Mathieu van der Poel gaat van start in Kuurne-Brussel-Kuurne

donderdag 25 februari 2021 om 16:26
Mathieu van der Poel gaat van start in Kuurne-Brussel-Kuurne

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel zal zondag dan toch deelnemen aan Kuurne-Brussel-Kuurne. De Nederlandse kampioen maakt deel uit van de definitieve selectie van Alpecin-Fenix. Van der Poel is er aanstaande zaterdag niet bij in Omloop Het Nieuwsblad.

De ploeg heeft besloten om Van der Poel uit te spelen in Kuurne-Brussel-Kuurne, en niet Omloop Het Nieuwsblad, omdat de Nederlander nog maar één koersdag in de benen heeft. “De Omloop Het Nieuwsblad is op papier zwaarder en Kuurne-Brussel-Kuurne past beter in zijn voorbereiding richting de andere voorjaarsklassiekers”, zo klinkt het in een persbericht.

“Ik zal in Kuurne met een goed gevoel aan de start staan, na mijn ritzege in de UAE Tour”, zo begint Van der Poel zijn relaas. “Het is goed om nog een extra dag te koersen vooraleer ik naar Italië trek. Ik start echter wel met vertrouwen en ik verwacht een mooie wedstrijd. We kunnen ambitieus zijn voor Kuurne-Brussel-Kuurne.”

“Ik had natuurlijk graag de UAE Tour uitgereden, maar ik ben wel blij dat we zo snel weer naar huis mochten.” Van der Poel heeft het ook nog over zijn snelle ploeggenoot Tim Merlier. “Ik denk dat ik van toegevoegde waarde kan zijn voor Tim. Hij is een van de snelste jongens in het peloton en zo kunnen we ook meteen op twee paarden wedden.”

Selectie flag-be Alpecin-Fenix voor flag-be Omloop Het Nieuwsblad (27 februari)
flag-be Dries De Bondt
flag-ch Silvan Dillier
flag-be Senne Leysen
flag-be Xandro Meurisse
flag-be Jasper Philipsen
flag-nl Oscar Riesebeek
flag-be Otto Vergaerde

Alpecin-Fenix rekent aankomende zaterdag in de Omloop Het Nieuwsblad dus niet op Van der Poel, maar wel op de volgende zeven renners: Belgisch kampioen Dries De Bondt, Silvan Dillier, Senne Leysen, Xandro Meurisse, Oscar Riesebeek, Otto Vergaerde en de sterke sprinter Jasper Philipsen. Die laatste blaast niet te hoog van de toren.

Philipsen: “Ik heb me niet echt specifiek voorbereid op deze wedstrijd. Ik moet dus wel realistisch zijn met betrekking tot mijn eigen ambities. Ik heb nog maar één koersdag (openingsetappe UAE Tour, red.) in de benen. Ik sta ook aan de start met het oog op de latere voorjaarsklassiekers. Het is goed om in de Omloop het klassiekergevoel op te doen.”

Jasper Philipsen gaat toch van start in Omloop Het Nieuwsblad – foto: Cor Vos

Selectie flag-be Alpecin-Fenix voor flag-be Kuurne-Brussel-Kuurne (28 februari)
flag-ch Silvan Dillier
flag-be Tim Merlier
flag-be Edward Planckaert
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-nl Oscar Riesebeek
flag-be Lionel Taminiaux
flag-be Laurens De Vreese

Dit artikel delen:

63 Reacties

Jean Dumas 25 februari 2021 om 16:29

Knechten voor Jasper?

Voorwielrenner 25 februari 2021 om 16:34

Stuyven? Denk het niet hoor

Punct 25 februari 2021 om 16:36

Waar zie je Philipsen staan bij de line-up

Jean Dumas 26 februari 2021 om 06:54

Ik zie het, Philipsen doet mee aan de Omloop. Goede verdeling, al had ik het liever andersom gezien.

