Clement verbaast zich over ex-ploegmaat Roglic

dinsdag 21 mei 2019 om 14:59
Clement verbaast zich over ex-ploegmaat Roglic

foto: Cor Vos

Primož Roglič zwaait op dit moment de scepter in de Giro d’Italia. De Sloveen was ook superieur in de individuele tijdrit naar San Marino, waardoor zijn naaste belager – Vincenzo Nibali – al op bijna twee minuten staat. “Natuurlijk verbaast het mij”, zo laat zijn oud-ploeggenoot Stef Clement weten in het Sportforum.

Is de Giro d’Italia al beslist? Dat is de vraag na goed één week koers, aangezien Roglič al een zee van voorsprong heeft op zijn directe concurrenten. Zo volgt tweevoudig Girowinnaar Nibali op bijna twee minuten, terwijl Simon Yates en Miguel Ángel López al tegen een achterstand aankijken van meer dan vier minuten.

Over Roglič: “Waarom kan de rest niet mee?”
De Sloveen maakt kortom indruk, zo ziet ook Clement. “Elke rittenkoers die hij dit seizoen heeft gereden, heeft hij gewonnen. Dat zijn geen normale stappen, maar reuzenstappen”, aldus de oud-renner. “Je moet niet speculeren over Roglič, maar je moet kijken naar wat de concurrentie fout doet.”

“Renners als Vincenzo Nibali en Simon Yates worden op één en twee minuten gereden. Wat doen die mannen dan fout? Waarom kan de rest niet mee? Het verbaast me dat het nog mogelijk is om er bovenuit te steken, aangezien de kennis in het peloton hetzelfde lijkt”, aldus Clement.

De Sloveen is de grote favoriet om het roze te veroveren – foto: Cor Vos

Kritische kanttekeningen 
“Het gaat om marginal gains, maar daarmee win je geen minuten”, gaat Clement verder, die een kritische kanttekening plaatst. “We hadden een heel ander idee gehad, als Roglič bij UAE Emirates, Katusha-Alpecin of Astana had gereden”, doelt hij op ploegen die een minder schoon imago hebben.

“Deze jongen is in vijf jaar tijd getransformeerd van skispringer tot potentieel winnaar van een grote ronde. Als hij dat had gedaan bij een ploeg die in een duister hoekje zit, dan hadden we er anders naar gekeken. Het is niet zo dat als je fietst bij Richard Plugge (teammanager Jumbo-Visma), dat alles maar koek en ei is. Ik steek voor niemand mijn hand in het vuur.”

Dit artikel delen:

135 Reacties

Djoop 21 mei 2019 om 18:48

Het eerste deel van het parcours -dat was van te voren al duidelijk- is op maat voor Roglic. Presteert hier geheel in lijn der verwachting. Was ook in alle andere koersen waar hij deelnam goed, is constant EN rijd voor Jumbo. Dat bewijst niet dat hij geen doping gebruikt, maar ik geloof echt niet dat ze bij die ploeg een doping programma voor hem hebben uitgewerkt. Lijkt me helder dat part time gangster rappert “Vino” een andere reputatie geniet.

Baik-Baik 21 mei 2019 om 18:54

Ik vind deze houding van Clement een stuk ‘gezonder’ dan hoe Mart Smeets altijd met Armstrong omging. Maar blijkbaar ziet een deel van Wielerflits dat anders.

Martijn Arensman 21 mei 2019 om 22:38

+1

Emergo 21 mei 2019 om 18:56

Als je een tijd buiten beeld bent is een nummertje tegen de wind in plassen in ieder geval een methode om de aandacht op jezelf te vestigen en tegelijkertijd Roglic een bordje twijfelgeval om zijn nek te hangen. En zijn redenering “Je moet niet speculeren over Roglič, maar je moet kijken naar wat de concurrentie fout doet.” klinkt onschuldig maar ontkracht hij vervolgens, in ieder geval impliciet in de rest van zijn betoog.

roaster 21 mei 2019 om 19:04

Fan van Clement of niet, het is uitstekend dat hij kritisch is op prestaties van wielrenners, ondanks dat zij ex-collega's zijn. Laten we hier svp niet de Giro als referentie nemen voor Roglic prestaties. Ik weet niet (lees: betwijfel) of Clement schoon was tussen 2000-2010, hij heeft zijn teams en (tijdrit) prestaties (vergeleken met een gedopede top 10) in ieder geval niet zijn voordeel.

Nikolai 21 mei 2019 om 19:12

Als je kijkt naar de meest recente winnaars van grote rondes, dan zijn eigenlijk alleen Roglič en Yates op een vrij regelmatige wijze gegroeid naar het niveau van kanshebber. Voordat bijvoorbeeld Dumoulin in de Vuelta van 2015 doorbrak, was de 33ste plaats in de Tour de France zijn beste prestatie en ook in kleinere rondes had hij nog weinig tot niets gewonnen. Froome was voor zijn doorbraak (ook Vuelta, ik meen 2011) helemáál een nobody en Geraint Thomas was tot pakweg zijn 30ste vooral een aardige klassiekerspecialist die echter plotseling ook grote rondes bleek te kunnen winnen. De ontwikkeling van Roglič is dus eerder gematigd dan snel en reuzenstappen heeft hij in vergelijking met die anderen al helemaal niet gezet. Lijkt me toch dat een zichzelf serieus nemende analist eerst de feiten op een rij zou moeten zetten voordat hij dit soort insinuaties de wereld in slingert….

FDJ 21 mei 2019 om 19:18

Vindt Dumoulin niet echt een graadmeter voor je betoog. Die was in 13 en 14 vooral onderdeel van de sprinttrein. Dan alsnog 33e worden Zegt veel over de kwaliteiten van Tom.

jan jansen 21 mei 2019 om 19:14

Iemand die veel beter is als de rest is sinds 1997 verdacht

tvm 21 mei 2019 om 22:47

Ja, want Bjarne Riis in 96 reed schoon.

john 21 mei 2019 om 19:18

Als die meneer Clement zo zeker is waarom komt hij dan niet met bekendmaking van die engelse Sir die van boven niet weet dat hij beneden op de pedalen staat. Daar heeft hij toch jaren meer rondgereden in het peloton (het vlakke gedeelte ) Oh nee daar durft hij niks over te zeggen/schrijven want dan krijgt hij een zooitje topadvocaten achter zich aan dus over die gast zal hij wijselijk zwijgen ,dan maar een ex ploegmaat met loze insinuaties verdacht maken

Martijn Arensman 21 mei 2019 om 22:43

Clement heeft nergens beweert dat hij zeker is van zijn zaak. Wel dat we de ogen niet moeten sluiten voor wat ons in het verleden gebracht is, en daarbij dat de prestaties van een renner als Roglic bij een andere ploeg als Jumbo op voorhand de nodige vragen zou oproepen.

Daarmee neemt het een terechte sceptische en kritische journalistieke houding aan.

Denk aan Betsema en Pantano

hugenholz 21 mei 2019 om 19:25

Jumbo Visma heeft al gereageerd op de uitlatingen van Clement:

Jumbo-Visma-ploegleider Addy Engels vindt de uitspraken van Clement ongelukkig. ,,Ik begrijp wat Stef bedoelt, maar het zou wel kunnen dat Primoz op deze manier in een kwaad daglicht komt te staan.’’, reageerde Engels bij Eurosport.

,,Als ploeg doen we er alles aan om onze renners zo goed mogelijk te faciliteren op elk gebied om te voorkomen dat ze dingen gaan doen die niet mogen’’, zei Engels. ,,Juist die omgeving heeft Primoz ook doen besluiten om voor ons te kiezen. Stef had als insider ook kunnen vertellen hoe wij als ploeg werken. Voor mij maakt Primoz trouwens geen abnormale progressie. Het is een storm in een glas water is, maar in zo’n ronde kan zoiets veel groter worden dan het is. Daar hebben we geen zin in.’’

David_Landsheer 21 mei 2019 om 19:27

Zou het kunnen dat de suprematie van Roglic juist komt door minder fietsjaren?

Menig prof gaat al sinds zijn jeugd week na week cardiopulmonaal erg diep, terwijl Roglic zich specifiek richtte op gewicht en kracht. Misschien dat dit, sinds hij fietst, toch een soort mentale en fysieke frisheid geeft.

Motivatie komt volgens mij voor een groot deel voort uit vooruitgang en groei bemerken, en dat merkt hij sinds hij fietst elke dag weer.

Uitgaan van deze gedachte is voor mij leuker dan uitgaan van verdachte praktijken.

west 21 mei 2019 om 22:32

Binnen heel veel sporten is het al jaren bekend dat het van vitaal belang is om in de juniorenperiode voornamelijk anaeroob lactisch te trainen. Als het systeem na de puberteit uitgegroeid is kan het nog wel getraind maar niet verder uitgediept worden. Terwijl aeroob bij wijze van spreken tot na je dood ontwikkeld kan worden. Misschien dat daarom renners met een cross of baan achtergrond het vaak goed doen. Dan geldt dat ook voor schansspringers.

leegloper 21 mei 2019 om 23:15

Klinkt zinnig.

Laatste man 21 mei 2019 om 19:53

Storm in een glas water. Stef zegt op zich niet veel geks, Wielerflits maakt het wat groter dan het is, waarschijnlijk voor de publiciteit. Voor geen enkele (top)sporter steek ik mijn hand in het vuur.

Echter vind ik prestaties van Roglic in de Giro niet zo opvallend. Dumoulin was de grootste concurrent in de tijdrit, maar is er niet bij. De rest is niet zo denderend in tijdrijden en heeft wat pech gekend (lek/val).

Dat Wielerflits dit zo presenteert is ook wel weer grappig, in de week van een dubbel interview met Matxin. Een man die decennia lang voor de grootste boef van het peloton heeft gewerkt (Gianetti). Dat trackrecord van dopingploegen is veel groter, maar daar is vooralsnog niet naar gevraagd.

Tjallingi, Tankink en Clement zijn volgens mij allemaal niet heel lekker uitelkaar gegaan met Plugge. Zakelijk verschil van inzicht over stoppen en contracten. Ik denk eerder dat Clement dat aanhaalt aangaande die quote over Plugge.

Tijmuh 21 mei 2019 om 20:35

Erg collegiaal komt het niet over, maar Clement geeft wel vaker zijn ongezouten mening.

Covadonga 21 mei 2019 om 20:37

Lekker goedkoop “scoren” van Clement. En dankzij wf en soortgelijke media krijgt hij ook nog eens een podium.

aru123 21 mei 2019 om 20:56

“Deze jongen is in vijf jaar tijd getransformeerd van skispringer tot potentieel winnaar van een grote ronde. Als hij dat had gedaan bij een ploeg die in een duister hoekje zit, dan hadden we er anders naar gekeken. Het is niet zo dat als je fietst bij Richard Plugge (teammanager Jumbo-Visma), dat alles maar koek en ei is. Ik steek voor niemand mijn hand in het vuur.”

Moeten we dan ook anders gaan kijken naar de voetballer evenepoel die al zijn leeftijdsgenoten vorig jaar naar de klote reed?

Martijn Arensman 21 mei 2019 om 22:49

Als Evenepoel zich nu al zou bewijzen als ronderenner zou ik mij echt zorgen maken.
Als junior was hij zijn leeftijdgenoten ver voor, maar de prestaties in vergelijk met beloften zou hij top 10 waardig zijn maar geen heerser.

De tijd zal het leren maar op mij komt hij overhypt, vroegrijp en bloedfanatiek over….

Samlambeej 21 mei 2019 om 20:58

Jongens hej, Clements woorden zijn voorbarig maar we waren het met z'n allen eens dat we sceptisch moeten blijven.
Wie hierboven zet z'n moeder op de brandschone billetjes van Primoz?

Covadonga 21 mei 2019 om 21:06

Niet op Roglic, maar ook niet op een willekeurige andere profrenner.

Jungle Man 21 mei 2019 om 21:48

Clement zegt niets vreemds in mijn ogen. Denk je eens in als roglic voor sky had gereden…. context is ook nog eens dat recent een paar Slovenen op doping zijn betrapt.
Hij zegt niet dat roglic aan de doping zit.

spiderh 21 mei 2019 om 22:09

Waarom trekt Clement,de prestaties van,notabene een “ploeggenoot”in twijfel?Waarom trok hij eerder dit jaar,de prestaties van Mathieu van der Poel,niet in twijfel?Waarom trok hij de prestaties van Allaphilippe niet in twijfel?En waarom trok hij recent de prestaties van Mike Theunissen niet in twijfel?En zo kan ik nog even doorgaan!Mijn verklaring is,deze genoemde renners c.q.winnaars waren op die momenten gewoon beter dan de rest!!

west 21 mei 2019 om 22:20

Het is niet raar dat hij de prestaties van Roglic in het algemeen in twijfel trekt, het is raar dat hij de eerste Giroweek van Roglic in twijfel trekt.
Roglic doet hier deze week voor de verandering niks raars. Hij heeft enkel het geheel of gedeeltelijk falen van zijn directe concurrentie in zijn schoot geworpen gekregen.

Romāns Vainšteins 21 mei 2019 om 22:27

Volgens mij verbaast hij zich gewoon over het hele fenomeen Roglic maar was het ook om even de nitwit Lippens met zijn relaxte 'niks bijzonders aan' te grazen te nemen. Het is een recalcitrant type die Clement, daarom is het ook zo goed om hem in discussies er bij te hebben mijns inziens, er moet wel wat gebeuren natuurlijk.

Ik vind veel reageerders hier een beetje hysterisch op reageren eigenlijk, lijkt wel alsof over een Nederlander gaat. Wel is het natuurlijk zo dat dit eigenlijk niet kan wanneer je voor Jumbo werkt, aan die samenwerking zal wel ten einde komen gok ik.

Canabliz 21 mei 2019 om 22:25

Meteen uit de organisatie gooien die flapdrol. Lekker nu daarmee komen terwijl ze met een van de hoofdoelen van het seizoen bezig zijn waar de man in kwestie samen met zijn knechten alles op alles moet zetten om te winnen. Die man zou niks meer met TJV te maken mogen hebben. Onbegrijpelijk dit!

Joram 21 mei 2019 om 22:51

Inderdaad, zelfs als het uit zijn verband is gehaald, zijn het geen slimme uitspraken. Al helemaal niet als je er werkt.

Joram 21 mei 2019 om 22:50

Is dit nu verschrikkelijk uit zijn verband getrokken?

Zelfs dan vind ik het domme uitspraken op een verkeerd moment. Waarom zo iets de wereld in helpen op een moment dat ze hard aan de bak moeten met de ploeg, zeker zonder roglic zijn 2 beste helpers.

Ook gaan ze voorbij aan het feit dat alle tijdrit kilometers en vlakke etappes in het begin zijn. Als roglic zulke tijd pakt in een tijdrit na de bergen, heeft niemand het over een minuutje pakken. (op nibali en bauke , de rest gaf toe slecht gereden te hebben)

Du moulin is een zelfde soort renner. Die pakt ook tijd in tijdritten die hij bergop niet kan pakken, is dat dan ook ineens verdacht?! Volgens clement dus wel…… Mits ze in een “verdachte” ploeg rijden. (was er net ook niet een sunweb rijder uit de gouden giro gepakt) Mooi verhaal om op in te haken clement, of journalist…..

Joop Zoetemelk 21 mei 2019 om 23:22

Nibali en co zijn ook geen goede tijdrijders. Zelfs een Mollema reed voor zijn doen een goede tijdrit of was de rest gewoonweg niet goed genoeg.

Roglic in topvorm is dit uiteraard wel, heeft ook meer het postuur van een tijdrijder als menig ander favoriet voor het klassement. De tijdrit was daarnaast spek voor zijn bek..

Roglic zal zeer zeker terug gaan vallen in de laatste week.
Mogelijk minuten gaan verliezen.
Of hij dan genoeg overhoudt om het roze te behouden is de vraag.

