De Knegt blij met prestaties Terpstra en Tauber: “Spelen met een goed gevoel kunnen afsluiten”

dinsdag 27 juli 2021 om 14:24
De Knegt blij met prestaties Terpstra en Tauber: “Spelen met een goed gevoel kunnen afsluiten”

foto: Cor Vos

Na de teleurstellende olympische mountainbikewedstrijd van de mannen, was de vrouwenwedstrijd een welkome goedmaker. Anne Terpstra eindigde als vijfde en Anne Tauber deed ook lang mee om een ereplaats, maar moest na een lekke band genoegen nemen met de elfde plaats. “Vandaag maakt veel goed”, vertelt bondscoach Gerben de Knegt aan WielerFlits.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De Knegt toont zich een tevreden man na de vrouwenrace. “Het is niet dat ik helemaal sta te juichen, maar ik ben wel blij met de bevestiging dat we het hier allemaal goed gedaan hebben”, laat hij vanuit Tokio weten. “We deden met beiden heel lang mee voor plek vier, vijf, zes, zeven. Alleen reed Anne Tauber in de voorlaatste ronde lek. Dat was wel heel jammer, want ze was misschien nog wel sterker dan Anne Terpstra.”

“Ik denk dat ze allebei het maximale hebben gepresteerd. Beiden zouden in een supervorm voor een medaille kunnen gaan, maar dan moet alles meezitten. Dan hadden ze misschien net een beetje beter moeten zijn, en dan had een ander misschien wat meer pech moeten hebben”, zegt de bondscoach van de mountainbikers. “Ik ben wel heel blij dat ze allebei het niveau haalden dat we de hele week al zagen.”

Parcours
Doordat het voor de wedstrijd flink regende, was het een andere wedstrijd dan bij de mannen. “Het parcours werd opeens enorm glad en de UCI heeft het toen nog flink aangepast. Daarom heb ik onze dames nog eerder laten komen om het parcours te verkennen”, zegt De Knegt. “En dat was eigenlijk wel goed, want het werd een andere bandenkeuze dan we gisteren hadden gedacht.”

Naast de regen was er nog een belangrijke aanpassing: de plank die Mathieu van der Poel gisteren ‘fataal’ werd… “Die plank lag er nu wel“, vertelt de bondscoach. “Maar het was wel goed gecommuniceerd vooraf, dus het was duidelijk.”

“We gaan nog even sushi en pizza eten, en dan gaan we vannacht weer naar huis. Het is balen van Mathieu, maar ik denk wel dat de samenvatting is dat we hier een goede week hebben gehad,” besluit De Knegt.

Dit artikel delen:

11 Reacties

platteprijs 27 juli 2021 om 15:49

– Van der Poel: een grote teleurstelling
– Vader: licht tegenvallend
– Terpstra: goed
– Tauber: pech
Opgeteld volgens De Knegt “een goede week”. Ik zou investeren in een telraampje.

madeinstars 27 juli 2021 om 16:14

Maar De Knegt kijkt (terecht) niet alleen naar het resultaat, maar ook naar het proces en daar heeft hij een goed gevoel over. Dat mag.

Michelangelo 27 juli 2021 om 17:03

Maar wel: dikke hulde voor de NOS om zowel Thijs Al als Bart Brentjes toe te voegen voor de OS. Dat zorgt voor zoveel meer niveau tijdens het commentaar dan bij Wuyts en De Cauwer, die duidelijk weinig verstand hebben van MTB-en en maar gewoon wat zitten te lullen, en om de haverklap weer beginnen over Van Aert en Evenepoel.

Nu weet ik niet of dat de verdienste is van De Knegt…. maar als ook dat onderdeel van het proces is, dan verdient hij zeker een vervolg.

Franco Ballerini 27 juli 2021 om 17:22

Inderdaad, ik was al bang het oeverloze geleuter van Dijkstra en Ducrot te moeten aanhoren tijdens de MTB. Ik had wel liever Nelissen gehoord tijdens de dames wegrit; hij deed het eerder leuk samen met Knetemann. Toen toch maar naar de Belg gegaan.

Nillus 27 juli 2021 om 17:29

Inderdaad een gemiste kans bij de belgen..
Waarom niet Phillippe Meirhagen gevraagd ?
Die weet wel alles van de mtb..

the-edge60 27 juli 2021 om 17:55

Ik vind toch jammer, Anne Tauber heeft voor alsnog niet de absolute top kunnen bereiken nadat ze toch zo sterk op kwam zetten paar jaar terug. Heeft misschien redenen en wellicht kan ze alsnog beter, maar feit is dat de jongere er eigenlijk ook al zijn. Zit wel een hele grote motor in haar. Heeft gewoon de alternatieve elf steden tocht gewonnen, daar moet je toch wel speciaal voor zijn. Des te knapper van Anne Terpstra die daarna nog wel een flinke stap heeft kunnen maken nadat ze toch over vleugeld dreigde te raken.

the student 27 juli 2021 om 18:26

Vandaag was het duidelijk niet de conditie die de Nederlandse renners opbrak, maar vooral veel kleine foutjes wanneer ze op de limiet van grip zitten.

De zwitsers waren uiteraard in orde, maar maakten simpelweg ook de minste fouten.

WoutMathieu 28 juli 2021 om 01:47

Als Neff op de verkeerde plek lek rijdt is het goud ook zo maar weg. Heb je Cink gezien?

Pelsluis 1 augustus 2021 om 11:52

Die Elfstedentocht had weinig hoogtemeters hè?

the-edge60 28 juli 2021 om 00:40

Ja daar heb je een punt. Neff haar techniek is subliem. 5e plaats van Terpstra is toch iets om trots op te zijn vind ik. Hopelijk kunnen ze beide nog iets moois laten zien op het WK!

Pelsluis 1 augustus 2021 om 12:11

Absoluut gezien is 5e msn OK maar ik vind dat je een collega uit een land zonder wielertraditie, die 19 is, af en toe op een MTB zit en zo ong. nog begeleid wordt door haar ouders wel moet kunnen bijhouden……..
Ook nog eens de mazzel dat er een aantal deelnemers het lieten afweten….
Qua jonge garde die kan fietsen is er nog veel meer ook. Maar die maken er om 1 of andere reden geen werk van, gaan liever anoniem in het peloton rondrijden.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair