Dertien Nederlanders in Kuurne-Brussel-Kuurne 2021

zondag 28 februari 2021 om 08:00
Dertien Nederlanders in Kuurne-Brussel-Kuurne 2021

Van der Poel staat in zijn rood-wit-blauwe trui aan de start - foto: Cor Vos

Dertien Nederlanders staan zondag aan de start van Kuurne-Brussel-Kuurne. Onder hen is ook Nederlands kampioen Mathieu van der Poel, wiens deelname pas donderdag werd bevestigd.

Van der Poel won afgelopen zondag de openingsetappe van de UAE Tour. Een dag later ging de Nederlandse kampioen, net als zijn ploeggenoten bij Alpecin-Fenix, echter niet meer van start na een positieve coronatest van een van de stafleden in het team. In Kuurne-Brussel-Kuurne vormt hij samen met Tim Merlier het speerpunt van het team. Ook Oscar Riesebeek maakt deel uit van de selectie.

De meeste Nederlanders treffen we aan bij EF Education-Nippo, dat de nummers twee van 2008 en 2014, Sebastian Langeveld en Moreno Hofland, aan het vertrek brengt. Julius van den Berg is de derde Nederlander in de ploeg. Naast Alpecin-Fenix en EF Education-Nippo heeft Intermarché-Wanty-Gobert eveneens meerdere Nederlanders in koers; het stelt de broers Boy en Danny van Poppel op.

Jumbo-Visma doet niet mee in Kuurne-Brussel-Kuurne.

Lees ook: Voorbeschouwing: Kuurne-Brussel-Kuurne 2021

flag-de BORA-hansgrohe
32. flag-nl Ide Schelling

flag-fr Groupama-FDJ
77. flag-nl Ramon Sinkeldam

flag-us EF Education-Nippo
91. flag-nl Moreno Hofland
93. flag-nl Sebastian Langeveld
97. flag-nl Julius van den Berg

flag-be Intermarché-Wanty-Gobert
105. flag-nl Boy van Poppel
106. flag-nl Danny van Poppel

flag-de Team DSM
165. flag-nl Nils Eekhoff

flag-be Alpecin-Fenix
171. flag-nl Mathieu van der Poel
175. flag-nl Oscar Riesebeek

flag-fr Arkéa-Samsic
187. flag-nl Bram Welten

flag-it Vini Zabú
195. flag-nl Etienne van Empel

flag-fr Total Direct Energie
215. flag-nl Niki Terpstra

Dit artikel delen:

12 Reacties

assen 27 februari 2021 om 23:38

Nils en Mathieu in de eerste waaier? Hopelijk een mooie koers morgen!

platteprijs 28 februari 2021 om 08:34

Ik snap niet dat Jumbo niet meedoet, met zoveel afgelaste koersen.

boehoe 28 februari 2021 om 09:00

Zelfs zonder afgelaste koersen. Kuurne hoort er toch gewoon bij!

harryjohan71 28 februari 2021 om 11:52

JV heeft er bewust voor gekozen om voor te bereiden. Als ze wedstrijden hadden willen rijden, waren de wedstrijden in Frankrijk en Italie meer geschikt voor hun renners.

Romāns Vainšteins 28 februari 2021 om 12:00

Serieus?! Jumbo rijdt hier niet? Wat een afgang.

harryjohan71 28 februari 2021 om 12:16

@Romains Vainsteins Waarom een afgang? Omdat het een Belgische koers is? JV kiest er bewust voor om zich in februari en maart te richten op de World Tour wedstrijden ipv een niveau lager. Zij denken dat hoogtestages hierin belangrijker zijn dan wedstrijden te rijden. In Frankrijk en Italie zijn ook wedstrijden. Hier rijden ze ook niet. Is dit dan ook een afgang?

S. Morgenstern 28 februari 2021 om 12:26

Heeft toch wel iets armoedigs om Kuurne niet te rijden? Ik begrijp de keuze om op andere dingen te focussen, maar dan nog, waarom niet ´gewoon´ de groep van gisteren hier opstellen?

Romāns Vainšteins 28 februari 2021 om 16:58

Blablablabla WT, Kuurne is gewoon een even grote koers als de Omloop, stuur desnoods exact het team dat daar rijdt als je er toch bent. Armoe troef.

Fanny 28 februari 2021 om 10:13

Team Jumbo-Visma doet niet mee omdat het geen WT koers is.
Ook hebben ze te weinig renners ervoor.
Er is een groep die net de UAE tour heeft gedaan.
Daarnaast zijn er diverse renners op hoogte (Tenerife).
Ook zijn er nog renners geblesseerd en mag Groenewegen niet rijden.
De renners van gisteren hadden eventueel kunnen rijden maar er is bewust gekozen om hun niet te laten rijden na de WT koers de Omloop en te trainen voor de verdere belangrijke koersen in het voorjaar.
Ook zullen er waarschijnlijk nog wat voorjaarsrenners op hoogte gaan.
KBK is in mijn ogen in de meeste gevallen een ook groepssprintkoers waarvoor ze op dit moment niet de renners voor hebben (Van Aert, Groenewegen, Dekker en Kooij).
Ja, ik weet het, Kooij maar die start misschien in Le Samyn of in Kroatië of hij neemt rust na gisteren de Omloop gereden te hebben.

harryjohan71 28 februari 2021 om 10:57

@Fanny volgens de website van JV start Kooij in Le Samyn https://www.teamjumbovisma.nl/vooruitblik/nieuws/jumbo-visma-development-team-opent-tweede-seizoen-in-gp-le-samyn/

Fanny 28 februari 2021 om 11:16

@harry
Ok. had ik nog niet gezien.
Wordt leuk om te kijken dinsdag hoe de jonkies het gaan doen.
Le Samyn vindt ik een leuke en mooiere wedstrijd dan KBK waar dan wel weer sterkere aan de start verschijnen.

harryjohan71 28 februari 2021 om 11:47

In Le Samyn is er 1 topfavoriet en dat is Senechal. De sterkte van de overige teams/renners valt inderdaad tegen. Dit is ook wel te verklaren met de wedstrijden omloop en Kuurne dit weekend. Oh ja Sep Vanmarcke en John Degenkolb starten er ook zo te zien.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair