CPA-voorzitter Bugno: “Hoop dat het peloton Groenewegen verwelkomt met begrip”

donderdag 28 januari 2021 om 12:57
CPA-voorzitter Bugno: “Hoop dat het peloton Groenewegen verwelkomt met begrip”

foto: Cor Vos

Gianni Bugno heeft het opgenomen voor Dylan Groenewegen. De voorzitter van rennersvakbond CPA zegt dat het ‘ontoelaatbaar’ is dat de sprinter van Jumbo-Visma bedreigingen heeft ontvangen en daarom politiebeveiliging kreeg. Bugno hoopt dat Groenewegen na zijn maandenlange schorsing goed ontvangen wordt in het peloton.

De 56-jarige Bugno haalt in zijn open brief ook uit naar de UCI, dat tot nu toe alleen Groenewegen gestraft heeft voor het incident. Volgens de CPA-voorzitter moet ook de organisatie van de Ronde van Polen boeten vanwege aanwijsbare tekortkomingen. Daarbij wijst hij vooral op de hekken in de finishstraat waar Groenewegen en vooral Fabio Jakobsen zwaar ten val kwamen.

Volgende week staat een overleg gepland met het Professional Cycling Council. Bugno wil met zijn statement de nadruk leggen op nieuwe regels rondom de hekken die gebruikt worden tijdens wielerkoersen. Volgens de tweevoudig wereldkampioen is dat een van de belangrijkste onderwerpen die besproken moet worden.

foto: Cor Vos

Statement CPA en Gianni Bugno

Gianni Bugno, voorzitter van het CPA, komt met een statement naar buiten in aanloop naar het Professional Cycling Council, die op 2 en 3 februari 2021 gepland staat.

“Ik heb gelezen over de bedreigingen die Dylan Groenewegen heeft ontvangen na het ongeluk in de Ronde van Polen. Via de pers zag ik dat hij ook politiebewaking kreeg, omdat de politie vreesde voor zijn veiligheid en die van mijn familie. Dat dat nodig is geweest, is ontoelaatbaar, onwaardig en onfatsoenlijk. Woorden en acties hebben gewicht, en de woorden die gericht waren aan Dylan waren onacceptabel. De vinger moet ook gewezen worden naar de gevaarlijke hekken, die de ernst van de val bepaalden waarbij Fabio Jakobsen ernstig gewond raakte.”

“Dylan heeft een fout gemaakt in de sprint en die fout is hem duur komen te staan. Tot de dag van vandaag is hij de enige die heeft moeten boeten voor wat gebeurd is aan de finish in Katowice. Dat gezegd hebbende, hoop ik dat de controverse nu tot het verleden zal behoren. Zodra Dylan zijn straf heeft uitgezeten, hoop ik dat het hele peloton hem verwelkomt met vriendschap en begrip.”

De CPA heeft bij de UCI keer op keer aangedrongen op straffen voor organisatoren die duidelijk tekortschieten, maar tot dusver blijft Groenewegen de enige die een diskwalificatie heeft gekregen. De veiligheid van de renners tijdens de wedstrijden is een van de belangrijkste kwesties die de komende dagen besproken zullen worden tijdens de bijeenkomst. Die bijeenkomst zal alle stakeholders uit de top van het wielrennen samenbrengen. Na de voorstellen die in oktober en december gedaan zijn, is het tijd om van woorden naar daden over te gaan.

“Het eerste punt op onze lijst met verzoeken, waarvan we oprecht hopen dat het zo snel mogelijk doorgevoerd wordt, betreft de hekwerken. Die moeten goedgekeurd worden door de juiste instanties en gecertificeerd worden. Ze moeten een bescherming vormen voor de renners die, in de heat of the moment, ook fouten kunnen maken. Dat gebeurde helaas met Dylan op 5 augustus. Als beweging moeten we al het mogelijke doen om de veiligheid van de wedstrijden en de hoofdrolspelers te waarborgen. Het is onze plicht om de fysieke en morele pijn te vermijden, die Fabio, Dylan en veel andere wielrenners, zowel mannen als vrouwen, ook in lagere categorieën, wel hebben ervaren.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

Jean Dumas 28 januari 2021 om 13:05

Menselijke reactie van Bugno.

Murcia 28 januari 2021 om 13:11

Ik heb vaak moeite met Bugno maar dit is en een menselijke reactie en een volkomen terechte constatering dat het de UCI weer eens is gelukt om de falende organisatie van in dit geval Polen buiten schot te houden. Forse straf voor de renner kan ik uitstekend volgen maar de organisatie opzichtig uit de wind houden is een gotspe.

Michelangelo 28 januari 2021 om 13:51

+1

Arie den Blanken 28 januari 2021 om 14:30

Is toch ook wel ergens te begrijpen. Zonder organistoren zijn er geen koersen. Figuren als Groenewegen, Cavendish, Bouhanni e.d. kunnen gemakkelijk gemist worden. Voor de aantrekkelijkheid van de koersen zelfs misschien nog wel beter.