Tripodboom 21 mei 2019 om 23:25

Als een renner uit het peloton ineens een nogal opvallende progressie doormaakt, fronsen de andere renners toch wel even hun wenkbrauwen. Ze kennen elkaars capaciteiten door en door. En zeker renners die bij elkaar in dezelfde ploeg zitten en met elkaar hebben getraind. Kennelijk denkt Stef hè ……..

montventoux 21 mei 2019 om 23:45

Clement is kritisch en relativeert. Heel gezond. Dat daar wat panisch op wordt gereageerd en de redactie z'n kans hijgerig schoon ziet met een kromme en onvolledige vertaling is jammer. Maar ook wel redelijk voorspelbaar. Net als het presteren van Roglic sinds etappe 19 in de Tour van 18. Net als het verloop van deze Giro tot nu toe.

Jose Maria 22 mei 2019 om 00:25

Ik vind dat Clement hier buiten zijn boekje gaat. Roglic heeft overduidelijk geïnvesteerd in zijn tijdritten en met 3 tijdritten op zijn maat deze Giro is dat niet zo gek. In lange tijdritten doet hij het al jaren goed, een klim erin is voor hem ideaal.

Clement weet als geen ander dat je als specialist in (lange) tijdritten relatief veel tijd kan pakken, dus ik snap zijn verontwaardiging over Roglic zijn voorsprong niet. Zou Stef evengoed zijn mond over Dumoulin opentrekken als die daar gestaan had? Want een Tom in topvorm had waarschijnlijk nog voor Roglic gestaan. Dumoulin klopte op het WK in 2017 Roglic (2e) ook op 57 seconden, Froome (3e) op 81 seconden. In de Giro van 2017 pakte Dumoulin in een vergelijkbare tijdit 49 seconden op Thomas en maar liefst 127 seconden op Nibali, die 6e werd. Tour 2016, Tom pakt daar de winst met 63 seconden voor op Froome (2e). Vergelijkbare verschillen, vind Stef Tom ook ineens verdacht dan?

Hij beschadigd hier wel een renner en ploeg mee die zich niet kunnen verdedigen. Kansloos. Het is ook niet de eerste keer dat Stef ‘lekker stoer’ tegen de draad in roeptoetert. Misschien moeten iemand ook maar commentaar geven op het feit dat Stef ploeggenoot was van Pantano en Denifl, ook allemaal heel verdacht hoor.. Zie je Stef, hoe kansloos en ongegrond dat is?

Geurt Harm 22 mei 2019 om 08:24

Als je puur naar de resultaten van Primoz Roglic kijkt in de laatste drie seizoenen staat Clement volledig uit zijn nek te kletsen. Er is geen sprake van een onvoorstelbare progressie. De stijgende lijn van de laatste twee seizoenen is gewoon doorgezet. Feiten, uitslagen, bewijzen dat. Sterker, op dit niveau reed Roglic vorig seizoen ook al. En Roglic was van deze klassementsrenners met voorsprong de beste tijdrijder en dan is een minuut voorsprong in zo’n tijdrit helemaal niet gek. Dumoulin dacht dit parcours in 50 minuten te kunnen doen, wat denken we dan over Dumoulin? Dus, of Clement, die ik een verstandige vent vindt, kletst uit z’n nek, of hij weet of vermoedt iets en wil vanuit liefde voor de sport controleurs aansporen om zo scherp mogelijk te zijn.

Romāns Vainšteins 22 mei 2019 om 12:23

Dat een gelijkmatige progressie koppelen aan schoon rijden is altijd zo'n enorme aanname. Evenals het hele door presteren tov piekperiodes. Net alsof je niet gelijkmatige progressie en het hele jaar presteren niet met keihard dopinggebruik kunt combineren.

wiebipedia 22 mei 2019 om 09:21

Ik vind eigenlijk dat jullie met het publiceren van bovenstaand artikel het imago van Clement meer schaden dan dat Clement het imago van Roglic schaadt.
Er mist super veel context en de chronologie van Clements zn verhaal is compleet willekeurig weergegeven. Hoe ik het interview van Stef lees is hij realistisch en kritisch zonder echt beschuldigend te zijn. Het enige punt van kritiek is uitstekend door Engels aangestipt.
Elke organisatie zou blij zijn met iemand die zich op deze wijze durft uit te spreken

Romāns Vainšteins 22 mei 2019 om 12:21

Gelukkig staat zo’n Clement daar wel boven en schudt hij zonder moeite een fraaie bewoording uit zijn mouw tov dit hysterisch keukenmeidengedoe.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair