Sprintzege Coquard in Sarthe, Van der Poel leider-af

woensdag 10 april 2019 om 15:10

foto: Cor Vos

Bryan Coquard heeft de tweede rit van het Circuit Cycliste Sarthe op zijn naam geschreven. In Belligné was de Fransman de snelste in de sprint. Tevens nam hij de leiderstrui over van Mathieu van der Poel, die vandaag veertiende werd. In het klassement staat de Nederlander nu tweede.


Mathieu van der Poel zette gisteren zijn sterke wegcampagne voort met winst in de openingsrit in het Circuit Cycliste Sarthe. Daardoor nam de nationale kampioen in de Franse rittenkoers meteen de koppositie in. Voor de Nederlander lagen ook kansen in de tweede etappe van Freigné naar Belligné, want buiten enkele klimmetjes in de eerste koershelft was die nagenoeg vlak.

Vier renners sloegen al vroeg de handen ineen, namelijk Ludwig De Winter, Aaron Verwilst, Arjen Livyns en Morné van Niekerk. Hun voorsprong zou oplopen tot maximaal drie minuten op het peloton, waarin de ploeggenoten van Van der Poel bij Corendon-Circus het tempo bepaalden. Na half koers werd het tijdsverschil dan langzaamaan teruggeschroefd.

Massasprint in de maak
Verwilst was de eerste renner die de rol moest lossen vooraan, waarna de 21-jarige renner van Sport Vlaanderen-Baloise weer werd opgeslokt door het pak. Ook Livyns moest zich in de finale laten terugzakken. Met 1:10 voorsprong begonnen de overgebleven vluchters De Winter en Van Niekerk aan de laatste twintig kilometer.

Bij het ingaan van de laatste van zeven plaatselijke omlopen van 9,3 kilometer hadden de twee koplopers nog slechts vijftien tellen voorsprong en even later werden zij bijgehaald, waardoor een massasprint in de maak leek. Daarin toonde Bryan Coquard zich met duidelijk verschil de snelste. Voor de Fransman is het zijn tweede succes van het seizoen.

Dit artikel delen:

18 Reacties

sven241 10 april 2019 om 15:14

1e rit laten zien wie de beste is en daarna lekker optrainen voor de belangrijke wedstrijden, net als in Turkije.
Coquard ook de nieuwe leider volgens mij.

ChefSpijker 10 april 2019 om 15:44

Mathieu gaat zich de komende dagen heus nog wel laten zien. Vandaag was de enige rit die echt geschikt was voor de pure sprinters. Komende twee dagen lekker wat heuvels.

Wheely 10 april 2019 om 15:31

VdP niet eens vierde?

Poeksel 10 april 2019 om 15:49

Twaalfde, gok ik, zodat hij volgende week eerste kan worden.

52voor11achter 10 april 2019 om 16:04

1-4-1-4-1-14

Lalsacien 10 april 2019 om 16:09

Er valt een last van de schouders van Coquard af.

sven241 10 april 2019 om 16:53

Van der Poel start morgen in de witte jongerentrui. Benieuwd wat voor broek hij daarbij aandoet

Fietsuel 10 april 2019 om 17:00

Het beste is er wel af bij van der Poel. Misschien moet hij maar eens een andere sport gaan proberen, zoals veldrijden of mountainbiken.

dumoman 10 april 2019 om 18:35

Dat is überhaupt nog blijft fietsen, misschien ploegleider worden ofzo…

Rendo 10 april 2019 om 19:58

Die VDP hype mag ook wel gaan liggen nu :-p. Wanneer moet Evenepoel nog eens rijden?

EddyB1958 10 april 2019 om 21:01

Zes weken geen topics over Remco en dan twee of drie op een week en sommige van onze Nederlandse vrienden beginnen te zeuren, niet waar, kielabokki?

jan jansen 10 april 2019 om 23:45

De hype gaat nog lang niet liggen, sterker nog, hij nog tien jaar door in steeds toenemende kracht

Belkin 10 april 2019 om 20:15

Haha, mooi. Even serieus: heeft ie gewoon niet meegedaan in de sprint? Of was er wat anders aan de hand! Niet dat ik me zorgen maak

EddyB1958 10 april 2019 om 20:58

Jullie nationale Nederlandse sprintheld is dit jaar ook al veertiende geworden. Verdomme ben ik weer iets vergeten…

Greg4ever 10 april 2019 om 21:03

Sprintheld? Je bedoelt onze Sagan v2.0…?

EddyB1958 10 april 2019 om 21:14

Sagan 2.0 dat zeg ik niet, voor mij is iedere coureur 1.0… En eerlijk gezegd ik zie je Sagan 2.0 geen groene trui winnen. Mathieu van der Poel dan weer wel.

toke 11 april 2019 om 01:59

Het zou me niets verbazen als die eerste 13 doping gebruikt hebben.

assen 11 april 2019 om 06:20

Aan humor op WF geen gebrek, ha ha. :-)

Het zou mij noet verbazen als ie m expres laat lopen. Voor de goodwill bij andere ploegen. Ben nog serieus ook.