Clement binnenkort in gesprek met ploegleiding Jumbo-Visma

zaterdag 25 mei 2019 om 10:14

Stef Clement - foto: Cor Vos

De ploegleiding van Jumbo-Visma gaat binnenkort met Stef Clement om tafel om het over zijn uitspraken over Primoz Roglic te hebben. Dit heeft ploegmanager Richard Plugge laten weten aan De Telegraaf.


Clement, oud-renner van de Nederlandse WorldTour-ploeg en thans verbonden aan het team op het gebied van hospitality en marketing plaatste deze week in het NOS Sportforum enkele kanttekeningen bij de opmars van Roglic. “Deze jongen is in vijf jaar tijd getransformeerd van skispringer tot potentieel winnaar van een grote ronde. Als hij dat had gedaan bij een ploeg die in een duister hoekje zit, dan hadden we er anders naar gekeken”, zei hij onder meer en deze woorden deden heel wat stof opwaaien.

De wakkere ochtendkrant schrijft nu dat Richard Plugge ‘not amused’ is met de uitspraken van zijn werknemer. Hij zal dan ook binnenkort met Clement praten. “Stef weet als geen ander hoe streng ons beleid is en hoe wij onze renners monitoren”, zegt Plugge. “Hij weet hoe wij vanaf 2016 nauwgezet met Roglic werken. We betreuren het dat hij daar niks over vertelt, omdat hij juist die situatie intern goed kent.”

Eerder deze week liet ploegleider Addy Engels zich ook al uit over de kwestie: “Ik denk dat ik Stef begrijp, maar het is unfair om Primož om een kwaad daglicht te stellen”, zei hij. “Het is een gemiste kans voor Stef. Hij weet namelijk hoe de ploeg werkt en had dit ook kunnen vertellen.”

Dit artikel delen:

47 Reacties

Charlie33 25 mei 2019 om 10:16

Jumbo weet dat Stef gelijk heeft. #freestef

Samlambeej 25 mei 2019 om 10:18

Dus ze gaan Stef effe voorlezen hoe hij het beleid naar buiten moeten brengen zonder het over specifieke renners te hebben of het cortisonegebruik van …

Mwielerfan 25 mei 2019 om 11:14

Als hij marketing doet voor de ploeg is het logisch dat men wat beters voor de ploeg verwacht

Piet Lut 25 mei 2019 om 10:19

Twee Slovenen leiden klassement in de Giro, drie Slovenen onlangs genoemd in het ‘Aderlass’ onderzoek. Meerdere Slovenen zitten al een dopingstraf uit en UCI houdt Slovenen al extra in de gaten. Vraagtekens zijn dan toch niet vreemd?

rovi 25 mei 2019 om 11:54

Vraagtekens zijn niet vreemd maar laten we die dan alsjeblieft ook bij Nibali zetten. Die rijdt notabene voor de ploeg opgezet door Erzen, waarbij een van zijn helpers al uit de Giro is gezet.

Domestique 25 mei 2019 om 10:20

‘Op het gebied van marketing’ lol

vanSpringel 25 mei 2019 om 10:52

Precies wat ik ook dacht !
Ik verwacht dat Stef weer voor de klas gaat staan waar die begonnen is, als leraar …. Duits.

Charlie33 25 mei 2019 om 10:22

Ik krijg een deja-vu naar de tour van Rasmussen. Toen werd er ook driftig ontkend en criticasters aangevallen. Waar rook is, brandt je vaak je billen.

Jean Dumas 25 mei 2019 om 11:12

Maar dat moeten ze toch weten? Clement is niet het type voor een dubbelrol als werknemer en commentator. Daar is ie een beetje te vrijpostig voor. Inschattingsfout van het management.

Pat McQuaid 25 mei 2019 om 10:26

Disziplin muss sein

GekkeHenkie 25 mei 2019 om 10:26

Ik heb uberhaupt het gevoel dat er sinds vorig jaar weer veel harder en attractiever gekoerst wordt, het zou mij niet verbazen als er weer een of ander middel op de markt is verschenen. En aangezien Roglic er nogal bovenuit steekt in een aantal koersen verwacht ik niet dqt hij minder gebruikt dan zijn tegenstanders. Dat Jumbo-Visma liever heeft dat Clement dit niet benoemt snap ik ook wel, maar het is niet een heel vreemde gedachte die hij heeft uitgesproken.

mus van de maasstad 25 mei 2019 om 11:51

Kan je heel makkelijk opzoeken hoor tegenwoordig
Klimtijden, gereden wattages en zo

Succes met zoeken. Als je iets verdachts ziet hoor ik het graag

nietram 25 mei 2019 om 10:28

Als werknemer is het gewoon niet netjes om je werkgever publiekelijk af te vallen.

Pascal 25 mei 2019 om 14:37

U ontkent dat klokkenluiders recht van spreken (kunnen) hebben?

Mwielerfan 26 mei 2019 om 15:14

Precies vrij dom van clement. Overigens ook vrij dom om hem publiekelijk op het matje te roepen van z’n ploeg.

Marszzz 25 mei 2019 om 10:29

Aan de andere kant moeten Plugge en Engels wel begrijpen wat hij bedoelt (en tussen de regels lezen). Dat Roglic bij een ploeg als Jumbo-Visma wel goed en integer begeleidt wordt.

EddyB1958 25 mei 2019 om 10:40

Dat lees jij tussen de regels, want daar leest ieder wat hijzelf wil…

reusjen 25 mei 2019 om 10:29

Hahahahahaha hij doet de marketing

Scott Sunderland 25 mei 2019 om 10:34

Als iemand die verbonden is aan de ploeg betreffende marketing is het gewoon onprofessioneel. Anti marketing voor de ploeg. Hij heeft het kennelijk alleen in de pers hardop uitgesproken en niet intern.

Dit punt staat los van de discussie of de ontwikkeling van Roglic opzienbarend is. Want dat is het wel.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 19:32

Het is juist erg geleidelijk gegaan. Won eerst Azerbeidzjan, goed in rv Slovenie. Toen goede tijdrijder en langzaam top klimmer geworden. Eerst in kleinere rondes vooral, toen een keer 4de in grote ronde. Het zijn elke keer stappen, maar niet per se grotere stappen dan elke andere topper. En hij reed ook al 3 jaar bij Adria Mobil voor hij bij jumbo kwam, dus het is ook niet allemaal in 2 jaar gebeurd maar 6,5 jaar. En daarvoor fietste hij dus al om bij Adria te komen

montventoux 25 mei 2019 om 10:37

Kritische werknemers. Stel je voor en feitelijk zegt hij niets negatiefs over de ploeg. Met een publieke terechtwijzing wordt het opeens een heel belangrijk 'dingetje'.

Ondertussen dik doen over een roze Mercedesbus met zonder whirlpool die voorlopig nog in de garage staat. Hoogmoed voor de val.

AlfredoBinda 25 mei 2019 om 10:41

Stef zijn boek komt over 3 weken uit, dus hij heeft het allemaal perfect getimed met zijn controversiële uitspraken. Een paar dagen voor het boek uitkomt zullen we wel horen dat Clement en Jumbo-Visma niet met elkaar verder gaan zodat ie maximale exposure krijgt.

Verder is wel heel makkelijk om hier tussen de reacties de mensen er uit te pikken die nog nooit in een serieus bedrijf of organisatie hebben gewerkt. Als je zomaar in de media wat dingen gaat roepen die je werkgever schaden zal dat vrijwel altijd leiden tot een gesprek. En dat is als je geluk hebt, in veel gevallen zal je zelfs op staande voet worden ontslagen.

Samlambeej 25 mei 2019 om 11:46

Zeer hautain dat tweede deel.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 19:34

Staande voet mag echt niet zomaar. Bijna altijd waarschuwing. Een serieus bedrijf had de aankondiging van een gesprek intern gehouden en na het gesprek een verbindend persbericht uitgedaan

Zjoske 25 mei 2019 om 11:05

Heb de hele situatie een beetje aan me voorbij laten gaan, maar is dit niet gewoon een gevalletje context?
Clement weet dat het goed zit met Roglic omdat hij de werkwijze van het team kent en nog samen met Roglic heeft gefietst.
Als hij bij een ander team had gezeten waar Clement niet alle ins en outs van kent, had hij hem verdacht gevonden.

Zoiets? Of is het meer dan die ene quote die hierboven staat?

Mwielerfan 26 mei 2019 om 19:44

Dat is het waarschijnlijk, maar als het over verdacht zijn gaat is het verstandig om zorgvuldig die context erbij te formuleren

Kingstown 25 mei 2019 om 11:08

Als Roglic zijn ontwikkeling had doorgemaakt bij Manzana Postobon, dan was er idd anders tegenaan gekeken.

Nu wordt het positief (pun intended) gezien. Had hij gefietst voor Postabon, dan had het verdacht geleken. Waar is het probleem?

HennieK 25 mei 2019 om 11:10

Als Stef problemen heeft of ziet bij deze ploeg,dan moet hij dat intern melden. Op deze manier naar buiten treden is op zijn zachtst gezegd onhandig, Bij elk bedrijf wordt zo iemand op het matje geroepen.

krypton 25 mei 2019 om 11:13

“There’s no such thing as bad publicity” zeggen ze toch? Prima marketing dus ;)

Kamikazekenny 25 mei 2019 om 11:13

Eigenlijk zegt hij niet heel veel geks en zijn dit vraagtekens die natuurlijk bijna iedere wielerliefhebber heeft bij het sterke rijden van Roglic. Maar het is natuurlijk ook niet slim om als marketingmedewerker (waarbij het imago van je ploeg wel heel belangrijk is) dit soort uitsprake te doen. Voorspel dus ook een exit voor Clement door de achterdeur.

Fuubs 25 mei 2019 om 11:43

Helemaal mee eens.

Ik ben wel benieuwd hoe die achterdeur er dan uitziet. Hem ontslaan of op non actief zetten zonder dat hij nog iets mag zeggen over de ploeg lijkt me onmogelijk. Ik denk niet dat Stef dat accepteerd. En als er later toch blijkt dat er iets aan de hand was zijn de rapen gaar. Zijn contract afkopen is ook een raar verhaal naar de buiten wereld. En hem de mondsnoeren met een zak geld lijkt me met Stef ook niet handig.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 19:45

Eerst maar eens een goed gesprek voeren?

Giro_101 25 mei 2019 om 11:22

Ik zou graag willen weten wat de verleiding anders moet doen, volgens Clement. Dat heeft meer nieuwswaarde dan een bericht dat renners elkaar niet vertrouwen.

VerstandOpNul 25 mei 2019 om 11:23

Nou, daar zal nog wel zo’n nietszeggende, politiek-correcte statement uit voort komen..

Clement heeft toch het recht om te zeggen dat hij voor niemand zijn hand in het vuur steekt..

Mwielerfan 26 mei 2019 om 19:46

Nee dus want daarmee brengt hij zijn werkgever in diskrediet

maklukzat 25 mei 2019 om 11:25

Als Clement marketing doet voor Jumbo Visma dan is het niet meer dan logisch dat Plugge hem op het matje roept.

