Degenkolb: “Ik had niet genoeg invloed meer bij Giant-Alpecin”

Degenkolb: “Ik had niet genoeg invloed meer bij Giant-Alpecin”

foto: Marcel Koch

dinsdag 15 november 2016 om 10:38

John Degenkolb verruilt tijdens de jaarwisseling Giant-Alpecin voor Trek-Segafredo. De Duitse klassiekerspecialist doet tegenover Cyclingnews een boekje open over de redenen van zijn vertrek. “Ik had steeds meer moeite met hoe het management de ploeg leidde”, zegt hij.

Geen versterking voor de klassiekers
De 27-jarige Duitser vroeg na zijn zeges in Parijs-Roubaix en Milaan-San Remo 2015 om versterking. “Maar die kreeg ik niet echt. We hebben samen grote successen geboekt, maar soms begin je dan aan andere kansen te denken. Het team werkte altijd heel goed voor mij, maar ik had steeds meer moeite met hoe het management de ploeg leidde. Ik had te weinig invloed op de beslissingen binnen het team en dat heeft zijn bijwerkingen op mij als renner gehad. Het was tijd voor mij om te vertrekken bij Giant-Alpecin.”

Toch legt Degenkolb de schuld niet alleen bij zijn ploeg neer. “Ik ben de renner die verantwoordelijk is of bepaalde zaken werken of niet, die de resultaten in de grote races moet behalen. Maar als ik geen invloed meer heb op wie er met me mee gaan in die koersen, dan zijn de zaken niet langer perfect. Tot op een gegeven moment werkte het goed, maar nu niet meer. Ik geloof dat ik bij Trek-Segafredo een nog betere renner kan zijn dan dat ik op dit moment ben. Giant-Alpecin wilde dat om een of andere reden niet.”

Afscheid is lastig
De Duitser heeft geen spijt van zijn keuze, maar legt wel uit dat het moeilijk is. “Natuurlijk doet het afscheid pijn. Het is een grote verandering en ik moet veel vrienden achterlaten. Er is een geweldige groep mensen werkzaam bij Giant-Alpecin. Ik zal vooral de andere renners in de ploeg missen. Zij hebben mij geholpen om mijn prestaties in het verleden te behalen, dus is het moeilijk om de meesten van hen te verlaten. Gelukkig gaan Koen de Kort en mijn coach mee over naar Trek-Segafredo.”

Bij de Amerikaanse formatie moet hij het gat van de afscheidnemende Fabian Cancellara opvullen. “Maar ik ben niet zijn vervanger, want ik ben een heel andere type coureur”, waarschuwt Degenkolb. “Maar ik denk dat onze ploeg voor de klassiekers net zo goed is als het afgelopen seizoen met Fabian. Op een andere manier misschien, maar we hebben goede kansen om met Trek-Segafredo een fantastische klassiekercampagne door te maken”, voorspelt de Duitser.

Degenkolb vormt komend seizoen samen met boezemvriend De Kort, Gregory Rast, Jasper Stuyven, Edward Theuns, Marco Coledan, Italiaans kampioen Giacomo Nizzolo, het 20-jarige toptalent Mads Pedersen en onze landgenoot Boy van Poppel de klassiekerkern bij Trek-Segafredo.

Dit artikel delen:

19 Reacties

peterwinnen 15 november 2016 om 10:47

Leuk en aardig allemaal, en vrij om te doen en laten wat hij wil….maar die klassiekerkern van Trek lijkt me nou niet veel sterker dan die van Giant

Vinyakke 15 november 2016 om 10:51

Veel snelle mannen bij Trek in het voorjaar. Als ze elkaar kunnen vinden vooral een sterk trio met John beton, Stuyven en Theuns…!!

