Danny van der Tuuk (21) wordt prof bij Equipo Kern Pharma

donderdag 19 november 2020 om 10:17
Danny van der Tuuk (21) wordt prof bij Equipo Kern Pharma

foto: Metec-TKH

Danny van der Tuuk wordt profwielrenner. De 21-jarige coureur uit Assen vertrekt bij Metec-TKH en tekent bij Equipo Kern Pharma, dat vanaf 2021 een stap hogerop maakt naar ProTeam-niveau. “Ik wil me verder ontwikkelen als klassementsrenner”, zegt Van der Tuuk.

Metec-TKH had Van der Tuuk al gepresenteerd in de selectie voor 2021, maar een stap naar professioneel niveau kon de Drent niet weerstaan. “Ik ben een lichte renner en presteer het beste op lange klimmen. De meeste wedstrijden die ik heb gereden waren op vlak terrein, dus ik weet hoe ik me moet handhaven in het peloton en in de waaiers”, legt hij uit.

“Ik kan goed tijdrijden en ik wil me zodoende verder ontwikkelen als klassementsrenner”, gaat Van der Tuuk verder. “Ik ben blij dat ik bij Equipo Kern Pharma kan aansluiten, want ik heb een positieve indruk van de ploeg gekregen. Het programma past perfect bij hoe ik me wil ontwikkelen als renner. Volgend seizoen zal niet gemakkelijk worden, want ik zal me moeten aanpassen aan een nieuwe omgeving, maar ik hoop mijn talent snel te laten zien.”

foto: Topcompetitie

‘Het beste van Danny moet nog komen’
Ploegmanager Juanjo Oroz van Equipo Kern Pharma (dat vroeger ook Richard Carapaz, Marc Soler en Andrey Amador in de ploeg had) weet dat Van der Tuuk successen heeft behaald in Spanje. “In 2017 won hij de Trofeo Cabedo, één van de meest prestigieuze rittenkoersen voor junioren in Spanje. We halen graag internationaal talent bij ons team. Dat is een groot voordeel voor onze sportieve ambities en zorgt voor een grote diversiteit aan renners”, aldus Oroz.

“Danny is een goede klimmer die in zijn juniorentijd dezelfde kwaliteiten toonde als inmiddels gevestigde renner. Ook als belofte heeft hij veel ervaring opgedaan. Hij heeft een goed basisniveau en het beste van hem moet nog komen”, verwacht de Spaanse ploeg.

Omdat Van der Tuuk neoprof is, moet Equipo Kern Pharma hem een tweejarig contract geven.

Dit artikel delen:

18 Reacties

De Bezemwagen! 19 november 2020 om 10:25

Mooie stap, voordeel is zeker dat hij nu mer wedstrijden zal rijden met langere klimmen. Dus goed om te ontdekken waar je staat.

Chris Van Uden 19 november 2020 om 10:28

Goede stap voor hem inderdaad. Benieuwd wat hij kan laten zien bij deze ploeg.

harryjohan71 19 november 2020 om 10:33

Goed nieuws dat een Nederlandse talent de kans krijgt om in een Spaanse ProTeam zich te ontwikkelen. Zeker als je je klimcapaciteiten verder wilt ontwikkelen, lijkt dit een goede keuze. Hopelijk doet hij het goed en volgen daarna meer Nederlanders.

Wheely 19 november 2020 om 10:41

Voor twee jaar ook zie ik op PCS, netjes! Hopelijk pakken ze in die periode een wildcard voor de Vuelta.

Verweggistan 19 november 2020 om 10:44

2 jaar is verplicht voor een neoprof.

Wheely 19 november 2020 om 10:55

Ohw wist ik niet, das mooi.

Rhohan 19 november 2020 om 10:57

“Hij heeft een goed basisniveau en het beste van hem moet nog komen”

Dat is op die leeftijd doorgaans nog het geval idd..

Verweggistan 19 november 2020 om 11:01

Zou het nog meespelen dat de familie van der Tuuk eigenaar is van Sportconfex, dat o.a. voor diverse merken wielerkleding produceert?

doorak 19 november 2020 om 19:27

Hier niet aan de orde. Bovendien de kleding waar dit team mee rijd valt niet onder de Sportconfex paraplu.
Etxeondo is een familiebedrijf van huidige CEO Francisco Rodrigo. En of mogelijk fam. vd Tuuk veel ooit de tent in slechte tijd gefinancieerd heeft via private equity weet ik niet maar is zeker mogelijk.

user24111 19 november 2020 om 11:05

Op basis van welke resultaten behaald de afgelopen 2 jaar wordt hij nu prof? Ik zie ze niet. Zijn genoeg andere conti renners met veel betere resultaten. Vreemd hoor.

john 19 november 2020 om 11:38

Als het waar is wat hier boven wordt beschreven ,dan zat hij allang bij een WT team
Dus eerst zien dan geloven ,of komt het net zo als drie personen in de F1 hebben de ouders geld dan mag zoontje mee doen

doorak 19 november 2020 om 19:17

Dat speelt zo af en toe wel eens een rol dat zoonlief contract krijgt wat pa in feite betaald. Team wat gat in budget had blij, zoon en pa blij ook al rijden die gasten vnl de meer onbeduidende koersen.
In dit geval is dit niet aan de orde, dit is echt een hele goede renner met veel potentie. Of dat er echt uit gaat komen, . . . afwachten.

Westfalen 19 november 2020 om 21:51

Wel bijzonder dat het aan de uitslagen niet is te zien.

The98Joker 19 november 2020 om 11:40

Raar.

Wout Son Of 19 november 2020 om 12:24

wie is deze jongen

hanzul 19 november 2020 om 13:05

Ken hem niet. Uitslagen op Pcs, zijn niet denderend al wil dat niet alles zeggen. Kan dat het een plekje kopen, is is in mijn ogen niets mis mee. Hebben van Empel en Minaard ook gedaan en de laatste heeft er een mooie carrière van gemaakt.