Calmejane kreeg nog krampen: “Een catastrofe was niet veraf”

zaterdag 8 juli 2017 om 17:26
Calmejane kreeg nog krampen: “Een catastrofe was niet veraf”

Foto: Sirotti

Lilian Calmejane moest aan het einde nog alles uit de kast halen om stand te houden, toen hij in de laatste vier kilometer krampen kreeg. “Een catastrofe was niet veraf”, vertelde hij in het flashinterview.

“Dit is enorm, ik kan het nog niet geloven. Dit is pas mijn eerste Tour de France en ik heb nu al hetzelfde kunnen doen als in de Vuelta van vorig jaar . Dat is ongelooflijk”, aldus een overgelukkige Calmejane.

Aan het einde ging het nog bijna mis voor de Fransman, toen hij met krampen af te rekenen kreeg. “Een catastrofe was niet veraf, maar ik heb toch terug kunnen rijden. Het was spektakel van begin tot einde, vanaf kilometer nul. Dat voel je aan het eind wel en dan is het ook een mentale kwestie. Je moet je hoofd gebruiken om te overleven.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Joachim 8 juli 2017 om 17:42

Fantastische renner! Enorm veel progressie gemaakt dit en vorig jaar. De nieuwe Voeckler of de nieuwe Chavanel? Of gewoon de eerste Calmejane. :)

mollemarijden 8 juli 2017 om 18:09

Mooie coureur enige renner van die ploeg waar je iets van mocht verwachten maar dat hij het in z’n eerste tour meteen doet. Prachtig! Gesink ook ijzersterk, jammer dat hij niet in het begin meezat heeft met Roche wss in de achtervolging teveel krachten verspeeld.

schipperaar 8 juli 2017 om 18:17

@mollema
Op de top zat Robert op amper 50 meter, hij had de sprong makkelijk kunnen maken met Jan in t vizier maar durfde duidelijk niet voluit te dalen.

Romāns Vainšteins 8 juli 2017 om 18:19

Dit zou nog wel eens tot een AK-man uit kunnen groeien.

@ Schippie > amper 50 meter ? Afdaling ?

schipperaar 8 juli 2017 om 18:27

Ja, afdaling, komt vaak voor na de top, hij daalde behoudend en al was het 100m, iemand voor je is altijd een mooi richtpunt.

mollemarijden 8 juli 2017 om 18:28

#schipperaar
Gesink zat op de top al op dik 30 s. Dus dat was echt een heel groot gat al. Hij was vandaag iets minder dan de winnaar.

schipperaar 8 juli 2017 om 18:46

@mollema
Dacht dat Zonneveld het over 50 m had maar 30 sec duidt op een150/200 meter maar toch niet onoverkomelijk met nog een 10 km te gaan. Echt die daaltraining had een zege op kunnen brengen als je zag dat Sagan vanaf de Poggio in korte tijd 20 sec pakte. Benieuwd of ie hem verkend had.

SOPJE 8 juli 2017 om 18:48

Lekker zeiken om het zeiken schipperaar? Bekijk anders even het profiel kaartje van de etappe nog een keer met je afdaling.

xistnc 8 juli 2017 om 18:49

@schippie
Kom kom, dat laatste glaasje sherry was er teveel aan? Kijk nog ff terug. Op de top had Gesink 31s achterstand. En over welke afdaling heb je het precies?

Gesink probeerde er in de klim idd ‘zo’ naar toe te rijden. En daarbij blies hij zich een beetje op, vertelde hij na afloop.

debarreman 8 juli 2017 om 18:52

@Schipperaar,
Er was helemaal geen afdaling na de laatste top. En gezien je commentaar van 18.46 heb je helemaal geen beelden gezien, alleen na afloop.
Je hebt echt teveel op.

Natrix maura 8 juli 2017 om 18:52

Ik mag toch hopen dat hij morgen vol voor de bollen gaat eerste helft van de etappe. Daarna kan hij altijd nog kijken.

schipperaar 8 juli 2017 om 18:56

@xistnc
Flauw, dat glaasje ken ik inmiddels. Als ie echt een of deze rit had uitgekozen ben ik gewoon reuze benieuwd of ie hem verkend heeft, details maken het verschil.

debarreman 8 juli 2017 om 19:00

Ach Schipperaar, jij kiest je etappes niet uit, je zeurt gewoon altijd.

xistnc 8 juli 2017 om 19:07

Nee, schippie, jij bent hier flauw. Met alle onzin die je verkondigt, moet je niet gek opkijken dat we je een drankprobleem toedichten. Gaat er geen belletje rinkelen als er 5 man aan je vraagt welke afdaling je bedoelt?

assen 8 juli 2017 om 19:42

Mensen, mensen, lief zijn voor elkaar!
Redactie, misschien posts ook verwijderen waarin forumleden elkaar voor rotte vis uitmaken?
Ps: dat is hier nog niet het geval

schipperaar 8 juli 2017 om 19:53

Er werd wel degelijk afgedaald of was het vlak vanaf boven met snelheden van boven de 60?
Kritiek had ik ook op Dumoulin toen ie de tijdrit op 20 sec verloor van Froome omdat ie verkennen onnodig vond, dure fout en als Robert zich opblies geeft min of meer aan dat ie de klim niet kende anders had ie beter ingedeeld en minder op kop gesleurd. 1e of 2e, een wereld van verschil.

robotour 8 juli 2017 om 20:10

@schipperaar. Gesink lag op de top al zo’n 30 sec.achter en je weet toch dat Gesink zo wie zo niet zo’n geweldige daler is. Dat zag je ook in bepaalde bochten die Calmejane beduidend sneller en beter nam dan Gesink.Calmejane was sterker en slimmer vandaag.

Romāns Vainšteins 8 juli 2017 om 20:16

Het oprakelen van de ‘daaldurf’ is gewoon 1 van Schippie’s mantra’s. Vrij onnozel trouwens want je kunt niet je daalkwaliteiten op bevel aan- of uitzetten.

Pietertje2 8 juli 2017 om 20:20

@RV

Helemaal gelijk, je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt.

xistnc 8 juli 2017 om 20:20

@schippie, geef nou gewoon toe dat je maar wat roeptoetert en lawaaipapegaait. 60 per uur is toch geen snelheid om van een afdaling te spreken? Dat haal jij een viaduct af ook nog. Vals plat omlaag, hooguit. De top van de laatste klim lag op 1200m hoogte, net als de finish. Daartussen glooide het wat, eerst omlaag, daarna weer omhoog.

Etio 8 juli 2017 om 20:58

Jongens, tussen 7,5 en 5,5 kilometer van de finish gaat het wel degelijk 2 kilometer omlaag met gemiddeld ongeveer 5%. Dus dat is wel degelijk een kleine afdaling ;-)

Maar denk niet dat Gesink het daar heeft laten liggen, Calmejane was gewoon sterker

schipperaar 8 juli 2017 om 21:33

@etio
Goed gezien, 60km op 2km is 2 min, aan 70 komt het op 1 min 40, scheelt “maar” 20 sec en stuk zaten ze allebei natuurlijk.
Elke “kritiek” op Tlj is overigens heiligschennis hier, over de knappe prestatie van Sunweb(tendam, barquil, matthews) geen woord.

Sanka101 8 juli 2017 om 21:56

Schippie zou je kunnen ophouden. Gesink klasse gereden maar helaas was er een hele sterke Fransman iets beter

xistnc 8 juli 2017 om 22:18

@schippie
Jij mag kritiek hebben hoor! Maar verzin dan geen afdalingen en tijdverschillen die er niet zijn.

En misschien moet je de redactie vragen om een artikel over je favoriete ploeg. Ten Dam heeft zich namelijk nogal duidelijk uitgesproken na afloop, dat hij ‘opgesloten’ zat. Terwijl hij misschien nog wel de meeste kansen had gehad van het drietal dat je noemt. Barguil ging lang mee, maar bleek zichzelf weer eens te overschatten. En in dit gezelschap gaat Matthews natuurlijk nooit met de besten omhoog op die slotklim, ook al had hij daarna in jouw ‘afdaling’ misschien nog wat tijd goed kunnen maken.

GinneR 8 juli 2017 om 22:23

@schipperaar… over welke knappe prestatie van Barguil (op 8 minuten van Gesink), Ten Dam (op 13 minuten van Gesink), Matthews (op 20 minuten van Gesink) heb je het?

Headlines

Materiaalzone

Populair