Frank V 25 februari 2021 om 16:34

Kuurne is toch wat minder heftig dan de Omloop.
Van der Poel zal gewoon z'n eigen koers rijden om te winnen en als hij moegekoerst is of zich niet top voelt dan zal hij in de trein van Merlier plaatsnemen.
Ik hoop dat hij dan zijn power nuttig gebruikt en een langere, geleidelijke beurt doet zoals het hoort in plaats van te snokken voor de show 'kijk ze mij er hier nog eens afrijden'.

Frank V 25 februari 2021 om 17:29

Alleen snap ik niet goed hoe hij de regels kan naleven. Testen op dag 1 (bij aankomst?) in NL dinsdag dan, dan is dag 7 toch op maandag 1 februari?

Jooop 25 februari 2021 om 17:44

Haha, dat is ook echt het soort erkenning waar hij nog behoefte aan heeft.

Merlinappa 25 februari 2021 om 17:51

Hij heeft op maandag in de VAE ook nog een test gehad. Ook op die zondag zelfs nog volgens mij.

Frank V 25 februari 2021 om 18:07

Daar heb ik aan gedacht maar ondertussen heeft hij een vliegtuig genomen. Tenzij het een privé-vliegtuig was (?) dan is een lijnvlucht imo een hoog risico. Ik heb 5 dagen na een vlucht vanuit Tenerife de zwaarste griep uit m'n leven en wekenlang een vieze smaak gehad. Maar dat was 10 februari 2020.

nasibal 25 februari 2021 om 18:47

Ja, Van der Poel in de trein van Merlier. Die mop kennen we :D

Merlinappa 25 februari 2021 om 18:56

Dan leeft hij gewoon de regels na. Of er een vliegtuig tussen zit of niet maakt vrij weinig uit voor die regels.

Groetjesaandevoetjes 25 februari 2021 om 19:09

@Frank V – het is nu 5 dagen ipv 7 dagen. Dat zou betekenen dat hij op zaterdagochtend een test moet doen en die moet negatief zijn. Dan zou hij uit zijn quarantaine mogen. Maar ik heb zelf het idee dat deze regels niet gelden voor topsporters, want dat zou betekenen dat Mathieu vanaf dinsdag al de deur niet uit is geweest.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/in-thuisquarantaine-bij-aankomst-in-nederland

Merlinappa 25 februari 2021 om 19:37

Hij woont in België dus de Belgische regels zouden dan op gaan. Ik vermoed dat onze buren wat soepeler zijn bij profwielrenners ;)

S'mon 25 februari 2021 om 16:36

Had naar mijn mening beter gestart in de Omloop en Philipsen in Kuurne. Als zat je dan mogelijk wel met én Philipsen én Merlier.

Jean Dumas 26 februari 2021 om 06:58

Philipsen/Merlier is een goede combi voor Kuurne, dat houd de druk weg. Bovendien is in Kuurne de subtopper aan de beurt en lopen de echte sprinters vaak achter de feiten aan.

FW07 25 februari 2021 om 16:37

MvdP: 'I think I can be of added value to Tim, (who for me is one of the fastest guys in the peloton).'

Gelachen.

MvdP: and at the same time we can bet on two horses.'

Ah ja.

Davide Lappartiente 25 februari 2021 om 16:47

Merlier is ook echt een van de snelsten van het peloton, maar heeft het nog niet vaak getoond. Hij versloeg in het verleden al redelijk gemakkelijk Jakobsen, Ackermann en Bouhanni. Ik hoop dat hij dit jaar ontbolstert en het in massasprints kan opnemen tegen Bennett en Ewan als hij een goede lead-out en positionering heeft.

Deel Koeper 25 februari 2021 om 17:42

In het KBK-peloton van dit jaar is enkel Démare iemand die in normale omstandigheden een maatje te groot is voor Merlier, de rest kan hij wel hebben.

HoofdIsVrij 25 februari 2021 om 16:41

Ik vind het ook jammer dat MvdP niet start in de Omloop. Al is KBK de laatste jaren veel meer geworden dan een sprintwedstrijd.

