Chris Froome kijkt naar Olympische Spelen van Tokio

donderdag 7 februari 2019 om 16:22
Chris Froome kijkt naar Olympische Spelen van Tokio

foto: Cor Vos

Chris Froome hoopt dit jaar voor de vijfde keer de Tour de France te winnen. De Brit kijkt echter ook al met een schuin oog naar 2020, en dan specifiek naar één koers. “De Olympische Spelen van Tokio. Dat is mijn doel”, zo laat hij weten aan La Gazzetta dello Sport.


Waarom Froome zich richt op de Olympische wegwedstrijd? Het parcours is namelijk op maat van de klimmers, met onder meer de Mount Fuji en de Mikuni Pass (6,8 km aan 10,2%). Die laatste klim ligt op iets meer dan dertig kilometer van de finish.

Toch beseft Froome dat het roer om moet, wil hij kans maken op een medaille. “Ik moet realistisch zijn: ik heb het nog niet geweldig gedaan in de klassiekers. Ik moet echt iets veranderen aan mijn voorbereiding, om daadwerkelijk een kans te hebben. Daarnaast zal ik anders moeten gaan koersen.”

WK in Yorkshire 
Froome heeft zeker niet de garantie van het kopmanschap, aangezien de Britse bondscoach ook kan kiezen voor Geraint Thomas of de gebroeders Yates. Froome hoopt in september het WK in het Britse Yorkshire te rijden, om zodoende wat ervaring op te doen. “Ik wil er in topvorm aan de start verschijnen, maar dan wel in dienst van anderen.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Koersmaniak 7 februari 2019 om 17:34

Ik ga ook kijken

Tour 7 februari 2019 om 18:43

Tokio, smog, en een astma patiënt pakt goud op de wegrit.
Ik heb al weer gegeten en gedronken.
Ik ben Froome moe, al vanaf dat hij zo overdreven achterom keek toen Wiggings een moeilijk momentje had.

Covadonga 7 februari 2019 om 19:22

Als je nu al weer moe bent na een berichtje over Froome, snap ik voor geen meter wat je hier doet. Misschien is er dan een andere sport die je aandacht verdient.

Romāns Vainšteins 7 februari 2019 om 19:25

#froomemoe is al trending op twitbook, facecheck, en ^imhere!^ sinds langere tijd hoor. Ook onder gecertificeerd passionele wielerfans.

KnightBiker 7 februari 2019 om 20:34

Froome moe? Dat kan Ik me voorstellen, Maar hij verdient ook enorm veel respect voor Het geen hij heeft gepresteerd! Het is misschien saai maar ook van uitzond lijken klasse. Daarom heb Ik bij dit soort commentaren al gegeven en gedronken: ga eens zelf een tour winnen en kom dan nog maar eens terug.

HSV 7 februari 2019 om 23:47

Ik ook! Kan er ook niet naar kijken.

doorak 7 februari 2019 om 23:49

Ach gut mijnheer Tour, u heeft vroeger te weinig aandacht gehad? Of presteerde u niet en geen aandacht en nu een trauma wat zich uit in afkeer naar lieden die presteren…

Mensen zonder astma daarvan hebben er een aantal geen of vrijwel geen last met de vervuiling rond Tokio. En een aantal loopt het risico dmv grote inspanning in die lucht astma te ontwikkelen.
Mensen met een “lichte” astma ondervinden relatief grote hinder door de vervuiling, echter de pufjes zijn ervoor om 1. irritatie aan de luchtwegen te voorkomen, ontstekingsremmend. en 2. om bij irritatie dan wel inspanning ervoor te zorgen dat de luchtwegen niet vernauwen en longcapaciteit afneemt maar deze min of meer normaal blijft.
Kortom, salbutamol waar het bij Froome over ging heeft geen enkel effect op de prestaties in die zin dat men daardoor meer zou kunnen dan zonder op het moment dat de longen goed functioneren.

Ofwel iemand heeft in en longfunctietest een bepaalde waarde gelijk aan zijn maximale waarde gemeten in meerdere tests onder gezonde omstandigheden. Stel de waarde is 100% en door gebruik van Salbutamol wordt deze nooit meer. Alleen wanneer deze 90 is kan dmv Salbutamol deze weer 100 zijn maar vaak meer een paar % lager.

Verder is aangetoond dat extra puffen wat Froome inderdaad kennelijk idioot veel gedaan heeft geen prestatie stimulerend effect heeft. Alleen in pilvorm zou, (is namelijk niet voldoende wetenschappelijk gebleken) er een licht anabole werking vanuit kunnen gaan.
Dit is vorig jaar uitvoerig her en der door artsen bevestigd en is ook een keer hier in de comments toegevoegd.
Dat er lieden zijn die iets hebben gehoord, de mogelijke te verwaarloze anabole werking in pilvorm bij zeer grote dosis, verwarren met pufjes heeft tot ophef geleid. Ook al staat het op de lijst dat wil niet zeggen dat het prestatiebevorderend werkt wat voor veel stoffen geld. Kijk de lijst maar na.

U lijkt wel een framboos, sorry, fransoos, die menen daat de Tour alleen hun toebehoort en er mag wel zo nu en dan een buitenlander winnen maar niet teveel en al helemaal niet engels sprekend hetgeen vloeken in de kerk is voor de fransoos.
Fransen die met pis, bier gooien, op de rug slaan, duwen zijn zielige lieden die zich geen wielerfan mogen noemen. Hetzelfde maaktge Eddy Merckx mee toen hij dreigede de tour te winnen van Thenevet en een Fransoos hem als laatste redmiddel een harde slag op de lever gaf waardoor Merckx bijna moest opgeven maar wel de tour verloor. Nou dat is sportief.

Romāns Vainšteins 8 februari 2019 om 07:12

Lang, doch weining overtuigend relaas alwaar ik met name ‘groeten uit Stockholm’ in teruglees.

doorak 9 februari 2019 om 02:10

Vainstains. Totaal bluddy lunatic opmerking mbt Stockhlom s.
Maar dat typeert je, als je te weinig kennis hebt, iets niet kunt lezen en wanneer het met name ingaat tegen je eigen pretentie dan komt men met een dooddoener. Wat er staat klopt gewoon. Basta.

Jungle Man 7 februari 2019 om 21:04

Froome is geen eendagsrenner, dus ik verwacht hem niet als winnaar

kleomantre 7 februari 2019 om 22:54

Neen en dat lijkt hem ook geen zier te interesseren dat soort races. Hopelijk dat zo’n vette vis niet aan hem besteed is, alleen al daarom. Het is geen liefhebber maar een tiran.

Tour 8 februari 2019 om 00:12

@ doorak, er zijn ook onderzoeken die beweren dat anabolen even goed werken als een plasebo.
Er was die dag geen reden om dat middel te gebruiken, en al helemaal niet in die hoeveelheid.
Medicatie en topsport is een hellend vlak, en pakt op de korte termijn te vaak verkeerd uit voor de gezonde jongens.
Morgen eerst even een testje doen, niet voor mijn tour conditie, we gaan rammen dit jaar, niet 3 uurtjes touren en pas dan sprinten.

doorak 9 februari 2019 om 02:31

Ik ben bekend met meerdere onderzoeken waaruit blijkt dat inderdaad placebo’s een positief effect hebben. Echter in relatie met anabole steroïde beter werken is onjuist.
1. Dit ligt aan enerzijds hoeveelheid en middel, optimale reactie opbouw tijd tot maximaal effect.
2. Placebo effect is binnen een groep van proefpersonen divers. Soms vergelijkbaar tov anabole s. Echter gemeten in een periode met meer weken nadien leidt over het algemeen het juiste toegepaste middel, anabole s., tot betere resultaten. Puur omdat het mentale effect zo blijkt meestal van kortere duur is.
Komt bij dat AS niet alleen meer spierkracht geven maar vaak ook men meer kan belasten, sneller hersteld, en door de betere training ook kans heeft op hogere melkzuurbuffer.

Er was die dag wel een reden. Astma is voorheen vastgesteld, astma is meestal blijvend en is er dus een attest om het te gebruiken.Tenminste zo zijn de regels.
Het is juist dat de hoeveelheid idioot hoog was en eigenlijk niet te verklaren. Anderzijds is de tabletvorm gemakkelijk aan te tonen en dat was niet het geval.
Het feit dat dit alles vreemd is wil niet zeggen dat aantoonbaar er gedrogeerd is. Sterker, het middel geeft geen extra power of uithoudingsvermogen of wat dan ook.

Ben met je eens dat attesten verkrijgen wat ook bij jeugd renners veel aan de orde is ivm bronchitis en astma niet goed is. Vaak wordt er te gemakkelijk een recept uitgeschreven en onnodig al die medicatie nemen is af te raden. In de begeleiding van jeugdrenners zijn er die pufjes gebruiken want kortademig en vooral de eerste rondes als er volle bak gekoerst wordt. Echter begeleiding bij beter warmrijden, het smeren van ouderwets Dampo of Vicks op de longen e.d. maakt dat velen dan wel lucht hebben voor de eerste rondjes. Vaak zit het ook in betere begeleiding ipv direct naar de dokter gaan.

Dan weet jij ook Tour dat jij kunt rammen als je zorgt dat de longen voldoende beschermt worden (kleding) en tijd nemen voor lange warming up. Neem aan dat je wil zeggen dat je astma hebt en dergelijke renners moeten nu eenmaal rustig opwarmen zonder forceren alvorens aantal keren in het rood door te trekken en wedstrijd klaar te zijn. Koud forceren met astma is funest.

SvB 8 februari 2019 om 07:55

In een 1-dags evenement zie ik Froome geen bijzondere dingen doen. ( Tijdritten uitgezonderd )

Bikeage 8 februari 2019 om 08:20

Ga zelf maar eens de Tour winnen voordat je mag zeggen dat je moe bent!!!!11!1!!

Angelo Pauwels 8 februari 2019 om 09:44

Zal toch serieuze concurrentie krijgen van Evenepoel, heb in een interview gehoord dat ie er ook een doel van maakt.