Clement verbaast zich over ex-ploegmaat Roglic

dinsdag 21 mei 2019 om 14:59

foto: Cor Vos

Primož Roglič zwaait op dit moment de scepter in de Giro d’Italia. De Sloveen was ook superieur in de individuele tijdrit naar San Marino, waardoor zijn naaste belager – Vincenzo Nibali – al op bijna twee minuten staat. “Natuurlijk verbaast het mij”, zo laat zijn oud-ploeggenoot Stef Clement weten in het Sportforum.

Is de Giro d’Italia al beslist? Dat is de vraag na goed één week koers, aangezien Roglič al een zee van voorsprong heeft op zijn directe concurrenten. Zo volgt tweevoudig Girowinnaar Nibali op bijna twee minuten, terwijl Simon Yates en Miguel Ángel López al tegen een achterstand aankijken van meer dan vier minuten.

Over Roglič: “Waarom kan de rest niet mee?”
De Sloveen maakt kortom indruk, zo ziet ook Clement. “Elke rittenkoers die hij dit seizoen heeft gereden, heeft hij gewonnen. Dat zijn geen normale stappen, maar reuzenstappen”, aldus de oud-renner. “Je moet niet speculeren over Roglič, maar je moet kijken naar wat de concurrentie fout doet.”

“Renners als Vincenzo Nibali en Simon Yates worden op één en twee minuten gereden. Wat doen die mannen dan fout? Waarom kan de rest niet mee? Het verbaast me dat het nog mogelijk is om er bovenuit te steken, aangezien de kennis in het peloton hetzelfde lijkt”, aldus Clement.

De Sloveen is de grote favoriet om het roze te veroveren – foto: Cor Vos

Kritische kanttekeningen 
“Het gaat om marginal gains, maar daarmee win je geen minuten”, gaat Clement verder, die een kritische kanttekening plaatst. “We hadden een heel ander idee gehad, als Roglič bij UAE Emirates, Katusha-Alpecin of Astana had gereden”, doelt hij op ploegen die een minder schoon imago hebben.

“Deze jongen is in vijf jaar tijd getransformeerd van skispringer tot potentieel winnaar van een grote ronde. Als hij dat had gedaan bij een ploeg die in een duister hoekje zit, dan hadden we er anders naar gekeken. Het is niet zo dat als je fietst bij Richard Plugge (teammanager Jumbo-Visma), dat alles maar koek en ei is. Ik steek voor niemand mijn hand in het vuur.”

Dit artikel delen:

136 Reacties

Juud van Gemert 21 mei 2019 om 15:03

Ik steek m’n handen ook niet in het vuur voor meneer Clement.
Net zoals hij suggereer ik hier ook niets mee hoor.

Gilberto 21 mei 2019 om 19:14

Wat een onzin dat je zou moeten kijken naar wat de tegenstanders fout doen. Het is toch niet zo dat die ALLEMAAL iets fout doen? Het is hier duidelijk dat hij er gewoon bovenuit steek.

WernerFranke 21 mei 2019 om 15:03

Oei oei Stef, niet insinueren! Huisregels!

nietram 21 mei 2019 om 15:03

Hmm, beetje insinueren. Jammer.

jvh93 21 mei 2019 om 15:04

zal zijn ontslagbrief al klaar liggen? dit zeg je normaal gesproken niet over je eigen werkgever en collega’s

Magikdatzeggen 21 mei 2019 om 15:05

Dezelfde Cement die destijds kritiek had op het boek van Thijs Zonneveld over Thomas Dekker terwijl hij tegelijkertijd aangaf het boek niet te hebben gelezen?

leegloper 21 mei 2019 om 16:11

Je kunt toch fragmenten lezen?

mark vv 21 mei 2019 om 15:06

De tijd zal het leren. Gaat Clement hier nu bijna de omerta verbreken?

FDJ 21 mei 2019 om 15:07

Beetje kansloos om na te trappen naar een werknemer die altijd correct met je is omgegaan tijdens het vele blessureleed.

Jean Dumas 21 mei 2019 om 15:09

Rogla poseert op deze foto wel als Christusbeeld van Rio.

jan jansen 21 mei 2019 om 15:49

Of als pinocchio die uit een doosje springt,
als je goed kijkt dan zie je dat zijn neus al iets langer is.

Wheely 21 mei 2019 om 15:10

Wie probeert Clement hier nou te zijn? Mr. Obvious of de advocaat van de duivel. Want ja duh natuurlijk betekent dat je voor Jumbo Visma rijdt niet dat je geen doping zou kunnen gebruiken, geen serieuze wielervolger die dat denkt. Maar er is in het wielrennen nou altijd eentje de beste, blijkbaar komt Clement nog net uit het tijdperk dat dat alleen kon met doping.

dikkechaap 21 mei 2019 om 15:15

Ik denk vooral dat Clement de stem van de realiteit probeert te zijn. Waar Gio Lippens in de uitzending verkondigde dat de prestaties van Roglic hem niet verbaasden, gaf Clement daar een zinnig weerwoord op. Iedereen in de wielrennerij kritisch volgen lijkt mij een hele goede insteek, en ik vind niet dat Clement hier niets insinueert. We zijn alleen niet gewend dat wielrenners gewoon open en eerlijk hun visie geven op dopinggebruik en verdachtmakingen in het peloton.

FDJ 21 mei 2019 om 15:23

Clement roept vooral heel graag en hard. Bij Tour du Jour ook al regelmatig dingen geroepen dat ik denk van niet heel collegiaal. Het scoort goed absoluut, maar ik heb er niet zoveel mee.

Romāns Vainšteins 21 mei 2019 om 15:44

Gio Lippens heb ik nog nooit op ook maar het geringste verstand van wielrennen kunnen betrappen.

Pat McQuaid 21 mei 2019 om 20:50

De ploeg van Richard Plugge en doping:
https://www.parool.nl/sport/mpcc-leiding-verbaasd-over-stap-lottonl~ba09323a/

Samlambeej 21 mei 2019 om 15:11
Quote:
“Journalisten, blijf sceptisch”
In het interview met de NOS doet Dumoulin ook een oproep aan het journaille. “Tijdens de persconferentie was er niemand die er naar vroeg. Dat vind ik echt belachelijk. Ik vind het heel belangrijk dat dit levend wordt gehouden. Doping is niet weg en het zal ook nooit weg zijn. Het is niet altijd leuk, maar het enige wat we ertegen kunnen doen is sceptisch blijven.”
Romāns Vainšteins 21 mei 2019 om 15:40

Is dit een quote van Dumoulin ?

Die zou dan gewoon regelrecht in het verlengde van Clement liggen.

Roglic’ mentale weerbaarheid wordt nu ‘van binnenuit’ wel behoorlijk op de proef gesteld met landgenoten aan de boom geknoopt en verbazing vanuit zowel ’s neerlands beste ronderenner als een bekende duider vanuit zijn eigen ploeg.

Benieuwd hoe de Zonnevelds etc dit gaan aanvliegen.

Samlambeej 21 mei 2019 om 15:56

@Romans Vainsteins
Ik had dit moeten verduidelijken.

Dit is een quote van Dumoulin na de dopingbiecht van Preidler.

Clement doet dus waar Dumoulin om vraagt.

Romāns Vainšteins 21 mei 2019 om 16:01

Aja, ok.. Dan schrappen we Dumoulin vooralsnog van het lijstje verbaasden weg …

Abraham Olano 21 mei 2019 om 15:13

Gister het hele fragment gehoord bij sportforum. De selectie van de quotes zet de toon toch echt wel wat beschuldigender vanuit Clement dan de indruk die ik uit de hele uitzending kreeg.

KnightBiker 21 mei 2019 om 15:49

+1 – dit is helemaal niet des Clements om op een dergelijke wijze ongenuaceert te zijn, bovendien: hij heeft zelf bij deze ploeg gereden en dat zou dan suggeren dat het goed mis is bij Jumb-Visma.
Dat Roglic een talent is staat buitenkijf, en ik zit ook wel met gefronste wenkbrauwen te kijken maar vooralsnog is er geen reden voor een explicite/concrete verdenking. De doping controleur mag wel nog een paar keer vaker aankloppen, maar dat is het dan ook wel.

@ redactie ik snap dat jullie op clickbaits en views uit zijn, maar dit gaat een stapje te ver.

Bertvd 21 mei 2019 om 15:13

Waarom noemt Clement dan ook nog UAE Emirates? Die kennen een gevalletje doping (of heb ik iets gemist?)

Dit komt op mij vooral over als onderbuik gevoel

dikkechaap 21 mei 2019 om 15:20

Afgelopen weken natuurlijk in het nieuws met Molano en Duresek, en voortgekomen uit Lampre, wat niet bepaald een goede reputatie heeft (zie recent weer Petacchi en Hondo).

Romāns Vainšteins 21 mei 2019 om 15:47

Vanwege Gianetti natuurlijk, dat is een boef waar Vino nog een blokje om voor loopt.

jooprioolpijp 21 mei 2019 om 15:14

Dit is het soort insinuaties waar je niks aan hebt. Ofwel je weet iets dat anderen niet weten, en dat vertel je, ofwel je je weet net zoveel als de rest van de wereld en dan kun je beter je mond houden.
Dezelfde twijfels kun je bij MvdP hebben, of in mindere mate bij WvA. Natuurlijk kunnen alle recente hoogvliegers aan de niet-opspoorbare toverdrank zitten, maar ik denk eerder aan iets dat Dumoulin zei, n.l. of ‘gewone’ wegrenners niet iets verkeerd doen in de training.

EddyB1958 21 mei 2019 om 15:39

Waarom in mindere mate bij Wout Van Aert?

ParijsTours2004 21 mei 2019 om 16:01

Ik gok omdat ‘ie minder goed is.

jooprioolpijp 21 mei 2019 om 16:07

Yep, omdat WvA minder dan MvdP ‘uit het niets’ magistrale prestaties op de weg levert.

EddyB1958 21 mei 2019 om 18:51

Sorry, maar hij wint verleden jaar jullie NK en wordt dan nog eens tweede op het EK. IN 2017 troeft hij Gilbert en Van Aert af in de tweede rit van de Belgium Baloise Tour en wint hij Dwars door het Hageland,mooi koersje trouwens en dit jaar te zien op Sporza. 2017 en 2018 wint hij de Franse rittenkoers La Mayenne. Dat is voor mij niet uit het niets komen. Misschien was de tegenstand niet altijd even sterk, maar echt veel tegenstand van andere WorldTour renners had bv ene Groenendaal in Veenendaal 2018 ook niet.

jooprioolpijp 21 mei 2019 om 21:05

toelichting op de toelichting: die aanhalingstekens stonden er niet voor niets. En in vergelijking met onze veldrijders is Roglic z'n ontwikkeling op de weg behoorlijk geleidelijk.

Jeff 21 mei 2019 om 21:30

In mindere mate WvA omdat MVDP zijn huidige groeicurve heel wat verdachter is dan die van van Aert. Zelfs verdachter dan die van Roglic. Je kan hier wel wat kleinere koersen opnoemen waarin VDP in het verleden goed was, maar dit seizoen komt hij gewoon de World Tour binnen gestormt en hij walst alles plat. Bovendien neemt hij geen pauzes en duikt hij non-stop van de ene discipline in de andere. Dat is heel wat 'vreemder' dan ene Wout van Aert die constant op zijn grenzen botst, in het veldrijden minder goed presteert door meer op de weg te mikken en wél de nodige pauzes in zijn seizoen nodig heeft. Zoals al velen hier voor mij schreven; wat VDP doet, is 'ongeloofelijk', 'niet normaal', 'ongezien'…

skylimit 21 mei 2019 om 15:14

Van Clement zou je toch meer wijsheid en een betere analyse verwachten. In de giro zijn we 9 etappes onderweg met daarin 1 proloog en een lange tijdrit, die op het lijf van Roglic geschreven zijn.
Dus zo heel vreemd is zijn voorsprong nu ook weer niet. Tel daarbij op ook de weersomstandigheden die elke renner anders verteerd.
Froome en Dumoulin in goede doen zouden ook minimaal dezelfde voorsprong hebben op de rest.
Ik verwacht dat Roglic in het hooggebergte nog wel wat zal terugvallen, maar ik weet niet of Yates, Lopez, Landa daarvan genoeg kunnen profiteren. Vermoedelijk zal Nibali toch de gevaarlijkste uitdager zijn.

Scibby 21 mei 2019 om 15:29

Helemaal mee eens. Daarbij, Roglic was duidelijk al tijdens het begin van de giro in vorm. Yates heeft het hele jaar nog geen potten kunnen breken. En hij heeft al wel eens een dopingschorsing gekregen. Het jaar dat Kruijswijk bijna de giro won, was Nibali ook echt niet goed om mee te beginnen. En Tom Dumoulin ligt er uit door een valpartij.
Al met al is het nu nog niet opvallend roglics prestaties.

Fast Freddy 21 mei 2019 om 16:25

+1 en nog eens +1
Ze zijn nog geen col over getrokken en laat Roglic nu net een TT specialist zijn. Hoe is een minuut op Nibali dan bijzonder??

albert oderkerk 21 mei 2019 om 18:40

Dit is een heel zinnige uitleg Skylimit!! Goede analyse.

Sunrider 21 mei 2019 om 23:08

Sluit mij volledig aan bij de mening van @Skylimit. Als specialist van (klim) tijdritten komt hij aan de leiding. Daarnaast blijft Roglic gevrijwaard van het gedrang en vallen in het peloton doordat TJV vooraan rijdt met de klassementsleider. Clement begaat hier een blunder volgens mij en zorgt er alvast voor dat er met iets andere ogen naar Roglic gekeken gaat worden.

Michiel De Rooij 21 mei 2019 om 15:16

WAT is er dan geen koek en ei aan Pluggen, Stef??

Pat McQuaid 21 mei 2019 om 20:11

De Armstrong-fans konden destijds net zo boos worden als er aan doping werd gedacht.

En lees dit nog even als het om Richard Plugge en doping gaat:
https://nos.nl/l/2040530

deluxe 21 mei 2019 om 15:18

Ik heb niet het idee dat Clement iets insinueert. Ik heb het idee dat zijn woorden anders geïnterpreteerd en overgenomen worden. De opmerking over Astana en UAE is een logische(al is dit ook niet eerlijk om te zeggen). Deze opmerking vind ik veel treffender en had imo de titel moeten zijn:

“Je moet niet speculeren over Roglič, maar je moet kijken naar wat de concurrentie fout doet.”

De feiten over zijn overwinningen in uae Tirreno en Romandië blijven staan. Terwijl vergeten wordt dat yates sterker was in de Tirreno, Dumoulin pech had in UAE en Romandië al zijn giro topvorm benaderd werd.

Ik geloof in de schone prestaties van Roglic en geniet ervan. De bergen moeten nog komen. En hoop dat hij deze vorm vast kan houden. Soms ben je gewoon wel eens de allerbeste, dit is zijn moment.

thorsen 21 mei 2019 om 15:32

Ik betwijfel dat Roglic zijn Giro vorm al had in Romandie.

– Hij verliest in de proloog van Tratnik
– Hij wint een sprint van 20 niet-sprinters
– Hij wordt 3e in een heuvelop-sprint van een grote groep
– Hij wint een sprint bergop van 10 niet-sprinters
– Hij wint een tijdrit

Oftewel, hij is bergop géén één keer weggereden van de concurrentie, en die concurrentie daar is echt niet te vergelijken met het Giro peloton.

Maar ja, al die 1tjes staan wel mooi he, maar de hoe is net zo belangrijk om de vorm in te schatten.

SunwebJumbo 21 mei 2019 om 18:37

@deluxe

Volledig met je eens. Bovendien wint hij UAE tour met 31 seconde op valverde en 44 seconde op Gaudu. In de ploegentijdrit pakte hij 18 seconde op valverde en 29 op Gaudu. Dus in 2 bergetappes heeft hij 13 en 15 seconden gepakt op zijn naaste belagers. Dan ben je beter, maar spring je er niet bovenuit. Zeker niet gezien het feit dat Roglic hier een heel goede knecht in de Plus had, waardoor beide bergetappes in een sprint eindigde en het verschil dus gemaakt is door bonificatieseconden.

Tirreno wint hij met 1 seconde voor Yates en 30 seconde voor Fuglsang. Roglic verloor 7 seconde in de ploegentijdrit op Yates en won 1.06 op Fuglsang in de ploegentijdrit. In de afsluitende tijdrit pakte Roglic 26 seconde op Yates en 20 seconde op Fuglsang. In de bergen verloor Roglic dus 18 seconde op Yates en 56 seconde op Fuglsang. Ook hier kun je niet concluderen dat Roglic er in de bergen bovenuit stak.

Hetzelfde verwacht ik ook de rest van de Giro. Roglic verliest tijd in de bergen als het bal vroeg wordt geopend. Mocht het op een sprint bergop aankomen dan zie ik hem ook daar tijd pakken. Uiteindelijk verwacht ik dat Roglic de Giro wint op basis van de winst in tijdritten.

Overigens verbaast het mij niet dat Roglic een sterke tijdrijder is. Wat een hoop wielrensupporters vermoedelijk niet weten is dat de manier van trainer voor een schansspringer goed te vergelijken is met de manier van trainen voor een tijdrijder. Best een aanrader om daar wat literatuur over op te zoeken.

josi 21 mei 2019 om 15:25

Dat Roglic na twee tijdritten en nul bergen duidelijk boven de andere klassementsrenners staat, is niet echt verrassend natuurlijk. En dat hij een topper is in rondjes van een week, wisten we ook al. Ik zou ook voor niemand mijn hand in het vuur durven steken, maar zo verbaasd hoeft Clement dus eigenlijk niet te zijn als hij het wielrennen een beetje volgt.

UrbanSteel 21 mei 2019 om 15:33

Je kunt voor niemand je hand in het vuur steken, sinds het nieuwe wielrennen er is sinds 1997 dan wel 2007 worden er nog steeds regelmatig renners en rensters (Denise Betsema) gepakt.
En dan met name veel uit Zuid Amerika en ook behoorlijk wat uit de hoek van Kroatië en Slovenië.

Romāns Vainšteins 21 mei 2019 om 15:34

Roglic vlammende ontwikkeling kan goed te maken hebben met het feit dat het wielrennen een sport is waar niet noodzakelijkerwijs de beste talenten ook daadwerkelijk op de fiets stappen en de echte besten ter wereld verscholen zitten.

Doch heeft Clement gewoon het volste recht om zijn verbazing uit te spreken wanneer hij dat ook oprecht is en met de vaststelling dat dezelfde persoon bij een ander team hier in NL anders bekeken zou worden gewoon keihard gelijk.

04398 21 mei 2019 om 15:35

Nibali en Lopeze op 2 en 4 minuten. Waarom kan de rest niet mee?
Vrij simpel antwoord lijkt me, tot nu toe zijn er in de Giro alleen maar tijdritten geweest waar Roglic tijd won en mede door een val van de concurrentie. En laat nu net tijdrijden een van zijn specialiteiten zijn en hij dat veel beter kunnen dan Lopez en Nibali dan is het toch logisch dat hij over 42 tijdrit km tijd zou winnen, dat wist iedereen al voordat de Giro begon dat alleen Dumoulin serieuze concurrentie was op tijdrit gebied. Laten we gewoon afwachten of hij dit nog 10 dagen vol kan houden, dan zou het een wereldprestatie zijn al moet ik zeggen dat de concurrentie geen al te beste indruk maakt dus zo verbazingwekkend is het nu ook weer niet.

Boomie1 21 mei 2019 om 16:00

Plus het feit dat mr. Roglic een topatleet was als schansspringer en dus zijn lichaam prima kent en weet wat keihard trainen is.

mtber_1978 21 mei 2019 om 15:38

Wat mij vooral opvalt is dat er juist een aantal renners zijn die een compleet andere aanpak hebben dan anderen erg goede resultaten neer zetten. Wielrennen is heel conservatief en vol vastgeroeste patronen. Zo dat niet juist de verklaring zijn dat anderen op de oude trainingsmethoden minder presteren. Nieuw methodiek kan verrassende resultaten hebben

peervaneynthoven 21 mei 2019 om 15:41

Clement is bezig aan een “Thijsje Zonneveld”. Hoopt ook op “vervolgwerk”, want “kijk mij eens kritisch zijn” helpt. Controverse geeft meer clicks!

KnightBiker 21 mei 2019 om 15:57

Ik denk dat de controverse vooralsnog ontstaat doordat er ietwat onzorgvuldig wordt geqoute uit hetgeen Clement zegt. (vanavond graaf ik er nog ff dieper in.)

Kirsipuu 21 mei 2019 om 15:57

Dat dacht ik ook. Goed voor zijn vervolgcarrière. De methode Zonneveld/Johan Derksen.

Veloburto 21 mei 2019 om 15:46

Eng mannetje, net als zijn hypocriete vriendje Lars Boom

Remys 21 mei 2019 om 15:46

Prima wat Stef zegt, ik stel me ook deze vraag en velen met mij. Roglics is daarnaast een groot sportman.

UrbanSteel 21 mei 2019 om 15:49

Een eerlijk en open interview/gesprek, niks mis mee om je mening te geven.

ghostwriter 21 mei 2019 om 18:39

Wel als je mening een andere werknemer van je werkgever in een negatief daglicht zet tijdens diens belangrijkste periode van het jaar.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.