Wheely 25 februari 2021 om 16:41

Ergens een opvallende keuze maar het maakt Kuurne wel net weer wat interessanter. Vorig jaar viel de Omloop me ook tegen en was KBK erg vermakelijk.

thorsen 25 februari 2021 om 16:53

Gewoon koersen op het zwaardere gedeelte, daarna lekker doortrekken. Lukt het dan is dat leuk, lukt het niet dan heb je er een goede training op zitten en kun je wellicht op Merlier gokken.

LB108 25 februari 2021 om 17:04

Of administratieve fout die ze niet durven toegeven en daardoor niet in OHN kunnen starten dus dan maar alleen KBK..

Verweggistan 25 februari 2021 om 17:26

vergeten aan te vinken ;)

antilek 25 februari 2021 om 17:09

Ik had hem ook liever in de omloop gezien. Waarom weet ik ook niet. Misschien de naam???

Wheely 25 februari 2021 om 17:13

De Omloop is inderdaad een koers met meer aanzien, tevens onderdeel van de WT, KBK niet. Voor mij zijn ze praktisch gelijk.

$kedel 25 februari 2021 om 23:20

Het parcours van KbK is vrij saai en dan vooral de laatste 100km. Voor mij absoluut geen moeilijke keuze

blix 25 februari 2021 om 17:11

Wellicht was De Bondt al lang het kopmanschap voor OHN beloofd, en Merlier voor KBK, in de wetenschap dat Mathieu en Jasper in de UAE zouden rijden. Philipsen naast Merlier in KBK plaatsen zou geen goed idee zijn, en met 3 kopmannen (De Bondt, Philipsen en MVDP) naar de Omloop is ook wat te veel van het goede. Al bij al een mooie regeling, toch?

$kedel 25 februari 2021 om 23:21

Als hij al kopman is. Dillier staat ook aan de start.

Verweggistan 25 februari 2021 om 17:24

Mathieu zou natuurlijk lekker opwarmen en opbouwen in UAE, dus dan past het wat vlakkere Kuurne daar beter bij dan de zwaardere Omloop. Vermoed ik.

Wheely 25 februari 2021 om 18:02

Hij wou juist wat klimkilometers maken in de UAE met het oog op de Strade begreep ik. Nu maar hopen dat het daar gaat waaien.

Romāns Vainšteins 25 februari 2021 om 17:38

Omloop is een vroeg geboren ronde van Vlaanderen, met een klein beetje aanpassen en tweaken is KBK een vroeg geboren Gent Wevelgem, iets meer pit in de heuvelzone en gewoon een strakke aankomst zonder rondjes te Kuurne. Het kloterige van KBK is dat de kans op tegenwind veel hoger is in de finale waar GW hem daarentegen meestal mee heeft.

Deel Koeper 25 februari 2021 om 17:39

Hangt er een beetje vanaf wat de ambities van van der Poel zijn in het voorjaar. Uiteraard de RvV en PR, maar niets wat eerder komt? Voor de Strade lijkt KBK toch de verkeerde voorbereiding.

Gewoon MvdP aanvallend laten rijden, niet opsparen voor Merlier want ik vind het nog steeds geen geschikte laatste man, daarvoor is ’t een veel te grillige sprinter, die zijn elkaar meteen kwijt in het gewring

Adorni 25 februari 2021 om 17:57

Als we de redenering van Alpecin doortrekken: zou hij dan wel starten in de Strade? Met slechts 2 koersdagen in de benen voor zo een zware wedstrijd.

madeinstars 25 februari 2021 om 19:46

Dan zit er ook weer een extra weekje training tussen natuurlijk.

jonglins 25 februari 2021 om 17:57

Over de kop van het artikel kun je natuurlijk twisten. “VDP start in KBK” of “VDP start niet in OHN”. Bij NOS kozen ze voor de laatste. Denk dat die meer de nieuwswaarde beschrijft.

CechRepublic 25 februari 2021 om 18:36

Ik niet. Ik vind het reuzeopvallend dat hij in KBK start. Minimaal nieuwswaardig daarom als het niet starten in OHN.

