‘Cian Uijtdebroeks werd gepest bij BORA-hansgrohe, renners hadden een ‘Anti-Cian’-appgroep’
foto: Cor Vos
dinsdag 12 december 2023 om 09:40

‘Cian Uijtdebroeks werd gepest bij BORA-hansgrohe, renners hadden een ‘Anti-Cian’-appgroep’

Cian Uijtdebroeks lijkt volgend jaar voor Visma | Lease a Bike te gaan rijden, maar waarom wil hij eigenlijk zo graag weg bij BORA-hansgrohe? Een van de redenen zou zijn dat hij bij de Duitse ploeg gepest werd. Dat laten bronnen weten aan het AD. Bij BORA-hansgrohe ontkennen ze het verhaal.

“Verschillen bronnen zeggen dat Uijtdebroeks bij BORA een soort buitenbeentje was”, vertelt Thijs Zonneveld in de podcast In het Wiel. “Hij werd door andere renners, maar ook door ploegleiders behandeld als een soort nerdje. Dat was omdat hij heel fanatiek was met bepaalde dingen. Hij was zijn voeding aan het afwegen, hij vond zijn tijdritfiets niet aerodynamisch genoeg, hij vond zijn kleding niet goed genoeg, kocht zelf andere sokken.”

Bij BORA-hansgrohe zou die houding niet aangemoedigd zijn. Integendeel. “Ze vonden hem te fanatiek. Hij was als iemand die op de middelbare school die een tien haalde omdat hij goed leerde, maar dan te horen kreeg: ‘Oh, heb je weer een tien?!’. Hij werd gepest. Tijdens de Vuelta was er bijvoorbeeld ook een ‘Anti-Cian’-appgroep, zonder hemzelf erin, zodat ze over hem konden roddelen. Het is echt te kinderachtig. Hij voelde zich totaal niet thuis in die ploeg.”

Juridisch
Volgens Frank Hendrickx, professor sportrecht aan de KU Leuven, kan de UCI Uijtdebroeks niet beletten om te vertrekken bij BORA-hansgrohe. Maar de Belg moet mogelijk wel een schadevergoeding betalen, tenzij er een ‘dringende reden’ was voor de contractbreuk. “Dan moet het al gaan over ernstige beledigingen en pesterijen, geweldpleging of het uitoefenen van ongeoorloofde psychologische druk”, aldus Hendrickx. Volgens Zonneveld, die meerdere mensen sprak over de situatie, heeft Uijtdebroeks ‘een reële kans’ om te kunnen bewijzen dat hier sprake van was.

Inmiddels is er ook gereageerd vanuit BORA-hansgrohe. Ploegleider Bernhard Eisel zegt dat het niet waar is dat Uijtdebroeks gepest zou zijn tijdens de Vuelta a España. “Ik kan dat het 100% zekerheid ontkennen. Het was zeker niet het geval”, aldus de Oostenrijker tegen GCN.

RIDE Magazine
114 Reacties
12-12-2023 09:52
Als ie kan bewijzen dat ook ploegleiders mee in zo'n Whatsapp groep zaten, dan wordt dit sowieso aanvaard als dringende reden en hoeft hij Bora zelfs geen cent in principe.
    Als dit waar is zou hij onder Nederlands arbeidsrecht denk ik zelfs nog wel recht hebben op een schadeloosstelling van BORA.
    12-12-2023 13:00
    Oei, journalisten gaan nu deze verhalen bovenspitten en dan komt BORA wel erg slecht uit deze situatie.

    Hebben hun hand zwaar overspeeld met €1 miljoen te eisen voor een renner met een 1 jarig contract met €100.000 loon.
    12-12-2023 14:07
    Als je de podcast geluisterd hebt kan je horen dat de huidige zaakwaarnemer van Cian, die toen nog geen zaakwaarnemer was heeft lopen leuren met Cian. Er waren teams die toen 1 miljoen wilde betalen. Maar Cian wilde naar Visma. En Visma zegt : wij betalen geen miljoen, dikke doei. Dus Bora denkt chips, daar gaat ons miljoen.
    Ander feit is dat Plugge enkele maanden geleden al liet ontvallen bezig te zijn om een toekomstige GT winnaar binnen te halen. Al dan niet in 2023 of 24. Dit hele Cian verhaal is al maanden bezig achter de schermen. Er i
12-12-2023 10:16
Als dit waar is, dan denk ik dat Roglic zich wel eens achter zijn oren krabt of hij wel naar de goede ploeg is gegaan. Roglic is ook een einzelgänger, maar ook iemand die het beste van iedereen eist. Roglic werd gezien als de aanjager van de professionalisering.
    12-12-2023 11:01
    Maar Roglic is wel een andere situatie. Die komt binnen als de grote man, niemand binnen de ploeg is groter.

    Als hij op zijn strepen gaat staan, knikt iedereen ja en amen.
    12-12-2023 12:13
    Het zou me niks verbazen als dit inderdaad zo is. Maar denk dat Roglic gehoopt/verwacht had dat dit soort dingen allemaal in orde zou zijn. Maar als ik het zo lees moet dit dus allemaal nog op poten worden gezet, of veel verder geprofessionaliseerd worden. Denk niet dat Roglic daar nog op zit te wachten
    12-12-2023 12:51
    Roglic kan niet twee jaar de ploeg begeleiden naar de top, die moet vanaf maart er staan om goed aan elkaar te wennen, zodat ze in juli alles wat mogelijk is nog eruit kunnen halen
    12-12-2023 14:15
    En Roglic heeft die tijd ook helemaal niet meer. Wil de TdF winnen en als je dan de ploeg om je heen eerst nog eens de overslag moet laten maken van wat ouderwets aanrommelen tot het obsessieve perfectionisme van VLB dan begint de tijd voor iemand van 33 te dringen.
12-12-2023 12:12
Jammer om dit te lezen. Ik hoop voor hem dat de zaak snel in zijn voordeel beklonken wordt.

Maar eigenlijk is dit helemaal niet zo ondenkbaar als velen schijnen te denken. Sportploegen zijn jammer genoeg toch dikwijls een soort van "boys club" waar het testosteron domineert. De mannen die profwielrenner worden zijn traditioneel ook "arbeidersklasse' of "boerenzonen" (hoewel dit al lang aan het kenteren is).

Cian Uijtdebroeks is blijkbaar een superintelligente jongen (Latijn gestudeerd), en ook heel beleefd, welbespraakt en zachtaardig karakter als ik uit interviews kan afleiden. Ik kan me inbeelden dat hij dan jammer genoeg in sommige ploegen moeilijk in de groep aanvaard wordt.

