Alpecin-Fenix en Arkéa-Samsic mogen in 2022 alle WorldTour-koersen rijden

donderdag 9 december 2021 om 11:04
Alpecin-Fenix en Arkéa-Samsic mogen in 2022 alle WorldTour-koersen rijden

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix en Arkéa-Samsic moeten in 2022 van elke WorldTour-wedstrijd verplicht een uitnodiging ontvangen. Dit omdat beide ploegen in de UCI World Ranking 2021 de twee best geplaatste ProTeams waren. Dat Qhubeka NextHash geen WorldTour-licentie heeft gekregen, speelt vooral Arkéa-Samsic in de kaart.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Afgelopen seizoen was Alpecin-Fenix (als beste ProTeam van 2020) in alle wedstrijden van het hoogste niveau welkom. Bijkomend voordeel voor het Belgische team was dat de ploegleiding die wildcards niet hoefde te accepteren. Het gaat dus om een startrecht, niet een startplicht.

Waarom Arkéa-Samsic nu ook dat privilege krijgt? De UCI heeft in haar regels staan dat bij een totaal van negentien WorldTeams het beste ProTeam (in 2021 was dat Alpecin-Fenix) sowieso toegang krijgt tot WorldTour-koersen het jaar erop.

Bij een totaal van achttien WorldTeams geldt dat voor de beste twee ProTeams van het voorbije seizoen. En aangezien Qhubeka NextHash geen WorldTour-licentie meer heeft, zijn er in 2022 ‘maar’ achttien ploegen op dat niveau, en dus schuift Arkéa-Samsic door.

Dit betekent dat de organisatoren van de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España in ieder geval Alpecin-Fenix en Arkéa-Samsic moeten uitnodigen volgend jaar. Als de Belgische en de Franse ploeg die accepteren, hebben hebben RCS, ASO en Unipublic volgens de reglementen van de UCI nog maar twee andere wildcards om uit te delen.

Warren Barguil – foto: Cor Vos

TotalEnergies
De ontwikkeling rondom Qhubeka NextHash heeft ook gevolgen voor de nummer drie in de rij van ProTeams in 2021: TotalEnergies. De Franse formatie van Peter Sagan en Niki Terpstra moet volgens de UCI-regels in 2022 voor elke eendagswedstrijd uit de WorldTour een wildcard krijgen. Voor rittenkoersen van het hoogste niveau geldt dat privilege niet, daarvoor moet TotalEnergies hopen op een wildcard.

In totaal hebben zeventien ploegen een ProTeam-licentie ontvangen van de UCI. Zoek niet naar het Franse Delko en het Italiaanse Vini Zabù, die twee ploegen hebben na 2021 de stekker uit hun ploeg getrokken.

UCI ProTeams 2022
flag-be Alpecin-Fenix
flag-fr Arkéa-Samsic
flag-fr B&B Hotels p/b KTM
flag-it Bardiani CSF Faizanè
flag-be Bingoal Pauwels Sauces WB
flag-es Burgos-BH
flag-es Caja Rural-Seguros RGA
flag-it Drone Hopper-Androni Giocattoli
flag-it EOLO-Kometa
flag-es Equipo Kern Pharma
flag-es Euskaltel-Euskadi
flag-ru Gazprom-Rusvelo
flag-us Human Powered Health (was in 2021 Rally)
flag-us Novo Nordisk
flag-be Sport Vlaanderen-Baloise
flag-fr TotalEnergies
flag-no Uno-X

Total Energies mag in alle WT-eendagskoersen starten – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

31 Reacties

Verweggistan 9 december 2021 om 11:23

Belachelijk. Cherrypicken en geen licentie hoe en kopen, wel startrecht. En nog maar twee wildcards voor grote rondes. De UCI kan net zo goed de proteams afschaffen.

0
Koers 9 december 2021 om 11:36

Ja je zit precies in de sweetspot, niet naar China hoeven, minder strenge regels voor salaris, aantal renners e.d maar wel lekker meedoen met de koersen die je wil. Wat mij betreft mogen ze de beloning best wat beperken: 1 GR kiezen (eventueel wel uitgenodigd kunnen worden bij de anderen). Dat geeft de andere ploegen ook nog wat mogelijkheden. Al zal een goede Franse ploeg dan ws voor geen tour kiezen omdat ze daar wel een wildcard voor krijgen.

