Dan Martin hangt zijn fiets aan de haak

zaterdag 4 september 2021 om 08:20
Dan Martin hangt zijn fiets aan de haak

foto: Cor Vos

Daniel Martin (35) is bezig aan zijn laatste jaar als profrenner. De Ierse klimmer van Israel Start-Up Nation kondigt immers aan dat hij aan het eind van het jaar stopt. Hij heeft er dan een carrière van veertien seizoenen op zitten.

“Hoewel ik veel heb nagedacht over deze grote beslissing, merk ik dat de tijd rijp is om verder te gaan omdat ik nog zoveel andere dingen in het leven wil bereiken”, laat Martin weten via social media. “In sommige opzichten was de beslissing om te stoppen uitdagend en complex, het is misschien wel een van mijn grootste en belangrijkste beslissingen ooit. Aan de andere kant was het gemakkelijk. Hoewel ik nog steeds competitief ben, heb ik gemerkt dat het koersen het fun-element voor mij heeft verloren – eigenlijk de belangrijkste reden dat ik begon met koersen.”

De Ierse klimmer begon zijn carrière bij Team Garmin. Voor de ploeg van Jonathan Vaughters zou hij tot aan 2015 uitkomen. In die periode won hij de monumenten Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije, en een etappe in zowel de Vuelta a España als de Tour de France. Vervolgens reed hij twee seizoenen voor Quick-Step, en daarna weer twee jaar voor UAE Emirates. Sinds 2020 rijdt hij voor Israel Start-Up Nation. Bij die ploeg won hij eerder dit jaar een rit in de Giro d’Italia, waardoor hij nu in alle drie de grote ronden ritten heeft gewonnen.

foto: Cor Vos

Bedrijf
Hoewel de fietsmicrobe altijd in hem blijft zitten, kiest hij voor een carrière buiten de wielersport. “In de afgelopen jaren heb ik tijdens het off-season mijn plezier gevonden in het ontwikkelen van bedrijven en het werken binnen de zakenwereld. Deze interesse leidde tot Rubix Ventures, een bedrijf dat ik samen met enkele goede contacten heb opgericht om atleten te helpen investeren in groeiende ondernemingen. Ik kijk er ook naar uit om vaker thuis te zijn en dingen te doen die niet passen bij een wielercarrière, zoals hardlopen met mijn vrouw.”

Martin staat nog aan de start van de achtdaagse Tour of Britain, die morgen begint. De Ronde van Lombardije (9 oktober) wordt zijn laatste wedstrijd.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Al Phila 4 september 2021 om 08:35

Aardige renner, leuke fiets. Als hij die fiets(en) toch niet meer gebruikt: welke maat zijn ze ??

Check op PCS levert een lengte van 1.75 meter (hopelijk geen yards), dus ik heb wel interesse. Zo erg heeft hij die fietsen de laatste tijd niet uit elkaar getrokken ;-)

Turtlehead 4 september 2021 om 09:40

Ik gun je de fietsen van een ‘aardige renner’, die er niet zo hard meer aan heeft getrokken. Maar dan moet je toch een ander adres zoeken. Dan Martin is een groot renner van de generatie Mollema-Gesink, met een palmares dat heel veel respect oproept.

evanderwel 4 september 2021 om 12:44

Hij win dit jaar nog een etappe in de giro.

Mwielerfan 4 september 2021 om 15:09

Palmares is nog wel stukje hoger dan deze heren ook. Mollema komt wel dichtbij maar Luik!

peter s 4 september 2021 om 08:47

Die ga ik missen . End of an era

Scott Sunderland 4 september 2021 om 08:51

Redelijk verrassend nieuws. Er waren berichten dat hij met meerdere ploegen aan het onderhandelen was, waaronder de ploeg van Lefevre. Misschien dat de contracten financieel niet aantrekkelijk genoeg waren. Hij wordt nu echt zakenman. Hij liever dan ik, maar iemand moet het doen.

fietsvriend 4 september 2021 om 11:39

Moet meteen denken aan de column van Frank Heinen van vanochtend in VK in de ‘laat het stoppen’-serie. Ging over rijke mensen met geldtips.
En nu zie ik Dan Martin aan de finish van een klassieker staan, naast een uitgepierde winnar die net de grootste overwinning uit zijn carrière heeft gebaald, Dan in zij. Oor schreeuwend ‘als je een mooi contract tekent, en dat ga je, denk dan aan een mooie investering. Hier heb je mijn kaartje. Stukje crypto, stukje stenen, ik help je.’
Ieder zijn meug.

Mwielerfan 4 september 2021 om 15:11

Hij investeert in bedrijven, niet in fictieve munten

Stelvio-fan 4 september 2021 om 08:57

Ik snap hm wel. Je hele leven in hetzelfde wereldje leven, en dan nu gewoon wat totaal anders. Prachtige carrière achter de rug wat mij betreft, en echt een renner waar ik van genoten heb.

En draven met de vrouw, meer tijd voor de kids en alleen de fiets op als je er zin in hebt.

Thijs E 4 september 2021 om 09:08

Ik herinner me vooral die crash in LBL over een balpen(?). Dat zijn ook de momenten die sport maken tot wat het is, maar wat zuur was dat.

Turtlehead 4 september 2021 om 09:43

Ja, die kun je eigenlijk ook nog als zege tellen.

Ik herinner me nog een Vuelta-etappe, waarin Mollema vooraan de favorietengroep de Siërra Nevada op stampte en Dan Martin hem eraf reedt aan de finish.

zacht 4 september 2021 om 10:23

De balpen-crash en die crash in de Tour van 2017(?) waarbij hij door Porte getorpedeerd werd.

ervee 4 september 2021 om 10:53

Ja, die val in de laatste bocht idd van LBL. Won Gerrains toen niet alsnog, na beulswerk van Weening op de laatste klim?

Mwielerfan 4 september 2021 om 15:17

Giampoalo Caruso won bijna, die op Saint nocilas oid de ruimte had gekregen en in ans al door Martin was bijgehaald. Maar daarna werd het toch een sprint ja

the student 4 september 2021 om 09:42

Op tijd stoppen hoort er ook bij. Dit jaar nog een mooie etappe gewonnen. Vanaf hier is de kans dat het alleen nog minder wordt toch groot. Zeker als de ultieme motivatie er niet meer is. Het ga je goed Dan, zeker een mooie carrière geweest.

Di Stephano 4 september 2021 om 09:47

Jammer dat hij stopt, goeie renner met een aardige punch. Echter bij mij wel pas op latere leeftijd bekend geworden. Tevens de renner met het lelijkste hoofd en fietshouding bij een zware inspaning, dit is echter niet zo belangrijk..hij heeft een mooie carièrre achter de rug.

Kelder is de Man 4 september 2021 om 11:27

Lelijkste hoofd op de fiets. Dan ga ik toch voor Voeckler en Daniel zijn vliegenvangende Duitse naamgenoot.

Alfons Haavers 4 september 2021 om 11:34

Wuyts dacht na zijn ritwinst in de Tour dat ‘hij nu wel genoeg geld had om zijn tandjes te fatsoeneren’… Het is er nooit echt van gekomen geloof ik?

Mwielerfan 4 september 2021 om 15:19

Denk ook dat je dan toch een tijd uit vorm bent, en ook wel minder zwaar kunt trainen

Verweggistan 4 september 2021 om 09:51

Inderdaad jammer en niet verwacht. Maar eigenlijk is dat wel het goede moment, als iedereen het nog jammer vind.

vevie 4 september 2021 om 09:55

Was/is een zeer aanvallende en attractieve renner. Zelfs als het helemaal geen zin had en niet logisch was op dat moment ging Dan aan. Wel bewonderenswaardig. Echt een gladiator op de fiets, met een de dood of de gladiolen tactiek. Gezien hoe er tegenwoordig veelal gekoerst wordt, lijkt het erop dat renners als Martin toch meer plaatsmaken voor meer berekenende renners. Logisch, maar wel jammer voor de attractiviteit van de sport. Het ga je goed, Dan!

Ronellenfitsch 4 september 2021 om 09:57

Mooie renner. Figuurlijk dan :-) en nog op hoog niveau dit jaar. Maar wellicht verstandig om te stoppen voor de neergang inzet. En Dan Man is op z’n tijd ook gezond kritisch op het wielerwereldje

Kopinkas 4 september 2021 om 10:37

Raar dat hij zo weinig potten gebroken heeft op het WK. Nooit beter gedaan dan een 26ste plek.

Romāns Vainšteins 4 september 2021 om 11:19

Natuurlijk veel meer dan ‘aardig’ namelijk fantastisch goed coureur. Ik zie weinig verschil tussen hem en een Mollema qua aanzien en palmares, ook qua dedicatie en eigen invulling aan het profbestaan goed vergelijkbaar.

VerstandOpNul 4 september 2021 om 11:47

Jammer zeg, ik zag hem graag koersen. Maar wat een mooie carriere en erelijst voor deze kerel.
35 jaar.. vroeger waren renners gemiddeld rond hun 32e op hun topniveau.

Koppi 4 september 2021 om 13:07

Top 10 en etappezeges in alledrie de grote rondes, plus twee grote klassiekers, dan ben je een grote.. Mooie lelijke renner. Inderdaad jammer dat hij nu al stopt. Martin is wel de meest internationale achternaam volgens mij…

Drossard Kudus 4 september 2021 om 14:16

Hadden ze bij Israel niet aan zien komen, zo’n jonge hond met pensioen. Zonder gekkigheid jammer dat hij volgend jaar niet meer in het peloton zit. Bij mij blijft zijn val in Luik vooral bij. Titelprolongatie was nabij en dan ga je stiekem al denken aan hegemonie, maar daar was daarna geen sprake meer van.

Mooie kerel. Toch jarenlang vaandeldrager geweest van het Ierse wielrennen

Pizzi 4 september 2021 om 16:32

Het ga je goed, Dan! En er is sowieso meer dan wielrennen.

Laatste nieuws

Materiaalzone