Deceuninck-Quick-Step klasse apart in Hammer Limburg

zondag 9 juni 2019 om 17:05
Deceuninck-Quick-Step klasse apart in Hammer Limburg

foto: Cor Vos

Voor het tweede jaar op rij is de winst in de Hammer Series Limburg gegaan naar Deceuninck-Quick-Step. De sterrenformatie was op de slotdag soeverein in de Hammer Chase, nadat de ploeg eerder ook al de Hammer Climb en de Hammer Sprint wist te winnen. Jumbo-Visma werd tweede.

Soeverein
Deceuninck-Quick-Step was een klasse apart in de achtervolgingskoers. De Belgische formatie met onder anderen Yves Lampaert, Remco Evenepoel en Fabio Jakobsen liep ver uit op de concurrentie. Jumbo-Visma startte als derde en kreeg al snel BORA-hansgrohe in het vizier. De Nederlandse ploeg ging halverwege de Duitsers voorbij.

foto: Cor Vos

In het tweede deel van de Hammer Chase herpakte BORA-hansgrohe zich, waardoor zij in het kielzog van Jumbo-Visma bleven rijden. Die strijd was interessant, omdat Deceuninck-Quick-Step ruim een minuut daar voor reed. Vlak voor de slotkilometer ging BORA-hansgrohe voorbij aan Jumbo-Visma.

Drie ploegen voor de tweede plek
Door de twijfel daarvoor kon ook Team Sunweb nog aansluiten. In de laatste rechte lijn op het Tom Dumoulin Bike Park in Sittard-Geleen wist Jumbo-Visma met een ferme inspanning nog de tweede plek te grijpen, vlak voor BORA-hansgrohe en Team Sunweb.

De B-finale voor de negende plek in de stand werd gewonnen door Mitchelton-Scott, dat het eerder gestarte Team Ineos in wist te halen. De Australische formatie wist de Hammer Chase van 37 kilometer wel het snelst af te leggen, waarmee het team de dagzege behaalde.

Hammer Series Limburg 2019
Uitslag, Hammer Chase A-finale (37 km)

1. flag-be Deceuninck-Quick-Step in 54m01s
2. flag-nl Jumbo-Visma op 1m16s
3. flag-de BORA-hansgrohe op 1m17s
4. flag-de Team Sunweb op 1m20s
5. flag-pl CCC op 2m12s
6. flag-us Trek-Segafredo op 2m58s
7. flag-us EF Education First op 2m58s
8. flag-be Lotto Soudal op 4m12s

Winnaar B-finale: flag-au Mitchelton-Scott
Snelste tijd Hammer Chase: flag-au Mitchelton-Scott

Dit artikel delen:

15 Reacties

leegloper 9 juni 2019 om 17:15

Ik vind de Hammer een leuke opzet, maar het stayeren in de chase blijft toch wringen. Bora passeerde TJV netjes door niet in het wiel te gaan zitten, maar ernaast te rijden. TJV zit vervolgens een korte tijd vol in het wiel bij Bora en komt er op het laatste rechte stuk overheen. Benieuwd wat de jury ervan vindt. Als er niets van gezegd wordt, dan was Bora dus te braaf.

YogiBear 9 juni 2019 om 17:23

Volgens mij mag stayeren in de laatste kilometer. Iemand die de regels kent?

Gilberto 9 juni 2019 om 17:17

Het Tom Dumoulin Bike Park!

Beekman 9 juni 2019 om 18:10

Ja dat heb je goed gelezen.

xistnc 9 juni 2019 om 17:19

In de bochtige finale is het onmogelijk om niet in het wiel te zitten. Jumbo wist dat Bora ging komen, heeft daarop ingespeeld en de finale move prima getimed. Vergeet ook niet dat Bora anderhalve ronde heeft geprofiteerd van Jumbo als gangmaker.

Vergeleken met eerdere edities viel het stayeren nu heel erg mee. Misschien ook omdat de ploegen snappen dat ze anders hun eigen evenement om zeep helpen.

leegloper 9 juni 2019 om 17:24

In de bocht moet je wel in het wiel zitten, het stuk ervoor volgens mij niet. Gangmaker is nog niet stayeren. Geen idee hoeveel fysiek voordeel dat oplevert.

xistnc 9 juni 2019 om 17:29

Hoe hadden ze volgens jou niet kunnen stayeren in de laatste km?

Hier de laatste minuut van de sprint om plek 2, hier iets langer met Engels commentaar dat precies uitlegt hoe het zit.

EdEnd 9 juni 2019 om 18:12

Netjes afgemaakt door TJV, het is gewoon een tactische race geworden en dat is ook weleens leuk denk ik om te zien.

Corné 't Glansarm 9 juni 2019 om 20:58

DQS heeft natuurlijk de dagwinst laten glippen ten faveure van het aan boord houden van Jakobsen. Een mooie beslissing als je weet dat de nummer 2 toch niet meer in je buurt gaat komen.

Als je geen betere vertaling van puntentotalen naar tijdsverschillen krijgt, kom je er genadig af als organisatie als er zo weinig gestayerd wordt als dat niet mag. Maar als het een chase is, is het een chase en moet je dus stayeren helemaal niet willen verbieden.

Mijn favoriete concept is het in elk geval niet.
Ook zo raar; maar blijven pochen wat er allemaal wel niet aan live koersgegevens is, maar geen lopende tijd onder in beeld (in de laatste km van elke ronde) omdat je dan ziet hoe matig de nauwkeurigheid van de GPS-tijdsverschillen is.

Polleke 9 juni 2019 om 21:30

Nee, Hammer etc… dat gaat het niet worden….nu blijkt dus dat de negende in de uitslag vandaag gewonnen heeft…

Merlinappa 9 juni 2019 om 21:46

Wat is daar gek aan? Bij een omnium om de baan kan ook de nummer 9 in de einduitslag één (of zelfs meerdere) onderdelen winnen.

xistnc 9 juni 2019 om 23:05

De winnaar in Parijs wint doorgaans ook niet de Tour de France.

sooike 9 juni 2019 om 23:11

Als je wat meer dan 30 seconden tijdverschil hanteert bij de start dan kun je een gedeelte van het stayeren en profiteren van elkaar voorkomen. Overigens vond ik dat stayeren en wel of niet afstand houden ook wel iets hebben.
Maar wil die Hammer Series echt serieus genomen worden, zullen ze veel meer uitleg moeten geven over spelregels en reglementen, over puntentelling en tijd-honoreringen. Nu lijken zelf commentatoren afhankelijk van “horen zeggen” of moeten zich live afvragen of Mitchelton-Scott nu wel of niet 30 seconden aftrek krijgt. Erg amateuristisch allemaal.

Mystery Rider 10 juni 2019 om 08:15

Akkoord – er moet wat meer duidelijkheid komen over regels en puntentelling – voor de rest is het wel een leuk concept en Velon probeert althans iets nieuws.

Ook kan je zien dat de renners zelf er veel plezier aan beleven – allemaal lachende gezichten, het is ook een wedstrijd waar het gewoon gaat over 3 dagen lekker hard knallen – daarvoor zijn ze allemaal prof geworden.

Er werd geopperd dat dit het WK van de teams kon worden en dat heeft wel zin. Als ze er 5-6 doen per jaar en de einduitslag van elke series een puntentelling krijgt dan wordt het zoals de F1. Maar dan moet het huidige concept nog wel wat uitgediept worden.

En dan rest ook de vraag wie nodig je uit of verplicht je de deelname aan WT teams + top 3 van Procontinental van het voorbije seizoen. Aantal deelnemer van 75 naar 105 opkrikken is niet echt een probleem want zowel in de Climb als Sprint rijden ze na drie ronden nog slecht met 50 rond.

Ik vind het alleszins leuk om naar te kijken!

EddyB1958 10 juni 2019 om 00:13

En volgens Ruben Van Gucht wordt er in 2020 in Colombia ge-Hammerd, wat het totaal op 4 brengt.

Headlines

Materiaalzone

Populair