Chinese ploeg heeft interesse in overname Sky

Door , vrijdag 14 december 2018 om 08:22

foto: Sirotti

Valt Sky binnenkort in Chinese handen? Tim Kay – CEO van Global Cycling Project – staat in ieder geval open voor een overname, zo laat de zakenman weten aan Cyclingnews. Kay is al een tijdje druk bezig om de eerste Chinese WorldTour-ploeg op poten te zetten.


De zakenman heeft nog altijd het plan om zelf een WorldTour-team op te richten. De formatie zou in 2020 moeten debuteren op het hoogste niveau, om vijf jaar later met een Chinese renner de Tour de France te winnen. Kay hoopt Chinese sponsors zo ver te krijgen om in te stappen.

Mocht dit echter toch niet lukken, dan staat hij niet onwelwillend tegenover een overname van de Britse sterrenformatie. “Er is nog niet over gesproken, maar ik kijk serieus naar de mogelijkheid”, aldus Kay. “We kunnen ons project ook realiseren, door het huidige Sky-model over te nemen.”

Connectie 
De interesse van Kay in de Britse ploeg is niet verrassend, aangezien hij al meerdere malen zijn bewondering heeft uitgesproken voor teammanager Dave Brailsford. Bovendien wordt Kay bij het opzetten van de ploeg gesteund door onder meer Shane Sutton, die als coach enkele jaren verbonden was aan Sky. Global Cycling Project verwacht in de toekomst een groter budget te hebben dan Sky.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Viktrodriguez 14 december 2018 om 08:26

Dat wordt natuurlijk net zo groot succes als de Chinese overname van Lampre.

Baik-Baik 14 december 2018 om 13:15

Moest ik ook gelijk aan denken, zie: https://www.wielerflits.nl/nieuws/eerste-chinese-worldtour-team-in-de-maak/

vluggejapie 14 december 2018 om 08:32

Groter budget dan Sky?! D’oh!

Merlinappa 14 december 2018 om 08:34

Ik zie dit wel gebeuren, en dan hebben ze waarschijnlijk nog een groter budget ook. Of het goed is weet ik niet

Viktrodriguez 14 december 2018 om 11:39

Een hoop geld hebben is natuurlijk maar één kant van het verhaal. Zonder goed beleidsmatig plan gaan ze daar echt niet meedoen om de prijzen. Zie UAE, heel veel geld, maar navenant presteren ze geen ruk. Bij Sky hebben ze tenminste een duidelijke visie en doel voor ogen met een juiste uitvoering daaraan gekoppeld.

Merlinappa 14 december 2018 om 12:45

Natuurlijk, maar die mensen werken nu al bij het team en zullen niet weg gaan als sky stopt en er een net zo’n grote sponsor voor in de plaats komt.

josi 14 december 2018 om 08:39

Hij staat ervoor open om Team Sky over te nemen maar heeft nog geen sponsors. Voorlopig is Kay vooral goed in het bouwen van luchtkastelen.

Krul 14 december 2018 om 08:47

Bij Sky was het ambitieus om uit te spreken om binnen 5 jaar de Tour De France te winnen, maar ik zie dit niet zo snel gebeuren met een Chinese renner (bovendien, was er in Groot Britannie al een wielercultuur, ook al was het veelal baan werk)

the student 14 december 2018 om 08:52

@Josi: als chinezen ergens fan van zijn is het wel van luchtkastelen.

Paar chinese renners erbij. Tjokvol met specerijen in de reet en hup die berg op.

Samlambeej 14 december 2018 om 09:10

urghh

T-Rex 14 december 2018 om 09:32

Ja en nu de chinezen toch bezig zijn wellicht een nieuwe klassieker creëren "De muur van Mutianyu" de start is in Beijing. :)

Dolledriesoldebroek 14 december 2018 om 09:42

Slechte ontwikkeling als dit gaat gebeuren…. anti het grote geld!

ChefSpijker 14 december 2018 om 10:35

Liever mensen op straat zien komen dus?

LennartZ 14 december 2018 om 10:44

Ben jij ook zo iemand die tegenwoordig het veiligheids vestje uit de auto preventief aan trekt? Je weet immers nooit of je autopech krijgt

Romāns Vainšteins 14 december 2018 om 11:43

‘Liever mensen op straat zien komen dus?’

JA!

Snap sowieso niet veel van dat aldoor hier begaan zijn met de werkgelegenheid binnen de wielrennerij alsof het je familie is of zo. Voor mij is de vetste koersen aanvangen met ong 200 ingepakte lui op fragiele fietsjes meer dan voldoende.

ChefSpijker 14 december 2018 om 11:47

Het kan me weinig interesseren of …. uit …. z’n baan behoudt, maar het lijkt me een slechte zaak voor de sport wanneer er ploegen verdwijnen uit de wielrennerij en dus ook renners. Of je de ploeg nu tof vindt of niet. De grote sponsoren liggen al niet voor het oprapen. Maar goed, je kunt natuurlijk ook naar de toerversie van de Ronde van Vlaanderen gaan kijken. Die zendt Sporza tegenwoordig ook uit geloof ik. Dan kom jij ook aan je trekken.

Jacco van Stierop 14 december 2018 om 13:35

@ChefSpijker
Waarom is het een slechte zaak “wanneer er ploegen verdwijnen uit de wielrennerij en dus ook renners”? Er komen toch steeds weer nieuwe ploegen, nieuwe sponsors, nieuwe renners? Waarom zou het goed zijn als dezelfde ploegen met dezelfde sponsors tot in lengte van dagen blijven bestaan? Het is een vorm van conservatisme die ik niet vat. Een bedrijfstak is juist gebaat bij dynamiek. Ploegen komen en gaan, sponsors komen en gaan, renners komen en gaan, en zo hoort het, hoewel ik wel degelijk enige sympathie koester voor trouwe sponsors als FdJ, Lampre, Cofidis en LottoBe. Was het einde der wielertijden nakende toen in de jaren 60 Bianchi er (tijdelijk) mee ophield nadat het tientallen jaren onafgebroken als sponsor in het profpeloton aanwezig was geweest?
Ben nooit zo onder de indruk van al dat geweeklaag en de “alles-moet-anders-opdat-we-behouden-wat-we-nu-hebben”-roepers.

ChefSpijker 14 december 2018 om 13:59

@Jacco van Stierop >>> Chinezen die Sky overnemen valt toch ook onder een nieuwe sponsor? Daar ben ik juist niet op tegen. Zolang de ploegen maar blijven voortbestaan vind ik het prima. Of er nieuwe sponsoren komen is echter nog maar afwachten. Voor volgend jaar zie je al dat vier ploegen genoodzaakt waren om te fuseren. En voor een sponsor als UHC is ook geen opvolger gekomen. Zoals het er nu naar uit ziet hebben we volgend jaar twee profploegen minder dan in 2018 (en dat valt dan nog enigszins mee door enkele ploegen die promoveren vanuit het continentale circuit, dat zijn ook geen nieuwe ploegen/sponsoren). Zo rooskleurig als jij het beschrijft ziet het er volgens mij helemaal niet uit.

Jacco van Stierop 14 december 2018 om 17:32

Sommige ploegen (met wisselende sponsors) bestaan al decennialang, zoals Jumbo, Quickstep, Movistar, en dat is prima. Andere ploegen hebben een veel kortere levensduur of fuseren, ook prima. Waarom het voor de wielersport goed zou zijn dat een ploeg, -onder welke naam dan ook-, eeuwig blijft voortbestaan is mij nog steeds niet duidelijk.
Kan me eigenlijk geen ander tijdvak heugen dat de situatie binnen het wielrennen zo stabiel (of ‘statisch’ als je wilt) was als de huidige tijd. Nu Sky als sponsor er mee ophoudt schiet men meteen weer in de stress en is de toekomst weer inktzwart. Ach, over 25 jaar rijden nog steeds de beste wielrenners van dat moment Milaan-San Remo, de Ronde van Vlaanderen en de Tour, gun mij maar die rooskleurigheid.

Angedelamontagne 15 december 2018 om 01:11

Ik vrees dat het grote geld de sport veel onbereikbaarder zal maken. Zit ook niet te wachten op mondialisering van het wielrennen, dat dient de portefeuille van enkelen maar maakt de sport niet mooier.

Haanaf 15 december 2018 om 01:54

Niets is voor eeuwig. Dus ook wielerploegen niet en hun sponsoring dus ook niet.

Het (lees: ik) zou toch fijn zijn als er een Britse ploeg zou blijven bestaan. Desnoods op pct niveau.

IverBon 14 december 2018 om 11:11

包装中的天启 :(

jooprioolpijp 14 december 2018 om 16:32

Volgens Google translate betekent dat ‘Apocalyps in het pakket’. Dat is of heel diepzinnig of je hebt een paar willekeurige karakters gekopieerd… :-)

IverBon 15 december 2018 om 08:38

不一定非常深刻,雖然懷孕的婊子與純粹的反叛的個人傾向傾向於拋出一整個女孩的巢 ;)

KnightBiker 14 december 2018 om 11:11

China als grote markt die haar economie steeds meer openstelt is natuurlijk ideaal, ze hebben De know how nodig, hebben een hoop geld want de markt is enormous en westerse producten zijn er populair! Bovendien is er een grote noodzaak voor China om fietsen populair te maken: autoverkeer In De steden maakt gemeenschappen onleefbaar, fietsen is daar een antwoord op. (Wielerflits In Het Chinees? )

Jeff®ey 14 december 2018 om 15:21

Nou als over 5 jaar de nu nog onbekende Chinees Do Ping de Tour wint zullen we met zijn allen aan dit moment terug denken

Angedelamontagne 15 december 2018 om 01:08

Haha

sooike 14 december 2018 om 21:23

De Chinezen gaan de wielersport veroveren en beinvloeden. Laten we ons hart vasthouden !

winningmood 14 december 2018 om 22:26

Een einde aan de dominantie en schimmigheid van de Sky ploeg lijkt me een goede zaak voor de sport.