Het hing al even in de lucht, maar nu is het officieel: Netflix gaat een documentaireserie over de Tour de France produceren. Dat meldt de organisatie van de Ronde van Frankrijk op haar sociale media. Zeven WorldTeams en Alpecin-Fenix hebben hun deelname bevestigd.
De serie zal acht afleveringen krijgen, die in het eerste deel van 2023 uitgezonden worden. De vorm zal lijken op die van de succesvolle documentaireserie Formula 1: Drive to Survive, eveneens van Netflix. De Amerikaanse streamingsdienst wil op eenzelfde manier de wielerwereld in beeld brengen en zo sportliefhebbers een uniek kijkje achter de schermen geven, van in dit geval de komende Ronde van Frankrijk.
Het schieten van de beelden is begonnen in maart en zal duren tot en met juli, de maand van de Ronde van Frankrijk. Netflix doet dit in samenwerking met France Télévisions. In totaal zijn er zeven WorldTeams en een ProTeam die zich verbonden hebben aan het project: AG2R Citroën, Alpecin-Fenix, BORA-hansgrohe, EF Education-EasyPost, Groupama-FDJ, INEOS Grenadiers, Jumbo-Visma en Quick-Step Alpha Vinyl.
🤩 The 8 episode series will follow the wheels of 8 teams from their Tour preparation right up until the Champs-Elysées ! ⤵️
🇫🇷 @AG2RCITROENTEAM
🇧🇪 @AlpecinFenix
🇩🇪 @BORAhansgrohe
🇺🇸 @EFprocycling
🇫🇷 @GroupamaFDJ
🇬🇧 @INEOSGrenadiers
🇳🇱 @JumboVismaRoad
🇧🇪 @qst_alphavinyl pic.twitter.com/Cf6RExTV99— Tour de France™ (@LeTour) March 31, 2022
11 Reacties
Lees het artikel zou ik zeggen.
Sporza weet ook elk jaar een mooie docu over de Ronde te maken, met aandacht voor de renners, mechaniekers, commentators, cammeramotoren e.d. Dat zou ik ook graag eens zien bij PR. Klusje voor Netflix zou ik zeggen, die weten daar vast wat heroisch van te maken.
Sporza zet de koers centraal, Netflix zet sensatie centraal.
Zo’n serie moet worden gemaakt door een journalistieke eminentie, niet door een commerciële aso.
“Journalistieke eminenties” zijn ook gewoon commercieel heh? Die gaan echt niet zo’n docureeks maken puur uit de goedheid van hun hart.
Dit concept heeft het F1 gebeuren de laatste jaren populair gemaakt in de VS. Het werkt blijkbaar goed als promotie voor de sport over de plas.
Ik ben zelf niet zo een fan van de Drive to Survive serie. Er worden zoveel dingen anders gebracht. Ik snap dat ze het moeten knippen en plakken om wat spanning te creëren, maar als echte volger van de sport weet je dat het niet zo in elkaar zit. Ik hoop dat ze de Tour de France docu anders maken.
Geen Movistar is toch opvallend en jammer voor de liefhebbers van een beetje drama.
Juist niet opvallend, als ze meedoen aan deze serie gaat dat ten koste van hun eigen serie.
Volgens mij gingen ze door op hun eigen website.
Allermooist zijn de beelden uit de volgauto’s, hoe machteloos die gasten soms achter hun renners aan sukkelen en meestal geen idee hebben over wat er allemaal aan het gebeuren is…