David Lappartient: “Hoop dat UAE Emirates alsnog meewerkt aan Netflix-serie”

David Lappartient: “Hoop dat UAE Emirates alsnog meewerkt aan Netflix-serie”
donderdag 21 april 2022 om 14:59

UCI-voorzitter David Lappartient hoopt dat UAE Emirates alsnog mee gaat werken aan de Netflix-documentaireserie over de Tour de France. Tour-organisator ASO en acht ploegen, waaronder Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers en Alpecin-Fenix, hebben hun medewerking toegezegd. “Voor de serie zou het beter zijn wanneer UAE Emirates met tweevoudig Tourwinnaar Tadej Pogacar hier ook aan zou meewerken”, zegt Lappartient in een groot één-op-één interview met WielerFlits dat komende maandag op de site wordt gepubliceerd.

De serie zal acht afleveringen krijgen, die in het eerste deel van 2023 uitgezonden worden. De vorm zal lijken op die van de succesvolle documentaireserie Formula 1: Drive to Survive, eveneens van Netflix. De Amerikaanse streamingsdienst wil op eenzelfde manier de wielerwereld in beeld brengen en zo sportliefhebbers een uniek kijkje achter de schermen geven, van in dit geval de komende Ronde van Frankrijk.

foto: Raymond Kerckhoffs

“In het begin was het de bedoeling dat UAE Emirates hier ook aan zou meewerken, maar ik weet niet wat de exacte reden is waarom ze uit dit project zijn gestapt. Ik heb dit nog niet met teammanager Mauro Gianetti besproken, maar ik zou het mooi vinden wanneer ze alsnog op deze beslissing terugkomen”, geeft Lappartient aan.

De UCI-voorzitter noemt het een gemiste kans van de ploeg met sponsorgeld uit de Emiraten. “UAE Emirates is met INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma een van de belangrijkste ploegen in het peloton. Het argument van Pogacars’ ploeg om hier niet aan deel te nemen, is dat ze genoeg publiciteit hebben en dat ze vooral de rust rond het team willen bewaken. Ik vind dat ze een kans laten liggen om de wielersport in de breedte populairder te maken.”

“Kijk hoe de Netflix-serie ‘Drive to Survive’ de Formule 1 wereldwijd een enorme boost heeft gegeven”, vervolgt Lappartient. “Deze docuserie over de Tour de France biedt de kans om een nieuw publiek voor het wielrennen te winnen. Als een belangrijk team heb je toch ook een zekere verantwoordelijkheid om je sport te promoten. Voor de fans is het mooier wanneer ook Pogacar een hoofdrol in deze Netflix-serie heeft. Hij is niet alleen de winnaar van de laatste twee Tour de Frances, maar ook een van de belangrijkste ambassadeurs die onze sport momenteel kent. Desondanks ben ik overtuigd dat het ook zonder UAE Emirates een hele mooie serie wordt en dat dit de storytelling over wielrennen wordt waar we naar op zoek zijn.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Wheely 21 april 2022 om 15:16

Het is wel duidelijk waar de prioriteiten liggen.

klootje kriekeljon 21 april 2022 om 15:42

Ik zou als Sjeik ook geen camera in mijn harem willen.

Boasson en Hagen 21 april 2022 om 15:32

Nu heeft Netflix wel een mooie kandidaat om achter hun rug om neer te zetten als vijand van de ploegen die wel meewerken, zoals ze bij Drive To Survive ook doen.

Koers 21 april 2022 om 16:20

Precies, een beetje David tegen Goliath. Als bijv. een Roglic dan wint is het des te mooier, omdat je daar ‘iets’ van een band mee hebt en niet met die onbenaderbare Pogacar. Daarentegen als Pogacar wel wint heb je een paar veredelde amateurs gevolgd. Maar ook dan weten ze daar wel wat van te maken. Ik kiek er in elk geval wel naar uit.

Edwin Jansen 21 april 2022 om 15:54

Quote: “Als een belangrijk team heb je toch ook een zekere verantwoordelijkheid om je sport te promoten”.

David zou zich zo presidentskandidaat kunnen stellen. Wat een politiek geneuzel! Het team doet in mijn ogen al meer dan genoeg aan promotie door wat ze doen! Maar volgens de UCI voorzitter van de club die meestal juist het tegenovergestelde doet van wat goed is voor de sport vindt dat UAE te weinig doet. Ik zal de UCI waarschijnlijk wel nooit meer snappen…

Dikke Vrouw 21 april 2022 om 16:08

Was toch iets met te weinig plek op de bus te maken geloof ik ?