Romāns Vainšteins 25 mei 2019 om 11:32

Clement heeft recht op zijn eigen, altijd fraai geformuleerde mening maar zonder een of ander vage functie bij Jumbo gaat dat natuurlijk veel beter. Uit elkaar gaan levert alleen maar winnaars op.

peervaneynthoven 25 mei 2019 om 12:15

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening inderdaad, maar als ik in de krant laat optekenen dat ik vraagtekens zet bij de integriteit van jou, als b.v. mijn collega, dan zou mijn baas mij onmiddellijk op het matje roepen om uitleg en bewijs. Als het slechts insinuaties betreft geldt maar één optie .De deur wijzen, zonder pardon!

peervaneynthoven 25 mei 2019 om 11:56

Stef Clement is , net als Thijs Zonneveld een aandachtsjunk. Je genereert nu eenmaal de meeste aandacht als je anderen verdacht maakt. Vooral als je eigen boek binnenkort uitkomst. (Zie Dekker, Zonneveld).
Heel doorzichtig allemaal. Stef wil goedkoop scoren maar doet dat ten koste van het imago van zijn eigen baas waar hij nota bene als “uithangbord” in dienst is. En sponsoren!. En dit terwijl hij met geen enkel bewijs komt. Slechts verdachtmakingen of misschien beter gezegd ,insinuaties. Dat zijn het namelijk als je zegt “ik zet vraagtekens bij “. Stef Clement moet zich ,juist als oud-wielrenner, verdomd goed realiseren dat sponsoren allergisch zijn voor imagoschade. We hebben nu eindelijk weer een uitstekende Nederlandse sponsor die over een langere periode geld in de wielersport steekt en dan komt deze man met verdachtmakingen, want dat zijn zijn opmerkingen en uitspraken wel degelijk. Gezien de ophef en alle vragen, betekent dit al imagoschade en creëert onrust. Met dank aan die uitermate ‘kritische” Stef. “Als baas en werkgever” rest mij maar één optie, onmiddellijk ontslaan die vent.

Burn 25 mei 2019 om 14:46

Peer, je maakt zelf vooral insinuaties terwijl je Clement daarvan beschuldigt.

Jouw hele reactie gaat over de invloed van Clement zijn uitspraken, net zoals de uitspraken van TJV dat ook doen, maar je weerlegt zijn uitspraken nergens. De transformatie van Roglic van schansspringer naar potentiële grote ronde winnaar in 5 jaar is toch ook opmerkelijk? Maar jij hebt liever dat er niks over wordt gezegd door Clement vanwege de invloed op de sponsor en je wilt nu dat Clement, voor uitspraken die je niet kunt tegenspreken, wordt ontslagen.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 19:51

Hij heeft roglic helemaal niet verdacht genoemd. Bij een andere ploeg zou het verdacht zijn en hier dus niet.
Elders heb ik geschetst dat het allemaal wel meevalt. Een 28 jarige topper die op z’n 21ste ongeveer bij kleine pct of grote CT ploeg reed. Daar is heel weinig raars aan. Enige is dat hij daarvoor vrij goed was in een erg kleine andere sport

Fort 25 mei 2019 om 12:10

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Peer. Niks mis met kritisch zijn etc., maar het soort mensen die dit alleen maar uit eigen belang doen hebben we er al genoeg van rondlopen.

west 25 mei 2019 om 12:28

Als Stef daadwerkelijk iets meer weet dan is een "halve verdachtmaking" toch het stomste wat je kan doen? Dat slaat helemaal nergens op. Dan trek je of je bek los of je houdt je kaken stijf op elkaar.
Maar nu maak je jezelf èn onpopulair bij je werkgever, èn als er echt iets aan het handje is sta je straks met je bek vol tanden omdat je eens zoiets hebt gezegd maar nooit actief iets ertegen hebt ondernomen terwijl je het wist. Vrees dat Stef zijn informatie en mening ook gewoon van WF haalt…
Maar als hij "just another" aandachtsjunkie is, dan heb je als ploeg mooi een probleem. Want dan gaat ie steeds raardere dingen blijven zeggen. En als je hem ontslaat heb je aandachtjunkie met een persoonlijke Vendetta gecreëerd…

  • 1
  • 2