UAE Emirates werkt niet mee aan Netflix-serie: “We hebben nu de juiste balans”

dinsdag 15 maart 2022 om 12:54
UAE Emirates werkt niet mee aan Netflix-serie: “We hebben nu de juiste balans”

foto: Cor Vos

UAE Emirates, de ploeg van tweevoudig Tourwinnaar Tadej Pogačar, past (vooralsnog) voor de exclusieve behind the scenes-serie over de komende Ronde van Frankrijk. De formatie legt in gesprek met Velonews uit waarom. “Het heeft voor nu geen prioriteit. Bovendien zijn er logistieke bezwaren”, aldus Andrea Agostini namens UAE Emirates.

Agostini, die onder meer verantwoordelijk is voor de communicatie binnen UAE Emirates, is wel degelijk enthousiast over het nieuwe project. “Het is een erg goed project en het kan de wielerwereld erg veel opleveren. Het zorgt alleen ook voor problemen. Een dergelijke serie heeft voor ons nu geen prioriteit. Misschien wel in de toekomst, als Netflix besluit om de deur open te houden voor deelname, maar we hebben nu geen interesse.”

En dan zijn er ook nog logistieke bezwaren. “We worden dan voor en tijdens de Tour gevolgd door een cameraman van Netflix, terwijl we zelf ook een cameraman, fotograaf en iemand voor de media in dienst hebben. Zoveel ruimte hebben we niet in onze bus. Het is soms lastig om het allemaal in goede banen te leiden. We hebben nu de juiste balans gevonden tussen renners en stafleden. Daardoor is iedereen ontzettend blij en gemotiveerd. We zijn nu de perfecte machine.”

“Het kan dan gevaarlijk zijn om nieuwe dingen te introduceren. Veel ploegen doen mee omdat ze in beeld moeten komen, ze moeten herkenbaar zijn. Dat is voor ons niet aan de orde. Als we straks weer kunnen meedoen om de Tourzege, hebben we dat allemaal niet nodig. We hebben natuurlijk niks te verbergen, maar het is ontzettend belangrijk om binnen een ploeg een bepaalde balans te vinden. Maar voor andere teams is het wel ontzettend belangrijk om in beeld te komen en te blijven.”

Over de Netflix-serie

De acht ploegen die meewerken aan de wielerdocumentaire zijn Quick-Step Alpha Vinyl, EF Education-EasyPost, Jumbo-Visma, Groupama-FDJ, INEOS Grenadiers, AG2R Citroën, Alpecin-Fenix en Movistar. De belangrijkste doelstellingen van de Tour de France-serie zijn in de eerste plaats het bereiken van ‘nieuw publiek dat niet volledig vertrouwd is met profwielrennen en gewend is sport op een andere manier te consumeren’. Andere doelstellingen zijn ‘het aanbieden van ongekende en extra inhoud om fans aan te trekken en te behouden’ en ‘het vergroten van het publieke profiel van de beste renners en hen tot superster-status verheffen’.

De productiekosten, voorlopig geraamd op acht miljoen euro, worden gedekt door Netflix. Tevens heeft de streamingdienst toegezegd een licentievergoeding van een miljoen euro te betalen die wordt verdeeld onder verschillende aandeelhouders, waarbij de ASO en France Télévisions elk 250 duizend euro opstrijken. De acht teams zouden vervolgens de resterende 500 duizend euro delen, waardoor elk team 62 duizend euro zou ontvangen.

Voor veel betrokken ploegen wordt de financiële vergoeding echter gezien als een voordeel op de korte termijn. VeloNews sprak verschillende teams en die vinden dat de naamsbekendheid die het project opbrengt, veel zwaarder weegt dan de beloning die medewerking oplevert. De serie over de komende Tour de France moet in mei 2023 worden gelanceerd.

Dit artikel delen:

48 Reacties

Zadelsnuffelaar 15 maart 2022 om 13:08

Ik denk dat niemand verrast is dat Bahrain en UAE hier niet aan willen meewerken.

kleomantre 15 maart 2022 om 13:43

Waarbij niet uit te sluiten valt dat er veel minder noodzaak voor enige promotie is zoals bij andere teams.

Wheely 15 maart 2022 om 13:49

Die houden niet van gesnuffel nee.