KnightBiker 15 november 2016 om 10:54

Het is al een tijdje duidelijk dat Sunweb-Giant alles op Dumoulin aan het zetten is, en de komst van Michael Matthews past in dat plaatje, maar hiermee focussen ze zich wel erg op 1 type koers. (terwijl Lotto-Jumbo eindelijk een kloppend 2 strategieen team heeft: Een klim-kern en een Sprint/klassieker kern)
Voor de vlakke sprints en de kasseiklassiekers hebben ze ineens weinig opties, ook verbaast het mij dat Sunweb kennelijk niet wil investeren in iemand die Milaan San Remo en Parijs Roubaix wint, maar volledig van statuur is verandert van SprintPloeg naar Klim/klassements-Ploeg. (Niet dat Dumoulin het niet waard is maar als het niet loopt zoals gewenst wat heb je als team dan nog te doen? en de gasten die al die vlakke koersen moeten rijden de weg op sturen zonder realistisch plan om uit te voeren is ook maar demotieverend denk ik)

tdv21 15 november 2016 om 10:58

Een zeer sterk kasseienteam bij Trek. Het zou wel spijtig zijn om Stuyven onder Degenkolb te zetten want ze lijken mij even geschikt als kopman. Het meest zonde is dit voor Thuens want hij was de sprinter van Trek in de Tour en klassiekers, nu zal hij wel pas plan B zijn.

marehoek 15 november 2016 om 11:32

Giant maakt met hun visie een grote fout , en wel door alle druk te gaan leggen
op Dumoulin en Barquille .
Wat is er niet mooier als je ploeg al een klassieker vroeg in het seizoen wint
zoals met Degenkolb.
Dan is er meteen de druk van de ketel.

samuello 15 november 2016 om 11:48

@marehoek: waarschijnlijk heeft sunweb-giant niet een budget dat ze zowel degenkolb en dumoulin kunnen behouden én van knechten kunnen voorzien. Hun keuze is dan voor dumoulin, wat ik een vrij risicovolle keuze vind, maar ze durven tenminste wel die keuze te maken. Ook hebben ze met matthews een hele sterke renner gehaald die in vlakke sprints top 10 kan behalen, en in hellende sprints en heuvelkoersen podium kan behalen. Wat ik het vreemdste vind van hun selectiebeleid is dat ze van kittel, degenkolb, mezgec en arndt naar matthews en arndt zijn gegaan, waarbij ik arndt toch flink vond tegenvallen in de vuelta.

Wel hebben ze met geschke een subtopper in het heuvelwerk en met barguil, kelderman en oomen drie renners die top 10 in kleine of grote rondes kunnen rijden, in het geval ze niet knechten voor dumoulin.

tendam 15 november 2016 om 11:50

@knightbiker
Michael Matthews is toch iemand die de potentie heeft om Milaan-San Remo te winnen? Van alle huidige renners is hij degene die het meest wegheeft van Oscarito.

Spekenbrink lijdt inderdaad wel aan Dumoulin-tunnelvisie, en dat is een grote gok. Straks blijkt hij geen podiummateriaal in grote rondes en dan heb je jezelf van de sterkste sprintploeg veranderd in een middenmoter voor klassementen.

Sunrider 15 november 2016 om 12:07

Er wordt weer behoorlijk overdreven. Misschien komt Degenkolb na dat jammerlijke ongeval niet meer terug op dat formidabele niveau. Daarnaast hebben ze met Matthews weer een aantrekkelijk sprinter aangetrokken en mogelijk is Walscheid de sprinter (in opkomst) voor de etappekoersen.
Vergeet ook Oomen niet die als hij weer een stap weet te zetten in de klimklassiekers kan verrassen. Met Kämna en Bauhaus zijn er ook een paar Duitse toptalenten aangetrokken.

