Caleb Ewan sprint naar zege in Scheldeprijs na door valpartij ontsierde sprint

woensdag 14 oktober 2020 om 17:09
Caleb Ewan sprint naar zege in Scheldeprijs na door valpartij ontsierde sprint

Caleb Ewan - foto: Cor Vos

Caleb Ewan heeft de Scheldeprijs op zijn naam geschreven. De snelle man van Lotto Soudal won op de Churchillaan in Schoten na een wedstrijd van 174 kilometer de massasprint. De Australiër klopte Pascal Ackermann, die later werd gedeclasseerd na een onreglementaire sprint, en Niccolò Bonifazio en volgt op de erelijst tweevoudig winnaar Fabio Jakobsen op.

In aanloop naar de Vlaamse Hoogmis van aanstaande zondag, vormde de Scheldeprijs dit jaar de laatste halte op Belgische bodem. Geen start in Nederland dit jaar, maar tien lokale rondes van 17,4 kilometer rond Schoten.

Het duurde enige tijd voordat de vlucht van de dag een vrijgeleide kreeg. Nathan Van Hooydonk (CCC) en Elmar Reinders (Riwal Securitas) probeerden met een vroege aanval weg te geraken, maar het Belgisch/Nederlandse duo kreeg van het peloton maximaal twintig tellen voorsprong. De twee reden een ronde op kop voordat zij weer werden ingerekend.

Acht vluchters
Uiteindelijk slaagden acht renners erin om wel te ontsnappen. Onder hen Mark Cavendish, die enkele dagen na zijn emotionele reactie na Gent-Wevelgem toch nog een rugnummer op mocht spelden. De voormalig wereldkampioen had onderweg gezelschap van de de Nederlander Piotr Havik (Riwal Securitas), de Luxemburger Luc Wirtgen (Bingoal – Wallonie Bruxelles) de Zwitser Michael Schär (CCC), de Kazach Dmitriy Gruzdev (beiden Astana) de Brit Lewis Askey (Groupama-FDJ), de Deen Christopher Juul-Jensen (Mitchelton-Scott) en de Amerikaan Travis McCabe (Israel Start-Up Nation).

Acht aanvallers vormden de vlucht van de dag – Foto: Cor Vos

Onderweg moesten de Denen Mads en Casper Pedersen om verschillende redenen (de een uit voorzorg, de ander na een val) de wedstrijd vroegtijdig verlaten. Het achttal aan kop zou niet meer dan anderhalve minuut voorsprong veroveren, maar zou desalniettemin het grootste gedeelte van de wedstrijd  aan de leiding rijden.

Ewan maakt het af
In de slotronde probeerde Havik nog solo om het peloton voor te blijven, maar zijn dappere poging kon niet voorkomen dat hij op acht kilometer van het einde als laatste renner uit de lange vlucht werd ingerekend. Het vormde het startsein voor een finale waarin de ploegen zich opmaakten voor de verwachte massasprint, met de formatie van de gebruikelijke treintjes als gevolg.

Deceuninck-Quick-Step positioneerde zich ondanks de wind op kop al twee kilometer voor het einde aan kop van het peloton. Kopman Bennett raakte echter in de laatste hectometers ingesloten nadat Ewan zijn beslissende jump had ingezet. Alexander Kristoff trok de sprint aan voor Jasper Philipsen, maar het was de Australische pocketsprinter die met een groot verschil als eerste over de finish kwam.

De sprint werd ontsierd door een val – foto: Cor Vos

Diskwalificatie Ackermann
De sprint werd ontsierd nadat een zwieper van Ackermann ervoor zorgde dat de Noor August Jensen onderuit ging. De Duitser werd na afloop gediskwalificeerd, waardoor Bryan Coquard op het podium werd gehuldigd.

Dit artikel delen:

103 Reacties

martini151 14 oktober 2020 om 17:10

Die val was heftig zeg!! Ik heb de hele sprint niet meer gezien

Thoin 14 oktober 2020 om 17:11

Idem, die Riwal renner ai ai…
Moest wachten tot ze Ewan in beeld brachten om het te weten.
Wel machtig en oogt zo makkelijk voor The Pocket Rocket.

Wheely 14 oktober 2020 om 17:12

Was Arvid volgens mij :(

Martin van den Bosch 14 oktober 2020 om 17:17
Quote:
Was Arvid volgens mij

Sporza meldt de Noor August Jensen

Sammysosa 14 oktober 2020 om 17:20

Zijn er al beelden ergens? De finale helaas gemist

hartstikkebedankt 14 oktober 2020 om 17:25

Die weg voor de finish is heel breed en volgens mij meer dan een kilometer rechtdoor. Kan daar niet gewoon de lijn getrokken worden?

Wheely 14 oktober 2020 om 17:33

Arvid de Kleijn 8e in de uitslag dus hij was het niet inderdaad.

Yskoud 14 oktober 2020 om 17:10

Ackerman moet hier toch duidelijk voor gediskwalificeerd worden! Schandalig!

mensFaber 14 oktober 2020 om 18:59

Vind de diskwalificatie erg overdreven. Hij probeert naar mijn idee uit de kluwe te komen zoals er veel vaker gebeurt. Volgens mij deed Sagan het vandaag nog door opeens uit de rug van Demare te komen

AdZ 14 oktober 2020 om 17:12

Gezien de val alweer, afschaffen deze wedstrijd! En Ackermann mag een jaartje geschorst worden, malloot!

Domestique 14 oktober 2020 om 17:19

Lag niet aan het parcours ofzo vandaag, gewoon aan de idiote manier waarop zo’n peloton door die laatste kilometers zwiept. Ze zoeken het toch echt wel grotendeels zelf.

Arie den Blanken 14 oktober 2020 om 17:20

Eens en ik ga nog een stap verder: Afschaffen alle koersen waarvan je op voorhand kan aannemen dat het op een massaspuit uitdraait. Ook omdat het uren lang een saaie vertoning op TV is.

ProfrondeZevenbergen 14 oktober 2020 om 17:44

@Arie
En jij zit wel op het puntje van je stoel bij bergetappes? Die zijn nog saaier.

Arie den Blanken 14 oktober 2020 om 18:08

Nee , ik zit alleen figuurlijk op het puntje van mijn stoel bij veldritten op TV

ProfrondeZevenbergen 14 oktober 2020 om 19:40

Dan ben je vast blij dat van de Poel zich op de weg richt. Ik kan me voorstellen dat je met telkens dezelfde winnaar dat ook erg saai vond.

Dolfy 14 oktober 2020 om 17:12

Merlier en Phillipsen reden elkaar wat in de weg, en maken wat ruzie…

lander luypaert 14 oktober 2020 om 17:13

Nee, Bonifazio reed in de weg van Philipsen en Merlier.

Wheely 14 oktober 2020 om 17:14

Bonifazio sneed ze eigenlijk af.

martini151 14 oktober 2020 om 17:18

Philipsen sluit het gat voor Merlier en Bonifazio op zijn beurt voor Philipsen.

Het wordt serieus tijd dat de laatste 500 meter a la atletiek in banen wordt gereden

Dolfy 14 oktober 2020 om 17:18

Nog eens kijken. Philipsen komt langszij bij Merlier en probeert hem uit het wiel te drukken van de ploegmaat van hem, al een ding. Op het eind van de sprint zelf gaat de hand los van Philipsen naar Bonifazio zijn bil en daar maakt Merlier zich dan boos om.

Marik 14 oktober 2020 om 17:12

Iedereen boos achter de winnaar. Vreemd beeld.

Elvs 14 oktober 2020 om 17:13

Nou, Ackerman ook maar schorsen.

n92 14 oktober 2020 om 17:13

Ackermann rijdt die ander volledig van de fiets. Bizar. Ze leren het nooit bijna.

Lalsacien 14 oktober 2020 om 17:15

Hij wilde rechts inhalen maar kon er dus nog niet tussen. Hopelijk kan de gevallen renner nog opstaan. Zag er niet goed uit in eerste instantie.

Frank V 14 oktober 2020 om 17:13

uih die van Riwal bewoog niemeer en ze voelden hem in z’n nek.

FritsvanHoefelen 14 oktober 2020 om 17:13

Walgelijke val

Ivanoviclover 14 oktober 2020 om 17:14

Wat een verschrikkelijk beeld van die jongen…ik kijk nooit meer naar deze koers.

john 14 oktober 2020 om 17:30

KIjk je ook zeker niet meer naar de Ronde van Polen

Ivanoviclover 14 oktober 2020 om 18:06

Naar die etappe niet, nee.

Frank V 14 oktober 2020 om 17:14

Bonifazio rijdt de lompste sprint in tijden.

Maarten_85 14 oktober 2020 om 17:42

Yep, en het levert hem een podiumplek op.

vanSpringel 14 oktober 2020 om 17:14

Die Ackermannsnijdt de Rival renner compleet de pas af. Was geen redden meer aan overeind te blijven. Ackerman dan maar van ’t podium af. Rechte lijntjes blijven een probleem.

Elvs 14 oktober 2020 om 17:16

Zulke zwiepers maken kan gewoon niet in de sprint. Wat een idioot

Murcia 14 oktober 2020 om 17:14

Caleb verreweg de snelste en dit keer ook in een langere sprint van hem door de wind. Nare val van Riwal de Kleijn ? en Garcia Cortina leek ook behoorlijk gehavend. Koers is verder zo saai als een gemiddelde sprintersetappe in de Tour.

martini151 14 oktober 2020 om 17:14

Wat een ongelofelijke idioten die sprinters! Maar Ackermann spant de kroon, wanneer Groenewegen aan de schandpaal genageld wordt, moet dat nu ook zeker gebeuren

Lalsacien 14 oktober 2020 om 17:16

Laat Groenewegen met rust, die heeft hier niets mee te maken.

Gidon 14 oktober 2020 om 17:41

Of laat de schandpaal waar hij hoort, in de middeleeuwen.

jessebudel 14 oktober 2020 om 17:14

Wat een actie van Ackermann, hij rijdt die jongen van Riwal finaal onderuit.

wielrenner 14 oktober 2020 om 17:15

Was het Ackerman die van zijn lijn afweek en die Riwalrenner onderuit maaide??
Wat een idioot, gelijk schorsen!!

NumberSeventeen 14 oktober 2020 om 17:15

Ik zag de bocht aankomen en wist eigenlijk al dat het weer mis zou gaan. Waarom willen ploegen hier nog starten?

Iedere keer al die discussies over bepaalde afdalingen, slecht hekwerk of paaltjes maar deze finale die bijna ieder jaar oorzaak is van zware valpartijen kan gewoon. Ik snap er niks van.

Massimo Bataille 14 oktober 2020 om 17:19

Je kan de schuld hier toch absoluut niet op de organisator steken.
De finishstrook lijkt me absoluut in orde en correct en ze hebben er al 9x gepasseerd voor de finish.

Deze valpartij is stomweg de schuld van de renners. Als organisator kun je gevaarlijke punten vermijden, of beter beschermen (om een valpartij minder zware gevolgen te laten hebben), maar je kan het niet beletten dat de renners tegen elkaar rijden.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 17:28

Ben ik maar deels met je eens. De laatste jaren is het steevast prijs in de Scheldeprijs. En dan moet er toch iets structureel mis zijn met het parcours, met de wedstrijd zelf.

En in mijn beleving is het de bocht in de finish. Waarbij iedereen aan de binnenbocht wil sprinten, er weinig ruimte is, er niet een duidelijke rechte lijn is, etc.

Van mij mogen ze deze race overigens van de kalender halen, want hij is al jaren niet om aan te gluren. Niet qua koersverloop, en niet qua valpartijen.

Tonydepony 14 oktober 2020 om 17:16

Is al jaren dat ik me afvraag waarom dit het wereldkampioenschap voor de sprinters wordt genoemd. Gewoon een levensgevaarlijke sprint waar ze bijna elk jaar weer opnieuw tegen de grond gaan.
Bij Alpecin Fenix hebben ze ook problemen voor volgend jaar.

Elvs 14 oktober 2020 om 17:19

Tja, is gewoon een idiote actie van een renner. De acties van renners gewoon harder aanpakken. Daar moet ook wat in veranderen (ze kunnen niet alleen maar vragen om meer veiligheid op het parcours en zich dan zelf zo gedragen).

Tonydepony 14 oktober 2020 om 17:21

Die ondergrond en flauwe bocht zorgt ervoor dat renners meer bewegen

Miko1983 14 oktober 2020 om 17:16

Belachelijke actie van Ackermann….als ze dit niet aanpakken weet ik het ook niet meer.

harryjohan71 14 oktober 2020 om 17:17

Er is een slachtoffer. Ga er dusvanuit van wel.

FritsvanHoefelen 14 oktober 2020 om 17:17

DSQ dan maar

vanSpringel 14 oktober 2020 om 17:17

de Cauwer bagetalisseert de actie van Ackerman “De Rival renner had wel mee naar rechts kunnen sturen”. huh ?

Grobbel 14 oktober 2020 om 17:20

Echt bizar dat ze niet één keer over een DSQ beginnen voor Ackermann; lijkt me toch vrij duidelijk.

jessebudel 14 oktober 2020 om 17:20

Inderdaad, belachelijk.

hansiehansie 14 oktober 2020 om 17:21

Dat hoorde ik ook ja, bizar. Na al die valpartijen, hoe kan zo’n “kenner” nou zo’n reactie geven.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 17:29

Ik zat ook met gekromde tenen te luisten. Normaal gesproken kan ik hem prima horen, maar hier zit hij er met zijn commentaar toch volledig naast.

En wie weet draagt hij met zijn goedpraterij ook wel bij aan de acceptatie van dit gedrag in de sprint…

nasibal 14 oktober 2020 om 17:17

Schijnt het officieuze wereldkampioenschap sprinten te zijn, als ik die eurosport commentator mag geloven.

Ivanoviclover 14 oktober 2020 om 17:19

Officieus wk van hoe val ik het hardst in de sprint.

Stacey Dijkstra 14 oktober 2020 om 17:19

Hier wint Alpecin het definitief van Arkea lijkt me. Als dat niet al zo was.

Nico Dick 14 oktober 2020 om 17:30

Klopt helemaal

thorsen 14 oktober 2020 om 17:21

In een sprint mag je gewoon om renners die voor je rijden heen gaan he? Ik snap dat mensen meteen in paniek schieten en het over afwijken van de lijn hebben, maar dat geldt pas als je op kop sprint.

Of was die slalom overwinning van Ewan in de Tour ook belachelijk en had hij geschorst moeten worden? Of is het gewoon weer omdat het nu toevallig niet goed afloopt dat er wat moet gebeuren?

Volgens mij gebeurt dit letterlijk 1000 keer per jaar en loopt het 995 keer goed af.

vanSpringel 14 oktober 2020 om 17:24

Thorsen, da’s toch geen paniek, maar directe constatering dat Ackerman z’n boekje te buiten gaat.

jessebudel 14 oktober 2020 om 17:27

Als het niet past, dan past het niet. Voeg jij ook in op de snelweg als er geen ruimte is?

thorsen 14 oktober 2020 om 17:29

Op de snelweg heb je een achteruitkijkspiegel en mag je sowieso niet bumperkleven.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 17:31

Dit is gewoon in een gat duiken wat er overduidelijk niet is. En daarmee je collega het ziekenhuis in rijden.
Asociaal, oncollegiaal, levensgevaarlijk, onaccptabel. En wat mij betreft meer dan een declassering.

Headlines

Materiaalzone

Populair