0
Groetjesaandevoetjes 9 december 2021 om 14:20

Waarom zijn er na het afvallen van een world tour ploeg dan nog maar 2 extra pro teams welkom via een wildcard? Afgelopen jaar reed Alpecin Fenix de Giro + de 3 Italiaanse pro teams + de 19 world tour ploegen (23 ploegen in totaal). Als er in 2022 maar 18 world tour ploegen zijn + 4 uitnodigingen aan pro teams, dan betekent dat dus dat er 1 ploeg minder wordt uitgenodigd. Rare regel.

0
Verweggistan 9 december 2021 om 14:26

Dit jaar was er, door het wegvallen van koersen door corona,een extra wildcard.

0
jooprioolpijp 9 december 2021 om 11:31

Het blijft een maf systeem. Komt die ooit beloofde promotie/degradatie-regeling ooit nog? Volgens mij zouden we – toeschouwers, organisatoren, ploegen – ook veel beter af zijn met meer vrijheid om ploegen uit te nodigen die bij het type koers passen. Bijvoorbeeld startrecht maar geen startplicht voor alle WT ploegen in WT wedstrijden, maar wel met een plicht om een bepaalde ondergrens aan deelnames te halen, en dan de rest van de vrije plaatsen laten beslissen door de organisatie. Mocht dat toch tot te veel derderangs ploegen uit de regio leiden, kun je altijd nog iets met klassementen voor etappekoersen, eendagswedstrijden met/zonder hoogtemeters etc. invoeren.

0
Nico Dutronc 9 december 2021 om 12:22

Wat is het probleem met de beste ploegen aan de start te krijgen?
Bovendien weet iedereen ondertussen dat organisatoren de utinodigingen niet zozeer in verband met de competitiviteit kiezen maar met in functie van de marketing (Frans kiest voor Frans, Italië kiest voor Italië, etc..).

0
jooprioolpijp 9 december 2021 om 12:56

De beste ploegen aan de start krijgen is het doel, het probleem is dat het antwoord op de vraag wat de ‘beste’ ploegen zijn nogal van het parcours afhangt, en ook van hoe belangrijk een koers is voor een bepaalde ploeg. Niemand wordt blij van een derderangs afvaardiging van een zuidelijke ploeg met vooral klimmers naar een modder- en kasseienfestijn in noord Europa. Of van een ploeg zonder kanshebbers voor klassement of etappes in een grote ronde die daarmee als pelotonvulling rondrijdt.
Dat de invulling wellicht wat meer lokaal wordt is niet nieuw en ook geen probleem. Ik heb ook meer met Uno-X of sport Vlaanderen dan met b.v. Bardiani CSF Faizanè.

0
Bart 9 december 2021 om 13:12

Het systeem met die startrechten maar geen plichten is inderdaad wat ‘stom, maar het bestaat dus ploegen kunnen ernaartoe werken natuurlijk.

Die startplicht vind ik dan wel weer iets dat zijn bestaansrecht heeft, daarmee zijn organisatoren zeker dat ze de wereldtop qua ploegen aan de start krijgen. Zeker voor kleinere organisatoren/wedstrijden is dat toch belangrijk want iets organiseren moet ook wel rendabel blijven. Als er dan genoeg topploegen hun kat sturen kan je het ook vergeten genoeg sponsors te blijven vinden voor de jaren erna.

Daarom is het ook goed dat in Vlaanderen Flanders Classics zoveel wedstrijden groepeert, dan kan je toch ietwat deelnemersveld regelen en betere dagen afdwingen bij het uci. En zijn onze wedstrijden toch iets veiliger tov aso dat veel wedstrijden onder zijn vleugels heeft en dus ook veel invloed heeft.

0
Massimo Bataille 9 december 2021 om 13:15

Wel ik weet nog dat we aantal jaar geleden klaagden dat toen Wanty geen uitnodiging had voor de TdF, terwijl ze wel duidelijk het beste ProConti team waren.
Maar deze verandering vind ik ook wel niet goed, overal kunnen kiezen waar je wil starten terwijl je niet aan de verplichtingen moet voldoen van een WT-team.

Eigenlijk zouden ze gewoon x-aantal uitnodigingen moeten geven aan de beste ProConti teams.
Alpecin is het beste Pro-team, wel hier heb je 5 startrechten. Dan kunnen ze de TdF ( en Giro/Vuelta) rijden en nog 2-3 rittenkoersen rijden. De rest moeten ze maar met wildcards verdienen (vlaamse klassiers bv).
Voor Arkea kunnen ze dan hun startrechten gebruiken voor de klassiekers/Giro, want franse wildcards zullen ze ook wel krijgen.