Coldeportes 15 november 2016 om 13:41

@sunrider: +1

Iets met een spijker en een kop :-)

liske 15 november 2016 om 13:48

ze mikken niet alleen op dumoulin. dan hadden ze mathews niet aangetrokken.
de oude klasiekergroep was niet sterker dan de nieuwe. met timmer, de backer, curvers, stamsnijder hebben ze 4 knechten. met waeytens, sinkeldam, veelers, de kort en anderson 5 prima lead- out renners. met arndt en walscheid 2 sprinters. ze missen natuurlijk en klasbak en alpha mannetje als degenkolb. maar met bauhaus, kamna en teunisse ook 3 prima aanvullingen.
voorheen was alles sprinten bij giant shimano. natuurlijk gaan ze meer voor etappes en klassementen. maar met renners als dumoulin, oomen, barguil en mathews is dat logisch.
vooral oomen is erg goed bezig.
ze hebben wel een probleem met motiveren/selecteren van renners. met olivier, fairly en jones haken in 2 jaar 3 renners halverwege het seizoen af door karakterproblemen.

schipperaar 15 november 2016 om 14:26

Sprinters kweken die het alleen af kunnen maken zoals Sagan ipv een halve ploeg afstemmen en het 80% verkeerd afloopt, hij heeft genoeg bewezen int verleden het alleen af te kunnen maken maar door zn ongeval zal management wellicht minder vertrouwen in hem hebben gehad, geen goede basis om te presteren.

achtpuntzes 15 november 2016 om 14:46

pornosnor moet niet zo zeuren.

Bertvd 15 november 2016 om 15:40

Beetje bijzonder, die Degenkolb. In 2015 won hij alles wat los en vast zat bij TGA. De hoge verwachtingen kon hij in 2016 niet waarmaken door het ongeluk. Vervolgens gaat hij ‘ongelukkig’ weg (maar omschrijft hij zijn team als onmisbare schakel voor zijn successen…).

Je kunt ook gewoon zeggen dat Trek beter betaalt…

tendam 15 november 2016 om 16:08

@bertvd
Dat zou kunnen natuurlijk, maar denk je dat Matthews goedkoper is dan Degenkolb?

Baukema Tomoulin 15 november 2016 om 16:52

Een moeilijk verhaal. Zelfs als alles waar is wat Degenkolb hier verteld dan nog is hij niet die grote vedette die de lijnen van een wielerploeg mag uitzetten (zoals Cancellara of Valverde). Hij mag natuurlijk van mij met alle liefde weer die vorm van 2015 laten zien en de monumenten bij Trek binnenhalen. Het leukste zou een sprint-a-deux met Sinkeldam zijn op de vélodrome.
Forza Degenkolb! maar niet gaan zeuren.

Titaantje 15 november 2016 om 18:42

Nouja het ongeluk moet je los zien van deze opmerkingen. Het transferbeleid wordt gemaakt eind 2015, het ongeluk was begin 2016. In die periode heeft Giant zich niet duidelijk versterkt om Degenkolb te ondersteunen. Ik kan me voorstellen dat dat je als kopman dwarszit, zeker als je bedenkt dat een ander kopstuk (Kittel) vertrok en er dus budget had kunnen zijn. Maar aan de andere kant… als je die twee klassiekers al pakte in 2015, was de ondersteuning dan niet al voldoende?

Al bij al vind ik de keuze om Degenkolb te laten gaan wel een logische voor Sunweb. Degenkolb heeft dit seizoen niet meer kunnen laten zien dat hij het niveau van 2015 nog haalt en het is de vraag of dat er in 2017 komt. Met Matthews halen ze een prima vervanger van een wat ander type, maar die zal ook wel zeges pakken.

Voor Degenkolb zelf hoop ik dat hij weer terug op niveau komt.

ewoedski 15 november 2016 om 20:15

@liske alleen de tiel gelezen? De kort is met hem mee vertrokken

Laatste man 15 november 2016 om 21:09

Na Kittel al de 2e die met wat gedoe weg gaat. Journalistiek, doe je werk eens.

Spinergy 16 november 2016 om 13:40

eerst spuit ie collega’s water in het gezicht en nu weer zeuren.. gedraag je eens als een kampioen Rocco Degenkolb…

Headlines

Materiaalzone

Populair