Groetjesaandevoetjes 28 januari 2021 om 14:59

Als de UCI de Ronde van Polen verantwoordelijk stelt, dan zouden ze ook zichzelf verantwoordelijk stellen voor de lakse controle op veiligheid, dus hoe vervelend het ook is, het is begrijpelijk dat de UCI de Ronde van Polen niet straft.

Michelangelo 28 januari 2021 om 15:05

@Arie,
Ik begrijp ook de voorzichtigheid naar organisatoren. Maar uiteindelijk ga je zonder zelfreflectie bij UCI en wedstrijd-organisaties niet of nauwelijks stappen zetten richting minder ongelukken. Want naast de renners zelf zijn deze twee partijen bepalend voor de mate van veiligheid.
Dus de lijn van de opmerkingen van Bugno begrijp ik volledig.

Bazzz 28 januari 2021 om 17:52

Haha lekker objectief ben je als Nederlander. Was het iemand met een andere nationaliteit, was de reactie waarschijnlijk niet goed geweest

xistnc 28 januari 2021 om 13:16

Sympathiek. Tegelijk echter ook wegduikend voor het falen/tekortschieten van zijn eigen organisatie.

japio 28 januari 2021 om 13:21

Hier kan ik me wel in vinden. Een vakbond die daadwerkelijk op komt voor de belangen van haar leden. Hopelijk zullen verder conclusies getrokken worden door betrokken partijen, en worden er ook gerichte acties ondernomen om dit in de toekomst te voorkomen.

Frank V 28 januari 2021 om 15:29

Maar hij was al behoorlijk onpopulair in het peloton.

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 15:43

Ja? Heb je daar bronnen voor of schat je dat zo in?

Frank V 28 januari 2021 om 15:48

Ja, heb dat al een aantal renners horen zeggen uit het peloton. Een volledig artikel is daar uiteraard niet aan gewijd. Dat snap jij toch ook wel?

-Stijn- 28 januari 2021 om 15:49

Probleem is ook dat het niet de eerste keer is dat hij iets gevaarlijks doet in de sprint

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 15:51

Wie heb je dat horen zeggen?

Wanneer hij onpopulair zou zijn in het peloton en er meerdere renners zijn die dat soort uitspraken hebben gedaan, dan was er vorig jaar trouwens best wel een aanleiding voor een artikel met die insteek.

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 16:04

Ja, dat is inderdaad het voorbeeld dat constant wordt aangehaald. Naesen die in de hitte van het moment iets over Groenewegen heeft gezegd. Hij zegt nu echter over hem dat het een aardige gast is, dus denk ik niet dat het een goede onderbouwing is van de stelling.

Michelangelo 28 januari 2021 om 16:08

@Frank V,
Bron?
"van horen zeggen"; dan ben ik benieuwd welke tientallen renners zich hebben uitgesproken.

EDIT
@Stijn,
Volgens mij was het gevaarlijkste van de sprint vooral het blok dat er lag bij de finishboog, waardoor ineens alle ruimte die er nog was voor Naesen verdwenen was.
En dat is volgens mij precies ook waar organisaties beter hun werk kunnen doen, namelijk niet dit soort versmallingen maken in de aankomst. Zelfs al was er iets meer ruimte geweest aan de koord en had Naesen ernaast gezeten, dan nog was er geen ruime meer voor hem om te finishen zonder tegen de paal te klappen.

Waarbij ik de emotie van Naesen begrijp, maar niet volledig terecht is.

Frank V 28 januari 2021 om 16:11

@S.Morgenstern
Ben jij officier van justitie? Renners moeten misschien ooit nog voor de gulden van Frits rijden. Maar steek je licht eens op in het peloton.

Je laat de helft van quote weg. Heel kwalijk. Naesen zegt dat het een aardige gast is (zo van: alles goed? ja alles goed..) maar dat hij in de sprint een killer is. Wat is ook al weer de vertaling van killer?

Sagan is ook niet populair in het peloton. Heb geen artikeltjes voor je. Maar iedereen weet dat het zo is en ongeveer om dezelfde reden als Groenewegen.

Chris Van Uden 28 januari 2021 om 16:13

De discussie die je wist dat ging komen…..

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 16:23

Lekker makkelijk roepen Frank! Weinig overtuigend ook verder, als we het alleen moeten hebben van de uitspraak dat hij net als elke typische (!) sprinter een killer is en dat dan letterlijk moeten vertalen.

Niemand durft het dus te zeggen, want ze willen misschien nog voor ome Frits fietsen, maar toch hebben meerdere renners het gezegd? Oké..

Michiel De Rooij 28 januari 2021 om 16:43

Sneue discussie vooral

-Stijn- 28 januari 2021 om 16:44

@michelangelo lol jij vond dus dat Naessen geen gelijk had? Groenewegen wijkt zo hard af dat naessen bijna tegen de stoeprand rijdt.

Frank V 28 januari 2021 om 16:51

Zoals zo vaak: we zullen het wel zien hoe men verder met hem omgaat. Ik hoop in ieder geval dat hij zijn trademark 'het afwijken naar de dranghekkens' definitief verleerd is. Mocht ie dat nóg een keer flikken dan jagen ze 'm beter zsm de bus in.

Of organisaties zouden 'bepaalde soorten versmallingen' niet moeten maken aan de arrivée. Zo breng je met afwijken naar de dranghekkens ineens véél minder gevaar, natuurlijk.

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 16:58

De vraag zal inderdaad zijn hoe er na (!) de actie in Polen met hem wordt omgegaan.

De reacties zijn wat dat betreft redelijk mild vanuit het peloton, dus zal het wel loslopen.

Behalve natuurlijk wanneer hij al behoorlijk onpopulair was, dan zal het nu helemaal wel niets meer worden. Lijkt alleen weinig aanleiding om daar vanuit te gaan.

Michelangelo 28 januari 2021 om 17:04

@Stijn,
Nee, dat staat er niet! Lees svp goed ipv een “beertje” te doen.

“Natuurlijk” sluit Groenewegen het gat (zoals bijna iedere andere sprinter ook zou doen), maar het echte gevaar ontstaat door de stoeprand bij de finish, die ineens een halve meter naar binnen ligt.
En in de uitspraken van Naesen na afloop zit vooral ook de emotie. Namelijk dat hij eerst zijn eigen kansen verkloot in het groepje van 3. En vervolgens op de verkeerde plek uitkomt in de sprint en “professioneel” wordt klemgezet. Om als klap op de vuurpijl bijna over een naar binnen staand stoeprandje te knallen.

Tja, als je dan een micro onder je neus geduwd krijgt, dan ben je kwaad op de hele wereld. Maar als je het hem later in alle rust zou vragen na het terugkijken van de beelden, wie weet dat je dan toch een ander verhaal krijgt.

Ik snap zijn kwaadheid (ook richting Groenewegen), maar er is meer aan de hand dan enkel dat.

Lalsacien 28 januari 2021 om 18:14

Hearsay! Forumleden die schermen met geluiden uit het peloton hebben we al vaker gehad. De Plus, van Aert zouden een boekje opendoen over hun echte verhalen. Niets is er waar van gebleken (tot nu toe).
Dus dat argument neem ik niet meer serieus totdat de renners het volmondig ook vertellen.

Lalsacien 28 januari 2021 om 18:18

Groenewegen was natuurlijk gewoon fout in die sprint met Naesen!

Plavka 28 januari 2021 om 19:39

Dat Groenewegen een fout heeft begaan lijkt me overduidelijk. Dat weet hij zelf ook wel. Maar om nu iedere keer die sprint met Naessen erbij te halen slaat nergens op.
Wat moeten we dan denken van Debusschere die Groenewegen volledig onderuit veegt en waar hij een gebroken knieschijf aan over houdt? Daar hoor je nooit iets over. Daarnaast zijn er wel meerdere sprinters met spatjes op hun blazoen. ( Bennet, Sagan, Bouhanni, Cavendish, en van veel vroeger, Abdou, Moncassin, Minali, Cippolinni, etc).

TrEb 28 januari 2021 om 15:40

Mooie reactie van 'De hagedis'

klootje kriekeljon 28 januari 2021 om 16:17

https://www.nu.nl/wielrennen/6112996/vakbond-steunt-groenewegen-schuld-moet-ook-bij-gevaarlijke-hekken-liggen.html

Eerste bewegende beelden met Jakobsen zijn gezicht in beeld. Voor mij dan.

Ik hoop dat we over een jaar beide renners weer in volle glorie topsport zien bedrijven. Laat er maar snel een einde komen aan dit hoofdstuk.

Derierre de la course 28 januari 2021 om 21:38

Zo waar komt die wijsheid ineens vandaan? Komend jaar weer voorzittersverkiezingen of heeft hij afgelopen winter aandelen “wielerparcoursmaterieel” gekocht?

Al met al vind ik dit een positieve ontwikkeling.

Blackcanyon 29 januari 2021 om 07:36

Er zijn natuurlijk allerlei manieren hoe men een organisator zou kunnen straffen. Boete, minder hoge status, slechtere plek op de kalender, uci punten die er te verdienen zijn overhevelen naar een andere koers die in dezelfde periode gereden wordt. Sprintetappes een jaar verbieden. Of de sprintetappes van de Ronde van Polen verplicht in Duitsland laten eindigen. Die Duitsers zorgen welvoor grundlichkeit. (Laatste 2 zinnen zijn natuurlijk niet serieus)

Laatste nieuws

Materiaalzone