Michelangelo 21 april 2022 om 16:16

Dit gaat niet om het promoten van de sport, maar om een bak centen die van A naar B geschoven worden om een docudramaserie te kunnen maken. Niet meer en niet minder….
En waarschijnlijk krijgt David ook een flinke zak duiten als iedereen mee doet.

Koers 21 april 2022 om 16:27

Ik zie dit wel als promotiemogelijkheid hoor. Ik heb een docu over de Barkley Marathons op Netflix gekeken en nu volg ik elk jaar de twtterverslaggeving (er zijn geen beelden) erover. En daardoor heb ik ook veel meer docu’s gezien over langeafstandsrennen op Youtube. Hetzelfde geldt voor een docu over de Crossfit Games, die volg ik nu ook elk jaar.

Volgens mij was laatst in het nieuws dat ca. 1 miljoen huishoudens geen lineaire tv meer heeft (van de ca. 8m). Die komen nu ook niet heel snel in aanraking met de koers. Wellicht als ze dit kijken gaan ze wellicht toch wat vaker naar de koers op NPO kijken in plaats van Netflix :P

Onbekend maakt onbemind, en wellicht zorgt dit er net voor dat dit ‘iets’ van de vergrijzing onder de koerskijkers vertraagt. In elk geval zal het er niet slechter op worden.

Michelangelo 21 april 2022 om 16:58

Zolang dingen realistisch worden neergezet heb ik er weinig moeite mee. Maar als het te ver van de werkelijkheid af komt te staan, dan hoeft het voor mij niet op de buis, via welk medium dan ook.

Mark Zwolle 21 april 2022 om 16:50

Verstappen doet ook niet mee met de F1 versie, dus zo spannend is dit niet. Als je je er niet goed bij voelt, niet doen denk ik dan.

zacht 21 april 2022 om 17:18

De productiekosten, voorlopig geraamd op acht miljoen euro, worden gedekt door Netflix. Tevens heeft de streamingdienst toegezegd een licentievergoeding van een miljoen euro te betalen die wordt verdeeld onder verschillende aandeelhouders, waarbij de ASO en France Télévisions elk 250 duizend euro opstrijken. De acht teams zouden vervolgens de resterende 500 duizend euro delen, waardoor elk team 62 duizend euro zou ontvangen.

Patje Hypo ooit op Sporza:
Voor de centen moest Lefevere het naar eigen zeggen alleszins niet doen. “Financieel gaat het – toch zeker voor de ploegen – om peanuts”, vertelde hij. “De ASO passeert eerst langs de kassa en dan blijft er zoals gewoonlijk weinig over.”

Als Patje Hypo het al peanuts vindt dan kun je nagaan wat het financieel voor een ploeg als UAE betekent. Helemaal niets. Er blijft over dat het ‘goed voor de sport is’ en dat je nog meer media-aandacht krijgt tijdens de Tour. Ik zou het als ploeg ook wel weten, laat maar.

Romāns Vainšteins 21 april 2022 om 17:28

Ik zou nooit meedoen al is het maar om de marginal gain in je voordeel wanneer je geen energierovende neurotische cameraploeg extra nog rond je team hebt zoemen.

Kopinkas 21 april 2022 om 17:37

I don’t know why U say CI, I say goodbye…

S.t.B 21 april 2022 om 19:56

Nu lijkt mij de standaard profrenner op de schaal van narcisme in de lagere regionen te zitten en elke extra camera als nog meer herstel en concentratie hindernis te beschouwen. Roglic al helemaal, en helaas gaat Netflix vooral hem waarschijnlijk op de huid zitten.
Waar kan zo’n renner zich tijdens de TdF nog afsluiten, afgezien van zijn hotelkamer. En als de kleine lettertjes in het Netflix contract ook die optie hebben inbegrepen het toilet als last resort.
De vergelijking die Flappartient maakt met de F1 docu is volslagen irrelevant. Een achter de schermen coverage van drie weken non stop lijkt mij aanmerkelijk storender dan de weekendjes F1.
Vraag me af wat de rennersvakbond van dit type exploitatie denkt.

Headlines

Materiaalzone