In elk geval lijkt Visma-LAB me wel een super professionele omgeving waar pesterijen zeker niet getolereerd zouden worden. Ik zie hem wel in de groep passen bij karakters als Vingegaard en Kuss.
    12-12-2023 12:49
    Dat is nu jammer voor Maarten Ducrot dat hij net gestopt is met Wielerverslaggeving. Eindelijk voor hem eens iemand waar hij de toestand in de wereld buiten het wielrennen mee door kan nemen.
    De andere bolleboos, Lars van der Haar, doet alleen veldrijden.
12-12-2023 10:43
Treurig. Je hoeft geen beste vrienden te zijn, je mag iemand overdreven vinden in zijn manier van leven maar dit is gewoon kinderachtig. Fijne bende daar bij Bora. Als jonge, ambitieuze renner zou ik dan toch ook twee keer nadenken voor ik bij Bora teken.
12-12-2023 11:20
Hoe goed gaat die volgend seizoen zijn in een ploeg waar hij zich thuisvoelt met een topbegeleiding?
    12-12-2023 11:24
    Heel goed, schat ik zo in.
12-12-2023 10:01
Past dus perfect bij Visma
12-12-2023 10:27
Jezus, en dat zijn dan volwassen mannen? Heel klein. Nu hoop ik nog harder dat hij bij Jumbo terecht kan.
    12-12-2023 13:52
    Idd. Maar met zijn talent en perfectionisme is de kans heel groot dat ie gaat knallen bij jumbo
12-12-2023 12:27
Er werden tijdens de Vuelta sowieso acties gedaan die totaal buiten hem omgingen en die Uijtdebroeks totaal verrasten ten negatieve. Ik herinner me bijvoorbeeld een aanval met Vlasov en Denz. Als men inderdaad een anti Uijtdebroeks whatsapp groepje had zonder hem erin dan is dat schandelijk.
12-12-2023 10:04
Als er renners en/of staf bij Bora niet zo'n zin hebben in het zo uitermste precies werken en een heel veeleisende kopmam vraag ik me toch af hoe ze dan met Roglic overweg kunnen, die na zijn Jumbo tijd toch denk ik op zijn minst evenveel verwacht als Cian qua omkadering.
    12-12-2023 10:09
    Heel ander gegeven natuurlijk.
    Uijtdebroeks is het jonge strebertje dat ze wel even klein denken te kunnen houden (maar waarvan ze in de loop van het seizoen tot hun grote schrik zien dat hij hen snel voorbij gaat streven), Roglic komt bovenaan de pikorde binnen als kampioen - voor hem gaan ze zich net uitsloven om op een goed blaadje te staan.
    12-12-2023 10:30
    Heb je zeker een punt Maillot. Al vraag ik me af hoe je een cultuur waar perfectionering als iets negatiefs gezien wordt op zulk een korte termijn kan omslaan.
    12-12-2023 10:32
    Ha, als Roglic in zijn handjes klapt zit heel Bora ineens aan de voedingsapp. Die pestertjes staan binnenkort zelf hun havermout met een geijkt postweegschaaltje af te wegen aan het buffet.
    13-12-2023 03:52
    @Barry dat kan best maar dan moeten ze wel de know-how ontwikkelen om dat allemaal precies te berekenen, en de zelf-kritische houding om dat continu bij te sturen en te verbeteren, en die omslag is moeilijker. Ze kunnen wel een diëtist huren maar is dat dan een sportvoeding expert met jarenlange ervaring in het berekenen van de optimale voeding voor topsporters met extreem hoog energieverbruik, of een algemeen opgeleide diëtist die basisprincipes van gezonde voeding volgt? Geeft de app puur de eet-planning van de diëtist weer of telt ie intelligent macronutriënten in alle soorten voeding, wat de renner ook wil eten? En datzelfde met trainingsschema's en aerodynamica.
12-12-2023 10:19
Op Sporza staan vergelijkbare verhalen, los van Zonneveld.

Als dit tot een rechtszaak komt dan kan het nog wel eens lelijk, persoonlijk en op de man spelend worden, waarbij Cian me vooral kwetsbaar lijkt. UCI zou, onder druk van ploegleiders (die met name solidair met Denk lijken te zijn) Cian wel eens een tijdje buiten wedstrijden kunnen houden (al was het maar om een voorbeeld van hem te maken.

M.a.w. Plugge moet nu volledig achter Can gaan staan, hem steunen en het vertrouwen geven dat e.e.a. goed gaat komen. In dat licht vind ik het gebaar van de ploeg, nl de komst zelf melden, verstandig.
    12-12-2023 10:30
    Ja, Plugge als stroman inzetten en met stormram uitrusten. Dat gaat de zaak goed doen.
    Ik denk dat een goedgeplaatste streep ductape + weggestopt boardroomsleuteltje heilzamer werkt. Laat Zeeman dat doen: die heeft wel sociaalpsychologische vaardigheden.
    12-12-2023 11:59
    hahaha... ik denk dat Zeeman met Cian aan de slag moet en Stormram Plugge tegen Denk moet worden ingezet...
    Renner wordt gepest en wordt dan door UCI geschorst om een voorbeeld te stellen. Met deze denkwijze kan je het heel ver schoppen bij BORA. Dit is echt een hopeloos commentaar van iemand met een heel raar gevoel voor arbeidsverhoudingen.
    12-12-2023 12:41
    Laat dat stormrammen maar aan Richard Plugge over. Die heeft de Verandaboer toch aardig over de rooie gekregen toen Wout van Aert bij TJV tekende. Ik denk niet dat Richard Plugge en Wout daar een seconde spijt van gehad hebben.

