De jury moet strenger optreden tegen een lead-out die andere sprinters hindert
Girmay won de Clásica de Almeria uiteindelijk - foto: Fotopersburo Cor Vos
dinsdag 17 februari 2026 om 15:28

De jury moet strenger optreden tegen een lead-out die andere sprinters hindert

Discussie Een opvallende actie van Lewis Askey in de Clásica de Almeria zorgde afgelopen zondag voor flink wat ophef. De Brit deed een lead-out voor Biniam Girmay, maar reed daarna Arnaud De Lie in de weg. De vraag die na het incident opspeelde: moet de jury strenger optreden tegen een lead-out die andere sprinters hindert?

NSN-renner Askey zat in de sprinttrein voor Biniam Girmay, die er uiteindelijk met de zege vandoor ging. Nadat de Brit zijn kopbeurt had gedaan, zette hij zich echter niet aan de kant, zoals gebruikelijk is. Hij probeerde weer in te pikken in het wiel van Girmay, maar verloor snelheid.

Zodoende hinderde hij ook De Lie. De snelle man van Lotto moest inhouden, probeerde er dan rechts langs te gaan, kreeg van die kant een andere renner naast zich en gaf dan een beuk aan Askey. Die laatste schoot met zijn voet uit zijn pedaal en wist maar net overeind te blijven. De Lie probeerde na het voorval nog mee te sprinten, maar moest genoegen nemen met een zesde plaats.

Na afloop kwam De Lie bij Eurosport terug op het incident met Askey. “Hij bleef maar in de weg rijden”, aldus de Waal. “Er kwam bijna een ongelukkige val in de finale, maar het was hij of ik. Ik had geluk, want ik ben op de fiets gebleven.”

Geen straf voor Askey
Askey, die als 31ste over de streep kwam, werd na afloop van de Clásica de Almeria niet bestraft. Toch bestaan er wel degelijk UCI-regels die het opzettelijk hinderen van andere renners in de sprint tegen moeten gaan.

In het UCI-reglement staat bijvoorbeeld dat ‘een renner die tijdens een sprint besluit om te vertragen ​​en hiermee andere renners in gevaar brengt’ een boete kan krijgen van 100 tot 500 Zwitserse Frank. Als er een overtreding is vastgesteld, wordt de renner in kwestie tevens teruggezet in de daguitslag, kan eventueel nog een gele kaart ontvangen en verliest – als de overtreding wordt begaan in een meerdaagse wedstrijd – de nodige punten in het sprint- en/of bergklassement.

De regel bestaat dus, maar wordt zelden toegepast, ook niet in het geval van Askey. Moet de jury in vergelijkbare gevallen strenger optreden? Discussieer mee in de comments!

Bestel de Zomergids
Tour de France Poster
11 Reacties
17-02-2026 15:45
Een lead-out die andere sprinters hindert, moet sneller gestraft worden.

Oneens. Als een lead-out bewust de boel loopt te verzieken (zoals Askey) moet ook de sprinter gediskwalificeerd worden. Door een lead-out terug te zetten dan wel te diskwalificeren, zit er nauwelijks consequentie aan wangedrag.
    17-02-2026 16:46
    Eens...

    Zowel Sprinter als Lead-out straffen, maar ook de Lead-Out gelijk diskwalificeren.
17-02-2026 15:33
Niet enkel de lead-out moet gestraft worden, maar ook de ploeg. Door bijvoorbeeld de UCI-punten die de sprintkopman won, af te nemen.
Want iemand terugzetten in de uitslag, die zelf geen uitslag nastreefde, is uiteindelijk niet echt een straf. Idem voor de aftrek in punten/berg-klassement, daar ligt een lead-out niet van wakker.
17-02-2026 15:54
Dit zou inderdaad verboden moeten worden. Is geen actie in het heetst van de strijd, maar gewoon met voorbedachte rade de andere sprinters in de weg rijden.
17-02-2026 16:44
Zowel zeer onsportief als enorm gevaarlijk. Voor mij mag daar een schorsing aan vast hangen. Dat neemt niet weg dat De Lie hier ook een boete of declassering verdient.
    17-02-2026 22:30
    Het is inderdaad zeker onsportief want Askey loopt hier enorm te zieken. Echter denk ik niet dat hij volgens de regels iets verkeerd doet. Hij veranderd niet noemnswaardig van lijn en duwt ook geen anderen op zij. Hij zet zich gewoon in een wiel zonder daarmee mensen weg te kwakken en dat mag, want hij blijft nog gewoon best hard doortrappen. Ik denk dat op het moment dat je mensne gaat verbieden om ergens te rijden omdat ze toch al realistishc gezien geen kans maken op winst of een topklassering (in dit geval omdat ze daarvoor al op kop hebben gereden) niet echt een goed precedent zet. Nogmaal wat Askey doet is zeker onsportief gezien de context, maar de fysieke handeling op de fiets zelf (het in het wiel zetten op een plek waar er op dat moment ruimte is) is niet verboden of gevaarlijk, het zijn de opgefokte sprinters daarachter die gaatjes proberen te creeren waar ze op dat moment niet zijn en zich ertussen duwen die de daadwerkelijk gevaarlijke actie uitvoeren. Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is er een regel tegen maken bijv. "het is verboden voor renners die in de laatste kilometer in een sprintsituatie op kop hebben gereden om zich in het wiel van andere renners te zetten en daarmee andere renners te hinderen" of zoiets, maar totdat die regel bestaat doet Askey regeltechnishc niks fout.
17-02-2026 17:25
Met wat Askey doet heb ik relatief weinig problemen aangezien hij gewoon hard blijft doorrijden en zijn eigen lijn houdt. Een leadout die langzaam aan de kant gaat en zo de sprinters ophoudt vind ik vervelender.
17-02-2026 19:35
Dus een sprinter die stil valt en laat lopen, zoals in vrijwel élke sprint, gaat er ook aan…
17-02-2026 17:53
Als je ziet welke straffen of kaarten werden uitgedeeld in pakweg de Tour vorig jaar is het onbegrijpelijk dat geen van de drie renners hierbij betrokken een straf kregen.

Heeft er zelfs al iemand een gele kaart gekregen dit seizoen of hebben ze aan de hand van de Van Poppel case door dat het eigenlijk een maat voor niks was en laten ze de kaarten-farce stiekem uitdoven?
17-02-2026 18:41
Een volmondig NEE!
Want op die manier ga je nog veel meer willekeur in de hand werken, die incompetente jury leden weten nu al niet waar ze mee bezig zijn, dat soort mensen moet je sowieso niet nog meer macht geven.
En wanneer rijdt een lead out "hinderlijk in de weg"? Die moeten ook ergens heen nadat ze hun werk gedaan hebben he? Ze kunnen niet opeens zomaar in rook opgaan. En je zou zelfs kunnen zeggen dat het uitsturen ook tegen de regels is: zodra ze de sprint aantrekken mogen ze niet meer van hun lijn afwijken. Maar dat is weer een andere discussie.

Niet alleen heb je het gevaar van de willekeur, je hebt ook nog de persoonlijke meningen: de schrijver van dit stuk laat zijn mening bijvoorbeeld ook zwaar doorschijnen. De schrijver is van mening dat Askey fout was, dat lijkt mij een hele foute conclusie. Askey liet zich niet "uitzakken" als lead out maar bleef doorrijden, waarschijnlijk in de hoop zelf ook punten te scoren (ook weer zo'n geweldig bijverschijnsel van de UCI regels). Dus hij reed De Lie helemaal niet in de weg, hij had het volste recht daar te rijden. De Lie daarentegen had NIET het recht hem een beuk te geven.
17-02-2026 20:12
Ik denk dat je beginnen moet met de overtreder van dienst simpelweg een maand buiten koers smijten, pas wanneer zoiets niet werkt kan je gaan denken aan eventueel winnende spurters van die sprints de zege afpakken.

In ieder geval alles beter dan dat achterlijke oetbal-kaarten systeem waarbij je dit 2 x flikken kan zonder erg.

Reacties zijn gesloten.