Turtlehead 15 maart 2022 om 14:22

@kleomantre: dat is letterlijk wat ze zeggen.

Ze hebben ongelimiteerd geld, dat is bedoeld om een regime schoon te wassen dat verder weinig heeft om trots op te zijn en ze zijn zó goed dat dat toch wel lukt, ook zonder Netflix.

Op zich niet zo erg; je krijgt anders veel te veel invalshoeken en dat lijkt me niet zo bruikbaar op TV.

ZK 15 maart 2022 om 13:12

“We hebben natuurlijk niks te verbergen”, ja, ja…..

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 13:14

'We hebben natuurlijk niks te verbergen' vind ik wel een prachtige zin die ik zo met uitgestreken gezicht uitgesproken zie worden door 1 of andere charlatan die duidelijk wél vanalles te verbergen heeft.

Voor de reeks overigens wel een bummer dat het godenkind van het moment/dé Tour-pretendent niet 'meedoet'.

Stomy Daniels 15 maart 2022 om 13:15

Inderdaad. Dit zaakje stinkt

Peetvader 15 maart 2022 om 13:17

Aan all reaguurders hierboven:

“Er rijdt een ploeg even goed/beter dan mijn geliefde Jumbo, dus moet het wel verdacht zijn…”

Zwakjes hoor. Je weet ook dat als Jumbo geen Nederlandse ploeg was geweest, de uitzonderlijke prestaties ook als verdacht zouden worden bestempeld door sommigen hier…

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 13:20

Ik had het enkel over de fantastische zin ‘We hebben natuurlijk niks te verbergen, mààr…’

Verder beticht ik niemand van onfrisse praktijken. Buiten het blonde veelvraatje valt de enorme dominantie van het in oliedollars badende UAE me nog wel mee.

dit is mijn voorwiel 15 maart 2022 om 13:20

Te makkelijk scoren, dit…

Petje 15 maart 2022 om 13:58

edit wf: niet doen

EricV 15 maart 2022 om 17:27

Tuurlijk is jumbo ook verdacht. Anders volg je het wielrennen nog niet lang of ben je heeel naïef

Anton van Valouwe 15 maart 2022 om 17:53

Hij gaat niet veel harder dan Roglic hoor….. Wellicht ligt het geheim in Slovenië en hebben ze daar betere ketonen?!

Turtlehead 15 maart 2022 om 21:44

@Petje: mechanisch, of chemisch, wat bedoel je? ;)

Magician 15 maart 2022 om 13:22

Meer dan de helft van de ploegen doet niet mee, maar aangezien het UAE betreft moet dit tot op de bodem uitgezocht worden!!

Maar zonder dollen, als je alle argumenten bij elkaar optelt om het niet te doen is dit niet gek. Laat andere teams maar voor proefkonijn spelen.

Murcia 15 maart 2022 om 13:24

Een PR-man die ongevraagd de zin uitspreekt dat men niks te verbergen heeft moet je gelijk een andere functie aanbieden, verder vind ik het hele project gewoon te weinig opleveren voor de deelnemende teams maar kom alsjeblieft met betere verklaringen dan dat er geen ruimte is in de bus en dergelijke ongein.

Vangenechten 15 maart 2022 om 14:14

Interviews worden vaak als een verhaal weergegeven. Het kan best zijn dat dit het antwoord was op de vraag “hebben jullie iets te verbergen?”

Murcia 15 maart 2022 om 14:33

Zou inderdaad kunnen maar in het stuk op Velonews waarin deze zin staat lijkt het bepaald niet als antwoord op een rechtstreekse vraag hierover te staan. Hij is een aantal zinnen lang bezig om zijn contact met andere teams aangaande de docu uit te diepen en plotseling volgt deze opmerking.

Pietspeed 16 maart 2022 om 08:51

Gisteren nog te lezen dat Evenepoel in een iets rustigere Vuelta aan ‘z’n proces ‘ kan werken, weg van het mondiale media circus dat de Tour is. Oftewel, zou de privacy van de renners en staf niet een goed argument kunnen zijn? Misschien zijn de renners wel, en dat is heel correct mi, gevraagd wat ze er van vinden. Nee liever niet. “Graag ff rust en privacy na zo’n etappe en hijgende hectische journalisten.”
Die extra exposure krijgen ze toch wel en poen genoeg.

Kopinkas 15 maart 2022 om 13:39

Mijn meest prangende vraag – krijgen ze die weerbarstige haarpluim van Pogacar vòòr het slapengaan wel onder controle, zodat zijn nachtrust er niet door verstoord geraakt ? – zal nu wel nooit afdoend beantwoord worden…

Meer dan dat UAE en Bahrain – als wat Zadelsnuffelaar schrijft klopt – hier geen medewerking aan verlenen, verbaast het me vooral dat Ineos, JV en Quickstep wél achter de schermen laten meekijken.
Voor Alpecin-Feniks, AG2R en EF lijkt het me dan weer een overduidelijke win-win…
Arkea, FDJ en in mindere mate Alpecin-Fenix lachen ongetwijfeld groen.
Is Astana überhaupt gevraagd, of zijn ze wijselijk in een grote bocht om Vino heen gegaan?

Pietspeed 16 maart 2022 om 09:00

Lol, alsof als QS, Ineos en TJV er wel aan mee werken, dat een argument zou zijn, dat ze zonder welke vorm van hulpmiddelen dan ook te werk gaan. Dat Netflix filmt betekent nog geen 100% transparantie.

thorsen 15 maart 2022 om 13:43

Trieste reacties af en toe weer, stop dan gewoon met wielrennen kijken.

Wheely 15 maart 2022 om 13:50

Deze mensen kijken liever Netflix ;)

zacht 15 maart 2022 om 15:22

Laten we eerlijk zijn Batsbeer, dat wielrennen kan je gestolen worden. Je kijkt alleen voor Orla.

Petje 15 maart 2022 om 13:57

Pogacar is beter dan iedereen uit de dopingtijd..

Etika 15 maart 2022 om 14:31

Heb je daar argumenten voor of roep je maar wat ? En waar begint en eindigt de dopingtijd ?

Franco Ballerini 15 maart 2022 om 14:57

Dit las ik gisteren in De Morgen: Pogacar reed de klim in de Tirreno in 19 minuten en 29 seconden met vermogen 6,5 w/kg. Pantani reed dezelfde klim in 16 minuten en 22 seconden met vermogen 8,05 w/kg….

Petje 15 maart 2022 om 16:04

edit wf: niet doen

Etika 15 maart 2022 om 16:53

Het is makkelijker om mechanische doping op te sporen dan chemische. Tegenwoordig wordt een fiets gescand op magnetische straling. Tenzij jij concrete aanwijzigingen hebt dat Pogacar vals speelt, vind ik het niet fair om zoiets rond te gaan strooien. Ik heb veel sympathie voor Remco maar ik kan ook genieten van de prestaties van Pogacar. In 2010 had ik wel veel twijfels, maar geen bewijzen, bij de prestaties van Cancellera en Matti Breschel bij Saxo Bank. Die gasten wisselden van fiets zonder lek te rijden of te vallen, hadden een eigen mecanicien en hun fietsen mochten nooit bij de andere fietsen van de ploeg staan. Dan sprongen alle lichten op rood bij mij. Maar nu, nee, ik zie nog geen redenen om te gaan twijfelen.

Cochise 15 maart 2022 om 20:37

@Franco: die 8,05W/kg van Pantani is op training en valt niet te verifiëren. Bij Pogacar na een lange koers in de kou en bij de tweede beklimming. Zijn beste 20′-waardes liggen boven de 6,7W/kg. 20′ aan 6,5W/kg is wat Vlasov ook haalde op die klim in Valencia.
Maar zelfs dan blijft het idd een gigantisch verschil.
Ik vind het persoonlijk ook niet meer dan logisch dat je bedankt voor nóg extra volk in de entourage van het circus dat de Tour al is. Spijtig dat er dan niets kan geregeld worden zodat die beelden die door de eigen team-cameraman gemaakt worden alsnog in de netflix-serie gebruikt worden, maar daar zullen wel exclusiviteitscontracten in de weg staan.

Pietspeed 16 maart 2022 om 09:39

Die waarden watt per kg zeggen ook niet alles. Een groot hoofd, zware botten, te dik staan, te grote voeten, verhouding ledematen torso niet optimaal

vevie 15 maart 2022 om 14:50

Het zou iig niemand wat verbazen als er nog flink gedoped wordt in het peloton. Het ligt sowieso niet voor de hand dat iedereen ‘schoon’ is. No way. Het is een kwestie van tijd tot er weer nieuwe opsporingsmiddelen zijn etc en teams/renners weer tegen de lamp lopen.

Pietspeed 16 maart 2022 om 09:41

Veel wat onder dope wordt verstaan, is misschien nu nog een grijs gebied.

Alto de angliru 15 maart 2022 om 14:52

@petje

Dat blijft voorlopig ook nog wel zo, wen er maar aan dat je favoriete renner het nakijken heeft voorlopig..

Petje 15 maart 2022 om 16:04

Ooit zal je me gelijk geven.

Romāns Vainšteins 15 maart 2022 om 17:32

♪Pet-je de populist, is weer aan het mek-ker-en, Pet-je de populist is weer aan het zeu-ruh♪

Anton van Valouwe 15 maart 2022 om 18:03

Weinig onder z’n Petje…

Shinzawai 15 maart 2022 om 15:10

Ik geef ze volkomen gelijk. De sponsor heeft zulke aandacht niet nodig en dan kleven er alleen maar nadelen aan. Gewoon de focus op de Tourzege met Pogacar, dat levert veel meer op. Alles wat daarvan afleidt gewoon niet doen.

bellevue 15 maart 2022 om 15:17

jumbo en quickstep zijn verdacht

UAE en Bahrein zijn heeeeul verdacht

zo,
ben ik niet hypocriet

klootje kriekeljon 15 maart 2022 om 15:31

Keihard geflikt Flix.

S.t.B 15 maart 2022 om 16:44

Nu al benieuwd naar de Sjeikenversie aangezien er alleen maar plaats is voor hun tv ploeg in die, laten we eerlijk zijn, armzalig kleine bus van UAE.

Propagandistische tv uit die regionen is meestal hilarisch. Onverstaanbaar Arabisch gejengel als soundtrack. Sjieken die over water komen aangelopen, en Poga die heel veel baby’s op hun voorhoofdje kust.

PR man verklapte met ‘nothing to hide’ helaas wel de titel van dit cinematografische juweeltje.

Turtlehead 15 maart 2022 om 21:46

@ S.t.B. Je vergeet de kamelen, geiten en burka’s.

Romāns Vainšteins 15 maart 2022 om 17:29

Als team zou ik er ook nooit mee akkoord gaan zo'n verstorende en aandacht opslokkende mini-meute journalisten in het kielzog. In de wereld van bergtopsessies en ketonenpreperaten lijkt me het niet snugger om er vervolgens weer 1% vanaf te snoepen. Sowieso lijkt het me ook iets dat eerst bij de renners getoetst dient te worden of zij die shit wel pruimen, zou Jumbo zulks gedaan hebben of is het gewoon Zeeman die zegt : 'Dit zijn Lawrence, Laura en Gilberto, zij reizen een tijdje met ons mee'

Jammer vind ik het wel want in zo'n uiteindelijke docu wil je natuurlijk alle grote kampen zien. Gianetti achter de schermen moet pure kunst zijn.

Franco Ballerini 15 maart 2022 om 18:03

Eens. Dumoulin was zeer ontstemd door Code Geel. En terecht, hij werd kwam daar als een zeikerd en loser uit, terwijl hij zeker zinnige dingen te berde bracht. Zoals dat TJV vanaf de eerste dag van de Tour al reed alsof ze hem gewonnen hadden en het lachertje van het peloton waren…

williams 15 maart 2022 om 17:43

We hebben in de bus nu net genoeg plaats voor de renners en hun infuus, we hebben de juiste balans gevonden.

Posterix 15 maart 2022 om 18:14

Komt amazon prime of hbo straks natuurlijk met het bericht dat zij een serie over bachrein en uae gaan maken…

re-cycle 15 maart 2022 om 20:21

Bachrein mooie klassieke ploegnaam in deze schone wielersport.

Pietspeed 16 maart 2022 om 09:01

Privacy, privacy voor renners en begeleiding misschien?

Headlines

Materiaalzone

Populair