    Ik voorspel een gouden toekomst bij Visma voor Cian.

    Wat zal Rogla denken...
    12-12-2023 13:02
    @Alpaca, ik bedoelde niet dat ik vind dat UCI Uitdebroeks zou moeten straffen (want dat vind ik niet), maar dat ik vermoed dat het wel eens zou kunnen gebeuren omdat al een reeks van verschillende ploegleiders zich tegen Cian / Plugge en vóór Bora hebben uitgesproken.
    12-12-2023 14:28
    Als ik de verhalen over Cian zo hoor, dan zit die bij Jumbo ook echt wel op zijn plek en gaat hij daar goed beschermd worden. Hij zit nota bene zometeen in een trainingskamp met mannen als Gesink, Benoot en Vingegaard. Met alle respect, maar dan ben je als je leergierige jongen die op de details let niet snel een buitenbeentje. En als het een beetje mee zit mag hij zometeen met mentor Van Aert aan zijn zijde voor een podium gaan in de Giro.
    12-12-2023 15:06
    Grappig dat je Gesink noemt:

    “Gesink observeerde hoe ik bezig was met het eten te wegen. Toen er een stuk of tien renners aan tafel zaten, nam hij het woord. ‘Jongens moet je kijken. We hebben hier iets nieuws. Hier komt iemand met een weegschaal aan het ontbijt.’ Ik kan je zeggen dat het er pittig aan toe ging. Als Gesink, dé grote man van die ploeg, iets over je roept, dat is toch iets anders dan wanneer een renner van Topsport Vlaanderen iets zegt.”

    .. aldus Campenaerts
    13-12-2023 03:59
    @VerstandOpNul Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat Gesink sindsdien een flinke mentaliteitsverandering heeft doorgemaakt gezien zijn nieuwe nederige rol als knecht, het belang dat nu binnen de hele ploeg aan voeding en marginale verbetering wordt gegeven en de successen die dat inmiddels heeft opgeleverd.

    Een mentaliteitsverandering waar het hele peleton mee worstelt, en het verschilt per ploeg en per renner hoe ver ze daar in zijn.
12-12-2023 11:28
Jee dit verhaal zet zijn geforceerde vertrek plots in een heel ander daglicht.

Als dit waar is, wat een niveau dan bij (een deel van?) die ploeg...
12-12-2023 11:18
Wordt de tactiek van Bora volgend jaar op het wiel rijden van Cian en proberen hem in de vernieling te rijden ? Zou zomaar kunnen in de koersen waar ze niet moeten rijden voor Roglic.
    12-12-2023 11:26
    Buiten Roglic rijdt cian die knulletjes er toch allemaal af bergop daar zou ik mij geen zorgen in maken.
    12-12-2023 13:03
    ja, leuk een fittie in het Peloton!
    12-12-2023 14:26
    Als ze graag hun eigen glazen willen ingooien, moeten ze dat vooral doen. De concurrentie zal zich rot lachen.
12-12-2023 11:33
Voor pesten, zeker structureel, zou geen plek mogen zijn, Niet op school, niet op kantoor en niet in het wielrennen. Echter moet ik ook denken aan onderstaande quote van Campenaerts. En waar ik ook aan moet denken: wil je weg bij een werkgever dan is het handig om een dossier te maken (en soms wordt dat wat aangedikt). Benieuwd naar verdere info, of we te maken hebben met een verziekte teamspirit, of met een aangedikt verhaaltje om een vervroegd vertrek te vergoelijken (beide opties moeten open staan lijkt mij).

“Gesink observeerde hoe ik bezig was met het eten te wegen. Toen er een stuk of tien renners aan tafel zaten, nam hij het woord. ‘Jongens moet je kijken. We hebben hier iets nieuws. Hier komt iemand met een weegschaal aan het ontbijt.’ Ik kan je zeggen dat het er pittig aan toe ging. Als Gesink, dé grote man van die ploeg, iets over je roept, dat is toch iets anders dan wanneer een renner van Topsport Vlaanderen iets zegt.”

“Gesink liet duidelijk merken dat hij geen voorstander was om met een weegschaal aan tafel aan te schuiven. Er werd daar veel om gelachen in de ploeg, maar ik bleef volhouden om die weegschaal mee te nemen. Tegenwoordig is er niemand meer die zonder weegschaal ontbijt, inclusief Robert Gesink. Mijn band met Robert was op dat moment was niet echt goed. Als ik hem nu zie hebben we altijd een hartelijk gesprek. Ik zou hem eigenlijk eens moeten vragen of hij soms nog terugdenkt aan dat moment.”
    12-12-2023 11:47
    Toch is je eigen mening duidelijk, je spendeert zoveel tijd aan de Gesink anecdote dat het duidelijk is dat volgens jou Cian dit verzint. Is niet erg maar dus ook niet objectief. Net als iedereen trouwens. Als Zonneveld aangeeft dat hij van meerdere bronnen heeft gehoord dat die Anti-Cian whatsapp groep er is geweest is dat schandalig genoeg wat mij betreft. Bovendien is met het gedrag van Denz en Vlasov in de Vuelta al duidelijk geworden dat er tegen hun eigen ploegmaat werd gereden, iets wat het pestverhaal eigenlijk alleen maar aannemelijker maakt.
    12-12-2023 11:53
    wat die gesink-anecdote hooguit suggereert, is dat campenaerts en uijtdebroeks erg verschillende persoonlijkheden hebben

    dat campenaerts het (vermoedelijk/schijnbaar) wel kon hebben, betekent niet dat het ok is en dat uijtdebroeks er ook maar moet tegen kunnen
    12-12-2023 11:57
    "je spendeert zoveel tijd aan de Gesink anecdote dat het duidelijk is dat volgens jou Cian dit verzint."

    Nee hoor Thurau. Voor mij staan beide opties open. Ik besteed tijd aan de quotes van Campenaerts omdat ik er van uit ga dat veel lezers niet weten wat er tussen Campenaerts en Gesink is voorgevallen.
    12-12-2023 12:21
    Inderdaad, ik herinner me ook dat Campenaerts dit vertelde. Goede anekdote om aan te geven dat een soort "pestgedrag" overal kan voorkomen. Iedereen wil goed in de groep liggen, en als 1 van de senior renners een beetje een 'bully' is, dan kan dat al snel de groepssfeer verzieken.

    Onlangs vertelde ook Larry Warbasse in the Cycling Podcast over zijn eerste jaren als prof. In een bepaalde rit had hij volgens zijn mederenners niet genoeg zijn best gedaan als helper. Daarom werd hij omgedoopt tot "ghost", omdat hij nergens te bekennen was. Vervolgens aan de ontbijttafel: 'Ah, daar is de ghost'. 'Hey ghost'.

    Campenaerts en Warbasse gaven ook wel aan dat dit soort dingen eerder old school waren. Ik denk dat het er bij de meeste ploegen vandaag wat professioneler aan toe gaat, en er minder plaats is voor dit soort 'pestgedrag'.
    12-12-2023 13:04
    Waarom pestgedrag tussen aanhalingstekens? Het gedrag lijkt me hier toch duidelijk
    12-12-2023 13:27
    Dat viel me ook zwaar tegen van Gesink. Temeer omdat ik hem best hoog heb zitten.

    Wat me verder vooral opvalt is dat kennelijk nog steeds niet alle ploegen het eten wegen. Ik dacht dat inmiddels wel gangbaar was. Zeker bij de professionelere ploegen waar ik ook Bora onder schaar(de).
    12-12-2023 13:35
    Bij Gesink is natuurlijk ook wel de context nodig dat hij weet tegen wie hij het zegt. Campenaerts is op mij nou nooit bepaald overgekomen als een kwetsbaar ventje.
    12-12-2023 14:34
    Ik heb bij Gesink en Kruijswijk het idee dat ze nog wat meer uit hun carrière hadden kunnen halen als die professionalisering bij Rabo/TJV eerder was ingezet.
    12-12-2023 15:13
    Goede anecdote om bij dit verhaal te plaatsen. Vooral ook dat Victor aangeeft tegewoordig hartelijk met Robert om te kunnen gaan.

    In deze casus zou, zoals Panache al zegt, wel enige voorichtigheid betracht dienen te worden daar het ook gewoon erg gelegen kan komen voor Cian dat dit wereldkundig is gemaakt. Het is nou ook niet zo dat er iets verteld wordt waarvan ik denk dat iemand met een beetje huid niet tegen zou kunnen. Het zou zomaar een scenario kunnen zijn dat af kan lopen zoals dat van Campenaerts.

    Wat echter ook zo is, zoals Romans Vainsteins nog ergens zegt, is dat indien een dergelijke groep er is en staff daarin actief participeerde of ervan op de hoogte was, dat zoiets natuurlijk een overschrijding van fatsoensgrenzen is jegens je personeel of zwakte om niet voor je personeel op te komen. Het is dan uiteraard schandalig om zo'n hoge eis op te leggen als BORA zijnde.
    12-12-2023 19:12
    Er zit een verschil tussen beide verhalen, waarbij ik dat van Gesink niet echt onder pestgedrag schaar. Meer misplaatste humor. Het opzetten van appgroepje om iemand te benadelen is dat wel. Zeker als je daarbij het koers gedrag in ogen schouw neemt. Kortom het is appels met peren vergelijken
    12-12-2023 20:25
    Meest opvallende in dit draadje is dat er meer mensen Uijtdebroeks juist schrijven dan aneKdote

    On-topic: het wielrennen is wel een erg conservatieve wereld. Klikpedalen, schijfremmen, hartslagmeters, powermeters, versnellingen aan het stuur, valhelmen,... De eerste die het deed werd altijd uitgelachen en bij sommigen duurde het jaren eer ze overstag gingen.
    Campenaerts haalde wel vaker gekke dingen uit (wat ik er wel geweldig leuk aan vond, al die zaken die hij op hoogtestage in Namibië uit z'n mouw schudde in de voorbereiding op z'n uurrecordpoging) en zocht dat unieke en speciale ook gewoon graag op en speelt dat imago ook graag uit.
    Maar in tijden waarin alle toppers hun eten afwegen is het een heel andere zaak als de ploegmaten je er om uitlachen (laat staan dat de ploeg het ondersteunt).
12-12-2023 23:51
Best merkwaardige hoe meerderen hier volledig tegen BORA worden.
Één persoon binnen deze ploeg die in vele jaren tijd zo veel problemen heeft en het is niet dat ze daar niks bereikt hebben..
Vele goede renners blijken er wel gelukkig (geweest) te zijn en deze renner die nog geen koers won niet en daardoor gaan we hier de volledige haten?
Ik niet.
Ik zou graag ook de mening van renners in het peloton of binnen de ploeg horen, lijken me zeker niet dezelfde mening te hebben als op wielerflits te lezen..

Kort samengevat, toch heel erg mijn bedenkingen bij al deze verwijten..
Demare zei dit ook en had ook bewijzen want indien dit alles klopt, hoe weet hij dit dan?
Kan hij dit aantonen?
Vlasov lijkt me eerder een stille mens als iemand die zo wat start en zie niet meteen een renner daar die dat wel zou doen?
    13-12-2023 00:12
    Haten mensen hier echt Bora? Denk toch dat dat eerder je interpretatie is dan een feit. Opvallend is ook dat je je kennelijk niet opwind over de mensen die zeggen dat het aan Cian, diens manager of Visma Lab/Plugge ligt. Voor mij ligt de kern in wat ik zag tijdens de Vuelta, daar werd opzichtig tegen deze renner gefietst door zijn ploeggenoten, ik benoemde dit toen en trouwens ook bij andere teams want UAE kon er ook wat van, de arme Ayuso werd niet echt gesteund. Als dan de renner zijn contract verbreekt krijgt die het stempel van ondankbaar, geldwolf en labiel op zich geplakt terwijl Bora die van hem af wilden ( een manager gaat nooit shoppen als alles koek en ei is.) als een onschuldige partij wordt gezien.

    Met alle verhalen die loskomen nu blijf ik bij mijn stelling dat er een zeer grote kern van waarheid zit in de stelling dat Cian werd getreiterd door ploeggenoten en ploegleiding en je zou verwachten dat men bij Bora zou verklaren dit tot op de bodem uit te willen zoeken maar in plaats daarvan krijgen we Eisel die benadrukt hoe ontzettend lastig Uijtdebroeks wel niet was.
12-12-2023 12:51
Als dit waar is treft de ploegleiding enorm veel schuld. Ze verliezen een toekomstige Wereldster door wanbeleid.
12-12-2023 13:24
Blijft toch apart dat zulke verhalen altijd uitkomen zodra er een partij baat bij heeft.
Ik weet niet of het waar is maar dit publiceren net nadat Bora een miljoen als vergoeding heeft geëist, is wel hele goede timing.

Doet me een beetje denken aan vroeger toen er altijd vlak voor de Tour opeens weer doping nieuws uitkwam.
    12-12-2023 14:41
    Is toch niet heel gek? Je wilt dit juist weten/onderzoeken wanneer blijkt dat een renner eerder weg wilt en dat zijn ploeg daar niet op zit te wachten.

    Zelfde met het dopingnieuws: dat is urgenter wanneer de tour weer om de hoek staat. Niet in de winter.
    12-12-2023 14:47
    Natuurlijk is het logisch dat het nu uitkomt.
    Maar deze verhalen komen Cian natuurlijk wel heel goed uit dus ik heb zo een idee wie de bron is van deze verhalen.
    Zijn nieuwe management krijgt natuurlijk niet zomaar betaald, daar moeten ze wel voor werken.
12-12-2023 18:38
Die jongen is 20 jaar… en zijn hoofd wordt al zot gemaakt door de eerste echte manager die hem vertegenwoordigt. Groot talent=geld voor die mannen. Visma, daarentegen, valt weinig te verwijten. Zij springen op de opportuniteiten als die zich voordoen. Andere ploegmanagers komen wederom te laat (zoals gefrustreerde Vasseur). Kortom, die jonge gast is, ongewild, voor de leeuwen (lees: grotemensenwereld) gegooid. Komt wel goed op termijn.
    12-12-2023 19:07
    De grotemensenwereld van Vlasov, Eisel en co blijkt een klein klein kleutertjestuin te zijn.
    12-12-2023 19:44
    Tja, je kan het ook anders bekijken: hij voelde zich niet goed in de groep bij Bora, wilde absoluut vertrekken. Gezien het nieuws dat naar buiten komt volkomen te begrijpen.

    Hij wil ook naar een ploeg waar de omkadering op en top professioneel is. Dan kom je al snel bij Visma-LAB uit. Win-win situatie lijkt me.

    Het is daarnaast toch normaal dat je je als topatleet laat bijstaan door een professioneel management? Zeker als er juridische perikelen bij de transfer te pas zullen komen. Ik denk dat hij zich goed heeft laten informeren, en op zoek is gegaan naar iemand die dit juridisch / contractueel kan behartigen voor hem. Zodat hij zich zelf met zijn sport kan bezighouden.
    12-12-2023 21:28
    @CP: klopt ook wat je zegt ivm management. Maar zoals steeds, hebben we er maar het gissen naar. Mijn grootste hoop is dat Cian er niet te veel sportieve hinder van zal ondervinden
12-12-2023 10:15
Ongeacht welke groep mensen je samenstelt zijn er altijd die er buiten vallen, heel lullig als het je overkomt maar niemand is er volledig immuun voor. Het enige wat je dan doen kan is inderdaad wegwezen, op welke manier dan ook.

En hier zo snel concluderen dat het om de gedrevenheid en het detaillisme alleen is: aannames toch. Die boodschap kan je namelijk zowel relaxed en met overkomende overtuiging brengen als zwetend met schril piepstemmetje. Apen zijn rare wezens die op basis van kleine dingen iets niet pruimen.

Ik blijf er bij dat dit best schadelijk uitpakken kan voor een jonge renner die nu als katalysator gebruikt gaat worden voor het duiden van een maatschappelijk vraagstuk.
    12-12-2023 10:25
    Eens met die laatste opmerking. Als dit uitdraait op een rechtszaak over pestgedrag, dan leidt dat bijna zeker tot moddergooien, waarbij Denk c.s. - alleen al om hun reputatie te redden - Cian voor van alles zullen uitmaken.
    Als een rechtszaak zou komen worden die appgesprekken openbaar en dan valt er voor Denk heel weinig te redden. Dan is het gewoon een beroerde manager die geen mensen kan aansturen. Daar hebt geen grote mond tegen.
    12-12-2023 23:36
    En wat nou als ze niks kunnen aantonen en dit eigenlijk Bluf talk is, vind ik wel heel opmerkelijk dat ze iedere twee dagen wel iets zeggen om maar te proberen weg te komen.
    Bora lijkt me eerder slim genoeg om niet veel te roepen en de advocaten hun werk laat doen..
12-12-2023 11:08
Interessant is ook: er is iemand of meer iemanden (1 bron is geen bron) uit de school geklapt... wat gaat dat doen binnen/rondom bora? een soap in een soap! Heerlijk! Volgens mij was er hier iemand met chips en popcorn...?
    12-12-2023 11:32
    Dit is een discussieforum, speculeren mag:

    Ik zeg Ide: gaat ook weg, heeft wellicht nog een appeltje te schillen en weet van die Hüss und des (2e naamval) Rands.
12-12-2023 11:24
En zo zal bora achter blijven, bij visma willen ze continue verbeteren dus daar is feedback van de renners heel welkom, terwijl ze je bij bora dan blijkbaar gewoon uitlachen, dat is precies niet echt de duitse mentaliteit maar eerder een russische, het is allemaal de schuld van vlasov! (Geen idee of dat klopt hoor)
    12-12-2023 11:37
    Ook in Duitsland is veel pesterig gedrag.
12-12-2023 13:39
“Hij werd door andere renners, maar ook door ploegleiders behandeld als een soort nerdje. Dat was omdat hij heel fanatiek was met bepaalde dingen. Hij was zijn voeding aan het afwegen, hij vond zijn tijdritfiets niet aerodynamisch genoeg, hij vond zijn kleding niet goed genoeg, kocht zelf andere sokken.”

Ten eerste zijn werkelijk alle wielrenners een soort nerdjes. Ten tweede doet hij de dingen die alle wielrenners van UAE, Ineos en Jumbo-Visma doen. Tja, ik had Bora wel wat hoger zitten dan dit, misschien moeten ze eens om zich heen gaan kijken en niet de Fransozen van Duitsland uithangen.
12-12-2023 16:35
De vuile oorlog om de centjes is begonnen, zonde.
12-12-2023 17:27
De appgroep heette letterlijk de anti-Cian appgroep?!
    12-12-2023 19:10
    Nee, de groep heette "kermit de kikker-flikker"
12-12-2023 19:03
Leuke ploeg waar Roglic volgend seizoen voor gaat rijden…
12-12-2023 19:27
Als dit waar is en Uijtdebroeks kan het aantonen dan kan hij wel degelijk in zijn recht staan om het contract te verbreken en spreken we over een totaal andere situatie.
Als er inderdaad op die schaal gepest is, hebben we het ook niet over plagerijtjes waar iemand maar een dikke huid voor moet kweken, dan hebben we het gewoon over pesten op het werk. Een strategie om iemand ten onder te doen gaan, iemand te laten breken. Nogmaals we kennen alleen wat er in de podcast is gezegd, maar als dit zo gebeurd is, dan is het heel goed dat dit naar buiten komt, een hele nare vorm van grensoverschrijdend gedrag, wat nooit getolereerd zou mogen worden.
Ben ook wel benieuwd of Roglic in die cultuur kan gedijen, nu hij is een heel stuk ouder en heeft een behoorlijke status, dus er zullen er niet veel zijn die in staat zullen zijn om hem te kleineren, maar zo te horen is er nog wel wat werk aan de winkel bij Bora op het gebied van professionalisering en dan kon het wel eens heel moeilijk voor Roglic worden om zijn enige doel te bereiken: de Tour te winnen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine