Brent Van Moer soleert naar overwinning in openingsrit Critérium du Dauphiné

zondag 30 mei 2021 om 16:43
Brent Van Moer soleert naar overwinning in openingsrit Critérium du Dauphiné

Brent Van Moer - foto: Cor Vos

Brent Van Moer heeft de openingsrit van het Critérium du Dauphiné op zijn naam geschreven. De renner van Lotto Soudal was na een 181 kilometer lange rit met start en aankomst in Issoire de enige overlever van een vroege vlucht, nadat hij op de laatste beklimming van de dag er solo vandoor ging.

De renners kregen op de eerste dag van deze Franse achtdaagse een heuvelachtige etappe door de regio Auvergne-Rhône-Alpes voorgeschoteld. De rit werd gekleurd door een ontsnapping van drie man. Patrick Gamper (Bora-Hansgrohe), Brent Van Moer (Lotto Soudal) en Cyril Gautier (B&B-KTM) reden samen een maximale voorsprong van 4,5 minuut bij elkaaqr. Aanvankelijk maakte ook Ian Garrison (Deceuninck-Quick Step) deel uit van de vluchtersgroep, maar de Amerikaan raakte onderweg de aansluiting met zijn medevluchters kwijt.

De vlucht van de dag – foto: Cor Vos

Na een aanloopfase van zeventig kilometer volgden er drie rondjes over een lokaal circuit, waar steeds drie beklimmingen waren opgenomen. Onder meer Fabio Jakobsen en oud-wereldkampioen Mads Pedersen behoorden tot de namen die de rol moesten lossen. Onder initiatief van UAE en Bahrain Victorious nam de voorsprong ondertussen gestaag af. Op twintig kilometer van het einde gingen ook de INEOS Grenadiers zich met de achtervolging bemoeien.

Aan kop van de wedstrijd nam Van Moer tijdens de laatste beklimming van de dag afscheid van zijn medevluchters. Die werden stuk voor stuk ingerekend door het door INEOS aangevoerde peloton.Sean Bennett (Qhubeka ASSOS), Valentin Madouas (Groupama – FDJ) en Felix Gall (Team DSM) probeerden ieder individueel de oversteek naar de koploper te maken, maar geen van deze pogingen bleek succesvol. INEOS had inmiddels hulp gekregen van BikeExchange, maar leider Van Moer hield vooraan knap stand.

Van Moer wint – foto: Cor Vos

Zijn voorsprong nam amper af en Van Moer slaagde erin om uit de greep van het jagende peloton te blijven. In Issoire kon hij zijn eerste profzege vieren. Voor Van Moer betekent zijn overwinning een sportieve revanche. Dinsdag zag hij in de Ronde van Limburg nog een zege in rook opgaan nadat hij verkeerd werd gestuurd.

Dit artikel delen:

40 Reacties

Atapumafanclub 30 mei 2021 om 16:47

Dit komt hem zo toe na die pech vorige week. Hup, Brent!

Landeirovic 30 mei 2021 om 16:48

Knappe overwinning van Van Moer!
Uae werkte in het peloton maar voor wie? Alle klimmers zijn ook gewoon gelost. Viel Mcnulty me hier tegen seg. Colbrelli zal balen.

ChefSpijker 30 mei 2021 om 16:55

McNulty reed lek op cruciaal moment. Moest lang achtervolgen voor voet laatste klim, dat zal wel de nodige energie gekost hebben want had inderdaad totaal geen steun. Maar goed, die kan alsnog gewoon voor de tijdrit gaan. AK was toch waarschijnlijk weinig geworden, of hij moet plots stuk beter klimmen dan tot nu toe dit jaar. Lekker focussen op tijdrit op de Spelen straks.

Landeirovic 30 mei 2021 om 16:57

Waarom zou het klassement slecht geweest zijn? In Parijs Nice had hij ook top 10 geeindigd. In Baskenland als ze alerter waren in de afdaling dan had hij ook top 10 geeindigd. In de Dauphine is maar 1 echte aankomst bergop en zo super slecht klimt hij ook niet.

ChefSpijker 30 mei 2021 om 17:16

Ik denk dat je de bergrit van zondag dan onderschat. Die aankomst is niet zwaar, maar de Joux Plane zit er wel voor. Wat betreft het overige zijn het puur aannames. In PN zakte hij op een slappe aankomst al wat weg voor z’n DNF. En in Cata moest ie toch ook passen bergop. Qua tijdrit lijkt ie echt een stap gezet te hebben, maar bergop staat ie voor mijn gevoel wel stil tov vorig jaar.

FritsvanHoefelen 30 mei 2021 om 16:49

Zo neem je revanche

Barry Batsbak 30 mei 2021 om 16:50

Een getergd renner telt voor 2. Mooi voor hem. Een rit in de Dauphiné staat fraai op je palmares.

WernerFranke 30 mei 2021 om 16:52

Een opvolger voor De Gendt bij Lotto.

Wheely 30 mei 2021 om 16:54

Dit is precies wat je hoopte na vorige week, wat kent wielrennen toch mooie verhalen.

Koers 30 mei 2021 om 17:00

Uiteraard weet je niet of hij toen zou hebben gewonnen, en hij zal zelf ook twijfelen, maar de nachtjes wakker liggen hoeft nu niet meer. De rit en alle truien, prachtig!

Marik 30 mei 2021 om 16:56

Als je een etappe wint in de Dauphiné dan hoor je er gewoon bij. Dit smaakt extra zoet na vorige week. Het is hem gegund!

Poeksel 30 mei 2021 om 16:59

Ik heb nog even gekeken naar het WK tijdrijden junioren waar hij tweede werd achter Berg. Daar deden ook Foss, Affini, Almeida, Hirschi, McNulty en Bisegger mee. Was dus een grote belofte, lijkt nu (iets later dan de rest) te ontplooien.

https://www.procyclingstats.com/race/world-championships-itt-u23/2018

ChefSpijker 30 mei 2021 om 17:18

Daar had ie toen mazzel met het weer. Een Bjerg en alle andere late starters moesten toen door dikke plassen.

Thoin 30 mei 2021 om 17:32

Deels akkoord met wat Chef zegt. Wel niet vergeten dat hij toen al de omschakeling wou maken naar klassiek coureur. Heeft toen enkel een maand intensief naar dat WK toe geleefd. Toen wist je al dat hij een enorme motor had. Wou dolgraag Roubaix U23 winnen.

WernerFranke 31 mei 2021 om 13:00

Klopt niet hoor Chef, het was die dag een stralend zonnetje in Insbruck voor alle deelnemers. Een jaar later in Yorkshire moesten vele renners door dikke plassen, ook Van Moer, toen 5e.

lo squalo dello Stretto 30 mei 2021 om 17:07

Dit is hem ontzettend gegund na die pech vorige week! Prachtig om de eerste koers erna zo te keer te gaan. Voor mij één van de wielermomenten van het jaar; gezien hetgeen er vooraf gebeurde

Murcia 30 mei 2021 om 17:09

Er bestaat dus zoiets als positieve karma, na het echec van Limburg pakt Brent hier een World-Tour overwinning. Niks anders dan grote klasse!!
Netjes ook dat hij en eerder al Kron bewijzen dat er juist achter Degenkolb en Gilbert pareltjes rondrijden.
Vanuit het peloton al veel mensen die de tol betaalden voor het hoge tempo gedurende de dag zoals McNulty maar Froome eindigt netjes in het peloton en bij TJV toonde Kruijswijk zich vandaag alert van voren en handhaafden ook Kuss, Jonas en Hofstede zich. Robert had het aanmerkelijk zwaarder.

Tom De Kenner 30 mei 2021 om 17:16

Dank aan Panache, die hem dit had toegewenst

fietsvriend 30 mei 2021 om 17:31

Pakt ook nog alle truien – verhaal compleet.

FDJ 30 mei 2021 om 17:32

Heerlijke renner dit. Ben in 2 weken gelijk fan geworden.

Davide Lappartiente 30 mei 2021 om 17:55

Van harte gefeliciteerd Brent Van Moer Logistics!

koos1 30 mei 2021 om 18:05

Mooi dat hij de etappe kon winnen. Een rit in de Dauphine is toch een stuk mooier dan de ronde van Limburg.
Leuke aanvallende renner, bij Lotto hebben ze de opvolger van De Gendt al in de ploeg.

Turtlehead 30 mei 2021 om 18:12

Voor hem en zijn ploeg een mooie opsteker, hopelijk komt t allemaal in wat positiever vaarwater de komende periode.

de adelaar 30 mei 2021 om 18:21

Benen die spreken !

zacht 30 mei 2021 om 18:25

Niet dat hij vorige week ook daadwerkelijk gewonnen zou hebben, maar de gunfactor heeft hij. Mooi dit.

Romāns Vainšteins 30 mei 2021 om 19:10

Lekker man, doet een Madertje. Weinig mooier dan een dikke teleurstelling counteren met een nog mooiere zege, dat is iets voor de vastbijters.

djerkson 30 mei 2021 om 19:15

Een zege met een heel grote gunfactor, amai!

lampje 30 mei 2021 om 19:29

Wat een mooie zege, hulde!

antilek 30 mei 2021 om 20:05

Is dat de zoon Wilfried van Moer????

Romāns Vainšteins 30 mei 2021 om 20:11

Nee, van Wilfried Peeters

Tom De Kenner 31 mei 2021 om 14:34

helemaal niet

Rufusvb 30 mei 2021 om 21:46

Drie renners van DQS als laatste geëindigd, waarvan Fabio Jakobsen op 15 minuten en Garrison zelfs op ruim 23 minuten… en dat op dit parcours… helaas nog niet op WT-niveau dus

assen 30 mei 2021 om 22:09

Dit was een redelijk grootse prestatie! Hoeveel renners in het WT peleton zouden hem dit na hebben kunnen doen? Ik denk niet meer dan 50.

Gaat Robert G naar de Tour? Die moest er veel te snel af! Hopelijk louter aanpassingsproblemen.

Lendilonus 30 mei 2021 om 23:24

Robert is natuurlijk meer een diesel he, 1 klim volle bak op de eerste dag is niet meer helemaal aan hem besteed. Die gaat echt nog wel een keertje in een lange bergrit in de Tour de eerste paar klimmen voor zijn rekening nemen en het hele peloton laten kermen in zijn wiel.

tvm 30 mei 2021 om 22:14

Mooi. Nu nog eens kop over kop door de Moeren.

Headlines

Materiaalzone

Populair