Carlo12 25 februari 2021 om 18:05

Vind het wel weer grappig, bijna iedereen roept dat MVP het Omloop gaat doen, maar wat doet ie, gaat ie Kuurne doen. Tja… zo koerst hij ook, gewoon zijn eigen pad volgen.

Lance4eva 25 februari 2021 om 18:35

Mathieu gaat een solo van 90 kilometer plaatsen zondag.

Deze jongen zit in elk geval met een stijve pielemuis voor de buis.

CechRepublic 25 februari 2021 om 18:36

Hi Ferry D.!

Romāns Vainšteins 25 februari 2021 om 18:37

Uit betrouwbare bronnen weet ik dat hij het daarvoor ook doet, eer en roem doet hem niets.

Gitan 25 februari 2021 om 19:02

Wellicht wordt het nog een veel langere solo als de rest van de deelnemerslijst zich uit pure angst terugtrekt.

Wheely 25 februari 2021 om 19:25

Hoe langer de solo hoe langer de tampeloeres wordt natuurlijk.

Luc La 25 februari 2021 om 19:50

Lijkt me dat hij alaphilippe wil ontlopen. Jammer.. Deed ie ook al op wk Imola…stelt een mogelijke zege in kbk toch in perspectief…

Marik 25 februari 2021 om 19:57

Hij is inderdaad doodsbang voor Flip.

Barry Batsbak 25 februari 2021 om 20:34

Ja want Alaphilippe is namelijk zó onwijs zegezeker! Vraag maar aan Roglic.

$kedel 25 februari 2021 om 23:25

Je weet dat vdP juist Alaphillipe zijn grootste rivaal is tot nu toe?

flores 25 februari 2021 om 20:26

een antwoord en een vraag; Mathieu is zeker niet bang voor Flip, en waarom zou hij bang moeten zijn, Hij klopt hen in de Brabantse peil met overmacht en een jaar later wordt hij tweede achter hem door een grote fout en ingesloten te zijn door twee Fransen, hij komt nog tot het nippertje terug. Ik zeg hij klopt hem in de Ronde.
Mijn vraag; wat is een pielemuis? Is dat koeterwaals?

Barry Batsbak 25 februari 2021 om 20:36

Een pielemuis is een soort klabanus. Of een stramme kabouter.

Wheely 25 februari 2021 om 20:41

Het gaat hier over de lans van Lance.

Verweggistan 25 februari 2021 om 20:53

Wel lullig dat jullie dan weer met nieuwe metaforen gaan antwoorden.

Wheely 25 februari 2021 om 20:55

Ja dat is dan weer een beetje slap.

Michiel De Rooij 25 februari 2021 om 20:57

Dat staat als een paal boven water.

Beer 25 februari 2021 om 21:02

Kiest hier toch opnieuw voor de makkelijke weg…

lauran 25 februari 2021 om 21:14

Vandaag tijdens de live uitzending van Eurosport hoorde ik dat Mathieu niet mag starten in de omloop omdat hij simpelweg niet op de reservelijst staat. Lijkt me dus geen overwogen keuze, maar meer noodgedwongen dat hij in Kuurne-Brussel-Kuurne start.

ProfrondeZevenbergen 25 februari 2021 om 21:21

@redactie
De rijtjes staan verkeerd om.

Max1 25 februari 2021 om 21:47

Geen Van Der Poel in de Omloop, goed nieuws dat.

Hopelijk nog eens voor Greg Van Avermaet.

DeGroteMolen 26 februari 2021 om 07:55

Hooguit ereplaats voor Greg met de gouden helm van 5 jaar oud.

Romāns Vainšteins 26 februari 2021 om 07:07

Ik checkte het weer net en zag milde tot forse wind noord oost voor zondag daar. Dat vergroot aanzienlijk de kansen op een fraaie editie voor de klassieke mannen.

Al Phila 26 februari 2021 om 08:37

“omdat de Nederlander nog maar één koersdag in de benen heeft “…..

Dat verandert toch niet door een dag later een wedstrijd te rijden ??

Gitan 26 februari 2021 om 08:46

Omloop is zwaarder, staat ook in de zin erna.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair