Canadese triatleet sterkste in Ronde van Zwift, V/d Poel speelt geen rol van betekenis

zondag 5 april 2020 om 11:57
Canadese triatleet sterkste in Ronde van Zwift, V/d Poel speelt geen rol van betekenis

foto: Cor Vos

De Ronde van Zwift is gewonnen door de Canadese triatleet Lionel Sanders. De renner van Canyon ZCC besliste de virtuele wedstrijd – met 19 renners van Alpecin-Fenix aan de start – met een demarrage op vier kilometer van de aankomst.

Het virtuele peloton kreeg zondagmorgen drie rondes van het Richmond-circuit voorgeschoteld, een route van in totaal 27,8 kilometer. De wedstrijd bleef lang gesloten, hoewel onder meer Alpecin-Fenix-renners Louis Vervaeke en Dries De Bondt het onderweg probeerden. Mathieu van der Poel werd onderweg gelost en speelde geen rol van betekenis.

De beslissing kwam toen Sanders net voor de laatste beklimming een power-up gebruikte en wegreed bij de rest. In de finale kwam de Zweed Branlunnd nog dichtbij, maar hij kon Sanders er niet van weerhouden als eerste de virtuele finish te passeren.

Alpecin-Fenix weggereden
De renners van Alpecin-Fenix slaagden er niet in een plekje bij de beste tien van de einduitslag de bemachtigen. De volledige top tien bestond uit renners van de zogenaamde eRacing teams.

Uitslag Ronde van Zwift 2020
1. Lionel Sanders (Canyon ZCC) in 36m21s
2. Samuel Brannlund (Zweden) +1:89
3. Lionel Vujasin (Canyon ZCC) +4:88
4. Ollie Jones (Canyon ZCC) +5:28
5. Johan Wigforss (Zweden) +5:61
6. Alex West (Canyon ZCC) +5:74
7. Gavin Dempster (Team Draft) +7:30
8. Vidar Mehl (Kalas Esport) +7:52
9. Warren Muir (Team Draft) +7:54
10. Alexander Wetterhall (Zweden) +8:55


Bekijk hier de wedstrijd terug

Dit artikel delen:

32 Reacties

TJ 5 april 2020 om 12:15

Power-up? Kun je ook bananenschillen schieten en olie achter laten in Zwift?

xistnc 5 april 2020 om 12:32

Zijn tegenstanders probeerden nog een Icy Wind, maar waren net te laat.

eppie_steppie 5 april 2020 om 12:16

Ik heb net gewoon het verslag van een computerspelletje zitten lezen. Hoop dat er snel weer echt geracet gaat worden.

Arry1337 5 april 2020 om 12:25

Typisch dat de eerste reacties zijn van mensen die Zwift niet kennen, en duidelijk niet hebben gekeken.

Ik heb wel gekeken, en vond het nog best aardig om te zien. Ze moeten naar mijn mening wel de mogelijkheid toevoegen om zelf te bepalen wie je volgt en vanuit welk camera standpunt.

Romāns Vainšteins 5 april 2020 om 12:33

Net zo typisch als dat zwiftlovers dwepen met die claustrofobische buitensport.

Arry1337 5 april 2020 om 12:34

Want je kunt niet open staan voor beiden? Het is wel altijd zwart of wit bij jou he?

Romāns Vainšteins 5 april 2020 om 12:38

Het kan vast maar lijkt me wel enorm moeilijk eigenlijk.

Arrrhalomynn 5 april 2020 om 12:47

Ik heb wel gekeken en vond het ongekend saai. Met wielrennen heeft het niets te maken. Als ik iemand een computerspel wil zien spelen, kan ik ook wel een beter spel bedenken.

Dat het commentaar niets anders was dan reclame voor Zwift hielp ook niet.

superbove 5 april 2020 om 12:30

power up is voor mij een no go , nu nog zoals race spelletjes , de renners zelf laten sturen en dan is het best interessant.

Arry1337 5 april 2020 om 12:33

Vertel, wat is er mis met de power ups? In hoeverre maakt het de race oneerlijk of minder interessant? En wat is de toegevoegde waarde van zelf sturen in een virtuele wereld? De virtuele stoeprand raken? Of een virtueel keitje ontwijken?

ChefSpijker 5 april 2020 om 12:36

Bij de Formula E (daar zitten ze wel in echte wagens) heb je ook een dergelijk concept. Waarbij je meer power kunt krijgen voor x-aantal minuten als je over een bepaalde strook op het circuit (wat wel tijd kost) rijdt. Komt wat tactiek bij kijken wanneer je het activeert. Is dus niet per se verbonden met racespelletjes.

Spartacus 5 april 2020 om 12:33

Niet zo zielig doen over die powerups; in een echte koers zijn die er ook in de vorm van terugkeren achter een ploegwagen, plakbidonnetjes etc

Zjoske 5 april 2020 om 13:56

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat dat soort dingen als een aero helm gebruikt kunnen worden in wedstrijden. Niet iedereen krijgt er een en dit wordt vaak voor een sprint gebruikt. Niet geheel eerlijk mijn inziens.

EnHa 5 april 2020 om 12:35

Lionel Sanders staat bekend om het binnen trainen in zijn “pain cave”. Doet bijna niet anders.

Romāns Vainšteins 5 april 2020 om 12:39

Heeft ie ook een vijtiggrijzetintentunnel?

EnHa 5 april 2020 om 12:55

Zou het niet weten. Zoek het eens op op youtube zou ik zeggen (Sanders pain cave) en verbreed je blik. Ik snap jouw voorkeur voor buiten sporten, maar binnen trainen heeft ook zijn voordelen. Het is een zeer gecontroleerde omgeving waarin je veel efficiënter kunt trainen. Sanders is een heel verdienstelijk triatleet.

stalle 5 april 2020 om 12:45

Had VDP gewonnen was het hier een ander verhaal.

Limal 5 april 2020 om 13:03

Moest je een eerlijk antwoord krijgen van VDP over wat hij ervan vond dan denk ik dat zijn mening niet zoveel zou verschillen als van de ontgoochelde meerderheid hier. Vervaeke die een pak langer meegaat dan VDP? Dat kan enkel als die laatste 0,0 motivatie had. Een verplicht nummer vanwege de sponsor.

Panache 5 april 2020 om 13:45

Denk dat vorm van deze periode een grotere factor is. Niemand is in topvorm van de wegrennens.

Eljorro 5 april 2020 om 12:59

Het kost even wat aanpassingstijd voordat wielerprofs dit beter onder de knie krijgen. 40 min indoor knallen is wat anders dan een koers in de buitenlucht.

leegloper 5 april 2020 om 14:29

Van Der Poel zou toch niet hoeven wennen aan 40 minuten knallen?

ChefSpijker 5 april 2020 om 15:16

Wellicht had ’t tijdstip er ook mee te maken? 11 uur ’s ochtends… Denk niet dat Mathieu een voorbereiding heeft gedaan vergelijkbaar met crossen. Misschien was ie net een uurtje op. De amateurs en andere sporters die het nu tegen profwielrenners mochten opnemen waren vast een stuk gemotiveerder om er om 7 uur uit te gaan. Voor die Canadees was ’t zelfs nachtwerk als ie gewoon in Canada zit.

LB108 5 april 2020 om 13:43

Zwift is volledig anders dan echte koers.

Zie je bv ook bij de vrouwen. Ieder jaar doet Canyon SRAM een wedstrijd waarna de winnares een contract krijgt maar nog nooit heeft deze winnares iets bereikt in het echte wielrennen..

Batüwü Griekgriek 6 april 2020 om 07:11

Dat is niet waar. Ella Harris heeft de Zwift Academy gewonnnen en is in 2019 prof geworden bij Canyon. Vorig jaar reed zij al uitstekend, na een sleutelbeenbreuk vroeg in het seizoen. Dit jaar won ze haar eerste wedstrijd in de Herald Sun Tour in Australië.

Oblomov 5 april 2020 om 14:03

Dit was echt abominabel slecht. Vooral de bijzonder matige graphics en het onrealistisch kleiner en groter worden van gaten tussen renners/groepen vielen op. De slechte audio-kwaliteit van het commentaar, de glitches en het wegvallen van het beeld laat ik maar even buiten beschouwing.

Wellicht leuk om te doen, al kan ik me dat totaal niet voorstellen, maar als kijksport is dit geen enkele bedreiging (of alternatief) voor echt wielrennen.

toiletduck 5 april 2020 om 14:15

Ieder zn ding en recht op eigen mening, maar ik vond dit echt verschrikkelijk om naar te kijken. Dus ja, ik heb het een kans gegeven, en nee dat doe ik niet snel nog eens.

markubus 5 april 2020 om 14:35

Misschien is MVP wel ziekjes en hebben ze liever niet dat we dat allemaal weten.

Anketieletje 5 april 2020 om 18:00

Wat wil je in godsnaam bereiken met zo’n simpele gedachte….? Hopelijk geen WF-discussie!

Emergo 5 april 2020 om 14:51

was het in Supergrote Kasseienland ??

SolitaryShell 5 april 2020 om 17:46
Quote:
Arry1337 5 april 2020 om 12:33

Vertel, wat is er mis met de power ups? In hoeverre maakt het de race oneerlijk of minder interessant?

Het maakt nogal een enorm verschil of je een aero boost/featherweight/draft boost krijgt of 10 xp.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over dat je ook nog eens geluk moet hebben met welke powerup je op welk moment krijgt.

Polleke 5 april 2020 om 18:26

Pijnlijk dat echte coureurs naar dit niveau moeten afdalen…