Zo wordt je beloont als goed presterend ProConti team, maar heb je niet alle voordelen van WT-team

0
Arie den Blanken 9 december 2021 om 17:02

@Nico Dutronc: Dat organisatoren de ploegen niet uitnodigen op compativiteit is juist niest mis mee. Als een ondernemer een wetenschappelijk congres organiseert over de branche waarin hij opereert nodigt hij toch ook die personen uit waarvan hij denkt dat het zijn firma het meest rendeert en dat hoeven niet de kwalitieve besten te zijn. Daarom wat mij betreft hebben bijvoorbeeld de Tour organisatie groot gelijk de kleine Franse ploegen te laten deelnemen. Het is eigen lijk al belachelijk dat de UCI hen alle Protour ploegen oplegt. Dat is zoiets als dat jij een feest organiseert en een ander bepaalt wie er mogen komen. Profwielrennen is een commerciële zaak en daar mogen sportieve argumenten een bijzaak zijn.

0
Mwielerfan 9 december 2021 om 18:38

@nico nu is er een systeem waarbij gedaan wordt alsof de beste ploegen komen, maar van de onderste helft wt ploegen zie je dat ze 30 tot 50% van de wedstrijden een b ploeg sturen. Een lokaal pro conti team poekt vaak veel meer en stuurt z’n topteam naar dezelfde wedstrijd, of een top pro conti team heeft ook vaak een betere selectie. Meer vrijheid voor organisatoren om 5 wt teams te skippen betekent waarschijnlijk betere teams aan de start

0
Bart 10 december 2021 om 12:59

@arie, als organisatoren mogen selecteren op wat hen uitkomt dan kan het ook dat protourploegen eisen dat ze startrecht krijgen in plaats van startplicht. Want verkoop het maar aan de sponsors dat je veel moet investeren om als ploeg op het hoogste niveau te mogen meedoen, maar dat je niet zeker bent dat je de beste wedstrijden mag meedoen. Als je dan recht in plaats van plicht krijgt, dan kan je dure verplaatsingen skippen en is je budget wel weer leefbaarder en vind je makkelijker sponsors. Maar gaan bepaalde bepaalde wedstrijden wel op termijn afgeleiden naar een continentale status in plaats van een internationale status.

Puur financieel moet je zowel organisatoren als ploegen de zekerheid bieden dat ze kunnen deelnemen of organiseren op het hoogste niveau. Het is niet dat het zo goed gaat met het wielrennen als we kijken naar het financiële luik, dus als je niet iedereen een deel gunt stort het geheel ook wat in denk ik.

0
wimvl 9 december 2021 om 11:43

Zou ook niet mogen, maar moeten zijn. Veel lager budget en toch kunnen profiteren en kiezen wat ze rijden.

0
Bart 9 december 2021 om 13:22

@wimvl, daar heb je deels een punt maar met dit systeem krijg je wel dat ploegen kunnen groeien. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van Alpacin-fenix, maar ze hebben wel een strak plan om uiteindelijk een worldtourploeg te worden.

Als je ploegen dwingt om ineens alles verplicht te rijden, dan moeten ze zich op sportief en financieel vlak forceren en krijg je net wat je niet wil. Een duurzame wielerploeg die jaren in het peloton meedraait, Alpacin-fenix is een goed draaiende machine en die wordt ook beter en beter. Ooit kan die zelfs zonder Van der Poel mee aan de top vermoed ik, en verder zonder de broers Roodhooft :-)

0
Peetvader 9 december 2021 om 11:53

Arkea heeft nu (nog) niet bepaald een selectie om alles te rijden…

0
Wheely 9 december 2021 om 12:05

Hoeven ze ook niet.

0
Romāns Vainšteins 9 december 2021 om 12:05

Deze ploegen zijn het probleem niet maar het hele WT idee inclusief startplicht, onnozele bijbehorende punten en keurmerk-betaling om er deel van uit te maken.

Waar de sport naar toe moet is een systeem waarbij je weliswaar punten haalt en de ploegen startrecht geeft in de WT koersen aankomend seizoen maar wél met de optie dit recht terug te geven aan de organisatie. Bij verkassende renners zou je simpelweg er voor kunnen kiezen de helft van de punten mee te verhuizen en de rest bij de ploeg achter te laten.

0
Mwielerfan 9 december 2021 om 18:40

Of 10 wt teams en dan 10 teams die zoveel wedstrijden moeten en zoveel mogen?

0
Lalsacien 9 december 2021 om 12:15

Benieuwd of Barguil dan echt de Giro gaat rijden!

0
Scott Sunderland 9 december 2021 om 12:17

Quintana wou zo graag de Giro rijden, vooral ook in de wetenschap dat hij de Tour never nooit niet gaat winnen. Hij is een betere Giro rijder. Nou die knie nog.

0
thorsen 9 december 2021 om 12:41

Het is vooral scheef dat het niet uitmaakt hoeveel punten een WT team scoort, het maakt niet uit hoeveel punten een Continental team scoort, het maakt niet uit hoeveel punten een Pro team zonder WT ambities scoort. Het enige wat uitmaakt zijn de Pro teams die ambitie hebben om op deze manier de ‘gratis’ WT wildcards te pakken. Dan heb je het dus over hooguit 5 teams. Voor de rest mogen ze allemaal 0 punten halen het heeft geen enkele gevolgen voor startrecht o.i.d.

0
Maenhout 9 december 2021 om 20:09

Zij rijden voor meer dan alleen startrecht. De kleinere mediterrane ploegen vielen niet in Vlaanderen koersen, die zijn vooral geïnteresseerd in rondes in eigen land. En daar krijgen ze toch een wildcard voor.

0
lo squalo dello Stretto 9 december 2021 om 12:50

Voor Quintana is de Giro natuurlijk veel interessanter gezien het parcours. Hopen dat ie daadwerkelijk start.

Sowieso heeft Arkéa dan een interessanter team in de Giro dan AG2R of FDJ dus goed dat ze er bij zijn. Jammer dat er weinig overblijft voor de Italiaanse ProConti teams.

0
Maillot à Pois 9 december 2021 om 13:35

Da’s inderdaad het goede aspect van dit nieuws: Quintana krijgt sowieso de kans om te starten in de Giro.
Hopelijk laat zijn knie het ook toe, en beseffen hij en de ploeg ook dat hij best daarop kan inzetten. Want voor een Franse ploeg blijft de Tour natuurlijk heilig en Quintana gaf ook onlangs nog aan dat hij hoopt hem ooit nog te winnen.

0
Maillot à Pois 9 december 2021 om 13:42

@redactie
Voor de wildcards in de grote rondes heeft dit in principe toch geen impact?

Dit jaar 20 "verplichte" uitnodigingen, nl 19 WorldTour ploegen + Alpecin
Volgend jaar ook 20 verplichte uitnodigingen, nl 18 WorlTour ploegen + Alpecin en Arkea.

In beide gevallen is er volgens de reglementen ruimte voor 2 wildcards. Dit jaar heeft de UCI een uitzondering gemaakt voor de grote rondes en toegestaan dat er 3 wildcards werden uitgedeeld en er dus 23 ploegen konden starten.
Dat kan volgend jaar perfect opnieuw.

Edit redactie: Klopt. Wij delen hier de officiële UCI-regels. Van een eventuele uitzondering voor een extra (derde) wildcard per grote ronde is in de reglementen geen sprake. Maar bij de UCI weet je het nooit.

0
Maillot à Pois 9 december 2021 om 22:28

Helder.
Maar misschien hadden jullie er even kunnen bijzetten dat er voor de ProTeams die op een wildcard moeten rekenen eigenlijk niets verandert.
Want sommige reageerders lijken te denken dat Arkea een plek van hen inpikt, terwijl ze enkel die van het 19de WT team innemen.

0
SCIC 9 december 2021 om 15:58

Giro en Vuelta hebben belang bij 3 wildcards. Anders zullen ze tenminste één ‘locale’ ploeg moeten teleurstellen.

0
thorsen 9 december 2021 om 16:34

Prachtige foto bij het artikel trouwens.

0
Jean Dumas 9 december 2021 om 18:07

Eens met Verweggistan. Logisch ook. Als het gaat om macht zijn de organisatoren eerste partij, dan de ploegen en dan de UCI.

0
IlPirata 9 december 2021 om 19:43

Dan kunnen Barguil en Quintana zich gaan voorbereiden voor de giro.

0
FondriestTF3 9 december 2021 om 21:12

Drone Hopper. Gaaf.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone