De Laat bergt profambities op en stort zich op maatschappelijke carrière

Door , vrijdag 1 februari 2019 om 18:00
De Laat bergt profambities op en stort zich op maatschappelijke carrière

foto: León van Bon

Jasper de Laat hikte de laatste twee seizoenen tegen een profdebuut aan, maar zover mocht het uiteindelijk niet komen. De 24-jarige Noord-Brabander heeft de voorbije winter besloten om het profwielrennen te laten voor wat het is. Hij stort zich nu op een maatschappelijke carrière, vertelt hij aan WielerFlits. “Ik keer terug naar mijn club Tempo Hoppenbrouwers-Viro uit Veldhoven en ik wil gebruikmaken van mijn studie.”


Als wielrenner zal De Laat – die in 2016 vrijwel uit het niets de beste clubrenner in de Topcompetitie werd – zich vooral op criteriums richten. Dat deed hij voorheen in combinatie met zijn studie, nu zal hij dat naast zijn werk doen. “Ik zal waarschijnlijk een paar Topcompetitie-wedstrijden rijden dit jaar. Maar daarvoor is Tempo wel afhankelijk van wildcards. En eigenlijk vind ik het rijden van criteriums leuker dan op ’t kantje hangen in de polder. Die koersen vermeed ik als Continental-renner ook zoveel mogelijk.”

Dichtbij
Toch scheelde het weinig voor De Laat, of hij was beroepsrenner geweest. “Dat heeft uiteindelijk wel de doorslag gegeven”, vertelt de ex-renner van Metec-TKH. “Ik hik er al twee jaar tegenaan. Dat ik de stap niet heb gemaakt, komt mede door zaken waarop ik geen invloed heb. Gezien mijn leeftijd zie ik het niet gebeuren dat ik komend jaar wél die stap kan maken. Dat is nu eenmaal lastig. Ploegen nemen liever een talentvolle belofte. Bovendien heb ik te lang op Wanty-Gobert gewacht, waardoor ik geen alternatieven meer had.”

De Laat ging in januari 2018 ook mee op trainingskamp – foto: Cor Vos

Bij de Belgische ploeg liep hij in 2017 en 2018 stage. Ploegleider Hilaire Van der Schueren liet aan WielerFlits weten dat De Laat een profcontract verdiende. Een gat in de begroting strooide uiteindelijk roet in het eten. “Het zijn mooie woorden”, dankt De Laat hem. “Het geeft aan hoe dicht ik er bij was en hoe moeilijk mijn keuze is geweest om voor een maatschappelijke carrière te gaan. Ik ben Wanty-Gobert dankbaar voor de kansen die ik heb gehad. Dat geldt ook voor mijn periode bij Metec-TKH. Zij waren er in goede en in slechte tijden.” 

Toekomst
De Laat won de laatste twee seizoenen de Klimtijdrit op de Camerig in de Topcompetitie. In het shirt van Wanty-Groupe Gobert werd hij afgelopen najaar zevende in de Franse Tour du Doubs (UCI 1.1). De Laat gaat nu dus vol voor een carrière naast de fiets. “Ik heb technische bedrijfskunde gestudeerd, met productieproces-verbetering als specialisatie. Daarin ga ik verder. Per 1 maart ga ik aan de slag bij Greengenius, waarbij ik een traineeship ga doen van drie jaar. Ieder jaar krijg ik dan een andere opdrachtgever en functie.”

Dit artikel delen:

4 Reacties

Grobbel 1 februari 2019 om 18:26

Jammer! Die leek me zeker wel profwaardig en er had nog wel de nodige progressie in gezeten.

TheArt 1 februari 2019 om 20:14

Jammer. Voor dit soort renners was Roompot bedoeld. Enerzijds zelf te lang op Wanty gewacht, anderzijds had Roompot wel bij hem mogen aankloppen. Dan had hij heus daar wel getekend als hij direct terecht had gekund.

ddjong67 2 februari 2019 om 07:28

Succes Jasper! Proces automatisering is leuk vakgebied op moment (internet of things) … En nogal wat gaan het jammer vinden dat je terugkomt in de crits .. ;) . En voor die denken dat het rozegeur en maneschijn is in het fietsen … je zou es overzicht moeten maken van alle nederlandse renners die profambities hadden tussen bouwjaar 1990 en nu en wie daarvan doorstromen en dan wie daarvan meer dan 2500 eur bruto per maand verdienen … Het lijkt van buiten leuk om prof te zijn, maar je moet wel heel veel passie voor fietsen hebben of een ‘suikeroom/pa’ om het hiervoor te willen doen …

Mwielerfan 2 februari 2019 om 22:09

2500 bruto is toch prima voor iemand van 25-26?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Tour de France 2019

Materiaalzone

Populair