Ceylin del Carmen Alvarado de sterkste in Ethias Cross Leuven

zaterdag 14 november 2020 om 14:35
Ceylin del Carmen Alvarado de sterkste in Ethias Cross Leuven

foto: Cor Vos

Ceylin del Carmen Alvarado sprintte zaterdag naar de overwinning in de Ethias Cross Leuven. De wereldkampioene glipte in de slotronde mee met Denise Betsema, die zij in een sprint vervolgens de baas was.

Leuven was zaterdag het decor van een nieuwe manche in de Ethias Cross. Na twee door Betsema gewonnen edities zocht de organisatie naar een opvolgster van de Texelse veldrijdster, die ook vandaag weer tot een van de favorieten werd gerekend.

In de openingsfase was het Perrine Clauzel die verrassend de kop nam. De 26-jarige Franse veldrijdster eindigde vorige week nog als vijfde op het Europees kampioenschap in Den Bosch. Bij de eerste doorkomst had Clauzel al direct een handvol seconden te pakken op een achtervolgend groepje met onder meer Annemarie Worst, Alvarado, Lucinda Brand en Betsema.

Knap breidde Clauzel haar voorsprong uit tot vijftien seconden in het eerste kwartier, maar daarna begon het te rommelen bij de achtervolgers. Brand en Worst plaatsten een serieuze versnelling, waarna zij snel dichterbij de leidende Franse kwamen. Ook Alvarado, Betsema en Manon Bakker slopen mee. Onder aanvoering van de wereldkampioene maakten zij zelfs weer de aansluiting.

Betsema aan zet – foto: Cor Vos

Daarna was het aan Betsema om eens haar kracht te tonen. De renster van Pauwels Sauzen-Bingoal kreeg Alvarado en Worst in haar kielzog mee. Ook Brand en Bakker sloten uiteindelijk op hangen en wurgen aan. Bij Clauzel ging het lichtje definitief uit.

In de laatste ronde bleven er dus vijf rensters over. Alvarado, Worst, Brand, Betsema en de op drie seconden hangende Bakker. De taaie Bakker brak nimmer, maar zij zou zich niet meer in de strijd om de overwinning mengen.

Betsema probeerde het in de slotronde nog een keer. Brand en Worst moesten direct een gat laten, maar van Alvarado kwam zij niet af. In de sprint ging Betsema vervolgens van kop af aan, maar dat bleek niet voldoende om Alvarado van de zege te houden.

Alvarado – foto: Cor Vos

flag-be Ethias Cross Leuven
1. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado (Alpecin-Fenix)
2. flag-nl Denise Betsema (Pauwels Sauzen-Bingoal)
3. flag-nl Lucinda Brand (Telenet Baloise Lions)
4. flag-nl Annemarie Worst (777)
5. flag-nl Manon Bakker (Credishop-Fristads)
6. flag-fr Perrine Clauzel (A.S. Bike Crossteam)
7. flag-hu Kata Blanka Vas
8. flag-nl Fem van Empel (Pauwels Sauzen-Bingoal)
9. flag-nl Yara Kastelijn (Credishop-Fristads)
10. flag-be Laura Verdonschot (Pauwels Sauzen-Bingoal)

Dit artikel delen:

41 Reacties

Dolfy 14 november 2020 om 14:44

Mooie wedstrijd. Mooi om Clauzel zo te zien rijden in het begin, en niet echt teruggevallen daarna, mooi 6e geworden. Verdonschot puur op kracht nog 10e, beste Belgische. Cant helemaal weggereden, op het vlakke deel zelfs, nog niet eens op de lastige klimmetjes. Ik zag haar niet in de top 15.

Franco Ballerini 14 november 2020 om 14:46

Ja, mooie race. Van Anrooij zit er nog niet lekker in dit seizoen. Nog bedankt voor de VTM tip.

Michelangelo 14 november 2020 om 15:03

Cant kunnen ze beter van de eerste startrij weghalen… heeft daar precies niks meer te zoeken.
Toen ik de uitslag (heb helaas geen Belgische TV) dacht ik eerst dat ze niet had meegedaan. Maar blijkbaar wel, maar dan voor spek en bonen.

Dolfy 14 november 2020 om 15:04

@Franco Ballerini Ja het is nog niet wat ze verwacht had, dat de debuut voor Telenet. Enne graag gedaan!

Dolfy 14 november 2020 om 15:08

@Michelangelo Ja, Cant leek de weg wel naar boven weer een beetje gevonden te hebben, niet om nog met de top echt mee te kunnen maar weer wel in de Top 10 maar nu alweer een terugval. Benieuwd of ze straks weer pauze in last om dan weer een paar goede te rijden en weer terug te zakken.

Erik33 14 november 2020 om 15:25

Vertrouwde 18e plek voor Sanne. Zal niet lang meer duren voordat van Empel zich helemaal vooraan meldt, wat goed is komt snel.

Emergo 14 november 2020 om 16:05

@MichelAngelo
Online voor Ethiascrossen bij VTM kijken. Registreren en kijken maar. Gratis !!

winningmood 14 november 2020 om 16:07

@Franco Ballarini: 28e Lindy van Anrooy, oudere zus van Shirin; die vandaag niet startte.

Robbiebier 14 november 2020 om 16:23

En sann zei nog dat deze aan een schakeling van wedstrijden in haar voordeel is.
Ik denk dat er gewoon te hard gefietst wordt voor sanne.

Franco Ballerini 14 november 2020 om 18:55

@winningmood: mijn fout, bedankt voor de correctie.

HennieK 14 november 2020 om 15:34

Toch echt een leuke en spannende koers gezien, winnaar pas in de laatste meters bekend. Wordt toch ook tijd dat de Belgen beter gaan scouten en opleiden bij de dames/meisjes, dit wordt langzamerhand een beetje onthutsend. Het is veel leuker als er iets meer internationale strijd bij komt.

Even terzijde, mij lijkt het dat de Nederlandse overmacht in het vrouwenwielrennen zijn oorsprong vindt in onze schaatstraditie. Daar komen veel talentvolle dames vandaan.

jan jansen 14 november 2020 om 15:48

Mooi om te zien Betsema weer helemaal terug is in de top

winningmood 14 november 2020 om 16:02

Hele wedstrijd gezien en dan zie ik toch niets anders dan dat Denise Betsema de sterkste is en Ceylin Alvarado wederom de leepste is met haar vlijmscherpe eindschot.

Wheely 14 november 2020 om 16:14

Ceylin helemaal lijp!

Je zal de leepste bedoelen ;)

jan jansen 14 november 2020 om 16:18

Alvarado lijkt meer compleet. Het is niet makkelijk om die te verslaan

winningmood 14 november 2020 om 16:21

@Wheely bedankt, heb het aangepast.

Arie den Blanken 14 november 2020 om 16:19

Vandaag weer omstandigheden om goed het niveau verschil te kunnen meten tussen de vrouwen en mannen omdat het parkoers er qua omstandigheden er nagenoeg gelijk bij bleef liggen. De vrouwen reden 7 ronden in 46.14 min. De mannen passeerden na 7 ronden in 39.28 min. Een niveau verschil van 17%. In bijna alle andere sporten waar zo’n vergelijking goed meetbaar is dat verschil ongeveer 10%. Kortom het niveau van het vrouwen veldrijden is erg laag. Wat natuurlijk niets af doet aan het vaal spannend koersverloop.

Robbiebier 14 november 2020 om 16:26

Ja dus??vrouwen zitten nou eenmaal anders in mekaar toch,of was je daar nog niet achter.

Massimo Bataille 14 november 2020 om 16:35

Veldrijden mag je ook totaal niet vergelijken met wegwielrennen (of piste) waar de snelheden veel hoger liggen.
Want het is nu eenmaal moeilijker om van 50 km/h naar 51 km/h te gaan dan van 20 naar 21 km/h.
Ik denk moest je de wattages vergelijken, dat het verschil tussen vrouw/man evenredig zal zijn dan in andere disciplines.
Een Brand rijdt ook wel goed op de weg, Vos destijds domineerde alle disciplines etc.

C de Vries 14 november 2020 om 19:26

En dan deden Wout en Matthieu niet eens mee. Verder kijk ik liever naar de dames voor
spanning.

Peter Lippens 14 november 2020 om 19:51

so what, kan van de wedstrijd bij de dames minstens zo veel van genieten dan bij de heren, zijn over het algemeen een stuk spannender tot het einde toe als valt dit de laatste weken ook bij de heren wat mee

Pol 14 november 2020 om 16:30

@Arie
Ga jij eens een stukje fietsen met een van die dames, dan ben je na een kwartier al opgebrand. Commentaar leveren is heel makkelijk daar hoef je niets van te weten en niets van te kunnen.

Arie den Blanken 14 november 2020 om 17:07

Een kwartier? Nog geen vijf minuten. Maar dat heeft niets te maken met mijn meting en conclusie.
Ik heb het vergeleken met de verschillen in de loopnummers van de atletiek, de zwemnummers , het roeien en het schaatsen. Daarin is het verschil tussen mannen vrouwen in het niveau in de absolute top ongeveer 10%. Vandaar mijn conclusie.
Verklaringen zouden kunnen zijn dat veldrijden gewoon een sport is die voor het gestel van vrouwen minder geschikt is of dat het vrouwen veldrijden een jong onderdeel is en nog volop in ontwikkeling os.

Michelangelo 14 november 2020 om 17:55

Arie,
Ik denk dat het komt doordat kracht een heel doorslaggevende factor is bij de cross. Heb ik snelheid en kracht genoeg, raak ik door de zandbak of boven bij dat pukkeltje. En heb je dat niet, dan moet je lopen.

Kijk bijvoorbeeld naar de cross in Niel. Zandbak moet door de dames bijna in zijn geheel gelopen worden, terwijl veel mannen de kracht hebben om zich er doorheen te trekken. En zo zaten er nog zo’n pukkel in het parcours waar de mannen naar boven reden, en de vrouwen van de fiets af moeten. Op die twee stukken alleen al ligt er bijna 20 seconden verschil…

Terwijl bij schaatsen/wielrennen/hardlopen/skiën dit allemaal veel minder speelt…

Arie den Blanken 14 november 2020 om 21:59

Michelangelo,
Ik denk dat dat zeker een mede verklarende faktor is. Jammer laten kracht onderdelen als kogelstoten , discus- en speerwerpen zich niet op deze manier vergelijken omdat de gewichten van de attributen in die onderdelen bij de vrouwen lichter zijn. Voor hordenlopen hetzelfde want daar zijn de horden bij de vrouwen lager.
Dat laatste bracht me wel eens op het gedacht om bij het vrouwen veldrijden de balkjes iets lager te doen zijn.
Ik vind dit soort dingen al heel lang interessant. Bij de hoog- en verspringen is het niveauverschil ook veel groter dan die circa 10%. Wat wel past in jouw verklaring.
p.s. Je hebt in ieder geval een serieuze en geen nonsens reactie.

Murcia 14 november 2020 om 16:32

Waarom de vrouwencross nu zo omlaag moet worden gehaald begrijp ik echt niet, In de atletiek ga ik de tijden van Sifan op de 10km ook niet vergelijken met de 10 km van Mo Farah een uurtje of twee later. De vrouwen in de cross beginnen de laatste twee a drie jaar zich spectaculair te ontwikkelen wat beloont wordt met prima kijkcijfers in Vlaanderen. Commentaar in de trant van armoedig niveau maar wel spannend kan mij dan gestolen worden.

Brabander 14 november 2020 om 16:43

Amen
Lekker boeiend ook. Dat geneuzel over ‘niveau’ altijd. De damescrossen zijn vaak 10x fijner om te zien. Mede ook door de frisse verschijningen

Romāns Vainšteins 14 november 2020 om 17:01

Maar wie ziet het nou echt? Zo’n verschil dat je je eraan ergert. Zo’n naar trager rijdende vrouw op een fiets? Ik vind het ronduit seksistische bullshit.

Arie den Blanken 14 november 2020 om 22:05

Ik vind dit soort dingen juist wel boeiend en mij boeit bijvoorbeeld weer niet dat gepallaver over bijvoorbeeld of een renner een betere tijdrijder is dan een klimmer.

Pedalo 14 november 2020 om 17:31

Verschil tussen mannen en vrouwen is gigantisch…..wat boeit het. Zolang vrouwen er maar een mooie strijd van maken…ooit een tenniswedstrijd gezien tussen de nummer 75 ofzo bij de mannen en nummer 1 ,Serenade Williams bij de vrouwen, 6-1 6-2. Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever naar bv. Chantal Blaak luister in een interview dan naar negen van de 10 mannen met hun nietszeggende antwoorden.

Franco Ballerini 14 november 2020 om 18:47

+1. De dames maken er elke cross weer een spektakel van.

delgado 14 november 2020 om 18:21

Heerlijke cross gezien weer. Bijzonder hoe Alvarado nog weet te winnen op een snel parcours na een val in de slotronde.

Wat het niveau betreft. Dat is toch echt een gigantisch verschil met een paar jaar geleden. Op Sanne Cant na, en de ‘occasionele crossers’ à la Vos, Ferrand-Prévot,…, leken het een stel hobby-isten op een fiets. Diezelfde Cant komt er nu gewoon totaal niet meer aan te pas, ook al is ze waarschijnlijk wat over haar hoogtepunt heen.

Als je een Alvarado, Betsema en Worst de bochten ziet aansnijden, of hoe Alvarado vandaag eventjes naast Worst komt rijden in een steile afdaling, dat was vijf jaar geleden volledig ondenkbaar. Als ik die dames bezig zie, heb ik wel degelijk het gevoel dat ik naar topsport aan het kijken ben. Het niveau daaronder (vanaf plaats 7 à 8 en hoger) laat natuurlijk nog te wensen over, maar alles op zijn tijd.

Peter Lippens 14 november 2020 om 19:53

helemaal mee eens, Cant was meer een kampioen éénoog in het land der blinden, het niveau ligt nu veel hoger en net als op de weg overheerst Nederland wat te veel maar is het aan de andere landen om daar iets aan te doen

storm-biker 14 november 2020 om 19:32

@redactie Waarom vermelden jullie het team van Blanka Kata Vas niet?

Peter Lippens 14 november 2020 om 19:54

volgens mij is dat Doltcini, idd vreemd dat ze dat niet vermelden

Nico Dick 14 november 2020 om 23:27

Proximus-Alpha Motorhomes-Doltcini

Veleta 14 november 2020 om 20:47

Jazeker, het veldrijden bij de vrouwen is top om naar te kijken. Nieuw stukje bewijs voor de populariteit: meer reacties op de uitslag van de vrouwen dan bij de mannen, zelf even nageteld. Mag je gerust een mijlpaal noemen.

Veleta 14 november 2020 om 20:53

Nog even terug naar Arie: volgens mij was Clauzel bij de vrouwen de enige die alle hellingen op de fiets deed, zelfs de mannen fietsten niet alles! Niet dat het nou perse sneller is, maar toch.

Arie den Blanken 14 november 2020 om 22:07

Dat zag er in ieder geval heel wat minder klungelig uit.

sooike 15 november 2020 om 00:05

Mooie wedstrijd. Bedroevend slecht commentaar op Eurosport, dat pas om 20.00 uur tijd had voor een verslag. Bij de mannen was later zelfs het commentaar na 5 minuten l weggevallen vanwege een technisch mankement. Was geen probleem, want die twee aanwezige stuntelaars deden de koers geen goed !

Mark 15 november 2020 om 11:45

Dat is mooi die Rotterdamse rijdt echt een sterk seizoen, hopelijk kan ze dat jaren volhouden. Rotterdam op 1 in de wereld (en in Leuven) en in een mooie sport. :)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair