Poel. Er staat dan wellicht een Belgisch vlaggetje voor, maar ik zie zijn successen ook als Nederlandse successen. Net zo goed dat de successen van Van der Poel ook ik zekere zij als Belgische (of Vlaamse) successen kunnen worden gezien.

Apemantus 6 maart 2021 om 00:33

@Petros, kan het niet meer oneens zijn met jouw laatste alinea. Jij kijkt eigenlijk inderdaad alleen maar naar vlaggetjes. Het gaat juist om het hebben van een sterke wielercultuur, of een gezonde voedingsbodem zoals je wilt. Je kunt Van Aert toch met geen mogelijkheid een "product" van de Nederlandse wielercultuur noemen? Welke nationaliteit hij dan verder heeft, doet er eigenlijk niet eens zo veel toe. Wout is voortgekomen uit de Belgische wielercultuur. Bij Mathieu kun je nog zeggen dat hij veel van zijn Nederlandse pa geleerd heeft, maar dat is eigenlijk ook gewoon een "product" van de Belgische wielercultuur (begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij dat Mathieu Nederland vertegenwoordigd, maar toch is het soms nog lastig om hem te "claimen", laat staan Wout. En ja, ik weet heus wel dat Wout ook een Nederlandse pa heeft.).

En je noemt Jumbo-Visma, maar wat als Jumbo morgen om wat voor reden dan ook het bijltje er bij neer moet gooien? Het gaat niet eens alleen om de renners, maar de hele omkadering, de kennis die opgedaan wordt, de publiciteit voor het wielrennen dat zo'n team met zich meebrengt. Een beetje als een universiteit die de deuren moet sluiten. Als dat team morgen opgeheven zou worden, zou dat een enorme aderlating zijn. Vandaar dat sport in de breedte zo belangrijk is, en dus ook wat teams betreft. En zo zijn er nog andere factoren die een rol spelen, het aantal koersen, de publiciteit die het wielrennen geniet, de waardering voor de renners. Al die zaken dragen bij tot een sterke wielercultuur, dan wel een gezonde voedingsbodem. En daar gaat het om. Met vlaggetjes goochelen heeft helemaal geen zin.

Limal 6 maart 2021 om 09:42

Ik zie (als Vlaming dan nog) toch heel wat leuk jong Nederlands talent doorgroeien en de vrouwen zijn al helemaal om jaloers op te zijn. Misschien dat de volgende grote-rondewinnaar er bij de mannen niet meteen zit aan te komen, maar voor de rest zou ik mij geen zorgen maken over het Nederlandse wielrennen.

willem buffel 6 maart 2021 om 07:51

Een wielercultuur wordt inderdaad teveel gemeten aan het aantal overwinningen bij de hoogste categorie.
Het belangrijkste is naar mijn idee de opleiding en platform voor jong talent.
Al die mensen die daarmee bezig zijn verdienen een ekstra pluim zoals bijvoorbeeld de organisatie van de jeugdtour in Assen en zo zijn er natuurlijk veel meer.

Gala 6 maart 2021 om 08:41

Ook Mollema in het oog houden. Is sterk op dreef. Ik wel niet wat hij waard is op een technisch parcours type S-B.

Peter Lippens 6 maart 2021 om 09:01

dat zijn er dus tien of de helft van de twintig Belgen die mogen meedoen :)

harryjohan71 6 maart 2021 om 09:05

Het gaat niet alleen om het aantal, maar ook om kwaliteit

platteprijs 6 maart 2021 om 09:47

Voor de toekomst van het Nederlandse wielrennen ziet het er niet goed uit. Het enige lichtpuntje zijn de jongerenploegen van SEG en Jumbo. Maar het zou veel beter zijn als Nederland 1 of liefst 2 procontiploegen zou hebben. Bijvoorbeeld, een laatbloeier als Arjan Lyvyns zou in Nederland nu helemaal geen kans krijgen, omdat er simpelweg geen procontiploegen zijn die hem zouden oppikken.

Limal 6 maart 2021 om 09:56

Dat is zeker een geldig punt, het gebrek aan procontinentale teams in NL is heel spijtig en voor mij onbegrijpbaar.

Joaquim Agostinho 6 maart 2021 om 11:00

Ide Schelling doet het ook prima en afwachten is of Sam Oomen zijn belofte waar gaat maken.
Wielrennen is in Belgie een geloof, de beleving is in NL vele malen minder, hier wordt iedere nietszeggende schaatswedstrijd uitgezonden, nog een geluk dat de Zweedse revelatie een NL achternaam heeft en niet de minste…..

Headlines

Materiaalzone

Populair